مدیر کل فنی و حرفه ای استان همدان در نشست تخصصی اعضای کمیته گردشگری در کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر همدان در مرکز فنی و حرفه ای مریانج گفت : مرکز آموزش هتلداری همدان هم اینک بیش از 90 درصد پیشرفت دارد و به زودی به بهره برداری می رسد.
کد خبر: ۷۱۹۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۸ 27 February 2019

امروزه شاخص توسعه انسانی به عنوان یکی از شاخص‌های مهم و اثرگذار در روند توسعه همه جانبه بوده و در فراهم کردن بستر لازم برای ورود کشورها در عرصه رقابت‌های جهانی سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است؛ تا آنجا که در رتبه‌بندی کشورها، شاخص توسعه انسانی در جایگاه بسیار مهم‌تری نسبت به درآمد سرانه قرار دارد.


به گزارش تابناک همدان، در این میان و در گستره وسیعی از انواع آموزش‌ها، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و یا آموزش‌های مهارتی به دلیل ابعاد کاربردی و عملی بودنشان در ایجاد، تقویت و رشد قابلیتهای انسانی سهم قابل توجهی را دارند به طوری که امروز صاحب‌نظران اقتصادی با ارائه نظریه‌های توسعه نیروی انسانی، بر ضرورت سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش برای توسعه قابلیت‌های انسانی و افزایش سطح مهارتهای حرفه‌ای تاکید دارند.

اما آنچه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را حائز اهمیت می‌کند، توجه این آموزش‌ها به مفهوم «قابلیت انسانی» به جای سرمایه انسانی است؛ در این معنا در حالی که سرمایه انسانی تمرکز بر نقش فاعلی انسان در افزایش و بهبود امکانات تولید دارد، قابلیت انسانی تلاش می‌کند توانمندی انسان‌ها را برای دستیابی به زندگی شایسته‌تر تقویت کند. در همین جاست که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در ایجاد و تقویت عدالت اقتصادی و اجتماعی تاثیرگذار است.

•  عزم جزم فنی حرفه ای در آموزش هتلداری 

 این روزها آموزش فنی و حرفه ای همدان در یک قدمی ایجاد یک مرکز آموزش هتلداری است که بر اساس اظهار نظر کارشناسان گردشگری در صورت اعمال سیاستهای درست و مدیریت محتوی این مرکز می تواند پایلوت ارائه آموزش های مدون به فعالان حوزه هتلداری و گردشگری باشد .
 
این مهم موجب شد نشست تخصصی اعضای کمیته گردشگری در کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر همدان در مرکز فنی و حرفه ای مریانج برگزار شود . برخی اساتید ؛ کارشناسان و برنامه ریزان گردشگری حاضر در نشست  پیش از آغاز این جلسه از تمامی بخشهای مرکز آموزش هتلداری این مرکز بازدید مفصلی را به عمل آوردند . 
 
آموزشهای هدفمند در فنی حرفه ای راهگشای اشتغال و تکاپوی اقتصاد 
 
مدیر کل فنی و حرفه ای استان همدان در این نشست و بازدید عنوان کرد : مرکز آموزش هتلداری همدان هم اینک بیش از 90 درصد پیشرفت دارد و به زودی به بهره برداری می رسد.
 
وهب مختاران با اعلام این خبر افزود: عملیات اجرایی ساخت مرکز هتلداری از اوایل دهه 90 در زمینی به زیر بنای چهار هزار و 500 متر مربع در سه طبقه در شهر مریانج آغاز شد. وی اضافه کرد: این مرکز دارای کلاس هایی برای برگزاری دوره های آموزشی، 11 سوئیت اقامتی، سونا، جکوزی، کافی شاپ و تالار پذیرایی است. وی بیان کرد: متقاضیان فراگیری هتلداری علاوه بر حضور در دوره های تئوری به صورت عملی با شیوه هتلداری آشنا می شوند.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان همدان اظهارکرد: با توجه به ظرفیت گردشگری این استان، وجود مرکز آموزش هتلداری ضروری به نظر می رسید بنابراین استاندار و نماینده همدان در خانه ملت برای اجرایی شدن این طرح حمایت جدی داشتند.

مختاران افزود: تاکنون 30 میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده و اواسط سال جاری نیز استاندار همدان 6 میلیارد و 500 میلیون ریال برای شتاب دهی به عملیات اجرایی این طرح اختصاص داد. 

•   نیروی انسانی توانمند در مسیر توسعه گردشگری

وی عنوان کرد : با توجه به اینکه گردشگری محور توسعه استان همدان است در همین مسیر، یکی از مؤلفه‌های اصلی توسعه انسانی، آموزش و توانمندسازی است به شکلی که از این طریق می‌توان مشارکت توام با بهره‌وری نیروی انسانی را در فرایند توسعه کشور شاهد بود. نیروی انسانی توانمند در مسیر توسعه گردشگری ، بر شاخص‌هایی همچون رشد اقتصادی محلی، اشتغال و توزیع عادلانه درآمد در این زمینه  تاثیرگذار است.

وی همچنین به پویا بودن زمینه های اشتغال اشاره کرد و گفت ؛ باید خاطرنشان کرد آموزشهای فنی و حرفه ای انجام فعالیت هایی است که می تواند فرد را برای احراز شغل ، حرفه و کسب و کار آماده کند یا کارایی و توانایی وی را در انجام آن افزایش دهد. این آموزشها کسب مهارتها را در راستای تکنولوژی و علوم وابسته به همراه دانش های خاص مربوط به شغل و در بخش های مختلف اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ارائه می دهد از اینرو با توجه به حساسیت حوزه گردشگری فنی حرفه ای همدان با پویا کردن مرکز آموزشی هتلداری در نظردارد برنامه های مدونی را به اجرا بگذارد.

•  شتاب دهی به فرآیند تولید

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان که پس از بازدید از مرکزآموزشهای هتلداری با حضور در سالن جلسات فنی حرفه ای استان این ظرفیت حایز اهمیت در همدان را یک نقطه قوت در گردشگری دانست گفت : توسعه آموزشهای فنی وحرفه‌ای در شرایط کنونی برای اقتصاد و فرهنگ همدان و به ویژه شتاب دهی به فرایند تولید امری حیاتی است ؛ زیرا سرمایه گذاریهای زیربنایی و افزایش ابزار و تجهیزات و به طور کلی سرمایه فیزیکی بدون سرمایه انسانی بلااستفاده مانده یا به نحو اقتصادی و کارآمد مورد بهره‌برداری قرار نمی گیرد .

حسین قراباغی گفت : بنابراین از ضرورتها و الزامات رشد و توسعه اقتصادی ، نظام آموزش برای ایجاد مهارتهای لازم سرمایه انسانی است و در این میان آموزشهای فنی و حرفه ای تلفیقی است از علم ، فن و هنر و نقش بسیار مهمی در تامین نیروی انسانی کارآمد ایفا کرده و مضمونی توسعه‌ای دارد.

وی هدف از این آموزشها را افزایش توانایی های دانش ، مهارت و قدرت درک افراد و انجام مطلوبتر کار در حوزه گردشگری و هتلداری همدان دانست.


قراباغی خاطر نشان ساخت : آموزش های فنی و حرفه‌ای به سبب انعطاف پذیری نشأت گرفته از خصیصه های بازار کار و اوضاع اقتصادی کشور و همچنین به دلیل آموزش و ایجاد مهارتهای لازم در افراد برای توانایی در احراز مشاغل ، نقش به سزایی در اشتغال دارد و این مهم با توجه به محور توسعه بودن گردشگری در همدان نقش تاثیر گذاری را ایفا میکند . این آموزشها هم مهارتهای خاص مورد نیاز صنعت و هم مهارتهای عمومی بازار کار را فراهم می سازد و همچنین برای شاغلینی که به دلیل تغییرات تکنولوژی دچار کاهش کارایی می‌شوند، امکان به روز شدن و تکمیل مهارت را فراهم می کند .


عضو شورای شهر همدان تاکید کرد: لذا به این نوع آموزشها در مکان تخصصی همچو مرکز آموزشهای هتلداری فنی حرفه ای همدان به عنوان ابزاری برای توسعه فرهنگ گردشگر پذیری ؛ جذب سرمایه گذار و افزایش آمار اشتغال نگریسته می شود .

• جذب سرمایه گذار و افزایش آمار اشتغال


قراباغی به جایگاه مطلوب فنی حرفه ای در توسعه و پرورش نیروی انسانی اشاره کرد و گفت : در واقع خصیصه این آموزش‌ها ، نوعی پرورش “کارآفرین” است ، به این معنی که افراد پس از کسب مهارت و تخصص دانش فنی قادر خواهند بود که فرصتهای شغلی مناسبی را به دست آورند یا در نهایت فرصت شغلی ایجاد کنند .


گفتنی است ؛ بنابر گزارش بانک جهانی، ظهور اقتصاد دانش محور در کشورهای صنعتی در دهه‌های آخر قرن گذشته و به دنبال آن در برخی از کشورهای جنوب شرقی آسیا و آمریکای لاتین، نشان داد که سرمایه انسانی ماهر و کارآمد ابزاری محوری در توفیق این کشورها برای ورود به اقتصاد جدید بوده و «آموزش‌های فنی و حرفه‌ای» نقش اساسی را در این بین ایفا کرده است. این آموزش‌ها در کشورهای در حال توسعه نه فقط عهده‌دار تربیت نیروی کار مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی بوده است، بلکه از طریق بسترسازی خوداشتغالی، به حل مشکل بیکاری هم کمک کرده است. بنابراین بیراه نیست که این شعار را بارها و بارها اعلام کنیم که «آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کلید اشتغال پایدار کشورها» از جمله ایران است.

 مرکز آموزش هتلداری همدان راه اندازی می شود/ عزم جزم فنی حرفه ای در تربیت نیروی انسانی متخصص در گردشگری 

 

 مرکز آموزش هتلداری همدان راه اندازی می شود/ عزم جزم فنی حرفه ای در تربیت نیروی انسانی متخصص در گردشگری 

 

 مرکز آموزش هتلداری همدان راه اندازی می شود/ عزم جزم فنی حرفه ای در تربیت نیروی انسانی متخصص در گردشگری 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار