نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان بر اساس شایسته‌سالاری منصوب نمی‌شوند تصریح کرد: به قوانین الهی توجه نمی‌شود در حالی که در دفاع مقدس برای پذیرش مسئولیت بدن افراد به لرزه می‌افتاد.
کد خبر: ۷۱۱۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶ 03 February 2019
مسئول مرکز اندیشه و همفکری راهبردی بسیج بابیان اینکه امروز کشور به تحول فراگیر نیاز دارد، گفت: ادامه مسیر به شکل فعلی امکان‌پذیر نیست.

به گزارش مهر، علیرضا زاکانی در نهمین مجمع عالی بسیج استان همدان بابیان اینکه امروز کشور به تحول فراگیر نیاز دارد، گفت: ادامه مسیر به شکل فعلی امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه در سال ۵۷، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و در سال ۵۸ با تسخیر لانه جاسوسی انقلاب دوم شکل گرفت، اضافه کرد: امروز نیز برای ادامه مسیر به یک انقلاب سوم نیاز داریم تا به اهداف انقلاب دست یابیم.

مسئول مرکز اندیشه و همفکری راهبردی بسیج با عنوان اینکه انقلاب سوم با جامعه سازی اسلامی در سال ۱۴۰۴ شکل خواهد گرفت، افزود: در این شرایط دولت سازی و جامعه سازی اسلامی بر مبنای مکتب امام (ره) شکل می‌گیرد.

مسئول مرکز اندیشه و همفکری راهبردی بسیج با بیان اینکه به گذشته افتخار می‌کنیم، اما پیکره جامعه به یک بیماری مبتلا شده است و باید آن را بسازیم و با زدودن این بیماری از این پیکره، جامعه اسلامی را تشکیل دهیم، گفت: باید با تحقق انقلاب سوم و تغییر برخی روش‌ها مسیر اصلی را ادامه داد.

زاکانی همچنین با بیان اینکه در نظام مردم سالاری دینی، مردم صاحب انقلاب اسلامی و سالار کشور هستند، اظهار کرد: در نظام مردم سالاری دینی، رشد و تعالی فردی و اجتماعی در جامعه حق مسلم آحاد مردم است.

وی با بیان اینکه در نظام مردم سالاری دینی زندگی عزتمندانه، آرامش، رفاه و امنیت و دانستن حق طبیعی مردم است، افزود: در این نظام مردم اختیار و قدرت انتخاب دارند و امور باید با مشارکت حداکثری مردم سامان یابد.

امر به معروف و نهی از منکر و بازخواست از مسئولان از حقوق اساسی مردم است

مسئول مرکز اندیشه و همفکری راهبردی بسیج با بیان اینکه در نظام مردم سالاری دینی مردم حق نظارت بر مسئولان و عملکرد آنان را دارند، تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر و بازخواست از مسئولان از حقوق اساسی مردم است.

زاکانی تحقق اهداف نظام اسلامی را در گرو انقلاب سوم و تحول و نوسازی انقلاب دانست و بیان کرد: اگر انقلاب سوم و تحول و نوسازی انقلاب صورت نگیرد تحقق اهداف نظام اسلامی ممکن نخواهد شد.

وی به ضرورت ۱۱ گانه انقلاب سوم اشاره و اظهار کرد: تحقق اهداف انقلاب اسلامی، اصلاح الگوی کلان اداره کشور بر اساس الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی، تسریع در سیر تکاملی انقلاب، حاکمیت مردم سالاری دینی، غلبه حضور مسئولیت پذیری پیروان مکتب امام بر رقبا در اداره کشور، بهره مندی از مولفه‌های قدرت نظام اسلامی، حفظ دستاورد‌های انقلاب اسلامی، پاسخ معتبر به نیاز‌های مردم در جامعه و ارتقاء سطح خدمات به آنها، شکستن مارپیچ انحطاط و اصلاح امور، الگوسازی در تکمیل چرخه انقلاب سازی برای سایر کشور‌ها و جبران عقب افتادگی‌ها و پیشی در رقابت با نظام سلطه از ضرورت‌های ایجاد انقلاب سوم است.

وی ۷ هدف استقلال، آزدای، عدالت، پیشرفت معنوی، پیشرفت مادی و ظلم ستیزی در سراسر جهان را به عنوان آرمان‌های رسمی انقلاب برشمرد و عنوان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی پرونده استبداد بسته و نظام سلطه به چالش کشیده شد و ما آزاد و مستقل شدیم، اما این استقلال در حوزه سیاسی ایجاد شد و در حوزه فرهنگی و اقتصادی و دیگر حوزه‌های که باید مستقل می‌شدیم، متاسفانه مستقل نشدیم و امروز وابسته هستیم.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی وجود مشکلات بسیار در جامعه از جمله تحریم‌ها و فشار‌ها بیانگر وابسته بودن در حوزه فرهنگی و اقتصادی دانست و اظهار کرد: در زمان تشکیل انقلاب اهداف برای ما مشخص بود، ولی به دلیل عدم تجربه برخی اهداف محقق نشد که امروز بعد از گذشت ۴۰ سال این عدم تحقق از ما پذیرفته نیست.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که انقلاب اسلامی در مرحله دوم خود متوقف شده است، افزود: بعد از ۴۰ سال نتوانسته ایم دولت اسلامی و جامعه اسلامی تشکیل دهیم هرچند انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت، اما آنچه مهم است اینکه در جامعه الگو ساخته شود و با تکثیر این الگو تمدن اسلامی شکل گیرد.

زاکانی با عنوان اینکه اگر نوسازی انقلاب صورت نگیرد اهداف انقلاب محقق نشده و مجبور به معامله داشته‌های خود می‌شویم، تاکید کرد: برای حفظ دستاورد‌های انقلاب و پاسخ به نیاز‌های معتبری که مردم دارند و ساختن این جامعه نیاز به حرکت جدی و اساسی است.

وی با بیان اینکه امروز انقلاب اسلامی در عرصه‌های مواجهه با دشمنان در سطح مکتب و اسلام با همه مکاتب مادی و نظام سرمایه‌داری در حال مبارزه است، عنوان کرد: انقلاب اسلامی با نظام سلطه و ایران با آمریکا در حال مبارزه است و ما برای الگو شدن به الگوی بومی و اختصاصی خود که الگوی پیشرفت ایران اسلامی است نیاز داریم.

زاکانی با تاکید بر اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی نظام اسلامی سه ویژگی گوهر دین، قیمت رهبری الهی و ارزش والای مردم محقق شد، گفت: این سه ویژگی باید به یک نتیجه منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه در دولت اسلامی باید توسعه فقه اجتماعی در حوزه‌ها و تلاش حوزه‌ها و دانشگاه‌ها برای نظریه پردازی بنیادی و کاربردی و نظام سازی و استخراج قوانین از متن دین و برنامه‌های درست کشور مد نظر قرار می‌گرفت که متاسفانه این مسیر طی نشد و یا کمتر طی شد، گفت: امروز علی رغم تلاش‌های صورت گرفته نظام ما از جنس نظام بر مبداء پیشرفت ایرانی اسلامی نیست و یک الگوی مدونی به صورت مشخص برای ارائه نداریم و تنها مجموعه‌ای از فرمایشات، نکات و نقاطی است که مورد تاکید قرار گرفته، ولی این بهم پیوستگی به نظریه بنیادین و نظریات کاربردی برای نظامات کشور تبدیل نشده است.

مسئول مرکز اندیشه و همفکری راهبردی بسیج با تاکید اینکه در نظام مردم سالاری دینی امور همه امور در کشور به مردم بازمی گردد و با مشارکت حداکثری مردم سامان می‌یابد، افزود: دولت و سازکار‌های حاکمیت باید در سازکار‌های حداقلی، اما چالاک و جابک، متخصص و به شدت پاک و پاسخگو باشد که این برگرفته از پیام دین الهی است، اما متاسفانه این دولت با این طول و عرض گسترده عملا بخش‌هایی از اقتصاد را گرفته و نمی‌تواند کار انجام دهد و منشاء اشکالات جدی برای کشور شده است.

وی در همین خصوص با تاکید اینکه اقدامات امنیتی نباید به مردم واگذار شود، عنوان کرد: این وظیفه خود دولت و نهاد‌های امنیتی و نظامی است و علاوه بر این اموراتی که مردم حاضر به سرمایه گذاری نیستند و توان و تکنولوژی آن را ندارند مسئولیت آن بر دولت است.

زاکانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امروز ضربه پذیر بودن اقتصاد به دلیل مقاومتی نبودن آن است، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد مردمی است که اگر اقتصاد مردمی شود دیگر ضربه پذیر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در نظام مردم سالاری دینی مردم حق مالکیت بر اموال مشروع دارند، بر لزوم وجود شفافیت در کشور تاکید و عنوان کرد: کشور باید شیشه‌ای شود تا مردم نظارت کنند ضمن اینکه در دموکراسی غربی گوشه‌ای از ویژگی‌های نظام مردم سالاری دینی وجود ندارد.

مفهوم مسئولیت در جامعه ما به درستی شناخته شده و تببین نشده است

وی با عنوان اینکه مسئولین باید خادم و خدمتگذار مردم باشند، به ذکر این سئوال که وقتی بزرگانی همچون امام و رهبری خود را خادم مردم می‌دانند چرا مسئولین از بالا به مردم نگاه می‌کنند؟ گفت: اگر جنبه الهی مسئولیت در جمهوری اسلامی نباشد، بدبخت‌ترین فرد در جامعه مسئول است چرا که قرار است نوکری مردم را داشته باشد و از طرفی علارغم تلاش‌های بسیار همه طلبکار بوده و غر می‌زنند؛ پس اگر می‌بینیم عده‌ای در کشور از روی جنازه هم عبور می‌کنند تا مسئول شوند به دلیل این است که مفهوم مسئولیت در جامعه ما به درستی شناخته شده و تببین نشده است.

مسئول مرکز اندیشه و همفکری راهبردی بسیج با اظهار به اینکه بزرگترین افت در کشور سه ضلع مافیای پنهان است، در توضیح هر ضلع بیان کرد: پرستش قدرت منجر به هر خیانتی می‌شود، پرستش ثروت نامشروع هر فسادی را رقم می‌زند و پرستش بیگانه موجب نفوذ و خیانت می‌شود.

وی در همین خصوص وظیفه مردم نسبت به حاکمیت در نظام مردم سالاری دینی را همکاری با حکومت در تحقق اهداف، پاسداشت ارزش‌ها در جامعه و خیرخواهی نسبت به حکومت دانست و توضیح داد: در این نظام مردم باید در جهت تقویت حکومت و حمایت از حاکمیت الهی قدم بردارند.

مسئول مرکز اندیشه و همفکری راهبردی بسیج با عنوان اینکه همه چیز ما بر مبنای مکتب امام است، تصریح کرد: مکتب امام، نگاه اجتهادی امام راحل و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری است که با این مکتب نظام اسلامی شکل گرفت.

وی با اظهار اینکه مکتب امام یک سری دشمنان، مخالفین، رقبا و پیروانی دارد، افزود: دشمنان مکتب امام امریکا اسرائیل و عربستان و مهره‌های داخلی آن هستند که می‌خواهند سر به تن اسلام نباشد و مخالفین مکتب امام کسانی هستند که دین را از سیاست جدا می‌داند.

زاکانی با بیان اینکه مشکل اصلی ما رقبای مکتب امام هستند، عنوان کرد: این افراد کسانی هستند که ادعا می‌کنند مکتب امام را قبول دارند، اما باور و پایبندی به مبانی مکتب امام ندارند.

وی در معرفی پیروان مکتب امام با توضیح اینکه تبعیت از ولایت فقیه از ویژگی‌های این افراد است، تاکید کرد: پیروان مکتب امام دین را جامع و کامل برای زندگی فردی و اجتماعی می‌دانند.

مسئول مرکز اندیشه و همفکری راهبردی بسیج توجه به مردم سالاری دینی را از دیگر ویژگی‌های پیروان مکتب امام برشمرد و توضیح داد: پیروان این مکتب مردم را آقا و سالار می‌دانند و مسئول باید نوکر و خادم و خاک پای مردم باشد نه اینکه مردم را از بالا نگاه کنند و زندگی اشرافی داشته باشند.

وی با عنوان اینکه مکتب امام با تاکید بر اهداف پنج گانه انقلاب اسلامی با اعتقاد به سنت‌های الهی، جامعیت اسلام در زندگی فردی و اجتماعی، رهبری ولایت مطلقه فقیه، مردم سالاری دینی و مسئولیت‌های انقلاب اسلامی در زمینه سازی ظهور و تجلی خواهد یافت، اظهار کرد: امروز این ویژگی پیروان امام را در برخی از مسئولین نمی‌بینیم، دیروز هم نمی‌دیدیم و در گذشته هم نمی‌دیدم به طوری که از اول انقلاب هرچه آسیب خوردیم از این زوایه بوده است.

زاکانی تبعیت و نصب العین قرار دادن فرمایشات امام و مقام معظم رهبری را موجب پیشرفت و پیروزی داسنت و بیان کرد: در هرکجا که به اسلام عمل کردیم و در هرکجا که عزت و پیشرفتی حاصل شد و مردم را سالار زندگی دیدم و فرمایشات امام ورهبری را نصب العین قرار دادیم به موفقیت و پیروزی دست یافتیم.

وی با بیان اینکه حلقومی که از آن صدای اسلام بیرون می‌آید رهبری است، گفت: دل مردم هم با اسلام است و خصلت آن‌ها پاک است.

مسئول مرکز اندیشه و همفکری راهبردی بسیج در بخش دیگر سخنان خود به مزیت انحصاری، مزیت ویژه و مزیت نسبی به عنوان سه مزیت کشور اشاره و عنوان کرد: استقلال قوای سه گانه، استقلال فرهنگی کشور، سطح بالای سواد و افراد تحصیل کرده، بافت نیمه مدرن جامعه، پیشرفت‌های علمی، صنعتی و کشاورزی، فضای باز فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و روزآمدی و تعامل فعال با جهان بویژه مسلمانان از مزیت‌های نسبی کشور به شمار می‌رود.

وی ظرفیت‌های تاریخی و تمدنی، تنوع قومی، مذهبی و دینی، منابع سرشار طبیعی، موقعیت جغرافیایی سوق الجیشی، کثرت اندیشمندان، دانشمندان، فلاسفه، نخبگان و هنرمندان، نیروی انسانی جوان، کارآمد و عازم، اقتدار امنیتی، دفاعی و نظامی، قانون اساسی و پیشرفت‌های علمی در علوم نوین را از مزیت‌های ویژه کشور دانست و توضیح داد: مزیت‌های انحصاری تنها به ایران اختصاص دارد.

زاکانی در توضیح مزیت انحصاری کشور و انقلاب اسلامی بیان کرد: عنایت پروردگار و اهل بیت به جبهه حق، بهره مندی از اسلام ناب محمدی (ص) و عقلانیت شیعی، قدرت و ظرفیت ولایت مطلقه فقیه، مشارکت و همراهی حداکثری مردم، فرهنگ غنی ایران اسلامی، استقلال سیاسی، ظلم ستیزی و حمایت از مظلومین در سراسر جهان، عمق استراتژیک و نفوذ انقلاب اسلامی و تجربه راه طی شده طی چهل سال گذشته و خودباوری انقلابی از مزیت‌های انحصاری کشور و انقلاب اسلامی است.

وی با تاکید اینکه مسؤلین کشور بر روی ویژگی‌های انحصاری ایران توجه نمی‌کنند، افزود: از اول انقلاب تا کنون مسئولین کشور بر روی مزیت‌های انحصاری کشور حساب ویژه باز نکردند در حالی که ما در جنگ تحمیلی با اتکا به مزیت انحصاری به پیروزی دست یافتیم. 

وی با بیان اینکه گیر کار افرادی هستند که روی مزیت‌های ویژه با مدل غربی کار می‌کنند، خاطرنشان کرد: این افراد به مدل بومی برگرفته از متن جامعه دانشگاهی و حوزوی ما و عقلانیت الهی توجه ندارند.

زاکانی با بیان اینکه به همین دلیل فساد را امری طبیعی می‌دانند، گفت: در جایی که فساد باشد انسانیت رشد نمی‌کند در حالی که بذر در محیطی سالم رشد می‌کند.

وی با بیان اینکه پس از پایان دفاع مقدس عنوان شد که برخی دنبال حیف و میل رفته‌اند، اظهار کرد: عنوان شد در این زمان هم با میل‌ها مبارزه می‌کنند، اما با حیف‌ها کاری نداشتند لذا بگذارید عده‌ای میل کنند، اما حیف نکنند.

مسئول مرکز اندیشه و همفکری راهبردی بسیج افزود: این ادبیات از تریبون مجلس نهم به وزیر نفت گفت: شما همه از میل صحبت می‌کنید پس حیف چه می‌شود در حالی که هر جا میل شده است بیشترین حیف‌ها نیز صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مسئولان بر اساس شایسته‌سالاری منصوب نمی‌شوند تصریح کرد: به قوانین الهی توجه نمی‌شود در حالی که در دفاع مقدس برای پذیرش مسئولیت بدن افراد به لرزه می‌افتاد.

زاکانی با بیان اینکه اگر محور خدمات و نیاز‌ها را مد نظر قرار دهیم، مردم خدمات ملموس و یک خدمات واقعی دریافت می‌کنند به طوری که نیاز‌های حقیقی، واقعی و کاذب دارند اظهار کرد: دشمن مکتب امام سعی می‌کند خدمات ملموس را کم‌جلوه دهد و نیاز‌های کاذب را تقویت می‌کند و می‌خواهد به مردم نشان دهد که حکومت نمی‌تواند موفق شود بنابراین به دنبال ایجاد نارضایتی است و موج‌سواری می‌کند.

 وی با اشاره به اینکه رقبای مکتب امام (ره) هم به دنبال منت گذاشتن بر روی مردم برای خدمات ملموس هستند و خدمات واقعی را بی‌اهمیت جلوه می‌دهند، افزود: آن‌ها ناکارآمدی خود را گردن اسلام و انقلاب می‌اندازند و نیاز‌های حقیقی را فراموش می‌کنند.

زاکانی با بیان اینکه رقبا نیاز‌های حقیقی را فراموش و نیاز‌های کاذب را تقویت و از مردم رأی می‌گیرند، تصریح کرد: ما وظیفه داریم خدمات ملموس و واقعی را معرفی کنیم و نیاز‌های واقعی را نشان دهیم و مبارزه با فقر و تبعیض را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه اگر از مکتب امام دست برداریم هم مردم سیلی می‌خورند، هم انقلاب خاطرنشان کرد: انقلابیون باید از خواب‌آلودگی و سطحی شدن خارج شوند و باید وظیفه خود را برای زمینه‌سازی ظهور انجام دهند و از این مسیر خارج شویم و وظیفه سنگین را درک کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه ممکن است دولت به دنبال به حراج گذاشتن داشته‌ها باشد و برجام ۲ و ۳ پیش آید، اظهار کرد: راه دیگر ما اصلاح وضع موجود است و باید توانمندی‌های خود را به کار گیریم.

وی با بیان اینکه باید وظیفه خود را انجام دهیم و مسائل مورد نظر رهبری را تبیین کنیم، گفت: اصل فتنه آینده قرار دادن مردم در مقابل نظام است به طوری که دشمن در خارج و عناصر فاسد در داخل برای ایجاد اختلال در معیشت مردم تلاش می‌کنند و نمی‌خواهند اجازه کار به مسئولان بدهند.

وی با اشاره به اینکه بند را در FATF آب دادند چراکه با FATF ورود دلار که ۴۰ سال با وجود تحریم‌ها وارد کشور می‌شد قطع می‌شود و بر همین اساس نباید با جان و حیثیت مردم بازی کرد، گفت: دشمن به دنبال انقراض انقلاب است و نباید اجازه این کار را بدهیم.

مسئول مرکز اندیشه و همفکری راهبردی بسیج گفت: باید کمر همت بست و شفافیت و قانون «از کجا آورده‌ای؟» را به اجرا گذاشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار