مهندس مسعود عتیقی، دبیر انجمن نجوم آماتوری ایران در این باره توضیح داد: در آسمان شامگاهی امشب شنبه شب ۲۲ دی، شاهد همنشینی ماه و سیاره سرخ بهرام خواهیم بود.
کد خبر: ۷۰۲۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱ 12 January 2019
در شامگاه امشب شنبه، ۲۲ دی سیاره بهرام با ماه به کمترین فاصله با یکدیگر قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، وی زمان این پدیده نجومی را در ساعت ۲۳ و ۱۷ دقیقه دانست و ادامه داد: در این زمان سیاره بهرام و ماه به کمترین فاصله زاویه‌ای خود با یکدیگر می‌رسند. در این پدیده سیاره بهرام حدود ۵.۲ درجه شمال ماه قرار خواهد گرفت.

عتیقی تاکید کرد: برای رصد این پدیده نجومی رصدگران باید قبل از ساعت ۲۳ امشب ۲۲ دی در افق غرب آسمان و قبل از غروب ماه نظاره‌گر این همنشینی آسمانی باشند.

به گزارش ایسنا، سیاره بهرام یا مریخ به علت سرخی سطح در آسمان به رنگ نارنجی پر رنگ دیده می‌شود. سرخی این سیاره به خاطر وجود اکسید آهن فراوان در خاک آن است. این سیاره از لحاظ فاصله به خورشید چهارمین سیاره و فاصله متوسط آن تا خورشید حدود ۲۲۸ میلیون کیلومتر است.

سیاره بهرام شبیه زمین و شبانه‌روز آن حدود ۲۴ ساعت و ۳۷ دقیقه طول می‌کشد و تمایل محوری آن نیز ۲۳/۹۸ درجه است که از لحاظ این دو ویژگی بسیار به زمین شبیه است. سیاره بهرام بر خلاف دو سیاره تیر و ناهید دو قمر به نام‌های "فوبوس" و "دیموس" دارد که البته شکل کروی منظمی ندارند و به اصطلاح سیب‌زمینی شکل هستند و دارای قطر کمی هستند.

یکی از مشکلات سیاره بهرام برای پذیرش حیات و انسان اختلاف دمایی شدید آن است، به گونه‌ای که در گرم‌ترین ساعت به ۲۶ درجه سانتی‌گراد و در سردترین ساعات یعنی قبل از سر زدن آفتاب تا منهای ۱۱۱ درجه سانتی‌گراد می‌رسد که این اختلاف فاحش و زیاد برای حیات مضر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار