رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص پرونده مادر باردار همدانی، اظهار داشت: از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها از حکم صادر شده مطلع شدم.
کد خبر: ۷۱۶۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰ 18 February 2019
پس از گذشت دو ماه از فوت مادر باردار در بیمارستان بوعلی بر اثر قصور پزشکی، حکم هیئت بدوی نظام پزشکی صادر شده که بر این اساس پزشک مقصر محکوم به سه ماه انفصال از خدمت شده است.

به گزارش تسنیم، اواخر آذر ماه امسال بود که خبر مرگ مادر باردار همدانی پس از انجام زایمان، در شهر پیچید و این فاجعه بزرگ داغ بزرگی بر دل همسر و خانواده این مرحومه نهاد.

سید منصوره حسینی شعار که رئیس کتابخانه مرکزی همدان بود، برای انجام زایمان سزارین راهی بیمارستان بوعلی همدان می‌شود. او به آنتی بیوتیک‌ها حساسیت داشته و علاوه بر اینکه این حساسیت در پرونده پزشکی او در درج شده است، از زبان خودش و همراهان نیز به پرسنل بیمارستانی اطلاع داده شده است.

پس از انجام زایمان موفق، بیمار را با حال عمومی خوب به بخش منتقل می‌کنند، پزشک معالج نوعی آنتی‌بیوتیک را برای بیمار تجویز می‌کند و با وجود هشدار پرستار نسبت به عوارض این دارو، پزشک معالج پرستار را ملزم به اجرای دستور می‌کند؛ بنابراین پرستار آنتی‌بیوتیکی به نام آمپی سیلین را به بیمار تزریق می‌کند که پس از مدت بسیار کوتاهی منجر به ایجاد شوک در بیمار شده و با وجود تلاش پزشکان، پس از ساعاتی بیمار فوت می‌کند.

از همان ساعات اولیه پس از مرگ مادری که هرگز فرصت در آغوش کشیدن نوزادش را پیدا نکرد، بررسی‌ها و پیگیری‌های قضایی نظام پزشکی آغاز می‌شود و اعلام می‌کنند که تا یک ماه آینده این پرونده را به نتیجه می‌رسانند.

حال نزدیک به دو ماه از فوت غم انگیز این مادر می‌گذرد و رای از جانب هیئت نظام پزشکی صادر شده که سبب اعتراض خانواده آن مرحومه و از طرفی هم اعتراض پزشک مقصر شده است.

بر اساس اظهارات همسر آن مرحومه، رای صادر شده مبنی بر لغو پروانه طبابت پزشک مقصر به مدت سه ماه است که بسیار اندک است و اعتراض شدیدی هم به آن وارد است.

هریک از شهروندان همدانی به ویژه آن‌هایی که به تازگی پدر یا مادر شده‌اند، واکنش‌های جالبی نسبت به این حکم نشان دادند.

به سالن انتظار یکی از بیمارستان‌های همدان، محلی که همسران و خانواده‌های «زائو» منتظر شنیدن خبر سلامتی و زایمان فرد مورد نظر خود هستند می‌رویم و نظر افرادی را که در این سالن به انتظار نشسته‌اند در خصوص مرگ مادر باردار در بیمارستان بوعلی جویا می‌شویم. از آن‌ها می‌پرسم اگر خدایی ناکرده، عزیز خود را بر اثر قصور پزشکی از دست بدهید چه حسی خواهید داشت و انتظار چه نوع برخورد قضایی با قصور را خواهید داشت؟.

یکی از آقایانی که با دسته گل و جعبه شیرینی در انتظار تولد فرزندش نشسته، به خبرنگار تسنیم گفت: هرگز نمیتوانم چنین اتفاقی را تصور کنم چراکه روح و روانم بهم می‌ریزد و حتی تحمل فکر کردن به آن را هم ندارم.

به سراغ مادری که تسبیح به دست در انتظار زایمان دخترش است می‌روم و همین سوال را برایش تکرار می‌کنم، این مادر در حالیکه اشک از چشمانش سرازیر شد، به خبرنگار تسنیم گفت: مگر جان آدمی اسباب‌بازی پزشکان است که با آن بازی کنند و خانواده‌ای را داغدار کنند.

وی تصریح کرد: پزشکان هنگام شروع خدمت قسم یاد می‌کنند که تمام توان خود را برای نجات جان بیمار به کارگیرند و در کار خود دقت داشته باشند، اما وقتی پزشکی قصور می‌کند هرگز نباید بخشیده شود.

این شهروند همدانی ابراز کرد: نمیتوانیم درک کنیم که مادری که به امید و ذوق تولد فرزندش ۹ ماه زحمت و مشقت بارداری را تحمل کرده بخاطر یک اشتباه پزشکی جان خود را از دست دهد.

وی با بیان اینکه از حکم پرونده مرحومه سیده منصوره حسینی باخبر هستیم، گفت: باور نمی‌کنم که برای چنین فاجعه و قصور بزرگی حکم تنها سه ماه انفصال از خدمت صادر شود؛ بنابراین از مسئولان پیگیری پرونده قصورات پزشکی می‌خواهم که به سادگی از کنار این فاجعه عبور نکنند.

یک خانم باردار که تا چند ماه دیگر فرزندش را به دنیا می‌آورد به خبرنگار تسنیم گفت: حکم سه ماه انفصال از خدمت برای این حادثه بسیار اندک است و باید حکم سنگین‌تری برای آن در نظر گرفته شود.

نرگس رسولی ابراز کرد: سه ماه انفصال از خدمت فرصت مناسبی برای تفریح و استراحت پزشک مقصر است و به نظرم درس عبرتی برای او نباشد.

وی تصریح کرد: هرگز منکر زحمات پزشکان نیستم، اما با این وجود، جان آدمی هم چیز کم ارزشی نیست که بخواهد مورد کم حواسی و بی دقتی پزشکان قرار گیرد.

این خانم جوان گفت: این قصور، نهایت قصورات پزشکی است و سبب از دست رفتن بیمار شده است. اگر برای مرگ بیمار حکم تنها سه ماه انفصال از خدمت صادر می‌شود پس برای قصورات کمتر لابد مجازاتی صورت نمی‌گیرد.

رسولی افزود: هرگز غم از دست دادن خانم حسینی شعار از دل ما پاک نمی‌شود و علاوه بر آن ترسی در دلمان ایجاد شده که نکند ما هم روزی قربانی بی‌دقتی و قصور پزشکان شویم.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان همدان گفت: شاکی پرونده قصور پزشکی و پزشک مقصر هر دو به رای صادره اعتراض داشتند، بنابراین باید منتظر رای تجدید نظر باشیم.

دکتر علیرضا مدرکیان اظهار داشت: حکم صادر شده توسط هیئت بدوی نظام پزشکی، از طرف همسر مرحومه سیده منصوره حسینی شعار به مردم و اذهان عمومی اعلام شده است.

وی با بیان اینکه حکم صادر شده برای این پزشک مقصر، سه ماه انفصال از خدمت بوده است، ابراز کرد: هم خانواده آن مرحومه و هم پزشک مقصر، هر دو طرف به این حکم اعتراض داشتند، بنابراین منتظر حکم تجدید نظر هستیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان همدان با تاکید بر اینکه این رای بر اساس قانون و سلسه مراتب صدور رای، صادر شده، ابراز کرد: می‌دانیم که موضوع این پرونده برای مردم بسیار حساس و حائز اهمیت است.

مدرکیان با تاکید بر اینکه خانواده مرحومه حسینی شعار، حکم را حکمی ضعیف می‌دانند، تصریح کرد: این درحالی‌است که پزشک مقصر این حکم را حکمی غلیظ و سنگین می‌داند.

وی با بیان اینکه پس از صدور رای بدوی، برای اعلام بی طرفی، سه راهکار را به همسر مرحومه حسینی شعار پیشنهاد دادیم، تصریح کرد:ارسال پرونده به استانی دیگر برای تجدید نظر، دعوت سازمان از وکیل مورد قبول خانواده در جلسات رسیدگی و جویا شدن نظر پزشک معتمد و مورد قبول آن‌ها از راهکار‌هایی بود که در اختیار خانواده مرحومه قرار دادیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان با تاکید بر اینکه متاسفانه مردم گمان می‌کنند ما در صدور رای و برخورد با پزشکان مقصر، جانبدارانه عمل می‌‍ کنیم، ابراز کرد:، اما اصلا اینگونه نیست و در نهایت بی‌طرفی و بر اساس قوانین انتظامی، حکم مورد نظر صادر می‌شود.

حکم صادره بسیار سنگین است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در خصوص پرونده مادر باردار همدانی، اظهار داشت: از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها از حکم صادر شده مطلع شدم.

سید حبیب‌الله موسوی بهار با بیان اینکه این حکم از سوی هیئت بدوی نظام پزشکی صادر شده وحکم انتظامی است، تصریح کرد: حکم سه ماه انفصال از خدمت، حکم بسیار سنگینی است.

وی افزود: این حکم، بر اساس آئین نامه‌های انتظامی صادر شده، اما حکم دیگری که به وسیله دادگاه و قاضر صادر می‌شود میزان خسارت و دیه متوفی را تعیین می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه شاخص مرگ و میر مادران باردار بسیار حساس است و در صورت بروز از طریق سازمان بهداشت جهانی هم پیگیری می‌شود، ابراز کرد: خوشحالیم که مردم نسبت به این موضوع واکنش و حساسیت نشان می‌دهند.

موسوی بهار علت مرگ این مادر همدانی را شوک حاصل از حساسیت به دارو آنتی‌بیوتیک اعلام کرد و افزود: در پرونده این بیمار درج شده که قبلا از دارو‌های مشابه استفاده کرده و حساسیتی در او بروز نداده است.

وی افزود:، اما با تزریق ۲ سی سی از داروی آمپی‌سیلین، بدن بیمار یک واکنش بسیار شدید و وحشتناکی نشان می‌دهد که تلاش چندین پزشک فوق تخصص برای نجات جان بیمار بی‌نتیجه می‌ماند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان به آمار مرگ و میر مادران باردار در استان همدان اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶، تعداد مرگ و میر مادران باردار ۴ نفر بوده است در حالیکه امسال این آمار به ۲ نفر کاهش یافته است.

موسوی بهار با تاکید بر اینکه هرگز حتی مرگ یک مادر را هم دست کم نمیگیریم و تلاش میکنیم تا آمار را به صفر برسانیم، اما متاسفانه برخی رسانه‌ها جو سازی کرده و مردم را نسبت به پزشکان بدبین می‌کنند.

وی در خصوص پرونده قصور پزشکی مرحومه حسینی شعار گفت: تیم‌های نظارتی را تشکیل دادیم و این اطمینان را به مردم میدهم که بدون هیچ گونه رفتار جانبدارانه‌ای این پرونده قضاوت می‌شود.

بدون شک جبران چنین صدمه و حادثه تلخی برای خانواده مرحومه حسینی شعار، غیر ممکن است، اما برخورد جدی و بی‌طرفانه با چنین قصوراتی می‌تواند از حوادث مشابه جلوگیری کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار