همدان در حال حاضر یک گرمخانه با ظرفیت نزدیک به ۶۰ نفر دارد، مکانی که دارای مشکلاتی، چون کمبود سرویس بهداشتی، حمام و ظرفیت است.
کد خبر: ۷۰۱۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۳ 10 January 2019
شب‌های سرد زمستان افرادی هستند که به خاطر نداشتن سرپناه باید به گرمخانه مراجعه کنند و شب را به صبح برسانند، اما این افراد از وضعیت گرمخانه و مشکلات آن گلایه‌مندند.

به گزارش فارس ، شب‌های سرد دامنه الوند برای آن‌هایی که در کنار خانواده و گرمای بخاری و پکیج شب را صبح می‌کنند می‌تواند خوشایند باشد، اما نه برای آن‌هایی که از سوز سرما نمی‌دانند به کجا پناه ببرند.

ممکن است این افراد به دلیل فقر، بیکاری، اعتیاد و یا بیماری خانه و زندگی خود را از دست داده باشند و سرپناهی در کار نباشد؛ بنابراین نهاد‌های حمایتی باید وارد شده و حداقل‌هایی برای آن‌ها فراهم کنند.

شهرداری همدان ایجاد گرمخانه را وظیفه خود نمی‌داند و توپ را داخل زمین بهزیستی می‌اندازد، اما مدیران بهزیستی هم معتقدند وظیفه‌ای در این حوزه ندارند و شهرداری باید برای ایجاد گرمخانه ورود کند.

به نظر می‌رسد این کشمکش زیرپوستی سال‌هاست جریان دارد.

با این حال به گفته مدیران شهری گرمخانه همدان در فصول گرم سال پذیرای ۶۰ نفر و در فصول سرد سال پذیرای ۸۰ نفر است. همچنین به افراد مستقر در این مرکز در وعده شام غذای گرم و صبح‌ها صبحانه داده می‌شود.

همچنین شهرداری اعلام کرده که مواد شوینده برای شست‌وشو در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

صبح زود رهایمان می‌کنند

«رضا» یکی از افرادی است که شب‌ها را در این گرمخانه می‌گذراند. او می‌گوید: بعدازظهر‌ها از ساعت ۵ به بعد درب گرمخانه باز می‌شود و تا ساعت ۸ صبح فردا اجازه ماندن در گرمخانه را داریم.

وی ادامه می‌دهد: وقتی ما را بیرون می‌کنند در محوطه خالی کنار اداره کل محیط زیست جمع می‌شویم و آتش روشن می‌کنیم تا گرم شویم، بعد هم کم کم هرکس دنبال کار خود می‌رود تا شب که دوباره به گرمخانه پناه ببرد.

این شهروند با بیان اینکه بیشتر این افراد به دنبال جمع‌آوری ضایعات و فروش آن هستند اظهار می‌کند: برخی هم به دنبال گرفتن قرص و شربت از مراکز بهزیستی هستند.

وی می‌گوید: از مسؤولان گرمخانه خواستیم حداقل بگذارند افراد بیمار داخل گرمخانه بمانند که قبول نکردند.

گرما هم به طور کامل تأمین نمی‌شود

«محمد» یکی دیگر از کسانی است که مشتری هر شب این گرمخانه است، او هم می‌گوید: داخل گرمخانه چندان هم گرم نیست چراکه یک بخاری کوچک داخل سالنی بزرگ قرار داده‌اند و یک فن کولر هم داخل یک اتاق کوچک؛ به طوری که هوا را نامتعادل کرده است.

وی با بیان اینکه پتو‌های داخل گرمخانه هم تمیز نیستند، عنوان می‌کند: برای شست‌و‌شوی پتو‌ها از ما خواستند که نفری ۱۵ هزار تومان پول بدهیم! حتی اجازه نمی‌دهند ساک خود را داخل انبار قرار دهیم و باید آن را همراه خود ببریم.

وی درباره سرویس بهداشتی گرمخانه هم می‌گوید: این گرمخانه سه چشمه سرویس بهداشتی دارد که یک چشمه آن را غیر فعال است، یک چشمه با حمام یکی شده و یک چشمه هم فقط سرویس بهداشتی است.

وی ادامه می‌دهد: یک ساعت در صبح اجازه استحمام می‌دهند، بقیه ساعات روز هم آبگرمکن خاموش است.

به وضعیت گرمخانه رسیدگی می‌شود

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس ضمن تأیید مشکلات گرمخانه اظهار کرد: صبحانه افراد ساکن در این گرمخانه کم بود که پیگیری کردیم میزان صبحانه بیشتری به افراد مستقر داده شود.

علی فتحی با بیان اینکه یک طبقه دیگر در گرمخانه در حال آماده‌سازی است افزود: شستشوی پتو‌ها هم به نوبت برای شست‌وشو ارسال می‌شود تا شب با مشکل مواجه نشوند.

وی تصریح کرد: رسیدگی به وضعیت این افراد در گرمخانه دنبال می‌شود و در تلاش هستیم که مشکلات این افراد را به حداقل برسانیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: در روز‌های سرد زمستان صبح‌ها افراد ساعات بیشتری می‌توانند در گرمخانه باقی بمانند که این موضوع را پیگیری می‌کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار