حجت‌الاسلام محمد کاروند در جمع خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن هفته وقف، افزود: دهه وقف از ۱۵ آبان آغاز می‌شود و ارتقای فرهنگ وقف تنها به یک دهه مربوط نمی‌شود و باید در طول سال به این موضوع پرداخت.
کد خبر: ۶۷۶۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳ 05 November 2018
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از برگزاری ۵۵ عنوان برنامه همزمان با دهه وقف در این استان خبر داد.

به گزارش تابناک همدان، حجت‌الاسلام محمد کاروند در جمع خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن هفته وقف، افزود: دهه وقف از ۱۵ آبان آغاز می‌شود و ارتقای فرهنگ وقف تنها به یک دهه مربوط نمی‌شود و باید در طول سال به این موضوع پرداخت.

وی با بیان اینکه امسال شعار دهه وقف، «وقف دسته‌جمعی» انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: باید در راستای ترویج وقف بین اقوام و مردم در محلات و مناطق مختلف تلاش کرد.
 
کاروند با اشاره به برنامه‌های دهه وقف تصریح کرد: همایش «یاوران وقف» در شهرستان‌ها و مرکز استان برگزار خواهد شد که در این برنامه از واقفان خیراندیش، متولیان موقوفات، فعالان و خیران صاحب وقف تجلیل می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از افتتاح ۱۰ مرکز طی دهه وقف در همدان خبر داد و گفت: نمایشگاه وقف نیز در سطح استان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برپایی ایستگاه «همه واقف باشیم» در تمام شهرستان‌ها و برگزاری نشست‌هایی با اصناف، بیان کرد: برگزاری محافل انس با قرآن کریم و مسابقه وقف از طریق صدا و سیمای مرکز استان و اهدای جوایز نفیس به برندگان، برپایی نمایشگاه وقف در محل نماز جمعه، آشنایی با واقفان خیراندیش و موقوفات بزرگ استان و... از جمله برنامه‌های این هفته است.

کاروند از افتتاح سالن اجتماعات مدرسه سیفیه ملایر در دهه وقف خبر داد و خاطرنشان کرد: اقداماتی نیز در مدرسه کوثر و مائده انجام شده که در دهه وقف همه این مراکز افتتاح می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه موزه بقعه متبرکه امامزاده عبدالله (ع) در طبقه پایین آن افتتاح خواهد شد، افزود: برای این موزه مجوز لازم دریافت شده که در دهه وقف با حضور مقامات کشوری و استانی افتتاح می‌شود.

کاروند با بیان اینکه در این مجموعه اشیای وقفی، اهدایی و کشفی نگهداری خواهد شد، گفت: در این محل ۴۵۰ قلم که برخی کم‌نظیر و بی‌نظیر هستند، نگهداری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در بین این آثار کتاب‌هایی با سابقه ۷۰۰ ساله دیده می‌شود، یادآور شد: امیدواریم آثار تاریخی با موضوع وقف به ویژه وصیت‌نامه‌هایی که در دست مردم است برای حفظ و نگهداری از آن‌ها به اداره اوقاف تحویل داده شود.

وی با اشاره به اینکه هفت پروژه سرمایه گذاری در استان انجام و اکثر آن‌ها بهره‌برداری شده است، افزود: «شمیم اعتمادیه» و «پمپ بنزین اسدآباد» از جمله این پروژه‌هاست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان در ادامه با اشاره به اقدامات اداره اوقاف استان در اربعین حسینی، اظهار کرد: در این ایام ۶ موکب برپا شد که هنوز موکب حضرت زینب (س) به زائران اباعبدالله الحسین (ع) خدمات ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته در این موکب یک‌هزار زائر اطعام شدند، افزود: توانستیم از محل موقوفات و کمک خیران خدمات خوبی را نیز ارائه دهیم.

کاروند دربخش دیگر از سخنان خود به عملکرد اوقاف درحوزه سلامت در یک سال گذشته پرداخت و گفت: در مدت یک سال، ۴۵ میلیارد ریال از محل موقوفات استان در حوزه سلامت هزینه شد و از این مبلغ کمک‌هزینه درمان بیماران به ویژه بیماران کلیوی تا سقف ۵ میلیون تومان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه توزیع بسته‌های مهر تحصیلی، نوسازی مدارس در ملایر و مواردی دیگر، ۱۱ میلیارد ریال از سال گذشته هزینه شده است، اضافه کرد: از سال گذشته ۱۰ میلیارد ریال برای مدرسه علمیه و اعزام مبلغ هزینه شده است.

کاروند تصریح کرد: قریب به ۷۰۰ میلیون تومان در حوزه مسائل قرآنی، اجرای طرح تربیت حافظان قرآن کریم، برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم هزینه شد.

وی با اشاره به مساعدت به محرومان در زمینه تأمین لباس و توزیع گوشت گرم، گفت: ۱۱ میلیارد ریال در این حوزه هزینه شده است.مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان در ادامه از ثبت ۳۴ وقف جدید در هشت ماه اخیر خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود در هفته وقف نیز وقف‌های جدیدی داشته باشیم.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان در پایان با اشاره به پیگیری بازگشت بانک ملی به موقوفه شاهزاده حسین (ع) همدان، افزود: در این مدت نمایندگان همدان در مجلس و هیأت امنای این موقوفه پیگیری خوبی داشته‌اند، اما می‌طلبد همچنان فعالیت در این راستا ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه صورتجلسه‌ای به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده که نیاز به تأیید دارد، تصریح کرد: با بازگشت بانک ملی، نسبت به تبدیل آن به یک مرکز فرهنگی اقدام خواهد شد و به هیچ وجه قصد تخریب آن را نداریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار