فاطمه موسوی با اشاره به فعالیت ۹ بیمارستان در شهرستان همدان، مطرح کرد: تمامی بیمارستان‌های شهرستان مجهز به دستگاه بی‌خطرسازی پسماند‌های عفونی هستند.
کد خبر: ۷۲۰۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲ 01 March 2019
کارشناس اداره حفاظت از محیط‌زیست شهرستان همدان از بحرانی بودن مدیریت دفع پسماند‌های عفونی در شهرستان خبرداد.

به گزارس ایسنا، موسوی در سمینار آموزشی فعالین در بخش خصوصی (منشی‌ها و پرسنل مطب‌ها و درمانگاه‌ها) با بیان اینکه دفع و امحا پسماند‌های عفونی در شهرستان یک معضل به حساب می‌آید، گفت: این نوع از پسماند‌ها برای سلامت انسان و محیط‌زیست بسیار خطرناک و تهدید کننده است؛ متاسفانه در حال حاضر پزشکان، پرسنل درمانگاه و مطب‌ها، پسماند‌های عفونی را همانند نوع عادی آن‌ها تفکیک و از محیط خارج می‌کنند.

وی با تاکید بر خطرناک بودن پسماند‌های عفونی بر انسان و محیط‌زیست، مطرح کرد: به‌واسطه اهمیت دفن درست این دسته از پسماندها، از سال ۸۳ قانون پسماند در کنار آیین‌نامه موجود تدوین شد؛ براساس قانون تدوین شده پسماند‌های عفونی در دسته‌بندی پسماند‌های ویژه قرار گرفته و باید در محلی جداگانه بازیافت و امحا شوند.

این کارشناس محیط‌زیست همکاری پزشکان با شرکت ویژه دفن پسماند‌های عفونی را الزامی دانست و بیان کرد: شرکت سبزآرا آمادگی پذیرش و دفن بهداشتی این نوع از پسماندهارا به شرط همکاری پزشکان دارد؛ این شرکت پسماند‌های ویژه را جداگانه امحا کرده و پس از بی‌خطرسازی، آنان را به محل دفن زباله همدان تحویل می‌دهد.

وی ادامه داد: تمامی پزشکان در مطب و درمانگاه‌ها باید از کیسه‌های زرد رنگ ویژه پسماند‌های عفونی استفاده کنند.

موسوی با اشاره به فعالیت ۹ بیمارستان در شهرستان همدان، مطرح کرد: تمامی بیمارستان‌های شهرستان مجهز به دستگاه بی‌خطرسازی پسماند‌های عفونی هستند.

وی بار دیگر با تاکید بر خطرناک بودن عدم تفکیک پسماند‌های عفونی از زباله‌های عادی، یادآور شد: قرار دادن پسماند‌های عفونی در سطل‌های زباله شهری و یا کنار خیابان بسیار خطرآفرین است؛ انتقال پسماند‌های ویژه به محل دفن زباله همدان و بازیافت آنان همراه دیگر زباله‌های عادی نتیجه‌ای جزء ساخت وسایل پلاستیکی سرطان‌زا و مرگبار ندارد.

این کارشناس محیط‌زیست بیمارشدن نیرو‌های خدوم شهرداری را از دیگر خطرات بی‌توجهی به عدم جداسازی پسماند‌های عفونی از سایر زباله‌ها دانست و افزود: متاسفانه چندین نفر از مأمورین شهرداری هنگام جمع‌آوری زباله‌ها، به‌دلیل برخورد سرنگ‌های آلوده با دستشان دچار بیماری شده‌اند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار