فاضلیان: امام خمینی (ره) در این باره می‌فرماید: انقلابی بودن مهم نیست انقلابی ماندن مهم است. انقلاب را نگه داشتن هنر است. وقتی انسان به یک گل علاقه دارد برای سالم ماندن این گل از آفت‌ها باید از آن مراقبت کند هر چند که بود و نبود این برای انسان خیلی چندان اهمیتی ندارد، اما درخت انقلاب به خون ده‌ها هزار شهید آغشته شده و نیازمند مراقبت است اگر می‌خواهیم اجر کار این عزیزان را بدانیم لازم است زندگینامه این شهدا و ایثارگران را بخوانیم تا پی به عظمت کار آن‌ها ببریم. جوان‌هایی را از دست دادیم که در عنفوان جوانی رفتند تا این انقلاب پا برجا باقی بماند، این انقلاب خیلی گران به دست آمده لذا نگهداری و محافظت از انقلاب بر تک تک افراد جامعه واجب است. به تعبیری «آنانکه که رفتند کاری حسینی کردند و آنان که ماندند باید کاری زینبی کنند وگرنه یزیدی هستند» غیر از این مطلب هم نیست، باید کاری زینبی کنیم تا انقلابی بمانیم.
کد خبر: ۷۱۳۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰ 09 February 2019
اسلام بود که زن را از جایگاه حقیر به جایگاهی رفیع رساند و به زنان امت اسلامی کرامت بخشید، زنان مسلمان در انقلاب اسلامی شخصیت و هویت خویش را یافتند و توانستند به بینش سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دست یابند.

به گزارش فارس، این اسلام بود که زن را از جایگاه حقیر به جایگاهی رفیع رساند و به آن‌ها کرامت بخشید. زنان مسلمان در انقلاب اسلامی شخصیت و هویت خویـش را یافتند و به مقام و منزلت والای خـویـش پـی بردند و توانستند به بینـش سیاسـی، فرهنگـی و اجتماعی دست یابند. هنر انقلاب اسلامی این بود که زنان جامعه را متحول ساخت و در مسیر اسلام و ارزش‌های الهی هدایت کرد و از بی‌هویتی و بی بند و باری و ابتذال که سوغات غرب بود، به عزت‌خواهی، عفاف، درک شخصیت و تحول فکری و روحی هدایت کرد. به راستی که این طلایه‌داران انقلاب اسلامی هم در پیروزی و هم در تثبیت و تداوم انقلاب اسلامـی همیشه پیشگام بودند و از خود در زمان‌های مختلف رشادت‌ها به خرج دادند.


به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی مصاحبه‌ای با «زهرا فاضلیان»، «افسر جعفری» و «اقدس پیریان» سه نفر از بانوان انقلابی همدان انجام گرفته که در ادامه می‌خوانید.

بفرمائید چند سال دارید و شکل مبارزاتی شما در دوران انقلاب به چه شکل بود؟

فاضلیان: سال ۱۳۲۶ متولد شدم و در حال حاضر هم ۷۱ سال دارم. پدرم روحانی بود و همین موضوع شرایط را برای تربیت فرزندان انقلابی در خانواده فراهم می‌کرد. سال ۴۲ بود که شکل مبارزاتی خانواده آرام آرام آغاز شد و بنده هم بعد از آنکه در آموزش و پرورش استخدام شدم خواه و ناخواه درگیر مسائل انقلابی شدم. اما مبارزه‌ای که ما داشتیم هرگز مانند مبارزاتی که خانم دباغ انجام داد نبود، ولی آنچه که از دستمان برمی‌آمد برای انقلاب انجام دادیم که از جمله آن می‌توان به برگزاری جلسات محلی برای بیان حقایق انقلاب اشاره کرد.

افسر جعفری: شکل مبارزاتی بنده از سال ۵۴ آغاز شد درست زمانی که جذب آموزش و پرورش شدم. خب به جهت آنکه در خانواده‌ای مذهبی پرورش یافتم از همان سال ۴۲ درگیر مسائل انقلاب بودیم و تقریباً در تمام جریانات انقلابی شرکت کردیم. در آن زمان به خودم قول دادم به شکلی دانش‌آموزان را پرورش دهم که با اسلام و مفاهیم دینی آشنا شوند و شاید شکل مبارزاتی من با رژیم شاه از این نقطه آغاز شد. علیرغم آنکه در رشته تجربی تدریس می‌کردم، اما ساعاتی را در مدرس گرفته بودم که بتوانم تعالیم دینی را به دانش‌آموزان آموزش دهم. یادم می‌آید تمام ساعاتی را که با دانش‌آموزان بودم حتی زنگ تفریح با آن‌ها در خصوص مسائل دینی گفت‌وگو می‌کردیم که خوشبختانه نتیجه آن تربیت نسلی شد که چند نفر از شاگردانم در جبهه‌ها شرکت کردند و به شهادت رسیدند. هر چند معتقدم ذات بسیاری از آن‌ها زمینه پذیرش بسیاری از مسائل دینی را داشت و امروز که ۷۰ سال دارم از این بابت خدا را شاکرم که توانستم به وظیفه خود عمل کنم.

اقدس پیریان: بنده متولد ۱۳۳۳ هستم و در حال حاضر بازنشسته آموزش و پرورش. از همان ابتدا در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شدم و از آنجایی که مادرم خانه‌دار و پدرم شغل آزاد داشت از همان روز‌های اول زندگی‌ام مرا با اصول اسلامی و دینی آشنا کردند. در آن زمان پدرم به سختی اجازه تحصیل در دوره دبیرستان را به ما داد، ولی با هزار سختی که داشتیم با حجاب کامل وارد دبیرستان شدیم. داشتن حجاب در محیطی که همه بی‌حجاب بودند واقعاً کار سختی بود تا جایی که مورد تمسخر دوستان و هم‌کلاس‌های خود بودم، اما حجاب انتخاب من بود و از اینکه آن را برای خود انتخاب کرده بودم هرگز ناراحت نبودم. روند انقلابی ما از زمانی آغاز شد که وارد تربیت معلم شدم و با مطالعات مذهبی که داشتم قرار گرفتن در مسیر مبارزاتی برایم فراهم شد.

 به بهانه دوخت و دوز در جلسات انقلابی شرکت می‌کردیم

در آن زمان کتاب‌های آیت‌الله طالقانی دست به دست بین دانشجویان می‌چرخید و همین مطالعه حس کنجکاوی ما را بیش از هر زمان دیگری می‌کرد. یادم می‌آید در آن زمان در منزل خانم اکرمی (از زنان مومن و انقلابی) جلساتی برگزار می‌شد که افراد می‌توانستند در این کلاس‌ها شرکت کنند. در سال‌های ۵۶ و در یکی از این جلسات به منزل خانم اکرمی رفتیم به دلیل شرایط خفقان آن روز‌ها خیلی رمزی به ما گفت که منزل تحت مراقبت است لذا برای اینکه آموزش‌ها ترک نشود پتویی در منزل پهن کرده بودند و شرکت‌کنندگان به بهانه دوختن ملحفه پتو مخفیانه آموزش‌ها فرامی‌گرفتند. در همین ایام در آموزش و پرورش به عنوان معلم تدریس می‌کردم. ایام نزدیک انقلاب بود بسیاری از معلمان انقلابی اقدام به تعطیلی کلاس‌ها می‌کردند و کلاس‌ها در آن زمان به شکل نیمه فعال بود و همین زمینه را برای شرکت در راهپیمایی‌ها فراهم می‌کرد و اوج این راهپیمایی‌ها در تاسوعا و عاشورا بود. نکته قابل تامل در این راهپیمایی‌ها این بود که همه متحد و یک دل بودند و همه یک هدف را داشتند و آن چیزی نبود جز برقراری حکومت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره).

شجاعت و ایمان امام خمینی (ره) از او تصویری جهانی ساخت
تصویر شما از امام خمینی (ره) در دوران انقلاب چه بود؟

فاضلیان: در آن زمان جوانی را تازه احساس کرده بودم لذا از امام خمینی (ره) تصویر یک انسان برجسته، برگزیده و خیلی دوست‌داشتنی بود و هنوز هم این تصویر در ذهنم زنده است.

جعفری: امام (ره) یک اسوه و الگو بود و انسان کامل. ایشان شخصیتی شجاع و دلیر داشت و همین ویژگی‌ها بود که از روح‌الله شخصیت جهانی ساخت.

پیریان: امام برای ما در آن زمان ناشناخته بود و فقط ما از طریق اعلامیه‌ها با شخصیت امام خمینی آشنا شده بودیم. تصویر من از امام به زمانی برمی‌گردد که وارد فرودگاه مهرآباد شد. باور کنید من در آن زمان زیاد روحانی دیده بودم و تصور بنده بر این بود که شاید امام خمینی هم مثل یکی از روحانیون دیگر باشد، اما به محض دیدن چهره نورانی ایشان از قاب شیشه‌ای تلویزیون اشک از گونه‌هایم سرازیر شد و هنوز هم که تصویر آن روز‌ها در دیدگانم مجسم می‌شود اشک از چشمانم جاری می‌شود. امام خمینی (ره) انسانی ملکوتی و شایسته بود که عالم را محضر خدا می‌دانست و همین ویژگی سُکینه امام بود که ایشان را محبوب دل‌ها کرد. امام توانست از فرسنگ‌ها دورتر از کشور قلب‌ها و دل‌های مومنان را تسخیر خود کند.

مهمترین وظیفه یک زن حفظ ارزش‌ها و صیانت از بنیان خانواده است

زنان جامعه ایرانی انقلاب کردند تا ارز‌ش‌های اسلامی و دینی در جامعه حاکم شود آیا این ارزش‌ها در جامعه محقق شد؟

فاضلیان: به نظرم خانواده‌های انقلابی و شهدا تکلیفشان از روز اول مشخص بود و بعد از انقلاب هم برای تحقق اهداف خود از هیچ کوششی فروگذار نبودند. همه بر این مهم اذعان دارند که مهمترین وظیفه یک زن حفظ ارزش‌ها و صیانت از بنیان خانواده است. تربیت نسلی صالح و اجرای احکام در خانواده از مهمترین وظایف یک زن محسوب می‌شود، معتقدم این مهم در کشور محقق شده است چراکه خون‌های زیادی از جوان‌ها برای انقلاب ریخته شده است و همه این‌ها ثمره پرورش و تربیت فرزندان پاک در دامن مادران پاکدامن است. این امنیت امروز به برکت خون شهداست که حاصل نفس گرم مادران و خواهران انقلابی است. اگر محکم کاری مادران در بارور سازی اعتقادات دینی فرزندان نبود قطعاً این انقلاب به ۴۰ سالگی نمی‌رسید و امروز تضمین امنیت نداشتیم.

جعفری: قطعاً این ارزش در جامعه محقق شده است. زنانی که انقلاب کردند امروز هم پس از گذشت ۴۰ سال پای انقلاب هستند و فرزندان این زنان هم مثل مادران و پدران خود تا پای جان برای انقلاب ایستاده‌اند. نمونه ایستادگی را می‌توان در راهپیمایی ۲۲ بهمن و ۹ دی به وضوح دید. اگر امروز می‌بینیم تعدادی از زنان و جوانان ما تحت تأثیر مسائلی قرار گرفتند، اما زمانی که با آن‌ها صحبت می‌کنیم می‌بینیم که اعتقادات قلبی آن‌ها چیز دیگری است هر چند ممکن است ظاهر آن‌ها تحت تأثیر مسائل مختلف قرار گرفته باشد، اما ظاهر آن‌ها دلیلی بر مخالفت با اسلام و انقلاب نیست. در مصاحبه‌هایی که از صدا و سیما پخش می‌شود بار‌ها مشاهده شده که فردی عرف و شرع را در ظاهر خود را رعایت نکرده زمانی که سخن از امام و انقلاب می‌شود با چنان عشقی سخن می‌گوید که ممکن است از ارادت ما قوی‌تر و پایبندتر باشد. البته ما کاری به زنانی که در موضع دشمن هستند نداریم، حرف ما با کسانی است که ظاهر آن‌ها با باطن آن‌ها متفاوت است، اما قلب‌های روشنی دارند. زنان انقلابی باید تلاش کنند که افراد پاک و صادق را جذب کنند و کاری نکنند که با رفتار‌های ناشایست برخی از آن‌ها را از خودمان سرد و طرد کنیم. مقام معظم رهبری هم بار‌ها در سخنان خود فرمودند که «من به آینده این نظام و جوان‌ها امیدوار هستم».

پیریان: خداوند همه موجودات را زیبا آفریده و زن هم یکی از آفریده‌های خداوند است. زنان ما در انقلاب و بعد از آن خوش درخشیدند. اگر بخش عظیمی از مردانی که با صلابت وارد میدان نبرد با دشمن شدند از صلابت زنان جامعه ایران اسلامی بود بدین معنا که مردان از طریق پشتیبانی زنان در پشت جبهه‌ها حاضر شدند. در این زمان بود که استعداد زنان ما شکوفا شد. هرگز فراموش نمی‌کنیم که در ابتدای انقلاب شاید یک یا دو زن متخصص در همدان بیشتر نبود و اکثر زنان باید برای درمان بیماری خود به متخصصان مرد مراجعه می‌کردند، ولی امروز می‌بینیم که این استعداد در زمینه‌های علمی، تحقیقی و تخصصی رشد پیدا کرده است بنابراین زنان ما بعد از انقلاب در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خوش درخشیدند. زنانی که در دوران انقلاب خوش درخشیدند هنوز هم از درخشنده بودن آن‌ها چیزی کاسته نشده است.

اگر می‌بینیم یکسری افراد به دنبال ولنگاری هستند تحت تأثیر فضای مجازی است که به شکل ناآگاهانه وارد این فضا شدند. زن آگاه زنی است که استعداد خود را بارور کرده و برای زندگی خود برنامه‌ریزی دارد و از تربیت فرزندان خود غافل نیست، متاسفانه جایگاه زن در زمان قبل از انقلاب به پایین‌ترین سطح تنزل پیدا کرده بود تا جایی که از آن به عنوان یک ابزار برای تبلیغ کالا استفاده می‌شد، اما امروز با هزاران دلاری که دشمن برای از بین بردن مفهوم زن در جامعه می‌کند باز هم می‌بینیم که نقشه‌های آن‌ها به سرانجام نمی‌رسد و ان‌شاءالله بعد از این هم محقق نخواهد شد. به فضل الهی امروز می‌بینیم به خاطر پرورش فرزندان صالح در دامن مادران پاک، محور مقاومت هر روز قدرتمندتر از دیروز به راه خود ادامه می‌دهد و بسیاری از این شهدای مدافع حرم با آگاهی کامل در مسیر حق قرار می‌گیرند.

زن انقلابی به موقع از ارزش‌های دینی دفاع می‌کند

یک زن انقلابی دارای چه ویژگی‌هایی است؟

فاضلیان: ما نمی‌توانیم به راحتی به شخصی برچسب غیرانقلابی بزنیم هر چند که در احکام اسلامی حفظ حجاب یکی از واجبات است، اما اینکه بگوییم یک زن محجبه صد درصد انقلابی است و یا خانمی که خیلی ظاهر حجاب را رعایت نمی‌کند انقلابی نیست اصلاً قضاوت درست و به جایی نیست. یک زن انقلابی اهل ایراد گرفتن نیست، زن انقلابی به موقع عمل می‌کند و با حُسن نیت ارزش‌های دینی دفاع می‌کند. زنان و مردانی انقلابی را می‌شناسم که تمام هستی خود را پای انقلاب گذاشتند و امروز هم هیچ ادعایی ندارند، اما در مقابل عده‌ای فقط حرف از انقلابی‌گری می‌زنند و فقط دنبال ایراد گرفتن هستند در حالی که هیچ کاری برای این انقلاب و ارزش‌های دینی نکردند.

جعفری: زنان انقلابی ما در شرایط مختلف خود را نشان دادند. زن انقلابی کسی است که گوش به فرمان، ولی فقیه خود است و خواسته رهبری بر خواسته خودش برتری دارد. به نظرم خانم دباغ نمونه یک زن انقلابی بود که از ابتدا انقلابی بود و انقلابی ماند و انقلابی از دنیا رفت.

پیریان: زن انقلابی نیاز‌های خود را می‌شناسد و با نعمت‌هایی که خدا به او داده استعداد‌های خود را شکوفا می‌کند، به حجاب اهمیت می‌دهد و عفت و حیا را سرلوحه کار خود قرار می‌دهد. زن انقلابی از پوشش به عنوان ارزش یاد می‌کند و از آن حمایت می‌کند چراکه حفظ حجاب برای انسان آرامش می‌آورد و همین آرامش باعث استحکام بنیان خانواده می‌شود. خانم دباغ با همان حجاب در میدان مبارزه و جهاد آماده شد و از ارزش‌های دینی دفاع کرد. زن انقلابی محور خانواده است، اگر زن ارزش خود را پیدا کند هم می‌تواند همسری موفق، مادری نمونه باشد و می‌تواند کانون یک خانواده را گرم نگه دارد.

با عدم آگاهی نباید تاج کرامت را کنار بگذاریم

یک زن انقلابی باید چه حساسیتی نسبت به نقشه‌های دشمن داشته باشد؟

فاضلیان: زن انقلابی در درجه اول باید با اهداف انقلاب آشنایی پیدا کند و اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرد و بداند که جامعه چه انتظار از او دارد و در مقابل این انتظار باید چگونه رفتار کند تا در خدمت انقلاب باشد و حق خود را به این نظام ادا کند. یک زن انقلابی باید تلاش کند با توجه به نیاز‌های جامعه قدم بردارد در غیر این صورت زمین دشمن بازی کرده است. 

جعفری: علم، تقوا و تعهد مسیر درست را به انسان نشان می‌دهد. به نظرم یک زن انقلابی زمانی می‌تواند نقشه‌های دشمن را بفهمد که اطلاعات خود را بالا ببرد. زنان جامعه ما باید بدانند که دشمن دلش به حال آن‌ها نمی‌سوزد. معتقدم صدا و سیما می‌تواند منبع خوبی برای دادن اطلاعات به مخاطبان و از جمله بانوان کشور باشد اگر سیمای ما توانست خوراک فکری درستی را به مخاطبان ارائه کند قطعاً شناختن خیلی از نقشه‌های دشمن آسان خواهد شد در غیر اینصورت باید منتظر عواقب ناشی از غفلت باشیم.

پیریان: یک زن انقلابی زمانی می‌تواند نسبت به نقش‌های دشمن حساس باشد که ابتدا از خود و دشمن شناخت داشته باشد. وقتی انسان به سلاح علم و تقوا مجهز شد می‌تواند پرواز کند. زنی که مطالعه و تحقیق ندارد چگونه می‌تواند آسیب‌ها را بشناسد؟ لذا معتقدم بهترین شناخت از طریق قرآن و پیروی از دستورات دینی به دست می‌آید. بسیاری از دستورات زندگی در کتاب قرآن آمده است. زمانی که به وظیفه خود آشنا نباشیم قطعاً نمی‌توانیم در مسیر درست حرکت کنیم و آسیب از همین نقطه آغاز می‌شود. دشمن برای زنان ناآگاه برنامه دارد، متاسفانه افرادی هم چشم بسته به دنبال دشمن به راه افتاده‌اند و یک روز از این خواب غفلت بیدار می‌شوند که دیگر جایی برای جبران باقی نمانده است. از این رو حرکت در مسیر ولایت و رهبری می‌تواند انسان را از غرق شدن در منجلاب نجات دهد. فکر کردن انسان را عاقل می‌کند و زمانی که انسان عاقل شد در برابر موضوعات مختلف آگاه می‌کند، ما نباید تاج کرامت را با عدم آگاهی کنار بگذاریم.

تقوای سیاسی زنان، دشمن را ناامید کرده است

چگونه می‌توانیم تقوای سیاسی را در یک زن انقلابی تقویت کنیم؟

فاضلیان: مطالعه می‌تواند به تقوای سیاسی زنان جامعه کمک کند. امروزه می‌بینیم زنان از بسیاری در بیرون از خانواده‌ها به کار‌های مهم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مشغول هستند، اما نباید این حضور سبب کمرنگ شدن مسئولیت اصلی آن‌ها یعنی همسرداری و مادری شود. تقویت تقوای سیاسی در زنان موجب می‌شود که احساس مسئولیت بیشتری نسبت به مسائل پیرامون خود داشته باشند و با صداقت کار کنند.

جعفری: امروز می‌بینیم خیلی از پیام‌ها در مورد بزرگان دینی در فضای مجازی در حال انتشار است و افراد هم خواسته و ناخواسته آن را در فضای مجازی پخش می‌کنند، اما اگر کسی تقوای سیاسی داشته باشد هرگز دست به چنین کاری نمی‌زند، همه این‌ها ناشی از بی‌تقوایی است، اگر اندکی اندیشه داشته باشیم چنین کاری را نخواهیم کرد.

پیریان: تقوای سیاسی یعنی اینکه ما نباید به موضوعی که به آن آگاهی کامل نداریم، بپردازیم چراکه مسوول هستیم. ما اجازه نداریم زشتی کار دیگری را با زشتی جواب دهیم و تا زمانی که یقین حاصل نشده در مورد آن قضاوت کنیم. اگر زمانی در فضای مجازی و ماهواره‌ای می‌بینیم دشمن تولید برنامه می‌کند نباید چشم بسته آن را بپذیریم اگر چنین شد انسان به تقوای سیاسی دست پیدا کرده در غیر این صورت در مسیر دشمن حرکت کرده‌ایم. دقیقاً وقتی مقام معظم رهبری از تقوای سیاسی سخن می‌گوید منظورشان این است که هر چیزی را که شنیدید آن را بدون علم و آگاهی پخش نکنید. اگر به گذشته برگردیم خواهیم فهمید که در جریان فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ تقوای سیاسی در کار نبود و متاسفانه خواص بی‌بصیرت تحت تاثیر بیگانه قرار گرفتند.

قرآن کریم می‌فرماید: مگر می‌توانید نور قرآن را با فوت کردن خاموش کنید؟ حالا این سوال را باید از آشوبگران و دشمنان پرسید که مگر می‌شود انقلابی که پای آن خون هزاران شهید ریخته شده است را نابود کنید؟ دشمن خیلی تلاش می‌کند که نور ایمان و معرفت را کم کند، اما با داشتن تقوای سیاسی هرگز به این آرزو نخواهید رسید.

چه کنیم که انقلابی بمانیم؟

فاضلیان: امام خمینی (ره) در این باره می‌فرماید: انقلابی بودن مهم نیست انقلابی ماندن مهم است. انقلاب را نگه داشتن هنر است. وقتی انسان به یک گل علاقه دارد برای سالم ماندن این گل از آفت‌ها باید از آن مراقبت کند هر چند که بود و نبود این برای انسان خیلی چندان اهمیتی ندارد، اما درخت انقلاب به خون ده‌ها هزار شهید آغشته شده و نیازمند مراقبت است اگر می‌خواهیم اجر کار این عزیزان را بدانیم لازم است زندگینامه این شهدا و ایثارگران را بخوانیم تا پی به عظمت کار آن‌ها ببریم. جوان‌هایی را از دست دادیم که در عنفوان جوانی رفتند تا این انقلاب پا برجا باقی بماند، این انقلاب خیلی گران به دست آمده لذا نگهداری و محافظت از انقلاب بر تک تک افراد جامعه واجب است. به تعبیری «آنانکه که رفتند کاری حسینی کردند و آنان که ماندند باید کاری زینبی کنند وگرنه یزیدی هستند» غیر از این مطلب هم نیست، باید کاری زینبی کنیم تا انقلابی بمانیم.

جعفری: تا زمانی که ندانیم چرا انقلاب کردیم، نمی‌توانیم انقلابی بمانیم. مهمترین و ارزشمندترین کار زینب (س) تفهیم تفکر حسینی به جامعه بود. کار زینبی یعنی انجام واجبات و ترک محرمات. فداکاری که حضرت زینب (س) در مقابل چشم دشمنان کرد در تاریخ نمونه ندارد. به درستی که جوان‌های ما رفتند که این ارزش‌های اسلامی در جامعه پویا بماند، بر همه واجب است که از آن‌ها محافظت کنیم. حضرت امام خمینی (ره) در همان اوایل پیروزی انقلاب فرمودند: با پیروزی انقلاب تازه کار آغاز شده است و این یعنی هنوز نهضت ادامه دارد.

کسی می‌تواند انقلابی بماند که تا پای جان از ارزش‌های انقلاب دفاع کند. جامعه‌ای که حرف برای گفتن دارد خواه یا ناخواه دشمن زیاد دارد از این رو حفظ و نگهداری از انقلاب ارزشمندتر از انقلاب کردن است.

پیریان: ابتدا یک فرد انقلابی باید بداند امروز چه مسوولیتی بر دوش دارد. یک روز مسوولیتمان شرکت در راهپیمایی علیه رژیم شاه بود و یک روز شرکت در جبهه که خون‌های زیادی در این راه ریخته شد. هر روز باید به‌روز باشیم بدین معنا که یک روز انقلابی ماندن شرکت در راهپیمایی و تظاهرات بود، امروز نگهداری و حمایت از انقلاب با روش‌های مختلف. هرگز نباید با ندانم‌کاری در صف دشمن بازی کنیم؛ برای آنکه در صف انقلابیون باشیم باید گوش به فرمان، ولی فقیه باشیم تا از مسیر منحرف و خارج نشویم.

رسانه علاوه بر بیان حقایق باید امیدآفرین باشد
لطفاً اگر سخنی پایانی دارید بفرمائید.

فاضلیان: امروز نقش رسانه در آگاهسازی افکارعمومی بر کسی پوشیده نیست از این رو مطبوعات باید خیلی مراقب تیتر‌ها و مطالب خود باشند. گاهاً مشاهده می‌شود بسیاری از تیتر‌هایی که زده می‌شود جنبه تبلیغاتی دارند. نباید مطبوعات ما فقط به جنبه اقتصادی و مالی توجه داشته باشند که اگر چنین شد نمی‌توانند پیام درست را به مخاطب برسانند. رسالت رسانه و نقش مطبوعات علاوه بر بیان حقایق ایجاد امیدآفرینی در کشور است و نباید ایجاد یاس و ناامیدی در مخاطبان خود کند که اگر چنین کرد دشمن را شاد کرده است.

جعفری: یقین دارم به خاطر خون‌های پاکی که برای انقلاب ریخته شده هرگز کشور به دست نااهلان نخواهد رسید. ما نباید از اتفاقات پیش آمده در جامعه بترسیم چراکه خوب‌های جامعه هنوز آشکار نشدند اگر زمانی شرایط آن پیش بیاید متوجه می‌شویم که چه تعداد انسان‌های پاک و مخلص در جامعه داریم. مقام معظم رهبری بار‌ها در سخنان خود اشاره کردند که بسیاری از جوان‌های نسل سوم و چهارم چه بسا بهتر از نسل‌های اول انقلاب هستند. باور کنید وقتی خودم با برخی از این دانش‌آموزان دهه هفتادی صحبت می‌کنم متوجه درک و فهم بالای آن‌ها می‌شوم و یقین دارم تا زمانی که جامعه به چنین نیرو‌هایی مجهز باشد دشمن نمی‌تواند هیچ آسیبی به ما برساند، از این نیرو‌ها در کشور کم نداریم موقع امتحان خواهیم دانست که چه نیرو‌های پاک و مخلص در جامعه پنهان داریم یقیناً کسانی هستند که در پشت صحنه از انقلاب نگهداری می‌کنند آن‌ها همان کسانی هستند که انقلابی بوده و هستند.

پیریان: ما باید قدردان نعمت‌ها باشیم که یکی از این نعمت‌ها وجود مقام معظم رهبری است. مقام معظم رهبری محور مقاومت و ایستادگی در جهان است. اگر در کشور‌های همسایه نگاهی گذرا داشته باشیم می‌بینیم به خاطر نداشتن رهبری قدرتمند خیلی از مسائل برای آن‌ها لاینحل باقی مانده و به سرانجام نمی‌رسد، امید است با پیروی از دستورات، ولی فقیه این انقلاب را به دست صاحب اصلیش آقا صاحب‌الزمان (عج) برسانیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار