کد خبر: ۶۸۳۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳ 22 November 2018
بهرام دوست قرین متولد همدان، ۱۳۵۲کارگردان نمایش 
 
موسس گروه نمایش سارا

بهرام دوست قرین در سال ۱۳۶۵ و در سن ۱۳ سالگی وارد انجمن سینمای جوان شد و دوره فیلم‌سازی را سپری کرد. هر چند به علت پایین بودن سن از دادن گواهی پایان دوره به او ممانعت به‌عمل آمد، اما وی یک‌سال بعد وارد دوره نمایش عروسکی گردید که این دوره سرآغاز فعالیت نمایشی وی شد. 

وی بیش از ۴۰ عنوان نمایش به روی صحنه برده است که غالب این تولیدات نمایش کودک و نوشته برادرش «عباس دوست قرین» است. به همین دلیل غالبا او را به عنوان کارگردان نمایش کودک می‌شناسند.

بسیاری او را به عنوان تاثیرگذارترین فرد در شیوه اجرایی تئاتر کودک بعد از انقلاب می‌دانند. چنانچه در کتاب ادبیات مقدماتی فارسی مخصوص تدریس در دانشگاه‌ها از او به عنوان #بنیان‌گذار سبک نوین در تاتر کودک ایران نامبرده شده است.

 وی با ساخت نمایش «الف ب. پ. تنبل» سر آغازی در استفاده ابزاری از دکور ایجاد کرد و سپس با ساخت نمایش «روز قشنگ سارا» سبکی نوین در کارگردانی را پایه گذاشت که انقلابی در تئاتر کودک ایجاد کرد، چنانکه هنوز هم تولیدات تلویزیونی و صحنه‌ای آثار کودک از این سبک پیروی می‌کنند.

از دیگر کار‌هایی که او کارگردانی کرده است می‌توان به «رنگ، رنگ، نقاشی»، «درخت و پروانه»، «تنبل زیر درخت زردآلو»، «دفاعیه»، «الاغ آوازه‌خوان»، «سرگذشت لاله‌ها»، «لولومیا»، «خاله سوسکه»، «خاطره»، «افسانه میمون‌ها»، «روایت رویش»، «ازکجا به‌کجا»، «پرنده و نقاش»، «رویای کودکانه»، «گنجشک شاه»، «پرواز کاغذی»، «گل‌بهار»، «خورشید زیبا»، «درسی برای مینا»، «کوفته نکوفته»، «مرد فرنگی، سیاه زنگی» و ده‌ها نمایش دیگر اشاره کرد.

بهرام دوست قرین هم‌چنین در این سال‌ها جوایز متعددی را از جشنواره‌های مختلف کسب کرده که دریافت عنوان بهترین کارگردانی چندین دوره جشنواره سراسری تئاتر امید، دریافت کارت سبز #یونیسف از جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی، کسب عناوین مختلف در جشنواره‌های تئاتر دفاع مقدس، جشنواره سراسری فجر و. از مهم‌ترین آن‌ها است.

 و اکنون در آیین اختتامیه بیستمین و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به پاس یک عمر تلاش ارزنده در عرصه نمایش به ویژه تئاتر کودک از او یعنی بهرام_دوست_قرین، مرد همیشه خندان تئاتر کودک به همراه مریم سعادت دیگر پیش‌کسوت عرصه تئاتر کودک تجلیل به‌عمل خواهد آمد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار