حمید رنجبران با اشاره به آمار بسیار پایین سالمند آزاری در جامعه، گفت: متاسفانه همسرآزاری به‌دلیل وجود آمار‌های بالا در اولویت غربالگری قرار دارد.
کد خبر: ۷۰۹۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳ 30 January 2019
مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی معاون بهداشتی استان همدان از ایجاد کمپین منع خشونت علیه زنان در مناطق حاشیه شهر همدان خبرداد.

به گزارش ایسنا، حمید رنجبران بابیان اینکه کمپینی با عنوان منع خشونت علیه زنان در مناطق حاشیه شهر همدان با همکاری معاونت اجتماعی و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است، گفت: براساس پژوهش‌ها و آمار‌های مراجعه به مراکز خدمات سلامت روانی، شهرستان‌هایی که آمار بالای خشونت را دارند شناسایی و باهمکاری معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی و همکاری مردم بومی اقدام به ایجاد کمیته محلی با اولویت رسیدگی به مشکلات مردم برای رفع مشکلات روانی و اجتماعی به‌ویژه همسر آزاری کرده است.

وی با اشاره به ایجاد تفاهم نامه با اداره بهزیستی برای استفاده از ظرفیت اورژانس اجتماعی توسط کارشناسان و روانشناسان، مطرح کرد: یکی از برنامه‌های گروه سلامت روانی و اجتماعی انجام غربالگری برای جلوگیری از انواع خشونت‌های خانگی (کودک آزاری، سالمند آزاری و همسر آزاری) است.

رنجبران با اشاره به آمار بسیار پایین سالمند آزاری در جامعه، گفت: متاسفانه همسرآزاری به‌دلیل وجود آمار‌های بالا در اولویت غربالگری قرار دارد.

وی با بیان اینکه به شکل کلی همسرآزاری شامل مردان نیز می‌شود، خاطرنشان کرد: عموم مراجعین به مراکز سلامت روانی بانوان هستند چراکه علاوه بر آمار پایین خشونت علیه مردان، آقایان به این مراکز و یا دستگاه قضایی مراجعه نمی‌کنند.

وی هدف از غربالگری را ارتقا سواد سلامت روانی مردم جامعه دانست و افزود: از اجرای طرح غربالگری خشونت در همدان، ۲ سال می‌گذرد و مراجعین پس از انجام غربالگری به روانشناس و شرکت در ۴ جلسه روانشناسی به صورت رایگان معرفی می‌شوند.

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی معاونت بهداشتی استان همدان در رابطه با اهمیت توجه به بانوان در خانواده، اظهار کرد: زنان از عناصر اساسی و پایدار خانواده‌اند و ادامه موجودیت آن، متکی به نقش‌آفرینی آن‌ها بوده و نقش حساس و اساسی آن‌ها در امور خانواده به دلیل تربیت و اجتماعی کردن خانواده بسیار مهم است.

رنجبران ادامه داد: زنان تشکیل دهنده «شخصیت اساسی و پایه‌ای» فرد، همچنین پیوند دهنده پایه‌های اخلاقی و عاطفی اعضای خانواده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه همسرآزاری یا خشونت علیه زنان، «پدیده‌ای تام» است، تصریح کرد: در تعریف این پدیده باید گفت که هرگونه عمل خشونت آمیز مبتنی بر جنسیت که لزوماً یا محتملاً منجر به آسیب و صدمه، اذیت، آزار، تهدید، محدودیت و محرومیت جسمی، جنسی، روحی و روانی، اقتصادی، سیاسی، قضایی، قانونی، فرهنگی و رفتاری و آزادی فردی و اجتماعی گردد.

رنجبران با اشاره به ریشه تاریخی همسرآزاری یا خشونت علیه زنان، مطرح کرد: در مفهوم پدیده اجتماعی بنا به ملاحظات فرهنگی، تا سال‌های اخیر، چندان مورد توجه نبود و آشکار نمی‌شد زیرا؛ زنان به دلایل متعدد مانند خجالت، ترس، حفظ آبرو و حیثیت، ترس از جدایی و طلاق، درماندگی و بی‌کسی، بی‌سرپرست ماندن فرزندان، شرمساری، سرشکستگی، سرزنش اطرافیان و مردم، برچسب خوردن و اینکه حتما زن عیب و علتی دارد که شوهرش او را کتک می‌زند و با خشونت با او رفتار می‌کند، خشونت و بدرفتاری شوهر را، ابراز نمی‌کنند.

وی خشونت علیه زنان را موجب صدمه؛ آزار و اذیت زنان در درون خانواده دانست و افزود: همسر آزاری، خود فرد آزارکننده، فرزندان و جامعه را نیز با آسیب روحی و روانی و سلامتی و بهداشتی و ... روبه‌رو کرده و باعث می‌شود تا کودکان، از عوارض و تبعات ناشی از آن، به خصوص در زندگی خانوادگی و بعد‌ها در بزرگسالی، به شدت رنج ببرند.

رنجبران ادامه داد: خشونت علیه زنان باعث می‌شود تا کودکان در آینده با همسران خود از چنین رفتاری پیروی کنند؛ علاوه بر آن خشونت علیه زنان و آزار‌های جسمی، جنسی، اقتصادی و روانی و ... که تندرستی، سلامت عقل، تعادل عاطفی و روانی آن‌ها را به خطر می‌اندازد، موجب بروز انواع آسیب‌های اجتماعی در اینگونه خانواده‌ها و جامعه نیز می‌شود.
مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی معاونت بهداشتی استان همدان دولت‌ها و نهاد‌های دولتی و غیردولتی را نیز از دیگر نهاد‌های آسیب دیده از خشونت علیه زنان دانست و مطرح کرد: خشونت علیه زنان این دستگاه‌هارا با مشکلات گوناگون اقتصادی، فرهنگی و خدماتی درگیر می‌کند؛ تا جایی که در بسیاری موارد این نهاد‌ها قادر نیستند، بهای سنگین آن را بپردازند. در نتیجه دور باطل ادامه می‌یابد و پدیده خشونت تشدید و تقویت می‌شود
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار