رئیس نظام پزشکی همدان گفت: روزانه بیش از ۲۰ هزار خدمت سرپایی در همدان انجام می‌شود و این کار بزرگی است، هرچند ممکن است در طول سال تعداد کمی از افراد هم نسبت به خدماتی شکایتی داشته باشند.
کد خبر: ۷۲۳۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۱ 07 March 2019
رئیس نظام پزشکی همدان گفت: تعلیق طبابت پزشک مرحوم «منصوره حسینی‌شعار» به مدت سه ماه باقی ماند.

به گزارش فارس، روز‌های ابتدایی بهمن ماه امسال سرانجام بعد از چندین ماه پیگیری، رأی به قصور پزشکی در مرگ منصوره حسینی‌شعار؛ مادری که برای زایمان به بیمارستان بوعلی رفته بود و به گفته خانواده‌اش به آمپول آنتی‌بیوتیک حساسیت شدید داشت، اما به رغم اطلاع دکتر معالجش، این آمپول به او ترزیق شد و در نهایت فوت کرد، صادر شد.

در ادامه قرار بر این بود این رأی به دادستانی ارجاع شود تا با توجه به رأی پزشکی قانونی و نظام پزشکی درصد قصور پزشکی تعیین و حکم صادر شود، اما پرونده به دادستانی نرفت؛ در واقع نظام پزشکی نظر اولیه را در خصوص این پرونده به دادستانی ارجاع داد، اما بعد مورد اعتراض اولیاء دم قرار گرفت و پرونده به رأی تجدید نظر کمیسیون نظام پزشکی ارجاع شد.

این بار پرونده دوباره در جلسه هیات تجدید نظر مطرح و تصمیم بر آن شد تا به عضو محقق محول شود و بررسی دقیق صورت گیرد که برای ادامه روند رسیدگی باز هم به سراغ رئیس نظام پزشکی همدان رفتیم.

علیرضا مدرکیان با اشاره به اینکه دوشنبه هفته جاری جلسه تجدید نظر برگزار شد و رسیدگی به اتمام رسید که رأی نیز صادر شد اظهار کرد: البته هنوز رأی انشاء نشده و احتمالاً در چند روز آینده انجام و به طرفین ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه در رأی قبلی ۹۰ درصد تیم درمانی مقصر شناخته شده بود و در رأی تجدید نظر صد درصد قصور برای تیم درمانی لحاظ شده است گفت: تعلیق طبابت پزشک به مدت سه ماه باقی ماند.

رئیس نظام پزشکی همدان اظهار کرد: تعلیق سه ماهه شاید از نظر بسیاری، تنبیه کمی باشد، اما با توجه به اینکه اعتبار حرفه‌ای پزشک زیر سوال می‌رود و تمام مردم نیز متوجه موضوع شده‌اند برای این پزشک بسیار گران تمام شده و یک تنبیه جدی است.

وی تاکید کرد: البته حرفم به منزله دفاع از پزشک نیست و این رای حتی قابل تجدید نظر است.

مدرکیان بیان کرد: در حوزه پزشکی علاوه بر تعیین قصور آئین‌نامه‌های انتظامی نیز لحاظ می‌شود که شامل تذکر کتبی و شفاهی و درج موضوع در پرونده، تابلوی اعلانات و رسانه‌ها و ممنوعیت از طبابت از یک ماه تا مادام‌العمر است.

وی با اشاره به اینکه فردی با چندین سال سابقه فعالیت یک بار دچار اشتباه می‌شود در این خصوص هم با در نظر گرفتن تمام جوانب مجازات لحاظ می‌شود، خاطرنشان کرد: وقتی یک پزشک محروم و مسئله در تابلو اعلانات درج می‌شود جزو جرایم سنگین به شمار می‌آید البته در این پرونده تمام مردم نیز متوجه موضوع شده‌اند.

وی با بیان اینکه، چون تیم پزشکی مقصر صد درصدی است پرداخت مجازات دیه کامل نیز برای این تیم لحاظ می‌شود افزود: در این پرونده در مجموع علاوه بر دیه کامل سه ماه محرومیت از فعالیت برای فرد در نظر گرفته شده است.

رئیس نظام پزشکی همدان تاکید کرد: جامعه پزشکی جدای از افراد جامعه نیست و هر آنچه برای شخصی مجازاتی در نظر گرفته شود قطعا برای این قشر نیز در صورت مقصر لحاظ می‌شود.

مدرکیان ادامه داد: در پرونده مرگ خانم حسینی‌شعار جزو هیات تجدید نظر نیستم و نمی‌خواهم دفاعی داشته باشم، اما سه ماه تعلیق برای یک پزشک مجازات سنگینی است.

وی در خصوص اینکه برخی می‌گویند سه ماه تعلیق این معنا دارد که ممکن است دکتر مربوطه برای مدتی به سفر رفته باشد بیان کرد: این موضوع از منظر پزشکی منطقی نیست، پزشکی که سه ماه تعلیق می‌شود به اعتبار حرفه‌ایش آسیب وارد می‌شود و این مجازات بسیار سنگین است.

رئیس نظام پزشکی همدان با اشاره به اینکه هنوز رای در هیات عالی انتظامی قابل رسیدگی است افزود: با خانواده مرحوم حسینی شعار صحبت کردم و خواستم اگر مایلند یک پزشک مورد اعتماد خود آن‌ها پرونده را در دست گیرد تا پرونده بیشتر بررسی شود.

وی با تاکید به اینکه حتی گفته شد پرونده امکان ارسال به استان دیگر را دارد تا در آنجا مورد بررسی قرار گیرد گفت: حتی به خانواده مرحوم گفته شد می‌توانید وکیلی بگیرد تا به خواسته نظام پزشکی در جلسات شرکت کند و آئین‌نامه‌های انتظامی را ببیند و نظر بدهد.

مدرکیان در پاسخ به این سوالی که اخیراً جوانی زیر عمل جراحی زیبایی بینی فوت کرد و این مسئله ناشی از حساسیت به آمپول بیهوشی بوده است گفت: در این مورد فعلا علت مرگ مشخص نیست و بعد از اعلام پزشکی قانونی می‌توان اظهار نظر کرد.

وی ادامه داد: برخی از مردم علت مرگ را تزریق داروی بیهوشی دانسته‌اند در صورتی که ما هم به عنوان کارشناس این امر هنوز نمی‌توانیم نظری بدهیم و باید منتظر نظر پزشکی قانونی باشیم.

وی تاکید کرد: البته نباید حتی با این تعداد شکایات اندک نیز مواجه شویم، اما با توجه به حجم خدمات و خطراتی که اساساً در حوزه پزشکی وجود دارد این موضوع طبیعی است.

مدرکیان با بیان اینکه مراجعات بالا به پزشکان نشاندهنده اعتماد به جامعه پزشکی است خاطرنشان کرد: پیشینه پزشکی در ایران بسیار درخشان است، مردم هم با مراجعات نتیجه بسیار خوبی گرفته‌اند و در نتیجه اعتماد جلب شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار