جمعی از تشکل‌های دانشجویی همدان در رابطه با قانون منع به کارگیری بازنشستگان در بدنه مدیریتی کشور و انتخاب مدیری جهادی و انقلابی، برای استانداری همدان نامه‌ای به وزیر کشور نوشتند.
کد خبر: ۶۷۷۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲ 10 November 2018
تشکل‌های دانشجویی همدان در رابطه با قانون منع به کارگیری بازنشستگان در بدنه مدیریتی کشور و انتخاب مدیری جهادی و انقلابی، برای استانداری همدان نامه‌ای به وزیر کشور نوشتند.

به گزارش فارس، جمعی از تشکل‌های دانشجویی همدان در رابطه با قانون منع به کارگیری بازنشستگان در بدنه مدیریتی کشور و انتخاب مدیری جهادی و انقلابی، برای استانداری همدان نامه‌ای به وزیر کشور نوشتند که در زیر می‌خوانید.

جناب آقای دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی

وزیر محترم کشور

سلام علیکم

احتراما با تشکر از زحمات حضرتعالی، به استحضار می‌رساند این نامه توسط جمعی از تشکل‌های دانشجویی همدان در رابطه با قانون منع به کارگیری بازنشستگان در بدنه مدیریتی کشور نوشته شده است و قصد دارد در رابطه با بازنشستگی استاندار محترم همدان نکاتی را به نظر جنابعالی برساند.

همانطور که مستحضر هستید، چندی پیش قانون منع بکارگیری بازنشستگان در بدنه مدیریتی کشور توسط مجلس محترم شورای اسلامی تصویب و سپس توسط ریاست محترم جمهوری برای اجرا، ابلاغ شد که این قانون مشمول جناب آقای محمدناصر نیکبخت استاندار کنونی همدان نیز هست که علیرغم آن که مدت زمان خدمت ایشان به سر رسیده است، اما کماکان مشغول به کار در منصب مذکور هستند. یکی از مناصب دولتی که متاسفانه در طول سال‌های گذشته عمدتا به وسیله نیرو‌های بازنشسته و پا به سن گذاشته که دیگر توانایی مدیریت امور را آن طور که باید، ندارند پر شده است، استانداری‌ها هستند که مدیران آن‌ها توسط وزارت متبوع جنابعالی انتخاب می‌شوند. جوانگرایی در کشور و بدنه مدیریتی کشور از نیاز‌های اساسی میهن عزیزمان است تا با تکیه بر نیروی جوانی و خلاقیت‌ها و تدابیر جوانان، امور را آنطور که باید مدیریت کنند. امری که با توجه به انتصابات اخیر مقام معظم رهبری کاملا مشهود است؛ لذا بر خود ضروری می‌دانیم ضمن درخواست برای بازنشستگی استاندار فعلی استان همدان و عمل به قانون، ویژگی‌های مدنظر یک مدیر لایق را با عنایت به منویات رهبری ذکر کنیم.

ابتدا این نکته را یادآور می‌شویم که راه برون‌رفت از مشکلات فعلی کشور را در «مدیریت جهادی» می‌بینیم چرا که بر همگان واضح و مبرهن است که مشکلات فعلی کشور چه در زمینه اقتصاد که سبب نارضایتی مردم شده و چه در زمینه فرهنگ و سیاست، ناشی از سوء عملکرد مدیران رده بالایی کشور است و نباید در خارج از مرز‌های کشورمان، به دنبال راه حل بگردیم.

در تعریف «مدیریت» چنین گفته‌اند: «فرآیند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه‌ریزی و سازماندهی و بسیج منابع و امکانات و هدایت و کنترل آن که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول، صورت می‌گیرد. مدیریت می‌تواند در اشکال گوناگون، نمایان شود؛ اما زمانی می‌تواند جوابگوی دغدغه‌های متدیّنین در جامعه اسلامی باشد و دستاورد‌های بزرگ مورد انتظار آن‌ها را تحقق بخشد که با صبغه اسلامی همراه شود. مدیریت اسلامی، نظام ارزشی ثابت و لایتغیری است که ریشه در نیاز‌های ثابت و جاودان انسان داشته، مبتنی بر فطرت و خلقت بوده و توسط وحی و کتاب و سنت، تنظیم می‌شود. تمایز این نوع مدیریت با نظام‌های مدیریتی دیگر در این است که این نوع مدیریت، ناشی از نظام ارزشی مبتنی بر فرهنگ و تمدن اسلامی است.

اما «جهاد» که از ریشه جهد است به معنای نهایت تلاش و کوشش و یا مشقت است. اما از منظر دین هر تلاشی، جهاد نمی‌شود. بلکه جهاد از منظر دینی، عبارت است از بذل جان، مال و توان خویش در راه اعتلای کلمه اسلام و اقامه شعائر ایمان. مقام معظم رهبری، جدّ و جهد و مبارزه در مقابل دشمن را دو رکن اساسی جهاد می‌دانند. ایشان در این باره می‌فرمایند: «در مبارزه دو چیز حتماً لازم است: یکی اینکه در آن جدّ و جهد و تحرکی باشد. انسان در رختخواب یا در پستوی خانه که نمی‌تواند مبارزه کند... دوم اینکه در مقابلش دشمنی باشد. مبارزه در آنجا که دشمن نیست معنا ندارد. پس جهاد متقوّم بر این دو رکن است»؛ بنابراین تلاش بی‌وقفه در به کارگیری مؤثر و کنترل فعالیت‌های افراد، مبتنی بر مبارزه در تمام عرصه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و. با نیت الهی، جهت نیل به اهداف والای جامعه و رفع موانع موجود، «مدیریت جهادی» نام دارد.

حال به ۱۰ ویژگی یک مدیر جهادی با توجه به بیانات رهبری اشاره می‌کنیم:

توکل به خدا

توکل به خدای متعال از جمله نشانه‌های جامعه ایمانی استت. در جامعه اسلامی، مؤمنین بر اساس وعده‌های الهی، تمام کار‌های فردی و اجتماعی خود را با توکل به خدا آغاز کرده و حمایت الهی را برای خود کافی می‌دانند؛ چراکه قرآن کریم می‌فرماید: «وَ تَوَکَّل عَلَی اللّهِ وَ کَفَی بِاللّهِ وَکیلاً». غنا و عزت، ثمره توکّل و اعتماد هر فرد یا جامعه به خداست و اگر جامعه‌ای عزتمدار بخواهیم، باید در کار‌های خود، خدا را در نظر داشته و به او توکل کنیم.

خودباوری و اعتماد به نفس

خودباوری یکی از علامت‌های جامعه زنده و فعّال است. جامعه‌ای که خودباوری دارد با نشاط و پویاست. با شور و حرارت وصف ناشدنی به هدف خود باور دارد و هر لحظه برای رسیدن به آن در حال کوشش بوده و با موانع و دشمنی‌ها مبارزه می‌کند. چنین جامعه‌ای مسئولیت‌پذیر است و از تقلید منفی و کورکورانه دوری می‌کند. افراد در این جامعه، از ویژگی‌های مثبت و منفی خود، آگاهی دارند و در فکر و عمل، استقلال خود را حفظ می‌کنند. بر این اساس، مقام معظم رهبری، خودباوری و اعتماد به نفس را یکی از ویژگی‌ها و عوامل مهم در مدیریت جهادی برمی‌شمارند: «عامل مهم مدیریت جهادی عبارت است از خودباوری و اعتماد به نفس و اعتماد به کمک الهی»؛ بنابراین مدیری که خودباخته باشد، چه در برابر جریان‌های داخل کشور چه در برابر دشمن خارجی، نمی‌تواند در جهت پیشبرد اهداف عالی انقلاب مثمرثمر باشد.

دشمن‌شناسی

طبیعی است، جامعه‌ای که نتواند دشمن خود را بشناسد و از تهدید‌های او اطلاع پیدا کند، نمی‌تواند برای مقابله با او برنامه‌ریزی صحیحی داشته و سیاست دفاعی مناسبی اتخاذ کند. به همین جهت، دشمن‌شناسی در رهنمود‌های رهبری، جایگاه ویژه‌ای داشته و ایشان یکی از شاخصه‌های مدیریت جهادی را دشمن‌شناسی می‌دانند؛ «باید دشمن را شناخت... دشمنی او را باید فهمید، نقشه او را باید تشخیص داد... این شد حرکت جهادی و مدیریت دستگاه؛ چه مدیریت دانشگاه، چه مدیریت وزارت، چه مدیریت هر بخشی از بخش‌های گوناگون این عرصه عظیم، خواهد شد مدیریت جهادی».

دوری از اختلافات

یکی از نقشه‌های دشمنان اسلام در عصر کنونی، در عرصه بین‌المللی و داخلی، ایجاد اختلاف بین مسلمانان است و متاسفانه این اختلافات در هر دو عرصه به یکی از چالش‌های جامعه اسلامی، تبدیل شده است. مقام معظم رهبری با هوشیاری هرچه تمام به این نقشه دشمن وقوف داشته و بار‌ها در بیانات خود، از آن بر حذر داشته‌اند؛ «چالش‌های درونی ما اینهاست: سرگرم شدن به اختلافات در داخل کشور؛ اختلافات فرعی و سطحی، ما را سرگرم بکند، در مقابل هم قرار بدهد، تعارض به وجود بیاورد، ما را از مسائل و خطوط اصلی غافل بکند؛ این یکی از مصادیق آن چالش اصلی است... از دست دادن انسجام ملت از چالش‌های ماست».

کارآمدی

از آنجا که کارآمدی یکی از عوامل رشد در هر نظامی بوده و بقای هر برنامه و سیستمی به کارآمدی آن است، هر نظامی، به ویژه نظام‌های اجتماعی و سیاسی به دنبال بیشینه کردن کارآمدی خویش هستند. در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک الگوی موفق نظام اجتماعی ـ. سیاسی که بر پایه قوانین شریعت و دین مبین اسلام، پایه‌ریزی شده است، کارآمدی یکی از شاخصه‌های مدیریت دینی و جهادی به حساب می‌آید. به این خاطر، رهبر معظم انقلاب کارآمدی را به عنوان هویت و حیثیت نظام، مطرح کرده و می‌فرمایند: «مطلب دوم در مورد آن حقیقتی است که یکی از جلوه‌های زیبای آن را در این مجموعه کاری (مجموعه مپنا) می‌شود دید؛ حقیقت کارآمدی، کارآمدی ناشی از دانش و هوش و پشتکار و ابتکار و عزمِ راسخ که خوشبختانه ما این را در این مجموعه مشاهده می‌کنیم؛ این نگاه ما به کل حرکت کشور است».

استفاده از امکانات و ظرفیت‌ها

یکی از ویژگی‌های مدیریت جهادی، استفاده از ظرفیت‌ها و بهره گیری از امکانات موجود برای نیل به اهداف متعالی جامعه است؛ لذا مقام معظم رهبری با تأکید بر وجود استعداد و ظرفیت پیشرفت در جامعه، می‌فرمایند: «اگر ملتی به خود نیاید، خود را قوی نکند، دیگران به او زور می‌گویند. بعضی ملت‌ها هستند که تا قوی شدن، فاصله زیادی دارند؛ امیدی وجود ندارد که بخواهند نیرویی در خود ایجاد کنند که بتوانند با زورگویان و گردن کلفت‌های دنیا، مقابله کنند؛ اما ملت ما این گونه نیست؛ ما اولاً استعداد قوی شدن، زیاد داریم؛ امکانات و ظرفیت‌ها هم زیاد داریم؛ ملت ما به سمت اقتدار ملی هم راه افتاده است و راه زیادی پیموده است».

استان همدان، با دارا بودن ظرفیت‌های کشاورزی، اقتصادی و صنعتی و نیز گردشگری بالا، می‌تواند در هریک از زمینه‌های مطرح شده به قطب کشور بدل شود که در بعضی از زمینه‌های مذکور، حرکت‌های خوبی شکل گرفته است، اما کافی نیست. چرخ صنعت این استان با تکیه بر نیروی دانشگاهی قوی آن می‌تواند استان همدان را رقیب همسایگان صنعتی خود بدل کند و خلا‌های صنعتی آن را پر کند که نیازمند برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت موثر است.

نگاه نقادانه

نگاه نقادانه به خصوص از سوی اهل فن در هر سیستمی، بهترین راه شناخت نقاط قوت و ضعف آن سیستم است. اگر در جامعه، علما، اساتید، روشنفکران متدیّن و هنرمندان متعهد با نگاه تخصصی خود، نقاط ضعف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و. در جامعه را به مسوولان و مدیران جامعه، گوشزد نمایند، جامعه مسیر رشد خود را سریع‌تر و بهتر طی خواهد کرد.

حرکت مبتنی بر علم و درایت

مدیریت جهادی، مبارزه با مشکلات و موانع از روی علم و آگاهی، جهت رفع اصولی این مشکلات و موانع می‌باشد؛ لذا یکی از اصول اساسی این نوع مدیریت، علم و درایت است؛ «اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد، مشکلات کشور، در شرایط کنونیِ فشار‌های خباثت‌آمیز قدرت‌های جهانی و در شرایط دیگر، قابل حل است و کشور حرکت رو به جلو را ادامه خواهد داد».

همت، همراه با انگیزه خدمت

حضرت علی (ع) می‌فرماید: «اَلشَّرَفُ بِالهِمَمِ العالیهِ لا بِالرِّمَمِ البالیهِ_ شرافت به همت‌های بلند است، نه به (تفاخر به گذشتگان) و استخوان‌های پوسیده آنان.» بنابراین هر فرد یا جامعه‌ای به اندازه تلاش و همتی که از خود نشان می‌دهد به قله‌های رفیع شرافت و موفقیت، دست خواهد یافت. قطعاً کار‌های بزرگ در هر جامعه‌ای، نتیجه همت‌های والا و عالی و به تعبیر مقام معظم رهبری همت جهادی افراد در جامعه خواهد بود؛ «با حرکت عادی نمی‌شود پیش رفت؛ با حرکت عادی و احیاناً خواب‌آلوده و بی‌حساسیت نمی‌شود کار‌های بزرگ را انجام داد؛ یک همت جهادی لازم است، تحرک جهادی و مدیریت جهادی برای این کار‌ها لازم است. حرکتی که می‌شود باید علمی، پرقدرت، بابرنامه و هم مجاهدانه باشد».

توجه به مشارکت مردمی

شاه بیت سخنان حضرت امام خمینی (ره) از همان روز‌های اول انقلاب و پیرو آن بیانات مقام معظم رهبری این بوده و هست که پیشرفت و سازندگی در کشور، بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نخواهد بود. به این علت، یکی از اصول اولیه و ویژگی‌های اساسی مدیریت جهادی، مشارکت و حضور مردمی و یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، عزم ملی است؛ «آنچه برای بنای زندگی و سازندگی آینده مورد انتظار است، بدون مشارکت مردم تحقق‌پذیر نیست... بدون حضور مردم کار پیش نخواهد رفت و مقصود تحقق پیدا نخواهد کرد.

مردم در گروه‌های گوناگون مردمی با اراده و عزم راسخ ملی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند. مسئولان هم برای اینکه بتوانند کار را به درستی پیش ببرند، احتیاج به پشتیبانی مردم دارند. آن‌ها هم بایستی با توکل به خدای متعال و با استمداد از توفیقات و تأییدات الهی و کمک مردمی، مجاهدانه وارد میدان عمل بشوند».

در پایان، ما تشکل‌های دانشجویی استان همدان از وزارت کشور تقاضا داریم با توجه به موارد بالا، در جهت انتخاب مدیری جهادی و انقلابی، برای استانداری این استان، نهایت تلاش و دقت را انجام دهد و اعلام می‌داریم که در راه نیل به اهداف والای انقلاب و عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری و خدمت بر مردم شریف همدان، آماده هستیم با استاندار جدید نهایت همکاری را داشته باشیم. ان شاءالله

 و السلام

 

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ملایر

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

دفتر تحکیم وحدت دانشگاه علوم پزشکی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار