کد خبر: ۷۲۱۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸ 02 March 2019

هنرمند جوان همدانی در تلفیقی از هنر و هماهنگی آن با اندیشه و پژوهش در آیات، قرآنی ولایی، شهدایی کتابت کرد.

کتابت قرآن کریم از نخستین کاتب که امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بود آغاز شد و نسل به نسل و سینه به سینه تا امروز منتقل شده‌است، این کار علاوه بر ابعاد هنری و زیبایی‌شناسانه خود که روح لطیفی به اثر کتابت می‌دهد، آثار و برکات فراوانی نیز به همراه دارد که همین آثار و برکات، انگیزه هنرمندان بسیاری برای کتابت مصحف شریف می‌شود.

گاه کتابت مصحف شریف علاوه بر همان ابعاد هنرمندانه و معنویت خود با خلاقیت کاتب و ذوق و قریحه‌ای نوهمراه شده و به جاذبه‌های اثر نیز می‌افزاید.

"محسن کریمی‌نیا" جوان دهه هفتادی است که چند سالی است در خط نسخ ایرانی قلم می‌زند و در حوزه علمیه تحصیل کرده است، حالا نام او را می‌توان در بین کاتبان کتاب وحی و صاحبان ذوق و قریحه در این امر شمرد.

جوان خوش‌ذوق همدانی در این کتابت سعی کرده، به رسم الخط ایرانی قرآن را تحریر کرده و همراه آن پژوهشی ارزشمند از آیات قرآن در سبک زندگی اسلامی و تلفیق و تطابق آن با وصایای شهدا صورت دهد.

او این کار را "ولایت" نام نهاده و به جوشش ذوق و هنر خود در کتابت آن خلاقیت‌هایی همچون ختم به آیه شدن و تحریر هر سطر به نیت یک شهید را گنجانده‌است.

در شرح و بسط ایده و انگیزه کار و هدف و نحوه اجرا، گفتگویی با این جوان هنرمند انجام شده است که در ادامه می‌خوانید:

محسن کریمی‌نیا در گفتگو با خبرنگار تابناک همدان با اشاره به ویژگی‌های مصحفی که در دست کتابت دارد اظهار کرد: قرآن‌های موجود در بازار، به رسم الخط عربی هستند و من تلاش کردم قرآنی به رسم‌الخط ایرانی تحریر کنم که این ویژگی و ختم به آیه شدن آن، دو خصوصیت برجسته این مصحف شریف هستند.

 وی با بیان اینکه این کتابت با نسخ ایرانی دارای تأییدیه دارالکتابه تهران نیز هست و قواعد تحریر هم از آنجا گرفته شده است گفت: نیت شهدایی بودن این قرآن ویژگی برجسته دیگر آن است که اثر معنوی و معارفی بالایی دارد، زیرا افراد بسیاری در کشور قرآن را کتابت می‌کنند، اما غالبا به نیت قوی‌تر شدن و تبحر در خطاطی رسم‌الخط قرآن انجام می‌شود.

این هنرمند کاتب ادامه داد: این قرآن به شکلی طراحی شده که حدود ۸ هزار خط دفتری از آن به‌دست آمده‌است و هر صفحه ۱۳ سطر دارد و هر سطر به نیابت یکی از شهدای استان کتابت می‌شود و در مجموع، این کتابت به نیابت از ۸ هزار شهید استان همدان انجام خواهد شد و باقیمانده خطوط، به نیابت از شهدای مدافع حرم سراسر کشور کتابت می‌شود تا قرآنی آراسته به نام و انوار شهیدان تدوین شده و به پیشگاه مقام معظم رهبری هدیه شود.

وی افزود: البته در این کتابت مسائلی نیز مورد توجه بوده‌است که بر اجر معنوی آن افزوده‌است از جمله اینکه پژوهش‌هایی در آیات بر مبنای سرفصل‌های سبک زندگی اسلامی انجام شده و به صورت کتابچه تدوین خواهد شد.
کریمی‌نیا با اشاره به زمان آغاز و فرجام کار عنوان کرد: تحریر این مصحف شریف در روز عید غدیر سال‌جاری آغاز شد و تلاش ما بر این است که تا ماه رمضان سال ۹۸ به پایان رسیده و رونمایی شود.

وی متذکر شد: بنده و تیم همراه، این کار فرهنگی، علمی، پژوهشی و شهدایی را "پروژه ولایت" نام نهادیم و تلاش کردیم تا در بُعد فرهنگی آن مسائل تفسیر و معنای قرآن دیده شود؛ در بعد علمی-پژوهشی کار با استفاده از ظرفیت فعالان قرآنی تفسیر و تحلیل محتوایی و موضوعی آیات و انتشار آن در قالب کتابچه‌های کوچک که مورد استفاده دانش‌آموزان و دانشجویان، فعالان حوزه سبک زندگی اسلامی و خانواده‌ها باشد صورت خواهد گرفت.

این کاتب کلام وحی بیان کرد: موضوعات و سرفصل‌های سبک زندگی اسلامی که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و بخش‌هایی از آن در وصایای شهدا نیز مشهود است محور انتشار کتابچه خواهد بود و کاری تلفیقی با تفاسیر و روایات انجام می‌شود که هم کاری قرآنی و هم در حوزه دفاع مقدس است و اثر معنوی، تربیتی دارد و از این حیث کاری بدیع و نوین است.

وی با اشاره به سبقه این نوع کتابت تصریح کرد: سال گذشته قرآنی با همین رسم‌الخط برای هدیه به حرم حضرت امیرالمؤمنین (ع) کتابت کردیم و همین انگیزه‌ای شد تا مجلد دوم را با سبک و سیاق ویژه‌ای که مدنظر است کتابت کرده و به پیشگاه مقام معظم رهبری تقدیم کنیم و تلاش می‌کنیم بعد از اهدای نسخه اولیه، تعدادی به چاپ رسیده و در اختیار خانواده‌های شهدای استان و مساجد قرار گیرد.

کریمی‌نیا افزود: این رسم‌الخط قبلا توسط استاد بنی‌رضی (استاد خط نسخ) نیز کتابت شده است، اما در بازار موجود نیست و در واقع کاری برای خود کاتب و با انگیزه دلی بوده‌است.

وی در ادامه به انگیزه خود در این کتابت خلاقانه اشاره کرد و گفت: تلاوت و کتابت قرآن، انگیزه و اشتیاق معنوی بالایی برای انسان دارد و همین نوین بودن حس و انگیزه همچنین برکت حاصل از کار مهم‌ترین انگیزه برای شخص بنده بود تا آغاز به کار کنم.

این هنرمند جوان با بیان اینکه استاد تذهیب این قرآن حدود دو ماه برای طرح تذهیب صفحات زمان صرف کرده‌است گفت: تحریر صفحات نیز با روحیه و کار جهادی به تحریر یک صفحه در روز با قلم و دوات ختم می‌شود که در نهایت قرآنی به ابعاد ۳۰*۴۰ سانتی‌متر و وزن تقریبی ۱۲ کیلوگرم حاصل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه در انجام این کار افراد زیادی از جمله مؤسسات و فعالان قرآنی، فرهنگی، حوزه علمیه و ... مشارکت دارند، اما متأسفانه در مباحث مالی، هیچ دستگاه یا نهاد و مجموعه‌ای از ما حمایت نمی‌کند و در همین راستا از فعالان فرهنگی و شهدایی و قرآنی و نهاد‌های مربوطه درخواست کمک و مساعدت داریم.
 
علاقمندان می توانند جهت مساعدت با این شماره تلفن تماس بگیرند.
 
۰۹۱۹۶۴۹۷۰۲۲
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار