ورزش باستانی ملایر و گود زورخانه‌های آن با فعالیت 500 ملایری نیازمند حمایت مسئولان است.
کد خبر: ۷۱۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۸ 04 August 2015

ورزش باستانی ملایر و گود زورخانه‌های آن با فعالیت 500 ملایری نیازمند حمایت مسئولان است.

به گزارش فارس؛ ورزش باستانی و پهلوانی یکی از رشته‌های ورزشی با قدمت بالا از گذشته تا به امروز در بین ایرانیان بوده است.

اصل و ریشه این ورزش احترام، ادب، تواضع و فروتنی است؛ ورزش باستانی، پرورش جسم و روح انسان در کنار یکدیگر با داشتن اخلاق، منش پهلوانی و انسانیت است که متاسفانه امروز در بسیاری از رشته‌های ورزشی این اصل کاملاً از بین رفته است.

علاقه‌مندان باید قبل از هر چیز برای ورود به ورزش باستانی اخلاق‌مداری، جوانمردی، مروت، کمک به دیگران و ... را در خود تقویت کنند تا بتوانند با آداب خاص وارد گود زورخانه شده و همچون پهلوانان دیگر در این عرصه فعالیت داشته باشند.

در ورزش باستانی رتبه‌بندی‌هایی برای فردی که در این عرصه ورود پیدا می‌کند وجود دارد که این رتبه‌ها بر اساس سن فرد و فعالیت وی در عرصه ورزش باستانی و در زورخانه به شخص داده شده است.

یکی از مهمترین آداب مهم در ورزش باستانی و گود زورخانه حرکت بسیار زیبای گلریزان است که با توجه به اعیاد، جشن‌ها و مناسبت‌ها بدون اینکه شخص نیازمند متوجه شود از سوی افراد حاضر در زورخانه و خیرین بر حسب کرم و بخشش هر شخص مبالغ نقدی جمع‌آوری شده و در اختیار آن قرار می‌گیرد.

شاید چندی پیش ورزش زورخانه‌ای کمی کمرنگ شده بود اما چند سالی است توجه به ورزش باستانی نسبت به گذشته رونق بیشتری گرفته و هستند پیشکسوتانی که همچنان با حفظ مرام و مردانگی در گود زورخانه فعالیت داشته و جوانان و نوجوانان را به این رشته دعوت می‌کنند.

رئیس هیئت ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای ملایر در اینباره به خبرنگار فارس گفت: روز 12 مردادماه در مناسبت‌های کشور به نام روز «فرهنگ پهلوانی و ورزش‌های زورخانه‌ای» نامگذاری شده است.

منوچهر صحرانورد با بیان اینکه ورزش‌های باستانی ملایر بیش از یک قرن قدمت دارد گفت: بنیانگذار ورزش باستانی در ملایر «میرآقا رضوی» یکی از نام‌آوران بنام در این رشته است.

وی با بیان اینکه افراد زیادی در رشته باستانی در ملایر فعالیت داشته و دارند گفت: شهرستان ملایر از نظر ورزش باستانی جایگاه ویژه‌ای در استان و کشور دارد.

رئیس هیئت ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای ملایر با اشاره به فعالیت‌های ورزشی در رشته‌ باستانی بیان کرد: در حال حاضر تعداد پنج زورخانه باستانی در ملایر فعال است.

وی زورخانه‌های باستانی ملایر را شامل زورخانه پوریای ولی در خیابان تختی، زورخانه بابک در بازار ملایر، زورخانه کانون بسیج، زورخانه روستای جوراب و زورخانه پادگان جوزان دانست و افزود: بیش از 500 نفر در ملایر در رشته ورزش‌های باستانی فعالیت دارند.

صحرانورد عنوان کرد: ورزشکاران باستانی ملایر از رده نونهالان، نوجوانان و جوانان و بزرگسالان هستند که در رشته میل، چرخ تیز و چمنی، کباده و سنگ فعالیت می‌کنند.

وی از احداث یک زورخانه دیگر در جنب سالن الغدیر ملایر خبر داد و گفت: با ساخت این زورخانه در آینده نزدیک فعالیت‌های ورزش باستانی در شهرستان رونق بیشتری می‌گیرد.

رئیس هیئت ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای ملایر در ادامه به ورزشکاران بنام ملایر در رشته ورزش‌های باستانی اشاره کرد و گفت: حیدر رضایی، مجید کاظمی، رضا شفق، حسین بشیرگنبدی در رده بزرگسالان و سید سجاد موسوی در رده جوانان در رشته میل از افراد موفق و قهرمان مسابقات مختلف در کشور هستند.

وی تصریح کرد: ورزش باستانی ملایر روز به روز در حال گسترش بوده و موفقیت‌های زیادی را از آن خود کرده است.

صحرانورد با اشاره به اینکه اخلاق مهمترین اصل و نشانه بزرگ ورزش باستانی و پهلوانی است گفت: هدف ما بالا بردن کیفیت و تبلیغات بیشتر برای ترویج فرهنگ ورزش پهلوانی و اخلاق‌مداری در بین جوانان است.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی در زورخانه‌ای ملایر گفت: برگزاری برنامه زیارت عاشورا، اعیاد و مناسبت‌ها از جمله برنامه‌های هیئت باستانی ملایر در زورخانه است.

رئیس هیئت ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای ملایر با بیان اینکه کمک‌ها و حمایت‌های مالی از سوی سازمان ورزش و جوانان در ورزش باستانی بسیار اندک است افزود: بیشتر کمک‌ها از سوی مردم و خیرین به این ورزش بوده است.

وی ضمن تقدیر از رئیس ورزش و جوانان ملایر و فرماندار شهرستان ملایر به خاطر حمایت‌ها و شرکت در برنامه‌های ورزش باستانی گفت: نیاز است مسئولان شهرستان در برنامه‌های ورزش باستانی شرکت کنند.

صحرانورد در ادامه بر حمایت‌های بیشتر از ورزش باستانی در شهرستان تاکید کرد و گفت: در این زمینه باید برای تشویق جوانان و نوجوانان به سمت ورزش‌ باستانی به عنوان نماد ورزش ایرانی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی بیشتری صورت گیرد.

در ادامه مسئول پیشکسوتان غرب کشور در رشته باستانی نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر احیای ورزش پهلوانی در کشور بیان داشت: ایشان در مورد این ورزش فرمودند «ورزش پهلوانی یک ورزش نیست بلکه یک فرهنگ و تاریخ است که باید احیا شود».

عبدالله کاظمی‌روشن بیان داشت: ما نیز امیدواریم با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و نظر مساعد ایشان روز به روز شاهد احیای این ورزش باشیم.

وی با اشاره به فعالیت بیش از 20 زورخانه در ورزش‌های باستانی در سطح استان گفت: در این زمینه بیش از 3 هزار نفر نیز در رشته‌های ورزش باستانی در رده‌های سنی مختلف در استان همدان فعالیت دارند.

مسئول پیشکسوتان غرب کشور در رشته باستانی با بیان اینکه در سال‌های گذشته بودجه رشته‌های ورزشی به مسئولین هیئت‌ها واگذار می‌شد گفت: امروز بودجه رشته‌های ورزشی توسط اداره ورزش و جوانان و با توجه به نیاز رشته‌ها توزیع می‌شود.

وی یکی از مهمترین مشکلات ورزش باستانی را کمبود بودجه دانست و گفت: در این زمینه نیازمند حمایت‌های بیشتر مسئولان امر هستیم.

کاظمی‌روشن بیان کرد: در حال حاضر بودجه اندکی نیز که در اختیار ورزش باستانی قرار می‌گیرد صرف خرید ابزار و وسایل شامل میل، کباده سنگ و ... می‌شود و بقیه بودجه نیز توسط خود ورزشکاران و یا خیرین تامین می‌شود.

وی ضمن تقدیر از ورزش و جوانان استان همدان در ادامه ملایر را یکی از پایه‌های ورزش باستانی استان دانست و گفت: ورزشکاران باستانی‌کار ملایر در همه رشته‌های این ورزش حرف اول را در استان زده‌اند و تاکنون نیز موفق به کسب رتبه‌های برتر در این عرصه‌ شده‌اند.

مسئول پیشکسوتان غرب کشور در رشته باستانی با بیان اینکه ورزش باستانی برخلاف سایر رشته‌های ورزشی وارداتی یک ورزش صادراتی از ایران به سایر کشورهاست گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از افراد علاقه‌مند در کشورهای تاجیکستان و عراق و ... زیر نظر مربیان ایرانی آموزش دیده‌اند.

یکی از پیشکسوتان ورزش باستانی ملایر نیز با اشاره به فعالیت 40 ساله‌اش در ورزش باستانی گفت: ورزش باستانی ملایر در سال‌های اخیر نسبت به گذشته رشد خوبی داشته و علاقه‌مندان زیادی را نیز جذب خود کرده است.

نصرالله خانیان با بیان اینکه در چند سال اخیر مقام‌های زیادی توسط ورزشکاران باستانی‌کار ملایر در مسابقات کشوری کسب شده است، گفت: ورزشکاران افتخارآفرین ملایری دارای رکورد در رشته‌هایی مانند میل هستند.

وی با بیان اینکه مهمترین اصل در ورزش‌ باستانی را تواضع دانست، گفت: کسی که تواضع داشته باشد سربلند و موفق است.

پیشکسوت ورزش باستانی ملایر با بیان اینکه ورود به ورزش باستانی و پهلوانی در کشور سن خاصی ندارد گفت: افراد بالای 9 سال می‌توانند وارد گود زورخانه شوند و زیر نظر مربیان فعالیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه کشتی پهلوانی نیز جزو رشته‌های ورزش باستانی است گفت: خوشبختانه ورزش باستانی نسبت به دیگر رشته‌ها هزینه زیادی ندارد و با کمترین هزینه می‌توان زیر نظر مربیان، فنون ورزش باستانی را فرا گرفت.

خانیان گفت: هزینه برای این ورزش سرمایه‌ عظیمی است که نتیجه آن تربیت نسلی با اخلاق و متدین در کشور و آینده خواهد بود.

وی ضمن انتقاد از تبلیغات کم در رسانه‌ و تلویزیون در خصوص این رشته ورزشی تصریح کرد: ورزش باستانی به عنوان مهمترین و اصیل‌ترین ورزش ایرانی است که متاسفانه امروز نسبت به دیگر رشته‌های ورزشی توجه کمتری به آن شده و مورد مظلومیت قرار گرفته است.

پیشکسوت ورزش باستانی ملایر بیان کرد: نیاز است مسئولان ورزشی کشور با احیای این ورزش، جوانان و نوجوانان را به سمت ورزش‌های باستانی تشویق کنند تا علاوه بر دور ماندن از آسیب‌های اجتماعی، اخلاق‌مداری و مروت را نیز در جوانان تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه توجه به پیشکسوتان رشته باستانی باید بیشتر شود، گفت: باید نام‌آوران این رشته ورزشی در شهرستان احیا شوند تا نسل جوان با کسانی که عمر خود را در این راه گذاشته‌اند بیشتر آشنا شوند.

خانیان با بیان اینکه خیرین باید در این بخش ورود پیدا کنند خاطرنشان کرد: مسئولان نیز در این برنامه‌ها بیایند و از نزدیک در جریان برنامه‌های ورزش باستانی قرار گیرند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار