نماینده مردم همدان و فامنین با بیان اینکه بودجه 98 باید اعتمادساز، آرامش‌بخش و شفاف باشد، مطرح کرد: باید برای اعتمادسازی، التهاب بودجه 98 کاهش یابد.
کد خبر: ۷۰۴۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴ 16 January 2019
حمیدرضا حاجی بابایی در خانه ملت از 11 ایراد اساسی   بودجه 98 خبرداد.

به گزارش ایسنا، حاجی بابایی با اشاره به 11 ایراد اساسی موجود در بودجه ارسالی دولت به مجلس شورای‌اسلامی، بیان کرد: با وجود همه نکات مثبت بودجه  98، دولت به چند نکته توجه نداشته است و باعث بروز 11 مشکل اساسی در بودجه شده است.

وی در رابطه با نخستین ایراد وارده بر بودجه ارسالی دولت به خانه ملت، گفت: عدم شفافیت به معنی وجود نواقص در منابع شرکت ملی نفت، گاز و پخش فرآورده‌های نفتی که 70 درصد بودجه شرکت‌های دولتی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی تصریح کرد: عدد و رقم بودجه به صورت شفاف همانند تبصره 14 بودجه در سقف ماده واحده نیامده و در سقف درآمد عمومی نیز در این مورد بیان نشده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت، افزایش 20 درصد حقوق را مساوی با بی‌عدالتی و دومین ایراد اساسی بودجه 98 دانست و مطرح کرد: باتوجه به تورم موجود افزایش 20 درصدی حقوق‌ها مساوی با بی‌عدالتی بوده و در واقع این مورد به معنی انداختن توپ در زمین مجلس است.

حاجی‌بابایی پیشنهاد 2 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی و متناسب سازی حقوق ماده 29 و 30 در مورد شاغلین، بازنشستگان کشوری و لشگری را دیگر ایراد اساسی وارد بر بودجه 98 خواند و ادامه داد: عدم توجه به مشکل و متناسب سازی حقوق کارگران و عدم توجه به میزان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، چهارمین مشکل اساسی بودجه 98 است.

وی ایراد پنجم بودجه 98 را مربوط به آموزش‌و پرورش با بودجه پیشنهادی 48 هزار میلیارد تومان به اندازه هزینه اجتناب ناپذیر و پاداش بازنشستگان دانست و اظهار کرد: در بودجه 98، آموزش و پرورش با کسری 8هزار میلیارد تومانی روبه‌رو است چراکه بدهی 5 هزار میلیارد تومانی سال 97 به بودجه 98 منتقل می‌شود.

وی با اشاره به نبود پیشنهاد و تصمیم مناسب در رابطه با تبصره 14بودجه 98، خاطرنشان کرد: در تبصره 14 دولت باوجود در آمد مناسب تعریف شده 144 هزارمیلیارد تومان اجتناب ناپذیر ، پیشنهاد و تصمیم مناسبی گرفته نشده و آن را به مجلس و نمایندگان واگذار کرده است.

حاجی‌بابایی بابیان اینکه خصوصی سازی آموزش‌وپرورش زنگ خطر بزرگی را به صدا درآورده، اظهار کرد: نهمین مشکل اساسی بودجه 98، تعین مبلغ 51 هزار میلیارد تومانی برای اوراق مشارکت بوده که عامل بروز تبعات سنگین و تحمیل مشکلات اقتصادی و پروژه‌های عمرانی است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای‌اسلامی باردیگر به عدم شفافیت بودجه 98 تاکید کرد و گفت: بودجه پیشنهادی در رابطه با  اشتغال، بودجه مشخص و شفافی برای اشتغال‌زایی  1 میلیون و 33 هزار نفر نیست.

حاجی‌بابایی از نبود برنامه برای کاهش هزینه‌ها در بودجه 98 خبرداد و بیان کرد: دولت برای کاهش 15 درصدی ساختار مدیریت، هیچ قانون و برنامه‌ای به استثنا مدارس نداشته است.

وی عدم توجه به اقشار کم‌درآمد و بی‌بضاعت همانند کارگران فصلی که تحت پوشش ارگان و یا سازمان خاصی مانند بهزیستی و کمیته امداد نیستند را یازدهمین و آخرین ایراد اساسی وارد بر بودجه 98 دانست و بیان کرد: در تبصره 14 بودجه 98، 7 هزار میلیارد تومان برای اقشار کم درآمد و تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد درنظر گرفته شده اما توجهی به سایر اقشار کم درآمد نشده است.

وی نقش نمایندگان مجلس در رفع ایرادات بودجه 98 را پررنگ دانست و عنوان کرد: نمایندگان مجلس باید نقش راس امور خودشان را دراین موقعیت ایفا کنند.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه بودجه 98 باید اعتمادساز، آرامش‌بخش و شفاف باشد، مطرح کرد: باید برای اعتمادسازی، التهاب بودجه 98 کاهش یابد.

وی در رابطه با پیشنهاد خود مربوط به شفافیت و اعتماد سازی بودجه 98، بیان کرد: یکی از پیشنهادات مربوط به شفاف سازی، تعادل سازی و توجه به اعتبارات  شرکت ملی نفت، گاز و پخش فرآورده‌های نفتی است.

نماینده مردم همدان و فامنین درخانه ملت با تاکید بر اهمیت و توجه مجلس به تورم 98 و افزایش 20 درصد حقوق‌ها، اظهار کرد: مجلس باید به همه اقشار در تمامی زمینه‌ها توجه کند همچنین شفافیت در بودجه 98 باعث می‌شود تا قسمت عمده مشکل معیشتی حل شود چرا که بودجه مردمی باید اعتمادساز و آرامش‌بخش برای مردم باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار