هوشمند استاد دانشگاه گفت: افزایش مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان نگرانی‌ها و مشکلاتی را برای جامعه و خانواده‌ها ازنظر آموزشی و تربیتی و فرهنگی ایجاد نموده است و این امر سلامت جسمی و روانی آن‌ها را به مخاطره انداخته که باید برای آن چاره‌اندیشی اساسی صورت گیرد.
کد خبر: ۷۰۶۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲ 24 January 2019
استاد دانشگاه گفت: افزایش مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان نگرانی‌ها و مشکلاتی را برای جامعه و خانواده‌ها ازنظر آموزشی و تربیتی و فرهنگی ایجاد نموده است و این امر سلامت جسمی و روانی آن‌ها را به مخاطره انداخته که باید برای آن چاره‌اندیشی اساسی صورت گیرد.

مهرداد هوشمند در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی تابناک همدان اظهار کرد: در حال حاضر متأسفانه سن استفاده از قلیان در جامعه کاهش‌یافته است که این امر شاخص خوبی ازنظر اجتماعی و فرهنگی و تربیتی نیست. درگذشته استفاده از قلیان مختص پدربزرگ‌ها و افراد مسن جامعه بود، ولی امروز در بین نوجوانان و جوانان گرایش و تمایل بیشتری به استفاده از آن وجود دارد و والدین و خانواده‌ها حساسیت و نظارت کمتری از خود در قبال استفاده از قلیان نشان می‌دهند و نگرش منفی نسبت به آن ندارند که خود این امر زمینه را برای گرایش و استفاده بیشتر در بین نوجوانان و جوانان افزایش می‌دهد.

این مدرس آسیب‌های اجتماعی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان افزایش یافته و سن استفاده از آن در جامعه کاهش یافته است؛ لذا اگر در فکر خانواده سالم هستیم باید آموزش‌های لازم جهت پیشگیری به نوجوانان و جوانان داده شود و فرهنگ سازی و آگاه سازی و توانمند کردن آن‌ها در خانواده‌ها و مدارس و محیط‌های آموزشی جدی گرفته شود و آن‌ها را با عوارض و مخاطرات ان بیشتر آشنا کنیم و به آن‌ها یاد دهیم که مصرف قلیان می‌تواند زمینه و مقدمه گرایش به مخدر‌های دیگر باشد.

هوشمند در ادامه گفت: متاسفانه این باور غلط در بین خانواده‌ها و نوجوانان و جوانان شکل گرفته که مصرف قلیان عوارض و زیان‌های خاصی ندارد و مصرف آن اعتیاد آور نیست، و همین باور و فکر غلط باعث می‌شود که گرایش به استفاده از قلیان در بین نوجوانان و جوانان بیشتر شود. در صورتی که طبق نظر صاحب نظران پزشکی و بهداشتی عوارض و خطرات استفاده از قلیان در هر بار تقریباً معادل پنج بسته سیگار است و تأثیرات منفی آن از نظر جسمی و روحی و روانی به مراتب بیشتر از سیگار است. اما والدین نگرانی و حساسیت و نظارت کمتری نسبت به مصرف قلیان دارند و این موضوع یک خطر جدی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار