معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان اصلی‌ترین برنامه دولت درحوزه بهداشت را اجرای نسخه نویسی الکترونیکی برای سال آینده دانست.
کد خبر: ۷۱۶۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۳ 18 February 2019
پیچیدن نسخه و نسخه‌خوانی یکی از مهم‌ترین اصولی است که در داروخانه‌ها باید به شدت مورد توجه باشد، زیرا کمترین اشتباه در این زمینه، ممکن است جان بیمار را به خطر اندازد.

همین چند وقت پیش بود که همکاری که به دلیل سرفه زیاد و درد شدید گلو به پزشک مراجعه کرده بود داروخانه به جای آمپول مربوط به بیماری، داروی دل پیچیده داده و دارو تزریق شده بود؛ اما برای بار دوم که مراجعه کرد از مسئول تزریقات پرسید این چه آمپولی است و چرا من از دیروز تا حالا اصلاً بهتر نشدم که مسئول تزریقات گفت: این آمپول برای دل پیچه تجویز می‌شود؛ بعد به سراغ مسئول داروخانه‌ای که نسخه را پیچیده بود رفت که البته زیر بار نرفت و اشتباه خود را گردن نگرفت، و توپ را به زمین پزشک تجویزکننده انداخت و دست آخر نیز معلوم نشد داروخانه اشتباه کرده یا پزشک؛ و از آنجایی که اصولاً نسخه آبی رنگی که از دفترچه بیمه باقی می‌ماند خوانا نیست، معلوم نشد اشتباه از چه کسی بود، پزشک یا داروخانه.

از این نمونه باز هم ممکن است باشد که بعضاً مشکلاتی را برای افراد به وجود می‌آورد. به همین دلیل خبرنگار ایسنا موضوع را با رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در میان گذاشت و وضعیت این قضیه در این استان را مورد بررسی قرار داده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به بد خط بودن برخی از پزشکان در نوشتن نسخ، گفت: احتمال بروز خطا به دلیل خط بد نسخه‌ها وجود دارد و تنها راه حل این مورد اجرای نسخه نویسی اکترونیکی و همه‌گیر شدن آن است.

حبیب‌الله موسوی بهار از وجود برخورد‌های قانونی در مقرارات موجود در سازمان نظام پزشکی خبرداد و افزود: در صورت بروز اشتباه و با شکایت مردم به سازمان نظام پزشکی، پس از بررسی‌های و از مشخص شدن فرد خاطی، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان اصلی‌ترین برنامه دولت درحوزه بهداشت را اجرای نسخه نویسی الکترونیکی برای سال آینده دانست.

ایرج خدادادی با بیان اینکه اشتباه در نسخه خوانی جزء اتفاقات نادر در کشور است، گفت: اشتباه در خواندن دست خط پزشکان اتفاقی است که از دیرباز وجود داشته است؛ کشور‌های اروپایی با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی از ارائه دارو اشتباه به بیماران جلوگیری کرده‌اند؛ از این رو چندسالی است که ایران نیز سعی دارد تا با حفظ اطلاعات شخصی بیمار این شیوه از نسخه نویسی را اجرا کند.

وی با اشاره به انجام طرح نسخه نویسی به صورت پایلوت در تعدادی از استان‌های کوچک کشور، اظهار کرد: ۳ هفته هفته گذشته جلسه‌ای به منظور رسیدگی و رفع مشکلات موجود در این طرح، در استان برگزار شد تا نواقص شناسایی و برای اجرا در سطح کشور آماده شود.

خدادی با بیان اینکه برخی از پزشکان همدانی به شکل اوطلبانه اقدام به نسخه نویسی الکترونیکی کرده اند، عنوان کرد: انتظار می‌رود سازمان‌های بیمه گرد در اجرای این طرح یاری رسان وزارت بهداشت باشند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان از برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی نسخه نویسی و اصول تجویز دارو برای پزشکان خبرداد و گفت: درصورت خوانا نوشته شدن نسخ، احتمال خطا در ارائه دارو اشتباه به بیمار کم می‌شود؛ همچنین باید توجه داشت که پزشکان در طول تحصیل خود شیوه و ارکان نسخه نویسی را فرا می‌گیرند، اما پس از مدتی به علت ازدحام بیماران و تسریع در کار به شکل بدخطی نسخ را می‌نویسند.

خدادادی ادامه داد: از این رو دانشگاه علوم پزشکی اقدام به برگزاری این دسته از کلاس‌های آموزشی برای پزشکان کرده است؛ اما این به تنهایی کافی نیست بلکه نیازمند همکاری دانشگاه علوم پزشکی و نسازمان نظام پزشکی برای اطلاع رسانی و جذب پزشکان در این گونه از دوره‌های آموزشی است.

شکایتی ثبت نشده است

رئیس سازمان نظام پزشکی استان همدان با بیان اینکه خط بد پزشکان در نوشتن نسخ منجر به اتفاق غیرقابل جبرانی نشده است، مطرح کرد: با مشاهده نسخه بدخط توسط نسخه خوانان در داروخانه‌ها، این افراد اقدام به برگشت نسخه و یا تماس با پزشک معالج می‌کنند از این رو تاکون هیچ گونه شکایتی در این باره به ثبت نرسیده است؛ مردم در صورت بروز اشتباه در ارائه دارو می‌توانند به سازمان نظا پزشکی مراجعه کنند.

علیرضا مدرکیان با اشاره به اجرای نسخه نویسی الکترونیکی از سال آینده، گفت: با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، می‌توان امید داشت تا سال آینده این طرح به اجرایی شود؛ با اجرایی شدن این طرح دیگر شاهد بروز مشکل در نسخه خوانی نخواهیم بود.

وی نظارت بر داروخانه‌ها را یکی از وظایف سازمان نظام پزشکی دانست و گفت: مرم می‌توانند هنگام مشاهده اختلاف قیمت دارو در داروخانه‌های مختلف، گران فروشی و یا احتکار به این سازمان اطلاع دهند.

وی با بیان اینکه اختلاف قیمت ثبت شده بر بسته بندی و هنگام فروش عامل بروز سوء تفاهم برای مردم شده است، اظهار کرد: به دلیل وجود فاصله زمانی از هنگام ساخت تا توزیع دارو به داروخانه‌ها و به دلیل افزایش قیمت دارو در این بازده زمانی، شاهد اختلاف قیمت دارو بر روی بسته و هنگام فروش هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار