باقری شکیب: اگر بخواهیم به گذشته و تاریخ صدر اسلام بازگردیم برای مثال زمانی که پیامبر اکرم (ص) به مبعث رسیدند اصحاب ایشان زمان رسول خدا را درک و لمس کرده‌اند، اما امروز پس از گذشت یک‌هزار و ۴۰۰ سال از بعثت حضرت رسول (ص) و اعتقاد به اینکه ایشان آخرین فرستاده خداوند هستند پس نتیجه می‌گیریم کار نسل امروز سخت‌تر از آن زمان است و نیاز به ایمان قوی است برای قبول خیلی از اتفاقات.
کد خبر: ۷۱۳۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹ 11 February 2019
«بصیرت» و «بینش سیاسی» کلیدواژه رشد دانش‌آموز انقلابی دیروز و امروز است، خصوصیتی که راه را در هر شرایطی نشان می‌دهد، فرقی نمی‌کند در کجای زمان قرار داری؟! دانش‌آموز دیروزی یا فردا، «بصیرت» همیشه راهگشاست.

به گزارش فارس، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دستور امام خمینی (ره) تشکیل شد که هدف از تشکیل آن انجام فعالیت‌های انقلابی منظم و منسجم در داخل مدارس بود، در حال حاضر اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی در تمام استان‌های کشور به عنوان سفیران انقلاب در مدارس می‌توانند به عنوان الگویی موثر و تاثیرگذار در جامعه و مدرسه فعالیت کنند.

با فضای فعلی تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش کشور، این سفیران به عنوان عضو یک جامعه در مدارس مشکلات و دغدغه‌های مختلف دانش‌آموزان را رصد می‌کنند و درصدد رفع مشکلات آن‌ها هستند. حضور دانش‌آموزان انقلابی در سطح مدارس می‌تواند از آن جهت ثمربخش باشد که تجارب خود را در اختیار دانش‌آموزان همسن و سال خود قرار دهند.

هم اکنون ۷۰ درصد از مدارس متوسطه اول و دوم استان همدان دارای دفاتر انجمن اسلامی در مدارس هستند، وظیفه این دانش‌آموزان حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی است که البته در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی می‌توانند علاوه بر شناسایی دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب، پیام‌های ملموس انقلاب را به دانش‌آموزان برسانند و در ترویج گفتمان انقلابی در سطح مدارس در ابعاد مختلف علمی، فرهنگی و هنری نقش‌آفرین باشند.

در مجموع دانش‌آموز انقلابی در سال ۵۷ بزرگترین وظیفه خود را در ایجاد شالکه‌ای منظم در پیروزی انقلاب اسلامی می‌دانست، اما باید به این نکته اشاره کرد که وظایف دانش‌آموزان این دوره سخت‌تر است چراکه باید یک دانش‌آموز انقلابی بتواند فضای اسلام و انقلاب را در محیط مدارس توسعه دهد تا به هدف نهایی یعنی تشکیل حکومت اسلامی واحد در جهان برسد.

خبرگزاری فارس میزبان چند تن از دانش‌آموزان انقلابی بود، محمدجواد باقری‌شکیب مسوول نماینده استانی اتحادیه انجمن‌های اسلامی، سیدمهدی حسینی نماینده قرارگاه استانی در اتحادیه انجمن اسلامی شهرستان نهاوند، علیرضا قانعی نماینده قرارگاه استانی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و مهدی محرابی نماینده قرارگاه ملی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان همدان است.

تعریف شما به عنوان یک دانش‌آموز امروزی از دانش‌آموز انقلابی چیست؟

باقری شکیب: دانش‌آموز انقلابی باید از نظر عملی پیرو خط بنیانگذار جمهوری اسلامی باشد و با شناخت کامل از بیانات امام خمینی (ره) به نحو احسن به وظایف خود در این راه عمل کند.

سید مهدی حسینی: دانش‌آموز انقلابی یعنی یک نوجوان بابصیرت که بتواند از عقل خود برای حل مسائل مختلف در راستای پیشرفت مضامین انقلاب اسلامی استفاده کامل را ببرد به طوری که بشود به معنای واقعی اعتماد به جوانان را معنا کند.

علیرضا قانعی: یک نوجوان انقلابی علاوه بر خودسازی در خصوص ترویج و تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه دانش‌آموز انقلابی باید این سخنان را به طور عملی در زندگی روزمره خود عملیاتی کند.

مهدی محرابی: دانش‌آموز انقلابی یعنی دانش‌آموز با بصیرت در همه ابعاد یعنی با بصیرت علمی، دینی، اجتماعی و سیاسی وظیفه خود را در زمینه موازین انقلاب اسلامی به نحو احسن انجام دهد.

فارس: وظیفه یک دانش‌آموز انقلابی در برابر هجمه‌های امروز دشمنان در شرایط فعلی نسبت به گذشته چیست؟

باقری شکیب: در مرحله نخست باید یک دانش‌آموز انقلابی دشمن‌شناس باشد یعنی تشخیص دهد چه کسانی با چه حربه‌هایی قصد خدشه به این نظام را دارند. پس از آن با راه‌های ضربه دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی آشنا باشد تا بتواند راه مقابله با این دشمنان را پیدا کند.

برای مثال ما به عنوان دانش‌آموز انقلابی باید در فضای مجازی که دشمنان علیه دین و نظام اسلامی ایران همیشه فعال هستند با راه‌اندازی یک کانال در فضای مجازی پاسخ شبهات را برای تشخیص درست راه به جوانان ارائه دهیم که البته این کار را نیز انجام می‌دهیم.

سید مهدی حسینی: در مقابل هجمه‌های دشمن باید ابتدا دشمن و ویژگی‌های آن را به خوبی بشناسیم. در مرحله بعد باید راه حل مقابله با دشمن را دریابیم، برای تداوم حکومت اسلامی با انجام روشنگری می‌توانیم تاثیرگذار باشیم برای نمونه چاپ نشریه انجمن اسلامی با نام «قله‌ها» در محیط مدرسه تا جایی که بتوانیم سوالات و شبهات دانش‌آموزان و مسائل سیاسی روز را به طور کامل با هدف روشنگری پاسخ می‌دهیم.

علیرضا قانعی: پس از شناخت دشمن، باید یک دانش‌آموز انقلابی با فعالیت‌های فرهنگی همچون ایجاد موسسه و مطالعه در این زمینه شیوه مقابله با دشمن را در ابعاد مختلف توسط اساتید برتر در این زمینه بشناسد و بشناساند.

مهدی محرابی: دانش‌آموز با بصیرت انقلابی علاوه بر سنجش جوانب در محیط مدرسه نسبت به هجمه‌های دشمن با آگاهی و شناخت از دشمن باید عملکرد مناسب داشته باشد. برای مثال ما در مدرسه خود هر چند وقت یکبار کرسی‌های آزاداندیشی برگزار می‌کنیم تا دانش‌آموزان سولات خود را مطرح کنند، اما متاسفانه نبود این محافل در مدارس دیگر و جامعه به صورت مستمر بزرگترین ضعف است که باید به آن پرداخته شود چراکه ابهام در یک مساله و سوالات مختلف ممکن است منجر به تغییر عقیده و نگرش دانش‌آموز و نسل امروز شود پس باید به ابهامات جواب درستی داده شود.

دانش‌آموز انقلابی سال ۹۷ چه تفاوت‌هایی با دانش آموز انقلابی سال ۵۷ دارد؟

باقری شکیب: اگر بخواهیم به گذشته و تاریخ صدر اسلام بازگردیم برای مثال زمانی که پیامبر اکرم (ص) به مبعث رسیدند اصحاب ایشان زمان رسول خدا را درک و لمس کرده‌اند، اما امروز پس از گذشت یک‌هزار و ۴۰۰ سال از بعثت حضرت رسول (ص) و اعتقاد به اینکه ایشان آخرین فرستاده خداوند هستند پس نتیجه می‌گیریم کار نسل امروز سخت‌تر از آن زمان است و نیاز به ایمان قوی است برای قبول خیلی از اتفاقات.

جوان انقلابی سال ۵۷ نیز با درک اوضاع و شرایط آن سال‌ها و درک حضور امام خمینی (ره) درک بهتری از انقلاب دارد، اما دانش‌آموز انقلابی امروز آن روز‌ها را درک نکرده است، هرچند اصل ولایتمداری همیشه حلال مشکلات است، زیرا با وجودی که امام راحل را ندیدیم، اما مقام معظم رهبری که راه امام (ره) را ادامه می‌دهند بزرگترین حجت برای ما هستند.

سید مهدی حسینی: یک داستان قرآنی وجود دارد که روزی اصحاب پیغمبر در کنار رسول خدا جمع شدند در حالی که ایشان در خصوص ویژگی‌های امام عصر (عج) توضیح می‌دادند که دین افرادی که در آخرالزمان زندگی می‌کنند چگونه است ایشان می‌فرمایند آنها، چون نه من و نه امام زمان خود را درک می‌کنند ارزش کار و دین آن‌ها بیشتر از شماست که همین می‌تواند تشبیه خوبی باشد برای نظامی که در چهل سال گذشته با تشخیص درست راه حق و آرمان‌های مقدس جمهوری اسلامی وفادار باقی مانده است. ما به عنوان نسل جدید باید قدر این حکومت اسلامی را بدانیم.

علیرضا قانعی: معتقدم وظیفه امروز یک جوان انقلابی این است که در برابر رسانه‌های غربی و شبهه‌افکنی شبکه‌های مجازی علیه نظام ایستادگی کند.

مهدی محرابی: دانش‌آموز انقلابی سال ۹۷ خیلی بصیرتر و بیناتر از دانش‌آموز انقلابی سال ۵۷ است چراکه آن روز‌ها راه حق یعنی پیروی از امام خمینی (ره) و راه باطل رژیم شاه مشخص بود، اما امروز فضا غبارآلود است و تشخیص حق و باطل از یکدیگر متمایز نیست.

تقوای دینی و سیاسی بر روی کار دانش‌آموز انقلابی چه تاثیری دارد؟

باقری شکیب: اگر نسبت به دین و سیاست تقوا نباشد خیلی راحت می‌توانیم منحرف شویم و در مقابل شبهات ایجاد شده زود تغییر نگرش دهیم، اما وقتی نسبت به دین و سیاست کاملا ایمان و تقوا داشته باشیم در مقابل تحرکات دشمن با بینش روشن اقدام می‌کنیم.

علیرضا قانعی: تقوای دینی و سیاسی باید از کودکی در فرد ایجاد شود تا در آینده با یک نوجوان با بصیرت مواجه شویم. البته برخی مسائل اکتسابی نیز در محیط مدرسه در معاشرت با همسالان و معلمان می‌تواند در این تقوا نقش موثری را داشته باشد.

مهدی محرابی: دانش‌آموزان امروز مدیران و آینده‌سازان ایران اسلامی هستند کسی که از کودکی با مبانی انقلاب و اسلام و اصول تشیع آشنایی ندارد مطمئنا در آینده نمی‌تواند تأثیرگذار باشد، در بعد سیاست نیز سیاست ما عین دیانت ماست به طوری که باید سیاست کشور ما با دیانت همخوانی داشته باشد.

فارس: چه برداشتی از انقلاب اسلامی سال ۵۷ دارید؟

باقری شکیب: انقلاب اسلامی ایران نه فقط برای ایران بلکه جهان اسلام فعالیت می‌کند تا آن جا که کشور‌های دیگر پس از انقلاب اسلامی ایران به بیداری دست یافتند. انقلاب اسلامی ایران یکی از بهترین رویداد‌ها در جهان بود، سیستمی که نظام شاهنشاهی ۲ هزار و ۵۰۰ ساله را از شاه‌سالاری به مردمسالاری تبدیل کرد.

سید مهدی حسینی: در کل دنیا انقلاب‌های زیادی شکل گرفته است مثل انقلاب صنعتی در فرانسه و...، اما انقلاب اسلامی ایران یک ویژگی شاخص داشت، این انقلاب به رهبری امام خمینی (ره) برگرفته از نهضت عاشورایی بود چیزی که این نهضت انقلابی را با عاشورا در یک مسیر قرار می‌دهد همین نرفتن زیر بار زور و نپذیرفتن ظلم است.

علیرضا قانعی: انقلاب اسلامی ایران یکی از بزرگترین انقلاب‌هایی بوده که در جهان شکل گرفته است. تحولاتی که در زمینه موشک، پزشکی و پیوند اعضا، افزایش سطح تحصیلی در مدارس و دانشگاه‌ها و... در کشور رخ داد در زمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

مهدی محرابی: پس از انقلاب جمهوری اسلامی با نرفتن زیر بار ظلم و ذلت و تعریف ویژه‌ای از اسلام، توانستیم صلابت و استواری خود را با مبنای تفکر اسلامی دو چندان کنیم.

فارس: سوال آخر اینکه تعریف یک دانش‌آموز انقلابی از امید و استقلال چیست؟ و برای تحقق آن چه باید بکند؟

باقری شکیب: امید و استقلال یعنی ما زیر سلطه بیگانه نباشیم و هیچ کشوری جرأت امر و نهی به ما را نداشته باشد. افکار ذهنی و ایده‌های شکل گرفته از دوران کودکی را بازسازی و در جامعه ارائه دهیم. این امید امروز در کشور وجود دارد که پس از تحصیل بتوانیم شغل ایده‌آلی در آینده داشته باشد.

سید مهدی حسینی: امید و استقلال شاکله مهمی است که باید به آن توجه شود. استقلال در لفظ یعنی عدم وابستگی به کشور‌های دیگر از هر نظر، اما در ابعادی مثل افزایش علم می‌توانیم از دانش کشور‌های دیگر بهره ببریم. امید یعنی رویش و اعلام شکوفایی کشور به صورت آشکار به مردم می‌تواند منجر به امید بیشتر شود. امروز برخی اتفاقات مثل وضعیت معیشت و گرانی منجر به از دست رفتن امید در بین مردم شده باید مردم با انتخاب درست مدیران و افزایش بینش و نگرش کشور امیدوارتر از گذشته زندگی کنند.

علیرضا قانعی: استقلال یک کشور یعنی عدم وابستگی به سران سلطه، استقلال امروز ایران در زمینه پزشکی و موشک و... توانسته ما را از هر نظر از بیگانگان مستقل کند و این استقلال بدون امید نمی‌تواند تداوم یابد، با امید است که می‌شود کشور را از هر نظر به پیشرفت‌های مختلف رساند.

مهدی محرابی: استقلال یک حق برای هر فرد و جامعه است. جمهوری اسلامی با استقلال ما را قدرتمندتر کرد. امید یعنی خوش‌بینی به آینده و حرکت به سمت موفقیت، نتیجه استقلال و امید نیز به قدرت تبدیل می‌شود.

به طور حتم با رعایت اصول انقلابی، حرکت در مسیر منویات مقام معظم رهبری، تهذیب و درس خواندن می‌توانیم آینده درخشانی را برای کشور رقم بزنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار