مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی همدان با بیان‌اینکه استرس عاطفی نیز می‌تواند باعث افزایش قند خون بیماران دیابتی شود، گفت: در مجموع هر نوع استرسی باعث تولید هورمون‌هایی در بدن می‌شود که موجب افزایش سطح قند خون می‌گردد.
کد خبر: ۶۷۳۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰ 29 October 2018
صغری کوثری گفت: ابتلا به هر نوع بیماری اعم از سرما خوردگی تا ذات‌الریه یا دل درد، می‌تواند باعث افزایش قند خون در بیماران دیابتی شود.

به گزارش تسنیم، کوثری اظهار داشت: هر بیمار دیابتی باید به عنوان یک فرد حساس، توجه ویژه‌ای به کنترل قند خون خود در دوران بیماری داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه هر نوع بیماری، از سرما خوردگی تا ذات‌الریه یا دل درد، می‌تواند باعث افزایش قند خون شود، ابراز کرد: بالا رفتن قند خون می‌تواند به دلیل جراحت جراحی یا درمان دندانپزشکی مانند عصب کشی نیز رخ دهد.

کوثری تصریح کرد: افراد دیابتی در در روز‌هایی که بیمار هستند حتی اگر کمتر از روز‌های دیگر هم غذا بخورند بازهم احتمال افزایش قندخون در آن‌ها وجود دارد و عدم درمان قند خون بالا می‌تواند منجر به شرایط جدی‌تری شود.

قوانین روز‌های بیماری

وی با تاکید بر اینکه دیابتی‌ها باید در روز‌های بیماری به استفاده از دارو‌های دیابت خود ادامه دهند مگر اینکه پزشکشان آن‌ها را منع کند، ابراز کرد: در طول بیماری‌های نه چندان شدید، باید قند خون خود را ۴ بار در روز به شکل هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار تست کنند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی همدان گفت: تست مکرر قند خون در دوران بیماری بسیار حائز اهمیت است چرا که ممکن است قند خون بیمار به سرعت بالا برود و او تنها با توجه به احساسش نتواند بگوید قند خونش چند است.

کوثری افزود: در شرایطی که بیمار از انسولین استفاده می‌کند و قند خون او ۲۵۰ یا بالاتر است، باید تست کتون ادرار را نیز انجام دهد..

وی گفت: در حالتی که قند خون بیمار در دو نوبت تست قند خون برابر ۲۵۰ یا بالاتر باشد، باید هرچه سریعتر با پزشک خود تماس بگیرد، بدون توجه به اینکه تست کتون ادرار مثبت یا منفی باشد.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی همدان اظهار داشت: در شرایطی که بیمار از انسولین استفاده می‌کند و قند خونش ۲۵۰ یا بالاتر باشد، ممکن است نیاز به تزریق چند واحد انسلین اضافی داشته باشد که البته حتما باید با دستور و مشورت پزشک انجام شود.

کوثری در توصیه به بیماران دیابتی، ابراز کرد: سعی کنید برنامه غذایی خود را در این دوران رعایت کنید و اگر رعایت رژیم برایتان دشوار است می‌توانید از مواد غذایی که حاوی ۱۵ گرم کربوهیدرات است استفاده کنید.

وی تصریح کرد: این مواد غذایی شامل دو قاشق غذا خوری پوره سیب، آب میوه، نصف لیوان، ماست میوه ای، یک سوم لیوان، عسل، ۱ قاشق غذاخوری، ژله معمولی، نصف لیوان، پودینگ معمولی، یک چهارم لیوان و بستنی معمولی، نصف لیوان است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی همدان در خطاب به بیماران گفت: اگر مریض‌تر از آن بودید که چیزی بخورید، هر ساعت ۱۸۰ تا ۲۴۰ سی سی مایعات بنوشید.

کوثری افزود: در حالتی که قادر به خوردن غذا‌های جامد نبودید، باید یک ساعت در میان از مایعات حاوی قند مانند آب میوه‌های طبیعی یا صنعتی و نوشیدنی‌های فاقد قند مانند چای یا آب استفاده کنید.

وی تصریح کرد: اگر قادر به پیروی از برنامه غذایی خود نیستید، از مایعاتی که حاوی نمک هستند مانند سوپ و آب گوشت صاف شده، آب گوجه‌فرنگی یا نوشیدنی‌های ورزشی استفاده کنید.

در روز‌های بیماری چه غذا‌هایی بخوریم؟

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی همدان با تاکید بر اینکه تغذیه مناسب در زمان بیماری بسیار مهم است، ابراز کرد: باید در این دوران تا حد امکان برنامه غذایی خود را رعایت کنید و سعی کنید مقدار کربوهیدرات دریافتی خود را ثابت و مانند سایر روز‌ها نگه دارید.

کوثری افزود: اگر برنامه غذایی خاصی ندارید و نمی‌دانید در هر وعده چه مقدار کربوهیدرات باید استفاده کنید، بهتر است با یک کارشناس تغذیه مشورت کنید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار