مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه وقف در حوزه سلامت کمتر از اطعام‌دهی نیست، اظهار کرد: چند سال پیش موجی در حوزه عدم اسراف در اطعام‌دهی موکب‌ها راه افتاد که ظروف نیم پرس برای این منظور درنظر گرفته شد که نیاز است در زمینه رعایت بهداشت و حفظ سلامت مردم نیز اقداماتی صورت گیرد.
کد خبر: ۶۷۳۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵ 29 October 2018
حجت‌الاسلام محمد کاروند با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد موقوفات همدان وقف برای سیدالشهدا (ع) است، گفت: ۸ هزار لباس از محل موقوفات استان خریداری و بین زوار توزیع شد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام کاروند در جمع خبرنگاران، ضمن عرض تسلیت دهه آخر صفر و ایام اربعین سید و سالار شهیدان اظهار کرد: راهپیمایی اربعین یکی از بزرگترین رخداد‌های اسلامی و جهانی است.

وی با بیان اینکه اوقاف برای برپایی ایستگاه‌های صلواتی در مسیر رفت و برگشت زائران برنامه‌ریزی کرده است، افزود: در بیشتر شهرستان‌هایی که در مسیر تردد زائران اربعین حسینی قرار دارند، با هیئت‌امنای مساجد هماهنگ کرده‌ایم تا در صورت بروز شرایط اضطراری از ظرفیت این مکان‌ها برای اسکان استفاده کنیم.

کاروند با اشاره به حجم زائران بعد از اربعین و توجه به پریایی ایستگاه صلواتی در مسیر برگشت ادامه داد: مطابق با نیت واقفان ۳ هزار دست لباس گرم و ۵ هزار مقنعه خریداری و در بین زوار توزیع‌شده است.

وی با اعلام اینکه امسال اوقاف در کربلای معلی موکبی برپا نمی‌کند، بیان کرد: مطابق با دستور سازمان اوقاف مجتمع و زائرسرای امام رضا (ع) شهر زاهدان در میرجاوه برپاشده و خدمات لازم به زوار پاکستانی ارائه می‌شود.

کاروند با بیان اینکه زائران پاکستانی سختی زیادی برای رسیدن به مرز‌های پاکستان تحمل می‌کنند، عنوان کرد: ایستگاه صلواتی میرجاوه میزبان ۷۰ هزار زائر در مسیر رفت و ۷۰ هزار زائر در مسیر برگشت است.

وی با بیان اینکه تا امروز ۳۵ تن مواد غذایی و خشکبار از سوی استان به این ایستگاه ارسال‌شده است، افزود: خدمت‌رسانی ایستگاه میرجاوه تا یک ماه بعد از اربعین ادامه دارد.

کاروند با بیان اینکه همت اصلی در پذیرایی از زوار اربعین حسینی در مسیر برگشت است، گفت: موکب حضرت فاطمه زهرا (س) در ملایر در محل بهشت هاجر برپا است و خدمات به زوار ارائه می‌شود.

وی با اشاره به کمک‌های مردمی در موکب ملایر اظهار کرد: در موکب حضرت زینب (س) حسینیه کوهینی‌ها به زواری که برخی از آن‌ها خارجی هستند، اطعام‌دهی می‌شود که در مسیر بازگشت نیز خدمات ارائه خواهد شد.

کاروند با اشاره به اطعام‌دهی زوار اربعین حسینی در راه‌آهن ملایر، گفت: ۲۵ مبلغ از استان قم وارد استان شده و در این ایام ضمن اقامه عزا و برپایی مراسم سوگواری در اربعین حسینی و سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام رضا (ع) به امر تبلیغ می‌پردازند.

وی با بیان اینکه با همراهی مسئولان مجتمع بین‌راهی افلاک، موکب مهر ماندگار را دو شب پیش راه‌اندازی کرده‌ایم، ادامه داد: در مدت این دو روز در این موکب از ظهر تا بامداد خدمات ارائه شده و بیشترین ورودی زوار به استان از این مسیر است.

کاروند با بیان اینکه اوقاف همدان از موکب‌های دیگر شهرستان‌ها و موکب‌های کربلا پشتیبانی می‌کند، عنوان کرد: از آنجا که دهه وقف با اواخر ماه صفر همراه است، بیشتر برنامه‌های این دهه در ماه ربیع‌الاول برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه موقوفه‌ای مستقیماً برای اربعین وجود ندارد، اما ۸۰ درصد موقوفات همدان مرتبط با سیدالشهدا (ع) است، گفت: طبق پیش‌بینی نزدیک به ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان تا پایان بازگشت اربعین حسینی در پذیرایی از زوار هزینه خواهد شد که کمتر از سال گذشته نخواهد بود.

مدیرکل اوقاف استان همدان با بیان اینکه هر سال حجم زوار عبور کرده از همدان بیشتر می‌شود، اما امکانات زیرساختی در حوزه سرویس بهداشتی تغییری نمی‌کند، افزود: با بازدید از مجتمع‌های رفاهی و برخی از مساجد و موکب‌ها خیلی بهتر از سال‌های گذشته بهداشت رعایت می‌شود، اما این وضعیت متغیر است و باید فرهنگسازی صورت گیرد.

کاروند با بیان اینکه قرائت زیارت اربعین در بقاع متبرکه شاخص به ویژه امامزاده عبدالله (ع) و شاهزاده حسین (ع) برگزار می‌شود، ادامه داد: حداقل سه روز در اربعین حسینی به صورت ویژه و ۲۴ ساعته پذیرایی از زوار در برنامه ما بوده است.

وی با بیان اینکه طی چند روز گذشته یک واحد آپارتمان و زمین برای حوزه عملیه در نهاوند وقف شده است، گفت: برخلاف تصور و ذهنیت ایجاد شده که با توجه به شرایط موجود در جامعه زائران اربعین حسینی کم می‌شوند، موکب‌ها با سیل جمعیت در این ایام مواجه بوده‌اند.

کاروند با اشاره به اینکه نه تنها وقف برای اربعین بلکه در هر حوزه‌ای بهتر است در اداره اوقاف ثبت شود، بیان کرد: وقتی اوقاف متولی کار شود آن وقف ماندگار خواهد شد، از این‌رو سامانه وقف برای نگهداری از موقوفات راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه فرهنگسازی فقط وظیفه مبلغان نیست و رسانه‌ها نیز باید در این موضوع ورود پیدا کنند، اضافه کرد: خادمان اربعین باید اولویت اول در خدمات‌رسانی به زائران را نظارت و بهداشت قرار دهند.

مدیرکل اوقاف همدان با بیان اینکه آزادراه همدان- ساوه به یک مسجد نیاز دارد، افزود: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه همدان آمادگی دارد در کنار یکی از مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی این مسجد را راه‌اندازی کند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار