مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با بیان این که پروژه ساخت دهکده المپیک در چند استان در سال‌های گذشته در دستور کار دولت وقت قرار گرفت اظهار داشت: به دلایل مختلفی از جمله کمبود منابع این پروژه‌ها از تعریف دهکده المپیک خارج و پرونده آن بسته شد. 
کد خبر: ۶۷۴۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶ 31 October 2018
در حالی که قرار بود دهکده المپیک همدان بزرگترین مجموعه ورزشی غرب کشور باشد پرونده ساخت این پروژه به طور کامل بسته شد و ساخت سالن سرپوشیده دو و میدانی همدان به عنوان تنها تاسیسات ایجاد شده در این دهکده هم نیمه کاره به حال خود رها شده است.

به گزارش تسنیم، سال ۱۳۸۷ بود که با حضور محمد علی آبادی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی، بهروز مرادی استاندار وقت همدان و جمعی از مسئولان استانی کلنگ دهکده المپیک همدان در باغ میوه شهرداری زده شد.

بر اساس پیش بینی‌ها قرار بود این دهکده به بزرگترین مجموعه ورزشی غرب کشور تبدیل شود، اما با گذشت یک دهه از تاریخ کلنگ‌زنی، زمین در نظر گرفته شده برای این پروژه کوچکترین شباهتی به دهکده المپیک ندارد و تنها تاسیسات ایجاد شده در آن یک سوله بدون دیوارکشی و سقف است که قرار بود به عنوان سالن سرپوشیده دو و میدانی همدان به بهره برداری برسد. 

اما دلیل نیمه کاره رها شدن پروژه دهکده المپیک و سالن سرپوشیده دو و میدانی که می‌توانست بخش عمده‌ای از مشکلات زیرساختی ورزش همدان را برطرف کند چیست؟

رسول منعم افزود: در استان همدان هم به تبعیت از این امر پروژه ساخت دهکده المپیک از دستور کار اداره کل ورزش و جوانان خارج شد و قرار شد در آن مکان یک سالن سرپوشیده دو و میدانی تاسیس شود. 

وی با بیان این که از ابتدای دهه ۹۰ ساخت پروژه سالن سرپوشیده دو و میدانی در محل قبلی احداث دهکده المپیک کلید خورد گفت: این پروژه تاکنون بین ۱۰ تا ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. 

منعم عنوان کرد: برای تکمیل ساخت این پروژه در سال ۹۶ نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان منابع برآورد شده است. 

وی با اشاره به این که بنا به دستور دولت محترم اولویت تکمیل پروژه‌های نیمه کاره با پروژه‌هایی است که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته تصریح کرد: در حال حاضر برای تکمیل پروژه‌های ورزشی اولویت با پروژه سالن سرپوشیده دو و میدانی که ۱۰ تا ۱۵ درصد پیشرفت داشته نیست. 

منعم تصریح کرد: امیدواریم مسئولان استان و نمایندگان محترم همدان در مجلس شورای اسلامی با رایزنی‌های خود بتوانند شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی را برای پیش بینی بودجه برای این پروژه متقاعد کنند. 

منعم عنوان کرد: در حال حاضر ۷۵ پروژه نیمه تمام ورزشی در سطح استان وجود دارد که ۳۰ پروژه آن ملی و ۴۵ پروژه دیگر استانی است.

ضرورت تکمیل پروژه سالن سرپوشیده دو و میدانی همدان

با بسته شدن پرونده ساخت دهکده‌های المپیک در سراسر کشور، حالا آن پروژه عظیم در شهر همدان به ساخت یک سالن سرپوشیده دو و میدانی خلاصه شده است، اما به دلیل این که اولویت تکمیل پروژ‌های نیمه کاره با پروژ‌هایی با پیشرفت فیزیکی ۵۰ تا ۸۰ درصد است پروژه سالن سرپوشیده دو و میدانی به حال خود رها شده. 

حال جای سوال است اگر اولویت ایجاد زیرساخت‌های ورزشی با تکمیل پروژه‌های نیمه کاره با ۵۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است چرا کلنگ چند پروژه ورزشی جدید به تازگی در استان همدان زده شده است؟ 

استان و شهر همدان از نظر تعداد سالن‌های چند منظوره، استادیوم فوتبال و زورخانه شرایط مناسبی دارد، اما به جای ساخت زیرساخت‌های ورزشی مهم دیگر همچنان کلنگ ساخت چنین پروژه‌هایی به زمین می‌خورد. 

با توجه به اهمیت رشته دو و میدانی به عنوان یک ورزش پایه و مادر، یکی از ۴ رشته المپیکی همدان و همچنین وجود استعداد‌های ناب همدانی در این عرصه و کسب عناوین و مدال‌های متعدد ملی و فرا ملی توسط دوندگان همدانی ساخت این سالن سرپوشیده بیش از هر زیر ساخت ورزشی دیگر در استان همدان اهمیت دارد. 

چنان که دبیر هیئت دو و میدانی استان هندان در گفت: وگویی ساخت این سالن را به دلیل سردسیر بودن شهر همدان، استاندارد نبودن پیست دو و میدانی استادیوم قدس و دور بودن پیست ورزشگاه شهید مفتح، بسیار ضروری ذکر می‌کند. 

مسعود بنوان معتقد است ۶ ماه از سال در همدان هوا بارانی و برفی است و همین مسئله کار را برای تمرینات دو و میدانی کاران همدانی در پیست‌های روباز سخت می‌کند تا جایی که دوندگان همدانی در پاییز و زمستان دست به دعا می‌شوند که برف و باران نبارد.

ضرورت مطالعه و تحقیق میدانی پیش از کلنگ‌زنی

در بیشتر کشور‌ها ساخت یک استادیوم منوط به به تحقیقات میدانی و نیز در نظر گرفتن مولفه‌هایی، چون جانمایی مناسب از جمله دسترسی آسان برای ورزشکاران و تماشاگران، همجواری با ایستگاه‌های وسایل حمل و نقل عمومی، هتل و پارکینگ و نیز پیش بینی منابع آن و حتی زیبایی بصری است. 

اما ظاهرا در ایران و به تبع آن در استان همدان ابتدا کلنگ یک مجموعه را می‌زنند که یا همانند استادیوم ۱۵ هزار نفری شهید مفتح به دلیل جانمایی نامناسب و دوری از شهر بلا استفاده می‌ماند و در حسرت یک مسابقه رسمی فرسوده می‌شود و یا همانند دهکده المپیک و سالن سرپوشیده دو و میدانی همدان با صرف هزینه چند صد میلیونی نیمه کاره رها می‌شود و کلنگ چند مجموعه دیگری به زمین می‌خورد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار