مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه صنف قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها درخواست جدا کردن این مراکز از اماکن عمومی را داشتند و این موضوع در مجلس نیز مطرح شد گفت: با پیگیری‌های وزارت بهداشت این طرح تصویب نشده است.
کد خبر: ۶۹۸۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶ 03 January 2019
مهدی خدابخشی از جمع‌آوری بالغ بر ۳ هزار قلیان طی هشت ماهه امسال در همدان خبر داد.

به گزارش فارس، خدابخشی با اشاره به اینکه مقابله با عرضه قلیان در کشور به موضوع چالشی تبدیل شده است اظهار کرد: در قانون جامع کنترل دخانیت مصرف دخانیات به ویژه قلیان در تمام اماکن عمومی ممنوع است.

وی با بیان اینکه صنف قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها درخواست جدا کردن این مراکز از اماکن عمومی را داشتند و این موضوع در مجلس نیز مطرح شد گفت: با پیگیری‌های وزارت بهداشت این طرح تصویب نشده است.

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به کنترل مصرف قلیان در اماکن عمومی استان افزود: در همدان به دلیل هماهنگی بین دستگاه‌هایی نظیر مرکز بهداشت، نیروی انتظامی و اداره اماکن کنترل بر عرضه قلیان بهتر از سایر استان‌هاست.

وی با اشاره به اینکه در مرکز کشور به دلیل وجود ۴۰۰ تا ۵۰۰ مرکز عرضه قلیان مبارزه با عرضه‌کنندگان دشوار شده است گفت: افرادی نیز با عرضه قلیان سود زیادی به دست می‌آورند و به همین دلیل مخالفت‌هایی نسبت به کنترل وجود دارد.

خدابخشی با بیان اینکه همدان جزو معدود استان‌هایی بوده که در حذف قلیان فعالیت داشته که امیدواریم این موضوع را جلو ببریم افزود: سال گذشته با طرح لایحه حذف قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها از اماکن عمومی بسیاری از افراد تصور کردند که عرضه قلیان در کشور آزاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌هاست و درصد کمی را سفره‌خانه‌ها و پارک‌ها شامل می‌شوند خاطرنشان کرد: نباید قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها از اماکن عمومی در کنترل عرضه قلیان حذف شود.

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه اعتراضات دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه سلامت باعث شد که این طرح مصوب نشود افزود: هنوز قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌ها شامل اماکن عمومی هستند و کنترل ما نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون عرضه قلیان در اماکن عمومی ممنوع است گفت: پلیس امنیت ناجا، دادگستری و دیگر دستگاه‌های نظارتی تلاش زیادی در خصوص کنترل عرضه قلیان در اماکن عمومی داشته‌اند و نباید این تلاش‌های چندین ساله را نادیده گرفت.

خدابخشی با بیان اینکه اگر کمی مسئله رها شود به سال‌های قبل برمی‌گردیم، افزود: اقدامات زیادی در زمینه پاک بودن همدان انجام داده‌ایم و مایل به برگشت عقب نیستیم.

وی با اشاره به اینکه شادی و نشاط مردم را می‌توان در چیز‌های دیگر خلاصه کرد و باید زیرساخت‌ها فراهم شود افزود: در بسیاری از استان‌ها در اماکن تفریحی و توریستی قلیان عرضه می‌شود، اما در همدان طبق قانون نسبت به جلوگیری از عرضه رفتار می‌کنیم.

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید به اینکه در راستای حفظ سلامتی مردم تلاش خواهیم کرد و این موضوع قابل مماشات نیست، گفت: متاسفانه مصرف قلیان و مواد دخانی ام‌الامراض است و باید مردم حافظ سلامتی خود باشند.

وی با بیان اینکه در مبارزه با عرضه قلیان در استان فشار‌ها بر مرکز بهداشت بوده و می‌پرسند چرا در استان سخت‌گیری زیادی وجود دارد تاکید کرد: یکی از علل افزایش بیماری بیماری‌های قلبی ـ. عروقی مصرف دخانیات و قلیان است و حفظ سلامتی مورد توجه ماست.

خدابخشی در پایان سخنانش از جمع‌آوری بالغ بر ۳ هزار قلیان طی هشت ماهه امسال در همدان خبر داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار