رئیس جهاد کشاورزی ملایر گفت: ملایر تولید کننده مرغوب‌ترین انگور در سطح کشور و دنیاست، ابا ثبت جهانی انگور ملایر، نقشه دره جوزان در سایت فائو معرفی و تاریخ ۱۲ هزار ساله کشاورزی ایران در فائو به رسمیت شناخته شد.
کد خبر: ۶۸۷۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۹ 06 December 2018

رئیس جهاد کشاورزی ملایر گفت: ملایر تولید کننده مرغوب‌ترین انگور در سطح کشور و دنیاست، ابا ثبت جهانی انگور ملایر، نقشه دره جوزان در سایت فائو معرفی و تاریخ ۱۲ هزار ساله کشاورزی ایران در فائو به رسمیت شناخته شد.
 
به گزارش تابناک همدان از ملایر، علی مروت امیری در جمع خبرنگاران افزود: این موفقیت باعث شد انگور ملایر به عنوان یک برند جهانی به دنیا معرفی شود.

امیری افزود: سازمان جهانی فائو در سال ۲۰۰۲ با ابتکار عمل بحث جیاس را برای معرفی و حفاظت از پتانسیل‌های بخش کشاورزی در دنیا مطرح کرد.

وی تصریح کرد: بامطرح شدن فاکتور‌ها و پارامتر‌های سختگیرانه فائو در این زمینه، تاکنون فقط ۵۲ جیاس در فائو به ثبت رسیده که بیشترین آن‌ها مربوط به چین و ژاپن هستند و اکنون با ثبت جهانی انگور ملایر، پنجاه و سومین جیاس دنیا به کشور ماتعلق گرفت.

رئیس جهاد کشاورزی ملایر به پارامتر‌های فائو برای ثبت یک محصول کشاورزی اشاره و گفت: داشتن چشم انداز نقشه اقتصادی ریشه فرهنگی و تاریخی و نظام بهره برداری از جمله این مواردی بود که خوشبختانه انگور ملایر دارای تمام این فاکتور‌ها بود.

امیری خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این امکان وجود داشت که در زمان بازدید نمایندگان فایو امکان دیدن برخی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های شهرستان فراهم نباشد، پیشنهاد ساخت فیلم مستند توسط جهاد کشاورزی انجام شد.

وی ادامه داد: در این فیلم مستند تمام پتانسیل‌های موجود ملایر در زمینه تولید، کشت و برداشت انگور و مشتقات آن برای سازمان و نمایندگان فائو به تصویر کشیده شد.

 امیری اضافه کرد: نمایندگان فائو در بازدید دو روزه خود از اراضی و باغات دره جوزان ملایر به نظم و برنامه ریزی انجام شده در این رابطه معترف شدند.

 امیری عنوان کرد: از دیرباز آمادگی و پتانسیل ثبت جهانی انگور ملایر به واسطه زحمات باغداران این خطه وجود داشت و ما فقط زمینه معرفی و شناساندن آن را برای ثبت جهانی انجام دادیم.

وی در ادامه گفت: از ۴ هزار و ۲۵۰ هکتار اراضی کشاورزی دره جوزان، ۳ هزار هکتار آن باغات انگور است که متوسط برداشت انگور در هر هکتار باغات دره جوزان ۳۵ تن بوده و کیفیت انگور ملایر مرغوب‌تر از سایر نقاط جهان است.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به این موضوع بیان داشت: تنوع زیستی و حیات وحش موجود در دره جوزان ملایر و کشت ۱۵ رقم انگور متنوع، وجود منطقه حفاظت شده لشگردر، دره سماق با بیش از ۴۰ هکتار سماق وحشی و وجود دره شیر و پلنگ با انواع گونه‌های زاگرس از جمله دلایل معرفی سایت دره جوزان به فائو بود.

وی اظهار کرد: برای ثبت جیاس مواردی، چون بحث دانش بومی و محلی مثل خاک کردن انگور‌ها در فصل سرما، شیره پزی، فرهنگ و نظام‌های ارزشی و سازمان‌های اجتماعی حاکم برای بهره برداری از جیاس برای فائو بسیار مهم بود که خوشبختانه این موارد در جوزان ملایر وجود داشت و بیشتر دهیاران آن منطقه خانم بودند.

وی گفت: در بازدید نماینده فائو، نمایشگاه فرش‌های دست بافت دره جوزان برپا شد و نقشه یک فرش مناظر دره جوزان بود و حاشیه‌های آن را کار‌ها و فرآوری‌های انگور تشکیل می‌داد، در وسطش آرم فائو در نظر گرفته شده بود که نظر نماینده فائو را جلب کرد و نخستین گره فرش توسط این شخص بافته شد.

وی از نظارت کامل و دقیق فائو از این پس بر ملایر و باغات آن خبر داد و گفت: باید برنامه مدونی برای حفظ این دستاورد مهم طرح ریزی شود.

وی اظهار امیدواری کرد و گفت: برای باغات این منطقه برنامه ریزی ۵ ساله برای ۵ هزار هکتار از باغات شهرستان ملایر انجام شده است و اجرای نهایی این برنامه نیازمند تأمین اعتبار و بودجه لازم از سوی وزارت جهاد کشاورزی و فائو است.

وی بیان کرد: جهاد کشاورزی ملایر در تدوین برنامه ۵ ساله توسعه باغات انگور اجرای طرح فراز و داربستی کردن ۵ هزار هکتار از باغات انگور، مبارزه با آفات و امراض در ۱۰ هزار هکتار از باغات، اجرای سیستم آبیاری نوین و تغذیه اصولی باغات انگور را لحاظ کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر بیان کرد: به دنبال اجرای سیستم آبیاری کم فشار در باغات هستیم واستفاده از گونی‌های چتایی برای خشک کردن کشمش و استفاده از سبد برای حمل انگور از باغات به کارخانجات در دستور کار ما قرار گرفته است.


وی تاکید کرد: شرایط نگهداری کشمش‌ها در کارخانجات ملایر وضعیت مناسبی ندارد و انتظار داریم با همکاری نمایندگان مردم ملایر در مجلس این مشکل به طور اساسی حل شود و با همکاری ادارات جهاد کشاورزی، استاندارد، شبکه بهداشت و درمان در زمینه نگهداری کشمش‌ها در کارخانجات، نظارت بیشتری شود.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به پشتیبانی علمی و مالی فائو در آینده خاطر نشان کرد: اینکه این ثبت جهانی شدن بر گردشگری، صاردات، اشتغالزایی و ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی ما تأثیر مثبتی دارد، یکی از موارد مدنظر فائو بحث امنیت غذایی و دخالت جیاس در وضعیت اقتصادی منطقه است.

وی خبر داد: این جیاس زمانی تداوم دارد که سودش را مردم منطقه به ویژه کشاورزان و باغداران ببرند، همچنین فروش محصولات باغی و مشتقات انگور ملایر از دیگر موارد مدنظر فائو بود.

وی از نمایندگان مردم ملایر در مجلس، فرماندار ملایر، معاونین فرماندار، بخشدار مرکزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، معاونین در امر تولیدات گیاهی و باغبانی، کارشناسان مرکز پژوهش‌های اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی شامل دکتر جانعلی بهزاد نسب، دکتر کاظمی، دکتر کیانی راد، مهندس کریمی و مهندس موسوی، پرسنل جهاد کشاورزی ملایر، دهیاران، کشاورزان و دانشگاه ملی و پژوهشکده انگور ملایر و میراث فرهنگی در زمینه جهانی شدن انگور ملایر تقدیر و تشکر کرد.
 
با ثبت جهانی انگور ملایر در جیاس تاریخ ۱۲ هزار ساله ایران به رسمیت شناخته شد/  در تدوین برنامه ۵ ساله توسعه باغات انگور اجرای طرح فراز لحاظ شده است/ سیستم آبیاری کم فشار در دستور کار قرار دارد
با ثبت جهانی انگور ملایر در جیاس تاریخ ۱۲ هزار ساله ایران به رسمیت شناخته شد/  در تدوین برنامه ۵ ساله توسعه باغات انگور اجرای طرح فراز لحاظ شده است/ سیستم آبیاری کم فشار در دستور کار قرار دارد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار