مشاور شهردار همدان بابیان اینکه در حال حاضر حدود ۳۵۰ دکل در سطح شهر وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد آن مجوز ندارند، گفت: باید علاوه بر تجمیع، مناسب‌سازی و زیباسازی این دکل‌ها با رعایت ملاحظات زیبایی بصری شهر، زیست‌محیطی مدیریت شوند.
کد خبر: ۷۰۲۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲ 12 January 2019
ضرورت اجرای طرح ساماندهی دکل‌های مخابراتی همدان که در دوره چهارم شورای شهر به آن پرداخته شد پس از وقفه‌ای ۳ ساله بار دیگر در شورای شهر مطرح‌شده تا شاید این بار به سرانجام برسد.

به گزارش مهر، اسفندماه سال ۹۴ و چیزی حدود ۳ سال قبل موضوع نقض حقوق شهروندان به‌واسطه نصب دکل‌های مخابراتی در نقاط مختلف شهر همدان در صحن شورای شهر همدان مطرح و آن روز‌ها رئیس وقت کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان بر ضرورت توجه به این موضوع تأکید کرد.

طبق آنچه در این جلسه مطرح شد؛ حقوق شهروندی به‌واسطه نصب بی‌ضابطه دکل‌های مخابراتی در شهر همدان رعایت نمی‌شد و حتی درزمینهٔ اجرای حقوق شهروندی در این خصوص کمیته‌ای نیز شکل نگرفته بود.

شهرداری باید خود را نسبت به ساماندهی این دکل‌ها که تعدادشان روزبه‌روز در حال افزایش بود موظف می‌دانست همین جلسه و بحث و گفتگو پیرامون عدم نظارت جدی در نصب دکل‌های مخابراتی در اطراف منازل مسکونی که باعث نقض حقوق شهروندان می‌شد سبب شد ضرورت بررسی کارشناسانه‌ای در این خصوص مطرح و نتایج آن در صحن شورای شهر ارائه شود چراکه شهرداری باید خود را نسبت به ساماندهی این دکل‌ها که تعدادشان روزبه‌روز در حال افزایش بود موظف می‌دانست.

موضوع بررسی کارشناسانه وضعیت دکل‌های مخابراتی نصب‌شده در نقاط مختلف شهر همدان در سال ۵ نیز دنبال شد به‌طوری‌که رئیس وقت شورای شهر همدان نیز یک‌بار دیگر در صحن شورای شهر همدان که با حضور نماینده، ولی فقیه در استان همدان برگزارشده بود به موضوع تخلف مخابرات پرداخت و بابیان اینکه مخابرات همدان و اپراتور اول تلفن همراه بیشترین تخلفات را درزمینهٔ استقرار دکل‌های BTS به خود اختصاص داده‌اند، عنوان کرد: ضابطه جدیدی برای استقرار و ساماندهی دکل‌های مخابراتی یا BTS در شهرداری همدان تدوین و چندین ماه بر روی این ضوابط کارشده تا بتوان وضعیت مناسبی را درزمینهٔ استقرار این دکل‌ها فراهم کرد.

علی‌اکبر نظری بابیان اینکه بر اساس ضوابط جدید دکل‌های مخابراتی یا BTS باید ساماندهی شده و دکل‌های غیرمجاز جمع‌آوری شود و پرونده دکل‌هایی که با ضوابط مصوب مغایرت داشته باشد به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می‌شود تا برخورد لازم را با آن‌ها صورت گیرد، عنوان کرد: عدم جانمایی و استقرار مناسب دکل‌های مخابراتی سبب به خطر افتادن سلامت مردم شده و دکل‌هایی که خارج از این ضوابط استقرار پیداکرده باید جمع‌آوری شوند و هیچ‌گونه مماشاتی نیز در این زمینه وجود ندارد.

این موضوع دنبال شد تا اینکه مردادماه سال ۹۵ یک‌بار دیگر رئیس وقت کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر همدان در جلسه‌ای پیرامون نتایج بررسی‌ها عنوان کرد: ۸۰ دکل مخابراتی غیراستاندارد در شهر همدان وجود دارد که رسیدگی به آن‌ها ضروری است.

نصب دکل‌های مخابراتی بر اساس ضوابط و استاندارد‌های تعریف‌شده

کامران گردان بابیان اینکه درزمینهٔ رعایت استاندارد‌ها برای نصب دکل‌های مخابراتی شده پیگیری لازم و شرکت مخابرات باید برای استانداردسازی دکل‌های مخابراتی اقدام کند، عنوان کرد: نصب دکل‌های مخابراتی باید بر اساس ضوابط و استاندارد‌های تعریف‌شده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باشد.

موضوع نصب دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی که چند ماه مداوم به موضوع مصاحبه‌های اعضای شورای شهر همدان تبدیل‌شده بود به‌یک‌باره در سکوت خبری رفت تا اینکه امسال و درحالی‌که بیش از ۲ سال از آخرین جلسه‌ای که با حضور خبرنگاران در خصوص این موضوع در صحن شورای شهر همدان برگزارشده بود، موضوع روی میز قرار گرفت و این بار اعضای شورای شهر همدان جدی‌تر به این موضوع وارد شدند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان در همین خصوص بابیان اینکه برای تولید درآمد پایدار برای شهرداری و حفاظت از سلامت شهروندان همدانی از آسیب‌های امواج دکل‌های مخابراتی (BTS) و کاهش آلودگی بصری و بی‌نظمی، آسیب‌ها و مشکلات در شهر باید این دکل‌ها تجمیع شوند، گفت: با تعاملات سازنده این موضوع با همکاری شرکت‌های اپراتور حل می‌شود.

علی فتحی بابیان اینکه پیشنهادشده جلساتی با حضور رئیس سازمان ارتباطات رادیوئی، اپراتور‌های مخابرات و سایر مسئولان ذی‌ربط تشکیل شود تا ضمن انعقاد تفاهم‌نامه فی‌مابین این مجموعه‌ها، در راستای تجمیع دکل‌ها اقدام شود، عنوان کرد: شهروندان باید مطمئن شوند که وضعیت دکل‌ها توسط کارشناسان و افراد ذیصلاح بررسی و با موارد غیراستاندارد برخورد می‌شود.

کوتاهی شهرداری برای تجمیع دکل‌های BTS

رئیس شورای شهر همدان نیز در این خصوص گفت: رفع معضل دکل‌های مخابراتی یا BTS در دوره چهارم شورای شهر باقوت بسیاری آغاز شد که درنهایت دستورالعمل جامعی نیز همراه با لحاظ کردن فرآیند‌های استاندارد تدوین شد.

کامران گردان با انتقاد بر اینکه متأسفانه شهرداری برای اجرای دستورالعمل دکل‌های مخابراتی پای‌کار نبود، افزود: نقاط مناسب نصب دکل‌های مخابراتی در سطح شهر باید همراه با بررسی کارشناسی شده، شناسایی شود.

وی بابیان اینکه متأسفانه دکل‌ها در شهر به‌صورت نازیبا خودنمایی می‌کنند، اظهار کرد: در مرحله دوم این دستورالعمل اجرایی قرار بود که تجمیع دکل‌ها به‌مانند المان‌ها یا سازه‌های مناسب با محیط یکسان‌سازی شوند.

گردان بابیان اینکه شهرداری باید خود را نسبت به ساماندهی این دکل‌ها موظف بداند، تأکید کرد: تمامی دکل‌های مخابراتی در سطح شهر باید در مرحله نخست جمع‌آوری و تجمیع شوند و سپس به‌منظور مباحث زیباشناختی سیما و منظر شهر، یکسان‌سازی صورت گیرد.

رئیس شورای شهر همدان اهرم قانونی جمع‌آوری و تجمیع دکل‌های مخابراتی را کمیسیون ماده ۱۰۰ اعلام کرد.

نایب‌رئیس شورای شهر همدان نیز در خصوص تجمیع دکل‌های مخابراتی گفت: اجرای این طرح اثرگذار شهری فارغ از مباحث درآمدزایی که پایدار نیز خواهد بود، می‌تواند به‌عنوان الگو در سطح کشور مطرح و وضعیت آشفته دکل‌ها در سطح شهر نیز ساماندهی شود.

دستورالعمل شورای چهارم با محوریت دکل‌های مخابراتی اجرا شود

حمید بادامی نجات با تأکید بر اینکه باید دستورالعمل شورای چهارم با محوریت دکل‌های مخابراتی اجرا شود، اظهار کرد: عدم ساماندهی این دکل‌های مخابراتی، سیما و منظر شهری را به‌هم‌ریخته است.

وی با اشاره به شناسایی نقاطی از شهر برای نصب دکل‌های مخابراتی، بیان کرد: شهرداری همدان، توان سرمایه‌گذاری در این زمینه را ندارد بنابراین باید این اقدام را با همکاری سرمایه‌گذار به سرانجام برساند.

نایب‌رئیس شورای شهر همدان بابیان اینکه نباید نسخه‌ای برای اپراتور‌های تلفن همراه بپیچیم که به‌عنوان بهره‌بردار نتوانند از آن استفاده کنند، ادامه داد: در این زمینه باید نقطه نظرات کارشناسی سازمان تنظیم مقررات و هر ۳ اپراتور تلفن همراه گرفته شود تا با مشارکت آن‌ها، وضعیت موجود را مناسب‌تر مدیریت کنیم.

بادامی نجات در ادامه فیبر نوری را به‌عنوان اساسی‌ترین نیاز برای شهر هوشمند در همدان دانست و بر ضرورت مطالعات و نیازسنجی فیبر نوری در سطح شهر تأکید کرد و گفت: هوشمند سازی شهر‌ها و ایجاد شهر الکترونیک به توسعه زیرساخت فیبر نوری نیاز دارد که باید تمامی سطح شهر به این ابزار فناوری، مجهز شود.

مشاور شهردار همدان نیز گفت: طی دوره چهارم شورای شهر همدان به دلیل افزایش دکل‌ها در سطح شهر، موجی از اعتراضات مردمی به شورای شهر رسید که این مهم از جنبه‌های شهرسازی و موارد قانونی موردبررسی قرار گرفت.

محمدمهدی درگاهی با تأکید بر اینکه همدان سومین یا چهارمین شهر کشور محسوب می‌شود که دستورالعمل اجرایی دکل‌های مخابراتی را تهیه و مصوب کرد، افزود: متأسفانه در کاربری‌های ناهمگون شاهد موجی از توسعه دکل‌های مخابراتی در شهر بودیم که تمام تلاش خود را به کار گرفتیم و روند توسعه در شهر متوقف شد.

حدود ۳۵۰ دکل در سطح شهر وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد آن مجوز ندارند

وی بابیان اینکه در حال حاضر حدود ۳۵۰ دکل در سطح شهر وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد آن مجوز ندارند، گفت: باید علاوه بر تجمیع، مناسب‌سازی و زیباسازی این دکل‌ها با رعایت ملاحظات زیبایی بصری شهر، زیست‌محیطی مدیریت شوند.

درگاهی با تأکید بر اینکه در حال حاضر ارتباطات حدود ۲ درصد هزینه‌های سبد خانوار را تشکیل می‌دهد، گفت: مدیریت شهری همچنان بر روی محور توسعه شهر هوشمند تأکید دارد؛ اما مطالعات همواره حرف نخست را در تمامی مباحث شهری میزند.

مشاور شهردار همدان بابیان اینکه طرح ساماندهی دکل‌های مخابراتی در شهر همدان می‌تواند الگوی خوبی در سطح کشور باشد، اظهار کرد: مدیریت شهری بر توسعه شاخص‌های شهر هوشمند تأکید دارد و این موضوع فقط در بستر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات میسر می‌شود که بدون همکاری و مشارکت سازمان‌های مرتبط و ازجمله اپراتور‌ها مقدور نیست.

درگاهی اظهار کرد: سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری در مباحث کسب‌وکار (طرح تجاری)، سازمان فاوا در بخش تخصصی اطلاعات و ارتباطات و همچنین معاونت فنی هم در بحث ملاحظات فنی دکل‌های مخابراتی ورود پیدا خواهند کرد.

طبق آنچه عنوان شد اعضای پارلمان شهری همدان طی مصوبه‌ای ساماندهی دکل‌های مخابراتی در همدان را پیگیری می‌کند تا شاید ضمن گام برداشتن در زمینه بهبود سیما و منظر شهری قدمی برای رعایت حقوق شهروندان برداشته شود، اما در این میان پرواضح است که عملیاتی شدن این مصوبه علاوه بر همراهی شهرداری برای اجرا نیازمند همراهی سازمان‌های مرتبط با نصب این‌گونه دکل‌ها، است که باید منتظر ماند و دید که آیا روند نصب دکل‌ها متوقف می‌شود و یا به شکل افسار گسیخته‌ای ادامه خواهد داشت؟!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار