یک کارشناس امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات تصریح کرد: عصر حاضر فضایی است که قدرت‌ها در آن جنگ‌ها را ترکیبی برنامه‌ریزی می‌کنند که یکی از مهمترین آن‌ها جنگ سایبری است.
کد خبر: ۷۲۰۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۲ 27 February 2019
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در بسیاری از موارد پلیس فتا باید از تبدیل فضای مجازی به بستر انجام جرائم جلوگیری کند و در مراکزی، چون مدارس و دانشگاه‌ها نسبت به آگاهسازی قشر جوان و آینده‌ساز و فرهنگسازی اقدام کند.

به گزارش فارس، محمدمهدی شیرمحمدی با بیان اینکه فضای مجازی از محوری‌ترین مسائل عصر حاضر است اظهار کرد: در همین راستا وجود امنیت در خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب آسایش و آرامش بیشتر می‌شود.

وی گفت: فناوری اطلاعات همراه با مزیت‌های فراوانی که با خود آورده و دولت‌ها و مردم از آن استفاده می‌کنند مورد توجه سرویس‌های جاسوسی و بسیاری از متخلفان و سودجویان بوده و هست، از این حیث، پلیس «فضای تولید و تبادل اطلاعات» در کشور جایگاه ویژه‌ای دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه فضای سایبری همچون فضای واقعی است و حتی قابلیت انجام بیشترین جرائم را دارد افزود: تقویت و تجهیز بیشتر پلیس فتا ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه کاربران فضای مجازی همواره در حال افزایش هستند گفت: با توجه به فراگیر شدن خدمات مبتنی بر اطلاعات و ارتباطات در معرض انواع آسیب‌ها، تهدیدات، تحریف، افشای اطلاعات و قطع سرویس‌های ارتباطی از راه دور و نزدیک هستند.

وی با اشاره به اینکه ابزار مجرمان تغییر کرده و حتی روش آن‌ها گاهی خطرناک‌تر از روش‌های معمولی شده است افزود: ایجاد امنیت وظیفه کارشناسان و برنامه‌نویسان فناوری اطلاعات است، اما بسیاری از مواقع فضای مجازی مورد سوء استفاده مجرمان قرار می‌گیرد که در اینجا نقش پلیس فتا بسیار مهم است.

شیرمحمدی اظهار کرد: با توجه به اینکه وظیفه پلیس فتا کاهش مخاطرات برای فعالیت‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی در جامعه‌ی اطلاعاتی است این نیروی پرتلاش و باهوش همواره باید مورد توجه باشد و تقویت شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد پلیس فتا باید از تبدیل فضای مجازی به بستر انجام جرائم جلوگیری کند و در مراکزی، چون مدارس و دانشگاه‌ها نسبت به آگاهسازی قشر جوان و آینده‌ساز و فرهنگسازی اقدام کند.

این کارشناس امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات تصریح کرد: عصر حاضر فضایی است که قدرت‌ها در آن جنگ‌ها را ترکیبی برنامه‌ریزی می‌کنند که یکی از مهمترین آن‌ها جنگ سایبری است.

وی ادامه داد: حملات سایبری روزانه در اقصی نقاط جهان اتفاق می‌افتد و از سویی سرویس‌های جاسوسی با برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه حملات وسیع و گسترده‌ای را سامان می‌دهند که یکی از این نمونه حمله‌های مورد استفاده بر ضد کشور ما استاکس نت بود که خسارات بسیار زیادی را به ما تحمیل کرد.

 شیرمحمدی گفت: آموزش مداوم کارشناسان و برنامه‌نویسان فناوری اطلاعات نسبت به امنیت فضای سایبر یک ضرورت جدی در عصر کنونی است که هرچه اطلاع‌رسانی‌ها و اقدامات بیشتر باشد می‌تواند به افزایش امنیت در این فضا کمک کند.

وی افزود: اکنون که بسیاری از رابطه‌های مالی، تجارت الکترونیک و بانکداری اینترنتی در فضای مجازی شکل گرفته مردم باید بیشتر در خصوص حفظ اسرار حساب‌های مالی و کلمات عبور دقت داشته باشند تا زمینه سوء استفاده در این بخش به شدت کاهش یابد.

این کارشناس امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار کرد: اینکه پلیسی تخصصی برای فضای مجازی تعریف می‌شود و هزینه‌های فراوانی برای توسعه تکنولوژی‌ها در توسعه فناوری اطلاعات صورت می‌گیرد همپا و متناسب با آن پلیس فتا هم باید تقویت شود تا چالش‌های امنیتی و تهدید‌های مربوطه در این حوزه هم موجب خسارت برای کشور نشود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار