رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: دولت ایران با درک صنعت و اهمیت گردشگری در اقتصاد جهانی برای توسعه پایدار عزم خود را برای ایفای سهم واقعی گردشگری کشور در اقتصاد داخلی و بین‌المللی جذب کرده و برگزاری رویداد‌های بین‌المللی به عنوان یکی از ابزار‌های کارآمد در معرفی صنایع گردشگری نقش موثری در معرفی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل این صنعت ایفا کند.
کد خبر: ۶۷۹۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵ 12 November 2018
علی‌اصغر مونسان گفت: گردشگری موجب تحرک اقتصادی در حوزه کسب‌وکار‌های شهری و محلی و روستایی می‌شود و از این منظر عدالت اجتماعی و اقتصادی را گسترش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، مونسان در آئین افتتاح چهلمین نشست عمومی اعضای وابسته UNWTO در همدان، با بیان اینکه امیدوارم حضور چند روزه شما و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای گشت‌های شهری محلی مجالی برای بازدید و سیاحت از جاذبه‌های کشور باشد، عنوان کرد: جای خوشحالی است که در سال‌های اخیر شاهد برگزاری همایش‌های بین‌المللی در کشور با رویکرد گردشگری هستیم و تحول این رویداد‌ها انرژی مضاعفی به کالبد صنعت توریست ایران تزریق کرده و فرصتی برای تعامل، هم‌اندیشی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی ایجاد کرده است.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: برگزاری رویداد تبریز ۲۰۱۸، جشن‌های ثبت جهانی آثار ایران، نمایشگاه‌های فاخر میراث فرهنگی، رویداد همدان ۲۰۱۸ و رویداد امروز و برنامه‌های متنوع و پربار این چند روز با حضور شما نشاط ویژه به چرخه فعال گردشگری می‌دهد و مجالی برای هم‌افزایی تجارب بین ما و شما ایجاد می‌کند تا راه‌های پیشرفت را بشناسیم و گام‌های هدفمند برای بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توسعه پایدار برداریم.

وی تأکید کرد: همانطور که می‌دانیم امروزه هیچ تردیدی برای برنامه‌ریزان توسعه در همه جای جهان باقی نمانده که صنعت گردشگری بهترین ابزار برای توسعه پایدار با کمترین هزینه اقتصادی و اجتماعی و بیشترین بازده است و با چنین رویکردی شاهد رشد روزافزون گردشگری در جهان هستیم.

مونسان عنوان کرد: گردشگری امروز به عنوان صنعتی پویا اهمیتی روزافزون یافته و در کشور‌های درحال رشد با کاهش بیکاری، رشد اشتغال، بهبود توزیع درآمد، تعامل موثر و سازنده جهان و استفاده از منابع سرشار اجتماعی به دنبال گسترش آن به عنوان ابزاری برای توسعه پایدار هستند.

وی تأکید کرد: گردشگری همچنین موجب ایجاد فضای نشاط در ابعاد اجتماعی و فرهنگی و تحرک سایر بخش‌های اقتصادی همچون کسب‌وکار‌های شهری، محلی و روستایی می‌شود و عدالت اجتماعی و اقتصادی گسترش می‌یابد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: در صنعت وابستگی به تکنولوژی وجود دارد و نیاز به وجود فناوری است، اما در گردشگری این وابستگی وجود ندارد و برای ارتقاء این بخش می‌توان به برداشت‌های داخلی تکیه کرد.

وی بیان کرد: در حوزه اشتغال نیز سرعت گردشگری نسبت به سایر بخش‌ها دو و نیم برابر و هزینه ایجاد اشتغال در این بخش یک پنجم تا یک دهم سایر بخش‌های اقتصادی است.

مونسان عنوان کرد: دولت ایران با درک صنعت و اهمیت گردشگری در اقتصاد جهانی برای توسعه پایدار عزم خود را برای ایفای سهم واقعی گردشگری کشور در اقتصاد داخلی و بین‌المللی جذب کرده و برگزاری رویداد‌های بین‌المللی به عنوان یکی از ابزار‌های کارآمد در معرفی صنایع گردشگری نقش موثری در معرفی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل این صنعت ایفا کند.

وی افزود: با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان در برابر توانمندی‌های گردشگری ایران کاری از پیش نبرده و با توجه به ویژگی فرهنگی توریست در عرصه بین‌المللی و دیپلماسی عمومی مانعی در برابر اشتیاق گردشگران جهانی نبوده تا جایی‌که شمار گردشگران ما نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش نیز داشته است چرا که مردم ایران مردمی صلح‌دوست و میهمان‌نواز هستند.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در جهانی که در سایه ارتباطات نمی‌تواند واقعیت‌ها را انکار کرد خوبی‌های و جاذبه‌های ایران را نمی‌توان تحریم و گردشگران جهان را از تماشای ایران محروم کنند.

وی بیان کرد: با وجود فشار‌های ایران‌هراسی، شاهد رشد گردشگری در ایران بودیم و با مشارکت فعالانه بخش غیردولتی و بخشی از سرمایه‌گذاران خارجی شاهد اجرای ۱۹۰۰ پروژه در حوزه زیرساخت با حجم سرمایه‌گذاری افزون بر ۶ میلیارد دلار هستیم و تلاش می‌کنیم تا پایان دولت دوازدهم ۱۲۰۰ پروژه را به تمام برسانیم که با این اتفاق وضعیت زیرساخت‌ها بهبود پیدا خواهد کرد.

مونسان افزود: این واقعیت محرزی است که جاذبه‌های ایران غنای این سرزمین در گردشگری را به نمایش می‌گذارد، وجود یک میلیون اثر تاریخی و فرهنگی، هزاران اثر ثبت شده ملی و ثبت ۲۳ اثر به عنوان آثار جهانی، ایران را در زمره یکی از ۱۰ کشور برتر دنیا از نظر گردشگری قرار داده است.

وی تأکید کرد: قدمت و تمدن هفت هزار ساله، کثرت آثار بی‌بدیل طبیعی، آب و هوای ۴ فصل، جلوه‌های متنوع فرهنگی و وجود قومیت‌های مختلف با آداب و رسوم جذاب ایران را به گنجینه آثار گردشگری مادی و معنوی و تابلوی زیبا از جاذبه‌های گردشگری تبدیل کرده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: برخورداری از بالاترین ضریب امنیت، پایین بودن هزینه‌های سفر، ارائه تسهیلات متنوع به گردشگران و میهمان‌نوازی متنوع اقوام مختلف شرایط مناسبی از میزبانی را فراهم کرده است.

وی افزود: در این میان شاهد رصد دقیق نهاد‌های بین‌المللی گردشگری برای شناخت ظرفیت‌های بالقوه کمتر شناخته شده هستیم و در این مسیر روشن است که جهان داشته‌های ایران را به رسمیت می‌شناسد.

مونسان تصریح کرد: معرفی همدان به عنوان مقصد گردشگری پویا در سطح جهان دستاورد‌هایی همچون برنامه‌ریزی و بهره‌برداری از رویداد مذکور به منظور جذب گردشگر و معرفی ظرفیت گردشگری شهر همدان به سفرا و نمایندگان آسیایی، ایجاد بستر تعامل و جذب سرمایه‌گذاران فعال را به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های اسیایی، برگزاری کنفرانس کشور‌های آسیایی و چهلمین اجلاس اعضای جهانی در همدان در کنار سایر رویداد‌های در حال اجرا و رویداد‌های ماه‌های آینده، زمینه‌های مختلفی فراهم می‌کند.

مونسان افزود: همدان له عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران دارای ۱۸۰۰ اثر شناخته شده و جاذبه غار و عناوین بین‌المللی مبل و منبت تویسرکان و ملایر و لالجین است.

وی تصریح کرد: بسته متنوع و غنی و مفیدی که برای حضور دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، رئیس و اعضای وابسته UNWTO، میهمانان و فعالان داخلی گردشگری و همچنین خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی حول محور همدان ۲۰۱۸ و به انگیزه برگزاری چهلمین اجلاس تدارک دیده شده، مجموعه‌ای است که از چند ماه قبل با تشکیل ۱۵ کمیته برنامه‌ریزی شده تا اینکه از چند روز قبل آغاز شده و برنامه‌هایی همچون آئین افتتاحیه کنونی، سمینار بین‌المللی بهره‌گیری گردشگری فرهنگی از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات با حضور پژوهشگران داخلی و خارجی نخبه این عرصه در قالب پنل‌ها و کارگاه‌های تخصصی و روزآمد، نمایشگاه استارت‌آپ‌های گردشگری با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و پارک علم و فناوری برای ارائه دستاورد‌های این شاخه نوین و کارآمد در صنعت توریسم، تور‌های سیاحتی آشنایی با جاذبه‌های استان همدان و دیگر برنامه‌های جذاب و مفید را دربرمی‌گیرد تا بتوانیم میزبان شایسته‌ای باشیم و با خاطره‌ای خوش و دستانی پر به عنوان پیام‌آور مهر و دوستی ما ایرانیان برای مردمان سرزمین‌تان، به کشور خود بازگشته و همراه با هموطنان خود باردیگر به ایران بیایید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار