شهرام پرورش درباره اینکه آرد به صورت سهمیه‌ای به نانوایی‌ها داده می‌شود، افزود: هیچ کمبودی از نظر آرد وگندم در استان وجود ندارد بلکه به‌طورت سهمیه‌ای تحویل نانوایی‌ها می‌شود ضمن اینکه ۳۰۰ هزار تن گندم در انبار‌های استان موجود است درحالیکه سرانه مصرف سالانه استان بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن است.
کد خبر: ۷۲۴۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲ 10 March 2019
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت:پیش‌بینی می‌شود در سال آینده بیش از ۷۶۰ هزارتن گندم در همدان تولید شود.

به‌گزارش ایسنا، پرورش در جمع خبرنگاران، با تأکید براینکه استان همدان در تولید گندم رتبه ششم کشور را کسب کرده است، اظهارکرد: در سالجاری نزدیک به ۸۰۰ هزار تن گندم در استان همدان تولید شده که ۶۳۲ هزار تن آن خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌زراعی جاری بیش از ۶۹ هزار و ۵۶۸ هکتار گندم آبی و ۳۲۲ هزار و ۹۵۸ هکتار گندم دیم کشت شده است، تصریح کرد: در تولید گندم هیچ مشکلی نخواهیم داشت به‌طوریکه اگر بارندگی‌های بهار و دما مساعد باشد رکورد بیشتری در تولید گندم ثبت خواهیم کرد.

پرورش در باره اینکه آرد به صورت سهمیه‌ای به نانوایی‌ها داده می‌شود، افزود: هیچ کمبودی از نظر آرد وگندم در استان وجود ندارد بلکه به‌طورت سهمیه‌ای تحویل نانوایی‌ها می‌شود ضمن اینکه ۳۰۰ هزار تن گندم در انبار‌های استان موجود است درحالیکه سرانه مصرف سالانه استان بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان درباره واردات گندم به کشور، تأکید کرد: بیش از ۳ سال است که کیلویی گندم وارد کشور نشده است.

کشت بیش از ۱۴۴ هزار هکتار جو در همدان

وی با بیان اینکه ۱۴۴ هزار هکتار جو دیم و آبی در استان همدان کشت شده است، ادامه داد: پیش‌بینی میشود بیش از ۲۰۰ هزار تن جو در استان تولید شود.

پرورش با تأکید براینکه در کشت کلزا سعی و تلاش بر این است که ضریب خود اتکائی را بالا ببریم، خاطرنشان کرد: امسال بیش از ۴۳۷۰ هکتار کلزا در استان کشت شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰ هزار تن محصول از این سطح برداشت شود.

وی اظهارکرد: برنامه‌های خوبی برای توسعه دانه‌های روغنی داریم به‌طوریکه به دنبال توسعه کشت آفتابگردان، گلرنگ و سایر محصولات روغنی در استان هستیم.

مطالبات چغندرکاران تا ۲۰ اسفند تسویه خواهد شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به کاهش سطح زیرکشت چغندرقند در استان، بیان کرد: سال گذشته سطح زیر کشت ۸۳۰۰ هکتار بوده که به ۷۵۵۰ هکتار رسیده است به‌طوریکه ۸۰۰ هکتار کاهش سطح در این محصول داشته‌ایم، اما با این وجود بیش از ۵۴۶ هزار و ۹۰۰ تن محصول تولید شده است.

پرورش با بیان اینکه متوسط عملکرد چغندرقند در هر هکتار ۷۲.۴۴ تن است، افزود: بیش از ۲۰ تن در هکتار افزایش در عملکرد چغندرقند استان وجود دارد و برنامه تولید سال آینده کشت ۶۰۰۰ هکتار چغندرقند با ۴۲۷ هزار تن است.

وی با تأکید براینکه تمام مطالبات کشاورزان در کارخانه قند همدان پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: قرار شده تا ۲۰ اسفند بقیه کارخانجات تسویه کنند.

کشت بیش از ۲۳ هزار هکتار حبوبات در استان همدان

وی با اشاره به کشت بیش از ۲۳ هزار هکتار حبوبات در استان همدان، ادامه داد: امسال ۳۵۰۰ هکتار کشت انتظاری در استان همدان کشت شده است و در مجموع ۴۵۵۰ هکتار کشت پاییزه و انتظاری نخود و عدس در استان صورت گرفته است.

پرورش با تأکید براینکه کشت‌های جایگزین از دغدغه‌های سازمان جهاد کشاورزی است، یادآور شد: به دنبال این هستیم که کشت‌های پر آب بر را در سطح معقول نگه‌داریم به‌طوریکه در سیب‌زمینی برنامه سال آینده کشت ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار است که به نبال تثبیت سطح هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به بومی سازی الگوی کشت، افزود: با توجه به میزان آب موجود در هر منطقه و مزیت نسبی هر کشت برنامه کشت شهرستان‌ها را ابلاغ می‌کنیم به‌طور مثال چغندرقند در مناطق پرآب استان کشت خواهد شد.

سطح گلخانه‌های استان تا پایان سال به ۱۰۹ هکتار می‌رسد

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۷ هکتار گلخانه در استان همدان احداث شده است، تصریح کرد: سطح گلخانه‌های استان تا پایان سال به ۱۰۹ هکتار خواهد رسید.

پرورش با اشاره به اینکه ستاد گلخانه‌های استان فعال شده است، ادامه داد: بیش از ۵۰ همتار گلخانه برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

اصلاح سبزی‌کاری‌های موجود؛ جایگزین شهرک سبزی 

این مقام مسئول در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره شهرک سبزی همدان، اظهارکرد: شهرک سبزی همچنان در برنامه کاری است حذف نشده، اما زمین مناسب برای این شهرک پیدا نشده است به‌طوریکه بیش از ۵ مورد زمین مشخص شد، اما با مشکل آب و معارض همراه بود.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی بحث اصلاح سبزی‌کاری را در استان دنبال می‌کنیم و در حال حاضر در بلوار آیت ا... نجفی همدان ۲ حلقه چاه به سبزی‌‍کاران داده شده تا از فاضلاب برای کشت استفاد نکنند.

پرورش با اشاره به اینکه کشت سبزی با فاضلاب به مرز صفر رسیده است، بیان کرد: در مناطقی که امکان اصلاح کشت سبزیکاری‌ها وجود ندارد محصول بذری کشت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید براینکه برای تولید سبزی نگران نیستیم، افزود: ۲۰ درصد از سرانه مصرف سبزی استان در همدان تولید می‌شود و ۸۰ درصد آن از سایر استان‌ها وارد می‌شود.

سرشاخه‌کاری گردو در همدان ۳ ساله شد

وی از ۳ ساله شدن سرشاخه‌کاری باغات گردو در همدان خبرداد و گفت: بیش از ۲۶ هزار و ۱۳۳ پیوندک گردو با ضریب اطمینان ۸۰ درصد سرشاخه‌کاری شده است.

پرورش با اشاره به کشت زعفران، گل محمدی و پسته به عنوان گیاهان جایگزین در مزارع همدان، تصریح کرد: امسال ۳۱ هکتار زعفران در مزارع استان همدان کشت شده که سطح زیر کشت این محصول به ۱۶۱ هکتار رسیده است.

وی تأکید کرد: همچنین در سالجاری با کشت ۳۴ هکتار گل محمدی سطح زیر کشت این مصحول به ۱۷۰ هکتار رسیده و با توسعه ۵۰ هکتاری باغات پسته سطح این باغات در استان همدان به ۱۸۳ هکتار رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار