این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت ارزش پول ملی در گرو چند نکته مهم، بانک مرکزی برزیل نرخ بهره را ۶.۵ درصد حفظ کرد، پارسال ۲۲ میلیون نفر سود سهام عدالت دریافت کردند، بالاترین میانگین قیمت مسکن در کدام منطقه تهران؟، عمان از اوپک پلاس خارج نمی‌شود، کشتی حامل ۱۶ هزار رأس دام زنده به چابهار رسید، نفت به بالاترین رکورد ۲۰۱۹ صعود کرد و آخرین تحولات بازار مرغ را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۷۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۰ 22 March 2019
پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت ارزش پول ملی در گرو چند نکته مهم، بانک مرکزی برزیل نرخ بهره را ۶.۵ درصد حفظ کرد، پارسال ۲۲ میلیون نفر سود سهام عدالت دریافت کردند، بالاترین میانگین قیمت مسکن در کدام منطقه تهران؟، عمان از اوپک پلاس خارج نمی‌شود، کشتی حامل ۱۶ هزار رأس دام زنده به چابهار رسید، نفت به بالاترین رکورد ۲۰۱۹ صعود کرد و آخرین تحولات بازار مرغ را در بر دارد.

همتی: تقویت ارزش پول ملی در گرو چند نکته مهم

رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی در فضای مجازی با اشاره به سال ۹۸ در پیامی نوشت:‌ نامگذاری سال ۹۸ با عنوان رونق تولید از سوی رهبر معظم انقلاب، مسئولیت بانک مرکزی و نظام بانکی کشور را مضاعف کرد. توجه به تامین مالی طرح‌های تولیدی و تامین سرمایه درگردش واحد‌های تولیدی از طرف نظام بانکی کشور، همراه با تمرکز بانک مرکزی بر تامین ارز مواد اولیه و واسطه‌ای تولید و مقابله جدی با روش‌ها و تصمیماتی که ارز حاصل از صادرات نفتی و غیر نفتی کشور را صرف واردات غیر ضرور و ضد تولید می‌کند. رونق تولید و تقویت ارزش پول ملی در گرو چند نکته است:

۱- کاستن از وام‌های تکلیفی کاهنده توان بانک‌ها
۲- تلاش برای کاستن از فشار ناترازی بودجه جاری دولت بر سیستم بانکی و بانک مرکزی
۳-کاهش معوقات بانکی وفروش اموال مازاد بانک‌ها
۴-پی گیری باقدرت اصلاح ناترازی بانک ها‌ی کشور
۵-برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد
۶- اصلاح نقشه تجاری کشور و مبادی وارداتی و مقاصد صادراتی و از این طریق کاهش نیاز کشور به ارز‌های مورد هدف تحریم‌های آمریکا

بانک مرکزی برزیل نرخ بهره را ۶.۵ درصد حفظ کرد

بانک مرکزی برزیل نرخ بهره اصلی را در سطح پایین ۶.۵ درصد حفظ کرد. علت اصلی این تصمیم گیری به آمار ضعیف اقتصادی در ماه های اخیر و نیز ریسک‌های تورمی که دیگر به سمت صعودی میل ندارند، اعلام شده است. در همین حال کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی برزیل برای هشتمین نشست پی در پی است که نرخ بهره را بدون تغییر نگه می‌دارد. به گفته مقامات ارشد بانک مرکزی برزیل، این بهترین تصمیم همراه با احتیاط، عزم راسخ و آرامش است. به گفته بانک مرکزی برزیل، ریسک های تورمی قرینه ای هستند. ۶ هفته پیش کمیته سیاستگذاری پولی بانک برزیل اعلام کرد ریسک های تورمی به سمت افزایشی تمایل پیدا کرده اند؛ اما روندی یکنواخت دارند. به گفته کمیته پولی بانک مرکزی برزیل، از یک طرف روند کُند اقتصادی منجر به پیش بینی کمتر از حد انتظار مسیر تورم می شود و از طرفی دیگر هم انتظارات مرتبط با تداوم اصلاحات می‌تواند چشم انداز مرتبط با مسیر تورم را افزایش دهد. بر پایه این گزارش، بانک مرکزی برزیل اعلام کرد اصلاحات اقتصادی و سازگای به منظور حفظ نرخ تورم و ارتقاء چشم انداز اقتصادی برزیل مهم است.

دلار در برابر همتایانش کم ارزش شد

در معاملات امروز بازارهای ارزی، با ناامید شدن معامله گران از افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا به دلیل کند شدن رشد اقتصادی آمریکا، ارزش دلار در برابر بسیاری از همتایانش کاهش یافت. معامله گران اکنون انتظار دارند فدرال رزرو به جای یک مرتبه افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۹، این کار را تا سال ۲۰۲۱ انجام دهد و در ۳ سال آینده شاهد تغییر چندانی در سیاست گذاری پولی این بانک باشیم. شاخص دلار که نرخ برابری این ارز در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد با ریزش ۰.۶ درصدی در سطح ۹۵.۸۰۶ واحدی بسته شد که پایین‌ترین سطح از چهارم فوریه امسال تاکنون محسوب می‌شود. ارزش دلار در برابر ین نیز با ریزش مشابه ۰.۶ درصدی در پایین‌ترین سطح دو ماه اخیر قرار گرفت. چاک تومز- مدیر دارایی در مؤسسه منولایف است منیجمنت گفت: دلار در برابر بسیاری از ارزهای جهانی تحت فشار قرار گرفته است و به نظر می‌رسد دست بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره بسته است. با این حال پوند انگلیس تنها ارز مهمی بود که ارزش آن در برابر دلار کاهشی بود و به دنبال درخواست ترزا می-نخست وزیر انگلیس از اتحادیه اروپا برای به تعویق افتادن تاریخ برگزیت، ارزش پوند در برابر دلار کاهش یافت.

پارسال 22 میلیون نفر سود سهام عدالت دریافت کردند

در سال 1397، 2 هزار و 400 میلیارد تومان سود سال مالی 1396 سهام عدالت بین 22 میلیون نفر از مشمولان که بیشتر از اقشار ضعیف جامعه هستند، توزیع شد. 

بالاترین میانگین قیمت مسکن در کدام منطقه تهران؟

دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گزارش تحلیلی تحولات بازار مسکن شهر تهران در بهمن ماه 97 را منتشر کرد که بر اساس این گزارش، متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در بهمن ماه، 10 میلیون و 70 هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل 2.10 درصد و نسبت به بهمن ماه سال گذشته 86.2 درصد رشد داشته است. این گزارش می‌افزاید: رشد قیمت مسکن در پایتخت از ابتدای سال 96 آغاز شد و در نیمه دوم سال گذشته این افزایش، شدت یافت اما از اردیبهشت سال جاری روند صعودی قیمت مسکن شتاب گرفت به‌طوری که این شاخص ماهانه 7 تا 8 درصد رشد داشت و بالاترین نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن در سال جاری به مرداد ماه با نرخ 9.3 درصد اختصاص یافت. بنا بر آنچه دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن اعلام کرده است، روند رشد ماهانه قیمت مسکن در نیمه دوم سال 97 روند کاهشی در پیش گرفت به‌گونه‌ای که در دی ماه نسبت به ماه قبل از آن (آذر) 1.5 و در بهمن ماه نسبت به دی ماه امسال 2.9 درصد رشد داشت. همچنین وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است رشد نقطه به نقطه قیمت واحد مسکونی در تهران در ماه‌های دی و بهمن (نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته) به ترتیب 90 و 86.2 درصد بوده است. مقایسه افزایش قیمت با تعداد معاملات نشان می‌دهد علی‌رغم افزایش جهشی قیمت مسکن، تعداد معاملات افت داشته و در نیمه دوم سال جاری روند کاهشی معاملات مسکن، قابل ملاحظه بوده است به‌گونه‌ای که تعداد معاملات در 11 ماه نخست سال 97 نسبت به 11 ماه سال گذشته 31.6 درصد کاهش داشته است. همچنین در بهمن ماه امسال منطقه 1 تهران با میانگین قیمت 21 میلیون و 620 هزار تومان، بالاترین میانگین قیمتی در تهران را به خود اختصاص داد و کمترین نرخ این شاخص به منطقه 18 با متری 4 میلیون و 570 هزار تومان اختصاص یافته است.

خروج ارز از کشور برای واردات ۱۸ تن کلاه ایمنی از چین

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۱ ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۱۸ تن کلاه ایمنی موتور سواران از کشور چین وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم کلاه ایمنی موتور سواران به کشور ۱۱۳ هزار و ۸۹۱ دلار ارز از کشور خارج شد که معادل تومانی آن بالغ بر ۴۷۸ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۳۷۷ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که کلاه ایمنی موتور سواران از کشور چین وارد ایران شده است. به نقل از میزان؛ بنا بر آمار منتشره از سوی گمرک واردات کلاه ایمنی موتور سواران از کشور چین به حجم بیش از ۱۸ تن و به ارزش ۱۱۳ هزار و ۸۹۱ دلار بوده است.

عمان از اوپک پلاس خارج نمی شود

سلطان نشین عمان روز پنجشنبه با رد اخبار منتشر شده درباره خروج این کشور از اوپک پلاس، تاکید کرد که این کشور به تلاش برای پر کردن شکاف میان عرضه و تقاضای جهانی نفت خام پایبند است. به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، سالم العوفی معاون وزیر نفت و گاز عمان در نشست مطبوعاتی در مسقط گفت: مطلبی درباره اخبار منتشر شده درباره خروج عمان از کمیته هماهنگی اوپک پلاس ندارم. ما برای شرکت در نشست آتی دعوت شده ایم. عمان عضو کمیته اوپک برای کاهش تولید است و ما همچنان به سهم تولید خود پایبندیم. این در حالی است که خالد الفالح وزیر امور خارجه عربستان 27 اسفند ماه در کنفرانس مطبوعتی در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان گفته بود که سلطان نشین عمان تصمیم گرفته تا از اوپک پلاس خارج شود. وی افزوده بود: عمان عضویت خود را به قزاقستان پیشنهاد کرد که با پیوستن به اوپک پلاس موافقت کرده است. اوپک پلاس تشکلی فراتر از اوپک (سازمان کشورهای صادر کننده نفت) است که از کشورهای عضو این سازمان و تولیدکنندگان غیر اوپک به رهبری روسیه تشکیل شده و حدود 28 کشور عضو دارد. عمان یکی از کشورهای کوچک تولید کننده نفت است و در اوپک عضو نیست. العوفی در بخش دیگری از سخنانش گفت: کشورش قادر است که روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت تولید کند.  وی تصریح کرد: ذخایر نفتی سلطان نشین عمان در پایان سال گذشته به چهار میلیارد و 790 میلیون بشکه رسید که نسبت به سال 2017 میلادی 51 میلیون بشکه افزایش یافته است.

تورم نقطه به نقطه اسفند ۹۷ به ۴۷.۵ درصد رسید

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران؛ در اسفند ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٦٤,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٩ درصد افزایش نشان می­‌دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٧,٥ درصد می‌باشد؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٧,٥ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده­ اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٤٢,٣ درصد) ٥.٢ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٧ به ٢٦.٩ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٣.٥ درصد) ٣.٤ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٦,٤ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٢.٧ درصد افزایش نشان می­دهد. درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به اسفند ماه ١٣٩٦ برای این دو گروه به ترتیب ٧٤.٤ و ٣٦.٩ درصد است.

کشتی حامل ۱۶ هزار رأس دام زنده به چابهار رسید

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان چابهار گفت که دومین کشتی حامل دام زنده وارد بندر شهید بهشتی چابهار شد و آماده تخلیه و حمل به سراسر کشور برای کشتار است. رحمدل بامری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این کشتی حامل 16 هزار رأس دام زنده است. وی افزود: بندرچابهار به دلیل متصل بودن به آبهای آزاد اقیانوس هند و افتتاح بندر شهید بهشتی با ظرفیت هشت و نیم میلیون تن قابلیت پذیرش انواع کشتی، تخلیه و بارگیری هر نوع کالایی را دارد. وی بیان کرد: در طول چند روز گذشته نیز نخستین کشتی حامل دام زنده با ظرفیت 47 هزار راس دام وارد بندر شهید بهشتی شد.

نفت به بالاترین رکورد ۲۰۱۹ صعود کرد

قیمت نفت روز پنج شنبه تحت تأثیر محدود شدن عرضه در بازار جهانی به دلیل کاهش تولید اوپک پلاس و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، به بالاترین رکورد خود در سال ۲۰۱۹ صعود کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱۴ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش، به ۶۸.۶۴ دلار در هر بشکه رسید. برنت روز سه‌شنبه به مرز ۶۸.۲۰ دلار صعود کرده بود که بالاترین حد از ۱۶ نوامبر بود. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت نیز به ۶۰.۲۷ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین حد از نوامبر سال ۲۰۱۸ بود.

رشد اقتصادی فرانسه کاهش می‌یابد

وزیر دارایی فرانسه گفت: دولت این کشور پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو در سال ۲۰۱۹ را از ۱.۷ به ۱.۴ درصد کاهش داده است. لومر که در جمع سناتورهای کمیسیون امور اقتصادی مجلس سنا حاضر شده بود گفت اعتراضات خیابانی موسوم به جنبش جلیقه زردها باعث کاهش ۰.۲ درصدی نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ شده است. لومر افزود: نرخ رشد سال ۲۰۱۹ احتمالاً باید ۱.۴ درصد باشد. دولت فرانسه در ماه آوریل از برنامه ثبات بخشی جدید خود رونمایی خواهد کرد که در آن نرخ پیش بینی بروز رسانی شده خود از رشد اقتصادی را اعلام خواهد کرد.

با تصمیم بانک مرکزی آمریکا، روند صعودی طلای جهانی هموار شد

قیمت طلا در بازار جهانی روز پنج شنبه در واکنش به عدم افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در سال میلادی جاری، به بالاترین حد در سه هفته گذشته صعود کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۱۳۱۸.۳۱ دلار رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۱.۳ درصد جهش یافت و به ۱۳۱۸.۴۰ دلار رسید. به گزارش ایسنا، بانک مرکزی آمریکا در نشست سیاست پولی دو روزه خود دورنمای رشد اقتصاد آمریکا و پیش بینی‌های نرخ بیکاری و تورم را تنزل داد و پایان تحکیم سیاست پولی و روند افزایش نرخ‌های بهره در سه سال گذشته را اعلام کرد.

آخرین تحولات بازار مرغ/ قیمت مرغ به ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان رسید

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از کاهش یک هزار تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۰ هزار و ۲۰۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ برای مصرف کننده ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان است. وی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: با توجه به سپری کردن پیک تقاضا و آغاز سفر‌های نوروزی پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ طی روز‌های آتی با روند کاهشی در بازار روبرو شود. حجت با اشاره به اینکه ۲ نوع هزینه در سیستم مرغداری ایجاد شده است، بیان کرد: با وجود آنکه برخی مرغداران در اسفند با نرخ آزاد نهاده از بازار خریداری کردند، از این رو استمرار روند نزولی قیمت به زیان مرغداران تمام خواهد شد.

میوه فراوان است اما با قیمت‌های عجیب و غریب

در شرایطی که اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و تره بار از فراوانی این اقلام در بازار خبر می‌دهد و ثبات قیمت‌ها و متعادل‌تر شدن بازار میوه را نتیجه آن می‌داند، نگاهی به آخرین کشف قیمت‌ها در بازار عمده فروشی میوه و تره بار نشان می‌دهد که وضعیت مناسبی در بازار حاکم نیست. با نگاه به قیمت عمده فروشی کشف شده هر کیلوگرم سیب ۸۰۰۰ تومان، موز ۱۱ هزار تومان و نارنگی بندری ۱۴ هزار تومان است با اضافه کردن نرخ منطقی ۳۵ درصدی به آنها قیمت‌های عجیب و غریبی را شاهد خواهیم بود که مردم شاید کمتر رغبتی برای خرید میوه از این بازار داشته باشند. به گزارش ایسنا؛ رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار در پاسخ به این سوال که چرا با وجود فراوانی که به آن اشاره می‌کنید، قیمت‌ها روند افزایشی دارد؟ افزود: وقتی فراوانی در بازار وجود داشته باشد، نخریدن و وفور محصول سبب می‌شود قیمت‌ها متعادل‌تر شده و روند معقول‌تری پیدا کند. کارگر گفت: به دلیل همین وفور محصول در بازار میوه و تره بار، روند قیمتی به گونه‌ای است که انواع میوه‌ها پایین‌تر از این نرخ‌ها در بازار فروخته می‌شود. البته در صورت گران فروشی مردم باید آن را گزارش کرده و با اتحادیه یا دستگاه‌های نظارتی مانند سامانه تلفنی ۱۲۴ تماس حاصل کرده تا با متخلفان برخورد کنند.
 
دلار در برابر همتایانش کم ارزش شد/ خروج ارز از کشور برای واردات ۱۸ تن کلاه ایمنی از چین/ تورم نقطه به نقطه اسفند ۹۷ به ۴۷.۵ درصد رسید/ میوه فراوان است اما با قیمت‌های عجیب و غریب
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار