شهردار همدان گفت: برای به نتیجه رسیدن پروژه سایت‌موزه میدان امام باید میراث فرهنگی و مسکن و شهرسازی، بودجه مورد نیاز را در کار تزریق کنند تا شهرداری بتواند کار را ادامه دهد.
کد خبر: ۶۸۹۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵ 10 December 2018
پروژه احداث سایت‌موزه میدان مرکزی همدان همانند کلاف سردرگمی شده است که هر طرف آن را می‌کشیم به مشکلی تازه برمی‌خوریم. طبق وعده‌های داده شده این بنا باید تا پایان شهریورماه و قبل از اجلاس ۲۰۱۸ آماده می‌شد، اما در حال حاضر در مرحله گودبرداری و ریختن فونداسیون متوقف شده و مسئولان مربوطه از قبول مسئولیت در این زمینه شانه خالی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، شهردار همدان از عدم انجام تعهد ادارات میراث فرهنگی و مسکن و شهرسازی، در زمینه ساخت سایت‌موزه میدان امام خمینی (ره) شهر همدان گلایه کرد.

عباس صوفی بیان کرد: شهرداری داوطلبانه، به جهت حفظ بافت تاریخی میدان امام خمینی (ره) وارد عمل شد، اما سایر مسئولان مربوطه از انجام تعهد سر باز زدند.

وی ادامه داد: برای به نتیجه رسیدن پروژه ساخت این بنا، باید میراث فرهنگی و مسکن و شهرسازی، بودجه مورد نیاز را در کار تزریق کنند تا شهرداری بتواند کار را ادامه دهد.

صوفی با بیان اینکه سایر مسئولان مربوطه تعهدات خود را انجام دهند تا شهرداری وارد عمل شود، تصریح کرد: تا کنون این پروژه به ما تحویل داده نشده است و ما هیچ اقدامی در این محل انجام نداده‌ایم.

راه و شهرسازی وظیفه تأمین بودجه پروژه را ندارد

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان نیز در این زمینه بیان کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی وظیفه‌ای در قبال تأمین بودجه و اعتبار پروژه احداث سایت‌موزه میدان مرکزی همدان ندارد.

محمد حسین مرادی به خبرنگار ایسنا گفت: در ارتباط با ساخت سایت‌موزه، میراث فرهنگی طرحی را آماده کرده و در پاییز تحویل شهرداری داده تا اجرا شود.

وی ادامه داد: با توجه به اعتباری که برای تکمیل این پروژه نیاز است، نمایندگان وزارت راه و شهرسازی به صورت شفاهی وعده کمک دادند، اما تا کنون به صورت مکتوب این وعده اعلام نشده است.

مرادی عنوان کرد: طرح بهسازی، جداره‌سازی و مبلمان پیاده‌راه خیابان بوعلی و اکباتان و محله مرکزی شهر همدان که میدان امام (ره) هم جزئی از آن محسوب می‌شود، در دستور کار این اداره‌کل قرار دارد که البته شهرداری هم موظف به اجرای این طرح است.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی برای آماده‌سازی طرح خیابان‌های بوعلی، اکباتان و میدان امام خمینی (ره) بدون سایت‌موزه، اعتبار ۵۰ میلیون تومان اختصاص داده، اما برای سایت‌موزه بودجه‌ای تخصیص داده نشده است.

مرادی اظهار کرد: بابت ساخت سایت‌موزه از مراجع گوناگون پیگیر هستیم و به شهرداری پیشنهاد می‌شود تا زمان تأمین بودجه مورد نیاز از اعتبارات خود استفاده کند.

وی تأکید کرد: راه و شهرسازی به علت جایگاه و وظیفه‌ای که دارد مبنی بر تأیید طرح‌ها، پیگیر این پروژه است، اما هیچ وظیفه‌ای در جهت تأمین اعتبار ندارد.

رکود ساخت پروژه سایت‌موزه میدان مرکزی همدان

پیش از این نیز معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان درباره ساخت سایت‌موزه به خبرنگار ایسنا، از رکود در روند ساخت پروژه سایت‌موزه میدان مرکزی همدان خبر داد و گفت: این پروژه در همان مرحله‌ای که بوده، قرار داشته و پیشرفتی نکرده است و تنها آثار و اشیاء تاریخی کشف شده به موزه اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتقل شده است.

احمد ترابی درباره اقدامات انجام شده برای اشیاء کشف شده، عنوان کرد: بر روی این آثار آزمایشات لازم که در تخصص واحد مرمت است، در حال انجام است.

ترابی در توضیح روند تهیه طرح سایت‌موزه، بیان کرد: طرح این موزه، توسط دکتر «صاحب محمدیان‌منصور»، به صورت مدور به گونه‌ای که افراد از طرفی وارد شده، از آثار بازدید کرده و از طرف دیگر خارج می‌شوند، طراحی شده است.

وی ادامه داد: این طرح در شورای فنی اداره‌کل میراث فرهنگی استان تصویب شده و به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شد سپس طرح توسط آنان مورد تأیید قرار گرفت و در نهایت برای اجرا به شهرداری ابلاغ شده است.

ترابی اضافه کرد: این موزه همسطح با زمین بوده تا به بافت میدان آسیبی وارد نشود همچنین طرح قرار دادن شیشه‌های نشکن بر سطح این بنا به احتمال زیاد اجرا خواهد شد.

وی درباره طولانی شدن مدت ساخت این پروژه، اظهار کرد: اگر اقدامات لازم برای هر پروژه‌ای نظیر مطالعات علمی، برآورد هزینه‌ها و پرداخت کامل اعتبار انجام شود، مراحل اجرا و ساخت طرح مورد نظر نهایت یک تا دو سال زمان خواهد برد.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در پایان یادآور شد: اجرای این پروژه در وظایف شهرداری بوده و هیچ اقدامی متوجه اداره‌کل میراث فرهنگی استان نیست.

بیان علت تأخیر در ساخت سایت‌موزه

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این‌باره در گفت‌وگو با ایسنا، از روند ساخت سایت‌موزه میدان امام خمینی (ره) شهر همدان گلایه و اظهار کرد: مدت ساخت این پروژه بسیار طولانی شده و مسئولان مربوطه باید در این زمینه پاسخگو باشند.

کامران گردان درباره تصمیماتی که درباره این پروژه گرفته شده گفت: سه‌گانگی در سه نهاد اداره‌کل میراث فرهنگی استان، اداره‌کل مسکن و شهرسازی استان و شهرداری همدان از دلایل عمده طولانی شدن روند این پروژه است.

وی ادامه داد: طبق گزارشات به دست آمده، قسمتی از کار نظیر گودبرداری و ریختن فونداسیون و انتقال آثار یافت شده به اداره‌کل میراث که بر عهده اداره‌کل میراث فرهنگی استان بوده، انجام گرفته و اکنون شهرداری باید وارد عمل شود.

گردان با اعلام اینکه علت اصلی ثابت بودن روند این پروژه، مشکل شهرداری در تأمین اعتبارات است، تصریح کرد: شهرداری و اداره‌کل مسکن و شهرسازی استان توافقاتی در زمینه رفع مشکلات، به ویژه مشکلات مالی انجام داده‌اند بدین صورت که اداره‌کل مسکن و شهرسازی به عنوان پیمانکار وارد عمل شود و یا از دولت بخشی از اعتبارات لازم را اخذ کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار