جراحی‌های نوظهور زیبایی مانند تغییر رنگ چشم و شکل گوش از جمله عمل‌های جراحی مشروع تلقی نمی‌شود و بر اساس قانون مجازات اسلامی غیرقانونی و قابل تعقیب کیفری است.
کد خبر: ۶۹۰۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷ 14 December 2018
مادربزرگ همیشه می‌گفت: «در دوران نوجوانی علاقه داشتم کمی مو‌های خود را کوتاه کنم، آن‌ها را شانه بزنم یا ببافم، اما آن موقع‌ها این کار بسیار زشت و ناپسند بود و خانم‌ها فقط در شب عروسی اجازه کوتاه کردن مو‌های خود را داشتند، مرد‌ها هم اینگونه بودند، آن زمان‌ها پدربزرگت از حیایی که داشت شب عروسی هم کلاه بر سر گذاشته و تا آخرین لحظه مرگش دست به ریش و سبیل خود نزد.»

به گزارش ایسنا، مادربزرگ، اواخر عمرش سجده‌های طولانی داشت، یک روز علت آن را ازش پرسیدم و در پاسخ گفت: «در دوران جوانی ما همه چیز با دوران جوانی شما فرق می‌کرد، آن موقع‌ها تلاشمان برای انجام بهتر کار‌ها و همسرداری و تربیت بچه و عبادت بود، اما اکنون همسرداری و فرزندپروری‌ها کم شده و جای خود را به بزک کردن داده، می‌دانی دخترم دیگر دلم نمی‌خواهد از خانه بیرون بروم چرا که دیدن قیافه‌های شبیه به هم مرا آزار می‌دهد».

مادربزرگ شکاف نسل‌ها را دیده بود و به خوبی از تغییر آدم‌ها با خبر بود، او از مطب‌های عمل زیبایی به عنوان کارخانه عروسک‌سازی یاد می‌کرد و می‌گفت: «امروزی‌ها به حرف‌های من می‌خندند و می‌گویند دوره زمانه عوض شده، باید خودت را با این زمانه وفق دهی، اما من چگونه می‌توانم ببینم انسان‌ها صورت خود را زیر تیغ بسیاری از عمل‌های زیبایی می‌برند و از قیافه اصلی خود درآمده و به صورتی بی‌حس و روح تبدیل می‌کنند؟»

آن زمان‌ها که مادربزرگ این حرف‌ها را می‌زد، هنوز از عمل‌های زیبایی «بینی سربالا»، «گوش الاغی»، «چشم گربه‌ای» و «لب شتری» خبر نداشت و بیشترین نگرانیش تاتو ابرو‌ها و آرایش‌های غلیظ خانم‌ها بود، آن روز‌ها به این افراد می‌گفت: خود را به عروسک تبدیل کرده‌اند، اما حالا اگر مادربزرگ بود و می‌دید که انسان‌ها از این خوشحالند که به عصر طلایی جراحی زیبایی ورود کرده‌اند و روز به روز شکل و قیافه‌ها تغییر کرده و عمل‌های زیبایی جدیدی رونمایی می‌شود و انسان‌ها به ویژه نوجوانان برای تغییر چهره خود از یکدیگر سبقت گرفته و هزینه‌های هنگفتی را صرف عمل زیبایی می‌کنند، چه می‌گفت؟

در کنار تاتو ابرو، خط لب، خط چشم و گونه، کاشت مژه و لیزر مو‌های صورت انواع مختلفی از جراحی صورت وجود دارد که اکثر ما از آن‌ها خبر داریم برخی از آن‌ها مثل کاشت نگین لب، گونه و دندان، لیفت پلک، کاهش گونه، کاهش چانه و عمل بینی و همچنین لیفت صورت، کاشت گونه، کاشت چانه یا عمل گوش هستند، اما لیفت صورت، عمل پلک، لیفت ابرو و عمل بینی از همه متداول‌تر است.

با درنظر گرفتن این مسأله که عمل بینی، شایع‌ترین نوع جراحی زیبایی در جهان است، در ایران نیز با وجود هزینه‌های بالای آن حرف اول را می‌زند، اما اخیرا خبر‌هایی از بالا رفتن آمار جراحی‌های زیبایی غیرضروری در ایران منتشر شده است مانند جراحی‌های فک و صورت، تزریق‌ها، جراحی‌های لیفت که در بیشتر موارد غیرضروری هستند. واژه‌هایی مانند گوش الاغی و چشم گربه‌ای نیز توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده و با واکنش‌هایی در شبکه‌های مجازی مواجه شده است.

مجازات عمل جراحی چشم گربه‌ای و گوش الاغی

جراحی‌های نوظهور زیبایی مانند تغییر رنگ چشم و شکل گوش از جمله عمل‌های جراحی مشروع تلقی نمی‌شود و بر اساس قانون مجازات اسلامی غیرقانونی و قابل تعقیب کیفری است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده و به خانه ملت گفته که براساس قانون مجازات اسلامی عمل‌هایی از این دست غیرقانونی و قابل تعقیب کیفری هستند: «اصولا تغییرات در پیکره وضع نظام خلقتی انسان از نظر مذاهب گوناگون رد شده، کما اینکه اهل سنت و مسیحیت این اقدام را حرام می‌دانند و معتقدند خلقت خدا را نباید تغییر داد و تقریبا نظر همه ادیان به این می‌رسد که انجام این نوع عمل‌ها امری ممنوع است.»

نوروزی به ماده ٦٣٨ قانون مجازات اسلامی اشاره کرده، ماده قانونی که می‌گوید «هرگاه کسی علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ١٠ روز تا دو ماه یا تا ٧٤ ضربه شلاق محکوم خواهد شد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نباشد، اما عفت عمومی را جریحه‌دار نماید، تنها به حبس از ١٠ روز تا دو ماه یا تا ٧٤ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

بر این اساس هم فردی که تقاضای انجام این‌گونه عمل‌های جراحی مجرمانه را دارد و هم پزشکی که راه را برای تحقق این عمل‌ها تسهیل و اسباب ارتکاب جرم را فراهم می‌کند، مجازات خواهند شد. این نماینده مجلس انجام عمل‌هایی از این دست را تنها با گرفتن مجوز ممکن دانسته و گفته «افرادی که گرفتار وسواس شده باشند و تصمیم بگیرند با انجام عمل جراحی تغییراتی در ظاهر خود ایجاد کنند، باید به دادگاه صالحه که دادگاه خانواده است، مراجعه کنند و دادخواست ارائه دهند و بعد با مجوز دادگاه به این امر مبادرت ورزند.»

گربه‌ای کردن چشم‌ها چه عوارضی دارد؟

عمل «چشم گربه‌ای» به هر حال یک جراحی محسوب می‌شود و با برش خاص خود و عوارض و صدمات عصبی ممکن است همراه باشد. این عمل عمدتا به دست افراد غیرکارشناس زیبایی انجام می‌شود و در این صورت احتمال صدمه به اعصاب صورت و باقیماندن جای زخم‌ها آن هم در ناحیه حساس پلک وجود دارد. احتمال ریزش مو یا ابرو در محل و اطراف محل عمل نیز یکی دیگر از عوارض این جراحی است.

حتی گاهی به علت غیراصولی انجام شدن این جراحی، پوست ناحیه عمل گرم شده و حتی گندیدگی پوست ناحیه کشیده شده هم در برخی افراد اتفاق افتاده است. عفونت، کشش بیش از حد پلک، خونریزی زخم یا حتی در صورت آسیب بسیار جدی کوری هم از جمله عوارض این جراحی به‌شمار می‌آید. اگر در جراحی، پوست پلک برداشته شود، احتمال عوارض بیشتر می‌شود چرا که ممکن است پوست یا چربی بیش از حد برداشته شده و فرد در حرکات پلک خود دچار مشکل شود. به‌علاوه به لحاظ زیبایی هم نتیجه کار مشخص نیست و ممکن است فرد واقعا چهره غیرطبیعی بعد از جراحی داشته باشد.

حال با این عوارض و جرائمی که برای این عمل‌ها تعریف شده باید دید چه عاملی باعث می‌شود افراد تن به این‌کار داده و صورت خود را زیر تیغ برده و شکل و ظاهر خود را تغییر دهند، بر همین اساس برای بررسی روانی این موضوع به سراغ روانپزشک رفتیم تا علت آن را جویا شویم.

علت روانی گرایش به جراحی زیبایی

عضو انجمن روانپزشکی همدان در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: امروزه بسیاری از کار‌ها در کشور مد شده که جراحی زیبایی یکی از آنهاست به طوریکه این روز‌ها آمار انجام جراحی زیبایی با رشد قابل‌توجهی مواجه شده است، به ویژه در ایران که معمولا این نوع عمل‌ها بیشتر از غرب انجام می‌شود.

حامد عظیمی با بیان اینکه عدم اعتماد به‌نفس مهمترین علت گرایش افراد به جراحی‌های زیبایی است، اظهار کرد: نگرش فرد به خود و ظاهر فیزیکی، نگرش به فرد در اجتماع از لحاظ فیزیکی (مد) و تعبیر نگرش اجتماع درباره فیزیک ظاهری (اختلال بدریختی بدن) از مهمترین عواملی است که افرد به سوی این عمل‌ها می‌روند.

وی با بیان اینکه نگرش فرد به خود و ظاهر فیزیکی تصور فرد از خود و ویژگی‌های ظاهری و شخصی‌اش است که از کودکی براساس بازخورد‌های دیگران در او شکل می‌گیرد، افزود: بسیاری از افرادی که در بزرگسالی به جراحی‌های زیبایی مکرر روی می‌آورند، دچار مشکلاتی در تصویر بدنی خویش هستند.

عظیمی تصریح کرد: همیشه جراحی زیبایی بد نیست، گاهی شکستگی و سوختگی در ظاهر فیزیکی افراد وجود دارد که گاهی جراحی و عمل به این افراد توصیه می‌شود، اما بعضی از افراد ظاهر مناسبی دارند و فکر می‌کنند باید بهتر شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه توجه به زیبایی و عمل‌ها در ایران تب خاصی پیدا کرده و زیبایی را در چیز‌هایی می‌بینند که گاهی اصلا زیبا نیست، یادآور شد: یکی از عوامل افزایش عمل‌های جراحی در ایران قیمت کم جراحی نسبت به سایر کشور‌ها است به طوریکه توریست‌های زیبایی در ایران هستند که از کشور‌های دیگر به کشور آمده و عمل‌های زیبایی انجام داده و برمی‌گردند.

این روانپزشک با بیان اینکه به علت تقاضای بیش از اندازه افراد برای عمل‌های بینی، بهترین جراحان زیبایی به ویزه بینی در ایران هستند چرا که در این کار مهارت خاصی پیدا کرده‌اند، برای کاهش این موضوع توصیه کرد: اگر مطب‌های جراحی زیبایی قبل از عمل افراد را به روانپزشک ارجاع دهند بسیاری از این مشکلات کاهش پیدا می‌کند، اما متأسفانه به علت سود اقتصادی جراحان تن به این کار نمی‌دهند در حالیکه می‌دانند بسیاری از افراد نیازی به این جراحی‌ها ندارند.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها نیز نقش مهمی در کاهش آمار‌های عمل‌ها دارند، یادآور شد: در صورت مشاهده علاقه فرزندان خود به عمل‌های زیبایی قبل از مراجعه به مطب‌ها بسیار منطقی علت علاقه‌ها را بپرسند و اگر درخواست فرزندشان غیرطبیعی بود، حتما به روانپزشک مراجعه کنند.

عظیمی در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع نیاز به فرهنگسازی در بین عموم مردم دارد که ما در انجمن روانپزشکی همدان برنامه‌هایی برای افزایش آگاهی دانش‌آموزان در این‌باره تدارک دیده‌ایم.

به گزارش ایسنا، هنگامی‌که خداوند انسان را آفرید خود را به خاطر آفرینش چنین موجود خارق‌العاده‌ای تحسین کرد، اما چرا افراد به جای زیبا کردن سیرت خود به دنبال زیبا کردن صورت خود رفته‌اند؟ مهمترین علتی که افراد به ویژه در گروه سنی جوان برای عمل زیبایی صورت به پزشکان مراجعه می‌کنند بدون داشتن نقصی در صورت، کمبود اعتماد به نفس است که سعی دارند با زیبا شدن صورت در جامعه و با جلب توجه بیشتر فعالیت اجتماعی داشته باشند، اما مگر چه ارزشی دارد خوب دیده شدن در اذهان دیگران که به خاطر آن خود را از قیافه اصلی خارج کنیم؟ به راستی به کجا می‌رویم؟ این روز‌ها عمل‌های زیبایی برای عده‌ای از افراد جامعه باکلاسی قلمداد می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار