مریم مقدم کارشناس ارشد برنامه ریزی گردشگری
کد خبر: ۶۸۰۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۹ 15 November 2018
روز گذشته پس از برگزاری تور نهایی گردشگری میهمانان اجلاس اعضای وابسته حاضر در همدان که به بهانه برگزاری چهلمین اجلاس جهانی گردشگری به ایران سفر کرده بودند، همدان را ترک کردند.

از روز ۱۱ نوامبر ۲۰۱۸ با ورود بیش از ۷۰ عضو وابسته سازمان جهانی گردشگری به همدان و برگزاری چهلمین دوره نشست اعضای وابسته، همدان در جایگاه میزبانی این رویداد مهم بین‌المللی در حوزه گردشگری توانست چهره متمایزی از داشته‌های ایران را به نمایش بگذارد. گرچه قصد برگزارکنندگان تشکیل جلسات تصمیم‌گیری این اعضا بود، اما برنامه‌های متعدد جانبی همچون پنل‌های تخصصی با موضوع گردشگری فرهنگی و فناوری موجب شد فعالان گردشگری را گردهم فرا خواند.

در کنار این برنامه برگزاری تور‌های گردشگری برای میهمانان اجلاس فرصتی فراهم کرد تا جاذبه‌های گردشگری همدان در قاب دوربین مسافران خارجی که شاید تا به امروز ذهنیتی از همدان به عنوان یک مقصد گردشگری جهانی نداشتند، جای خوش کند.

فرصت برگزاری اجلاس به همین جا ختم نشد. زمینه‌های متعددی از همکاری‌های اقتصادی بین فعالان اقتصادی استان، کشور و سرمایه‌گذاران خارجی در حاشیه اجلاس رقم خورد. 

از دیگر موارد می‌توان به حضور مسئولان کشوری و تصمیم‌گیران بین‌المللی در حوزه گردشگری اشاره کرد که هر یک به سهم خود می‌توانند مسیر رشد و توسعه صنعت گردشگری همدان را تغییر دهند، گریزی زد. این‌ها همه بخشی از اتفاقات مهم در عرصه بین‌المللی گردشگری بود که به واسطه میزبانی از اجلاس جهانی اعضای وابسته سازمان UNWTO برای همدان رقم خورد.

ایران پس از ۴۰ سال توانست فرصت میزبانی از اعضای سازمان جهانی گردشگری را به خود اختصاص دهد و حالا اجلاس می‌رود تا در سال ۲۰۱۹ با میزبانی سن پترزبورگ برگزار شود. این تصمیمی است که اعضای وابسته در چهلمین اجلاس در همدان گرفته‌اند. «کیم کابال»، قائم‌مقام دبیرکل سازمان جهانی گردشگری این خبر را به رسانه‌ها داد که چهل‌ویکمین اجلاس عمومی اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری قرار است در روسیه برگزار شود. این به آن معناست که همچنان ذکر تجارب حضور اعضا در همدان یکی از استان‌های غربی ایران در فضا‌های رسانه‌ای رسمی و غیررسمی میهمانان حاضر پویا خواهد بود، اما اینکه ما به عنوان یک میزبان چقدر می‌توانیم از این فرصت بهره‌مند شویم، نکته‌ای است که جای تأمل بسیار دارد.

کارشناسان مطرح حوزه گردشگری که این روز‌ها به واسطه اجلاس به همدان سفر کرده‌اند، معتقدند اهمیت فعال بودن دبیرخانه اجلاس جهانی گردشگری بیش از قبل خودنمایی می‌کند؛ چراکه با پایان اجلاس پیگیری مصوبات، تصمیم‌گیری‌ها و پیشنهادات ارائه شده که می‌تواند فضای گردشگری استان همدان را متحول کند، بیشتر محسوس است.

یکی از تصمیم‌های تأثیرگذار در اجلاسی که گذشت، انتخاب مکانی برای ایجاد نمایندگی سازمان جهانی گردشگری در ایران بود. که این مهم در همدان رقم خورد، اما همچنان همدان به عنوان محل برگزاری این مرکز عنوان یک پیشنهاد را یدک می‌کشد؛ پس این نکته مهم نیازمند پیگیری و تداوم تأکید مدیران حاضر و تصمیم‌گیران حوزه گردشگری است که اجازه ندهند فقط زحمت میزبانی از چهلمین اجلاس جهانی گردشگری روی دوش استان باقی بماند، بلکه لازم است آن‌ها پای کار بیایند تا انجام شدن این پیشنهاد را در همدان شدنی کنند.

روز گذشته حضور بیش از ۷۰ گردشگر خارجی در غار شگفت‌انگیز علیصدر و شهر جهانی سفال موجب شد دوستداران حوزه گردشگری با توانمندی‌های حایز اهمیت استانی روبه‌رو شوند که تا به امروز فرصت معرفی ظرفیت‌ها در حوزه بین‌المللی به آن داده نشده بود. جاذبه طبیعی ـ. تفریحی ـ. توریستی علیصدر در نگاه و توصیف میهمانان خارجی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد. تنوع سفال‌های تولید شده با دستان هنرمند لالجینی‌ها همه را شگفت‌زده کرد و حتی سرو غذای سنتی در یک رستوران سنتی در لالجین آخرین تصاویر ذهن ايستگاه چهل‌ويكم كه سهم روسيه شد، دفتر نشست چهلم را باز نگاه دارند.میهمانان را به‌گونه‌ای نقش زد که به اذعان خودشان تا سالیان سال پاک نخواهد شد. 

به هر ترتیب چهلمین اجلاس جهانی اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری در همدان به پایان رسید، اما حکایت بازخورد‌های این میزبانی و این حضور بین‌المللی همچنان باقیست و اگر متولیان امور و کارشناسان از این فرصت بهره نجویند و استان را به نفع نرسانند، کوتاهیست که هرگز جبران نخواهد شد. حال باید منتظر ماند و دید آیا خروجی فعالیت یک دبیرخانه با ۱۵ کمیته و بیش از ۱۵۰ پرسنل از بخش‌های دولتی و خصوصی که تلاش کردند یک میزبانی فاخر را از استان همدان در نگاه میهمانان خارجی رقم زند، تأثیرگذار خواهد بود یا خیر. حالا انتظار می‌رود متولیان اصلی با فعال نگه داشتن دبیرخانه و کمیته‌ها و پیگیری مصوبات پیشنهادات تا ايستگاه چهل‌ويكم كه سهم روسيه شد، دفتر نشست چهلم را باز نگاه دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار