مسوول اتاق عمل بیمارستان آتیه با بیان اینکه قانون تعرفه‌گذاری پرستاری سال‌ها پیش تصویب شده، اما به آن پرداخته نشده است، گفت: مشکل دیگر این است که بسیاری از اقدامات توسط پرستاران انجام می‌شود، اما تعرفه پزشکی می‌خورد.
کد خبر: ۷۰۳۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲ 15 January 2019
مسوول اتاق عمل بیمارستان آتیه گفت: پیگیر گنجاندن کار نیرو‌های اتاق عمل جزو مشاغل سخت و زیان‌آور هستیم.

به گزارش فارس، مهدی خدایوندی با بیان اینکه کارشناس اتاق عمل و عضو هیات مدیره نظام پرستاری همدان است اظهار کرد: ۱۸ سال سابقه کار دارم، قبلاً استخدام بیمارستان البرز بودم که با توجه به شرایط خانوادگی ۱۶ سال پیش به همدان انتقال یافتم و در بیمارستان آتیه مشغول به فعالیت شدم.

وی با اشاره به اینکه ۱۶ سال در اتاق عمل بیمارستان آتیه همدان فعالیت داشتم و ۱۰ سال پیش مسوول اتاق عمل شدم گفت: فعالیت در اتاق عمل یکی از پیچیدگی‌های حرفه پرستاری است.

مسوول اتاق عمل بیمارستان آتیه با بیان اینکه با چند قشر در اتاق عمل سروکار داریم، مثلاً در یک نیم‌روز با ۳۰ بیمار که عمل‌های مختلفی دارند آشنا می‌شویم و اقدامات مختلفی برای آن‌ها انجام می‌گیرد، افزود: در اتاق عمل پذیرش بیمار، نگهداری، ترخیص تنها در یک یا دو ساعت انجام می‌شود و شرایط خاصی حاکم است.

وی با اشاره به فعالیت فوق تخصص، متخصص، کارشناس و کاردان پرستاری و خدمات در اتاق عمل که هماهنگی فعالیت‌های آن‌ها پیچیدگی خاصی دارد، گفت: در اتاق عمل اگر نیاز به نیرو باشد باید از همانجا تامین و نیرویی از بیرون نمی‌تواند وارد شود.

خدایوندی با بیان اینکه فعالیت در شیفت لانگ به خصوص برای زنان بسیار سنگین است چراکه تمام کار فیزیکی است و جدای از داشتن دانش انجام کار‌های فیزیکی حائز اهمیت خواهد بود، افزود: استقامت در اتاق عمل و داشتن توانایی بالا بسیار مهم است، زیرا چندین ساعت باید کار فشرده انجام داد.

وی با بیان اینکه با وجود سختی و فشار کار، اما صمیمیت خاصی بین نیرو‌های اتاق عمل وجود دارد، خاطرنشان کرد: جو اتاق عمل به دلیل بسته بودن فضا صمیمت خاصی را حاکم می‌کند، در فضای بسته‌ای هستیم که با فعالیت طولانی مدت، گاهی اوقات وقتی پا به بیرون می‌گذاریم با اتفاقات جدیدی نظیر بارش برف، تاریک شدن هوا و... مواجه می‌شویم و جذاب است.

مسوول اتاق عمل بیمارستان آتیه بیان کرد: از زمانی که مسوول اتاق عمل شده‌ام سعی‌ام این بوده که جو روانی خوب و فضای صمیمی در این بخش حاکم باشد و مشغله‌ها و درگیری‌ها کنار گذاشته شود.

وی با بیان اینکه وقتی را برای طرح مشکلات نیرو‌ها می‌گذارم و اگر لازم باشد شیفت کمتری در محیط کار باشند این مسئله را تنظیم می‌کنم افزود: خوشبختانه تا به امروز با تعامل نیرو‌ها و اعتماد به یکدیگر و درک متقابل مسائل به راحتی در داخل بخش رفع شده است.

خدایوندی با بیان اینکه گاهی در اتاق عمل شرایط مرگ و زندگی حاکم است تصریح کرد: خوشبختانه بسیاری از اوقات کار تیمی پزشکان، پرسنل اتاق عمل و بی‌هوشی نتیجه خوبی داشته و عمل‌ها موفقیت‌آمیز بوده، اما در اندک شماری تلاش‌ها بی‌نتیجه بوده که این مسئله گاهی حتی اشک را بر چشمان همکاران نشانده است.

وی بیان کرد: گاهی اوقات عمل موفقیت‌آمیز برای بیمار انجام و بعد به اتاق «آی سی یو» منتقل شده که بچه‌های اتاق عمل پیگیر شده‌اند تا از روند بهبودی او اطلاع کافی پیدا کنند، وقتی بهبود نیز می‌یابد حس خوب و غیر قابل وصفی به این افراد منتقل می‌شود.

مسوول اتاق عمل بیمارستان آتیه با اشاره به اینکه اتاق عمل درصد بیشتری از سختی کار را دارد، افزود: قانون مشاغل سخت و زیان‌آور در سال ۷۶ به تصویب رسیده، اما متاسفانه به آن توجه خاصی نمی‌شود.

 وی با بیان اینکه در آن سال پرسنل اتاق عمل تکنسین نامیده می‌شدند و جزو کارکنان مشاغل سخت به شمار می‌آمدند، گفت: با تغییراتی تکنسین اتاق عمل حذف و کارشناس و کاردان اضافه شد که طبق آن قانون دیگر این عناوین جزو مشاغل سخت به شمار نمی‌آیند.

خدایوندی ادامه داد: تکنسین اتاق عمل جزو مشاغل سخت بود، اما اصلاحیه‌ای انجام شد که به کاردان و کارشناس تغییر یافت و دیگر این عناوین جزو مشاغل سخت نیست.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط مالی دولت جلوی اینکه کاردان و کارشناس اتاق عمل جزو مشاغل سخت باشد را گرفته است، تصریح کرد: در حال حاضر نیرو‌های اتاق عمل با بیش از ۲۵ سابقه از امکان مشاغل ساخت و زیان آور نمی‌تواند استفاده کنند.

مسوول اتاق عمل بیمارستان آتیه با بیان اینکه قانون تعرفه‌گذاری پرستاری سال‌ها پیش تصویب شده، اما به آن پرداخته نشده است، گفت: مشکل دیگر این است که بسیاری از اقدامات توسط پرستاران انجام می‌شود، اما تعرفه پزشکی می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه اگر این اقدامات به اسم پرستار بخورد هزینه‌ها نیز کمتر خواهد شد و به نفع دولت است، خاطرنشان کرد: متاسفانه تعرفه‌گذاری پرستاری انجام نمی‌شود موضوعی که به نفع پرستار و جامعه خواهد بود.

خدایوندی با بیان اینکه پیگیر گنجاندن کار نیرو‌های اتاق عمل جزو مشاغل سخت و زیان‌آور هستیم و امیدواریم نتیجه بخش باشد، گفت: متاسفانه استفاده از حق اشعه در اتاق عمل توجه نشده در حالی که اشعه و آلاینده‌هایی در این محیط وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از بخار گاز‌های طبی و شوینده‌ها و... در اتاق عمل مضر است و کار در محیط بسته و در معرض آلاینده‌ها خطرآفرین است، افزود: باید خطرات اشعه در اتاق عمل لحاظ شود و جزو مشاغل سخت نیز قرار گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار