سرپرست طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: به تازگی در این کانال تلگرامی تبلیغ برگزاری کلاس حجامت و فروش موادغذایی، دارویی و گیاهی ارگانیک کرده بودند که نسبت به برخورد و معرفی مدرس بدون تخصص و غیر پزشک این دوره آموزشی به دستگاه قضایی اقدام شد.
کد خبر: ۶۹۸۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۴ 03 January 2019
دکتر مامک هاشمی گفت: آموزش غیرقانونی پیرامون طب سنتی با ورود دادستانی، معاونت درمان، تعزیرات و اماکن نیمه تمام ماند.

به گزارش ایرنا، هاشمی اظهار داشت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ نهاد، ارگان و شخص دیگری نمی‌تواند هر گونه کلاس، دوره و برنامه آموزشی مرتبط با حوزه بهداشت و سلامت برگزار کند.

وی اضافه کرد: به تازگی برخی اشخاص با ورود به عرصه طب با تاسی از سرشاخه این جریان اقدام به راه اندازی نمایندگی و شعبه‌های طب اسلامی در استان‌ها و شهر‌های مختلف، برگزاری دوره‌های آموزشی و مداخله در امر پزشکی می‌کنند.

**جولان متخلفان در کانال تلگرامی
سرپرست طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: این افراد اقدام به راه اندازی کانال تلگرامی و اینستاگرامی در شبکه‌های مجازی کرده و اقدام به معرفی شعبه خود در استان‌های مختلف می‌کنند.

هاشمی بیان کرد: فعالیت این کانال از یکسال پیش آغاز شد و به محض شناسایی، ریاست دانشگاه علوم پزشکی شکایتی را تنظیم و تحویل دادگاه عمومی و انقلاب شد.

وی یادآوری کرد: در این کانال مطالبی درج شده بود که با سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مغایرت داشته و تهدید کننده سلامت عمومی است.

سرپرست طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: گردانندگان این کانال‌ها به طور علنی و بدون هیچگونه مانع و برخورد جدی به فعالیت خود ادامه می‌دادند.

هاشمی اظهار داشت: چندین نوبت پرینت صفحاتی که مطالب نادرست در آن بارگذاری شده در اختیار مراجع مسئول قرار گرفت، اما اقدامی برای برخورد با عاملان این موضوع و جلوگیری از فعالیت این کانال صورت نگرفت.

وی افزود: به تازگی در این کانال تلگرامی تبلیغ برگزاری کلاس حجامت و فروش موادغذایی، دارویی و گیاهی ارگانیک کرده بودند که نسبت به برخورد و معرفی مدرس بدون تخصص و غیر پزشک این دوره آموزشی به دستگاه قضایی اقدام شد.

سرپرست طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان توضیح داد: در این کانال تلگرامی که برای حضور در دوره آموزشی حجامت اسلامی تبلیغ شده بود برای نام نویسی هر فرد ۲۰۰ هزار ریال شهریه پیش بینی شده بود.

هاشمی اضافه کرد: با توجه به اینکه عاملان برگزاری این دوره آموزشی به ماهیت متخلفانه کارشان آگاه بودند، آدرس محل برگزاری کلاس آموزشی را در کانال درج نکرده و یک روز پیش از برگزاری دوره محل کلاس درس را از طریق پیامک اطلاع رسانی می‌کردند.

وی بیان کرد: دفتر طب ایرانی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان این برنامه را رصد کرده و یک تن از کارکنان این مجموعه هم در این کلاس درس نام نویسی کرد.

سرپرست طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: با مشخص شدن نشانی و محل برگزاری کلاس طبق هماهنگی با دادستانی، تعزیرات، اماکن و دریافت مجوز به ورود به منزل، از برگزاری کلاس جلوگیری و مدرس این دوره به دستگاه قضایی معرفی شد.

هاشمی گفت: ابتدا مدرس این دوره آموزشی در برابر بازرسان نظام پزشکی، معاونت درمان، تعزیرات و اماکن مقاومت کرده، اما پس از مذاکره جلوی فعالیت فرد گرفته شد.

وی افزود: در محل برگزاری این دوره اقلامی نظیر کرم‌ها و لوازم بهداشتی و آرایشی دست ساز نظیر رُژ لب، مام، ضد عرق و یکسری روغن‌های گیاهی کشف شد.

سرپرست طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: این اقلام با عنوان محصولات ارگانیک، طبیعی علاوه بر کانال‌های تلگرامی در این دوره‌های آموزشی نیز عرضه می‌شد.

هاشمی بیان کرد: پس از صورتجلسه، علاوه بر ممانعت از ادامه کلاس اقلام موجود در این منزل مسکونی به معاونت غذا و دارو برای اظهار نظر کارشناسی انتقال داده شد.

وی گفت: طبق گفته نیروی علوم پزشکی حاضر در این کلاس، مدرس قصد داشت طبق درخواست شرکت کنندگان، حجامت را در پایان درس به صورت عملی و آزمایشی بر روی یکی از حاضران انجام دهد.

سرپرست طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: حجامت یک مداخله پزشکی تهاجمی محسوب می‌شود و تنها پزشکان متخصص طب سنتی یا پزشکان عمومی که دوره کوتاه مدت طب سنتی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را گذرانده اند مجاز با انجام حجامت هستند.
 
هاشمی ادامه داد: یکی از روحانیان مشهور افرادی را در این زمینه آموزش داده و آن‌ها را به عنوان نماینده خود در شهر‌های مختلف معرفی می‌کند.

وی اظهار داشت: گردانندگان این کانال شماره تماس‌هایی را برای ارتباط با نمایندگان خود در استان‌ها اطلاع رسانی کرده اند و در صورت تماس با این شماره‌ها و درخواست ویزیت، عنوان می‌شود که باید شمار افراد به ۲۰ تن رسیده و در یک منزل برای ویزیت جمع شوند.

سرپرست طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: این افراد با حضور در منزل یاد شده اقدام به ویزیت رایگان متقاضیان کرده، اما برای ارایه دارو گیاهی هزینه دریافت کرده سپس دارو‌ها را با پیک و پُست برای بیماران ارسال می‌کنند.

هاشمی تاکید کرد: این اقدام در مجموع مداخله افراد بدون صلاحیت در امر پزشکی قلمداد شده که طبق قوانین کشور جرم محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: سردمدار برگزاری دوره‌های غیر قانونی طب اسلامی و تجویز و عرضه دارو در کشور به تازگی با شکایت مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد، قزوین و چند شهر دیگر و رسیدگی به پرونده او در مشهد مجرم شناخته و حکم محکومیت برای وی صادر شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار