علی اصغر زبردست با بیان اینکه امسال ۶۰ هزار تن سیر در استان کشت شده است، عنوان کرد: تنها هزار تن از این تعداد میزان کشت به سایر استان‌ها صادر شده است؛ این درحالیست که میزان صادرات نسبت به سال‌گذشته کاهش داشته است.
کد خبر: ۷۱۴۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵ 13 February 2019
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان از صادرات بخش اعظم تولیدات سیب‌زمینی خبرداد.
به گزارش ایسنا، زبردست در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان با اشاره به تولید ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب‌زمینی در سالجاری، گفت: بخشی از این تعداد برای مصرف داخل و قسمت عمده آن به سایر استان‌ها صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه امسال ۶۰ هزار تن سیر در استان کشت شده است، عنوان کرد: تنها هزار تن از این تعداد میزان کشت به سایر استان‌ها صادر شده است؛ این درحالیست که میزان صادرات نسبت به سال‌گذشته کاهش داشته است.
وی گردو، سیب‌زمینی، سیر و کشمش را ۴ محصول مهم و با ظرفیت بالای صادرات دانست و گفت: متاسفانه گردو و کشمش در حاشیه و بی توجهی مسئولان قرار گرفته‌اند. 
زبردست بی توجهی به ظرفیت‌های بالای استان در کشت محصولات با کیفیت را عاملی برای از دست دادن بازار‌های داخلی و بین‌المللی دانست و عنوان کرد: با کوچک‌ترین بی‌توجهی نسبت به کیفیت محصولات کشاورزی شاهد از بین رفتن موقعیت مطلوب استان در سطح کشور هستیم؛ در حال حاضر شهرستان‌های کرمان و طارم مشغول کشت سیر هستند که این عامل باعث متزلزل شدن بازار داخلی سیر همدان شده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان با الزامی دانستن توجه ویژه مسئولان به کشت سیر، اظهار کرد: یکی از عوامل بهبود کشت محصولات کشاورزی، فعالیت مطلوب مرکز تحقیقات کشاورزی است؛ این درحالیست که باتوجه به شرایط بد اقتصادی دوران خوش این مرکز به پایان رسیده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز از کاهش قیمت سیر در سال جاری خبر داد و گفت: باتوجه به کشت قابل توجه سیر در استان و جلوگیری از واردات بی‌رویه این محصول از کشور چین، شاهد کاهش قیمت آن در بازار هستیم.
رضوانی‌جلال با اشاره به تبدیل ۱۰ هزار تن سیر به سایر محصولات مانند ترشی، مطرح کرد: متاسفانه صنایع تبدیلی در استان مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ این درحالیست که ایجاد زمینه برای افزایش صنایع تولیدی، عاملی برای رونق اقتصادی و کاهش بیکاری در استان است.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته با محدودیت سردخانه‌ها برای محصولات کشاورزی به‌ویژه سیر مواجه بوده‌ایم؛ اما اکنون با ساخت ۳ سردخانه این محدودیت رفع گردیده، اما متاسفانه در این سردخانه‌ها سیر نگهداری نمی‌شود.
رضوانی جلال آموزش و ترویج کشت محصولات کشاورزی را الزامی دانست و خاطرنشان کرد: تبدیل سازی و کشت با کیفیت محصولات نیازمند آموزش و ترویج اختصاصی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار