شهردار جورقان گفت: از آنجایی‌که مردم جورقان بسیار میهمان‌نواز هستند، همچون سال‌های گذشته دغدغه و مشکل اسکان اضطراری مسافران را نداریم چرا که مردم با خواهش و التماس مسافران را برای پذیرایی به منازل خود دعوت می‌کنند.
کد خبر: ۶۷۳۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵ 29 October 2018
عشق به امام حسین (ع) کوچک و بزرگ، پیر و جوان، دارا و ندار، باسواد و بی‌سواد، مذهبی و معمولی نمی‌شناسد، عاشق حسین شدن دل می‌خواهد.

به گزارش ایسنا، دل می‌خواهد که از خانه و کاشانه خود بزنی و چند روز پیاده عازم سرزمین عشق شوی و به شوق ارباب بی‌سر قدم در سرزمین کرب و بلا بگذاری و همسو با عاشقان این مسیر، هم قدم شوی و، اما آن‌ها که مانده‌اند ...

آن‌هایی که جاماندگان این قافله هستند در تب و تاب نرسیدن به معشوق در جاده انتظار نشسته‌اند و هریک با کتری و قوری در دست دل زائران را در این سرمای پاییزی گرم می‌کنند و خوشا به حال آنانی که در راه حسین هر آنچه دارند را فدا می‌کنند.

در استان همدان نزدیک به ۱۹ موکب برقرار است که کار خدمت‌رسانی به زائران در مسیر رفت و برگشت را انجام می‌دهند.

جورقان یکی از شهر‌های ورودی استان همدان از مسیر جاده تهران است که همه روزه تردد‌های زیادی از مسیر این شهر انجام می‌پذیرد و به نوعی دروازه ورود به شهر همدان محسوب می‌شود. چند سالیست که مردم جورقان در ورودی شهر خود موکبی برپا کرده و نخستین خادمان و میزبانان زائران کوی اباعبدالله در غرب کشور هستند.

موکب شهید الیاسی دو هفته خدمات‌رسانی می‌کند

شهردار جورقان درباره موکب شهید الیاسی بیان کرد: این موکب پنج سال است که در موسم اربعین در پارک ورودی شهرجورقان برپا می‌شود و امسال نیز از ۲۹ مهرماه برپا شده و تا ۱۲ آبان‌ماه دائر خواهد بود.

مجید قره‌باغی با بیان اینکه از آنجایی‌که جورقان در مسیر یکی از اصلی‌ترین ورودی‌های شهر همدان قرار دارد هر ساله میزبان ۱۰‌ها هزار نفر از زائران کاروان‌های حسینی است، عنوان کرد: شهرداری نیز همانند سال‌های گذشته شرایط را برای میزبانی و پذیرایی از زائران مهیا کرده است.

تعریض جاده در جهت رفاه حال مسافران

وی تأکید کرد: با توجه به تردد بیش از حد مسافران در این مسیر شهرداری و شورای شهر این مسیر را تعریض کرده که حداقل ۱۰ متر و حداکثر ۲۰ متر به مسیر بلوار ۷۶ متری جاده تهران اضافه شده است.

شهردار جورقان به خدمات موکب جورقان اشاره و خاطرنشان کرد: خدمات موکب شهید الیاسی به صورت ۲۴ ساعته انجام و میان‌وعده و چای در اختیار مسافران قرار می‌دهد که از شنبه پنجم آبان‌ماه غذای گرم نیز در اختیار زائران قرار خواهد گرفت.

مردم تأمین‌کننده نیاز‌های موکب هستند

وی افزود: از آنجایی‌که همه موکب‌های سطح استان به صورت مردمی برپا هستند، از این‌رو موکب شهید الیاسی نیز با کمک‌های مردمی شهر جورقان و روستای ده‌پیاز برپا شده و بخشی از هزینه‌ها نیز از سوی شهرداری و شورا پرداخت می‌شود.

قره‌باغی تصریح کرد: در روز‌های گذشته ما میزبان هفت تا ۱۰ هزار نفر از زائران بوده‌ایم و از فردا نیز از آمار زائران کاسته و در مسیر برگشت زائران دو برابر خواهند شد.

وی درباره تغییرات دمایی احتمالی و اسکان اضطراری زوار نیز گفت: در جلساتی که با هیئت امنای مساجد برقرار شد به موضوع تغییر دما اشاره شد و همه ۷ مسجد و حسینیه شهر جورقان آمادگی کامل برای اسکان زائران را دارند که پیش‌بینی می‌شود ۳ تا ۴ هزار نفر اسکان داده شوند.

وی گریزی هم به اقدامات سال گذشته موکب زد و بیان کرد: سال گذشته ۱۰۰ هزار نفر از زائران اسکان داده شده و بیش از ۶۰۰ هزار نفر نیز از خدمات موکب شهید الیاسی بهره‌مند شدند.

کمک دولتی برای موکب شهید الیاسی پنج کیسه آرد بوده

قره‌باغی درباره کمک‌های دولتی برای اداره موکب‌ها گفت: از استانداری فقط ۵ کیسه آرد در اختیار ما قرار داده شد و این در حالیست که مردم شهر از مواد غذایی گرفته تا آرد و چای و قند برای زائران کمک کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هیئات مذهبی و هیئت امنای مساجد و همچنین اعضای شورای شهر و اهای روستای ده‌پیاز کمک‌های زیادی برای برپایی موکب انجام دادند که قابل‌تقدیر است.

پس از ورودی شهر به سمت خروجی شهر که به سمت کرمانشاه و مرز پرتردد مهران است می‌رویم و وارد مریانج شهر شهادت و ایستادگی می‌شویم.

مریانجی که در استان همدان به شهر شور و شوق حسینی و ارادات به اهل‌بیت (ع) و خاندان امامت معروف است به طوریکه نخستین و بزرگترین زائرسرای اربعین غرب کشور توسط حسینیه ابوالفضل (ع) تشکیل شده است. به علت مسافرت مدیر زائرسرا به زیارت کربلا با یکی از خادمان هیئت درباره این حسینیه به گفت‌وگو می‌نشینیم.

زائرسرای اباالفضل (ع) نخستین زائرسرای غرب کشور

خادم زائرسرای اباالفضل (ع) درباره پیشینه این زائرسرا به خبرنگار ایسنا گفت: زائرسرای اباالفضل (ع) جزء نخستین زائرسرا‌های غرب کشور در خدمات‌رسانی محسوب می‌شود که ۶ سال است به این فعالیت ادامه می‌دهد.

حمید عنایتی عنوان کرد: این زائرسرا به صورت ۲۴ ساعته در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام از پنجم ماه صفر تا یک هفته بعد از اربعین به زائران خدمات‌رسانی می‌کند.

وی درباره تعداد خدمات گیرندگان در این حسینیه اظهار کرد: به طور متوسط در شبانه‌روز، از ۵۰۰ نفر تا ۷ هزار نفر متغیر است به طوریکه در دو شب پیش ۸ هزار نفر در این زئرسرا پذیرایی شده‌اند.

وی تأکید کرد: شبی ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر هم در حسینیه اسکان داده می‌شوند و روز‌های آینده با توجه به خستگی مسافران بیشتر نیز خواهد شد.

خادم زائرسرای اباالفضل (ع) تصریح کرد: در مسیر رفت تعداد مسافران بیشتر هستند و در برگشت مسافران برای رسیدن به منزل خود عجله دارند و مسافران خسته و بیمار در این زائرسرا اتراق می‌کنند.

خبری از کمک‌های دولتی نیست 

وی درباره کمک‌های مردمی نیز گفت: خیرینی هستند که از حداقل تا جایی‌که توان دارند در این زائرسرا کمک می‌کنند، اما از کمک‌های دولتی نه خبری هست و نه ما نیاز داریم.

عنایتی افزود: کمک‌های امدادی و پزشکی یکی از نیاز‌های اصلی این زائرسرا است به طوریکه زائران اغلب با بیماری‌های آنفلونزا و مشکلات گوارشی باز می‌گردند و به خدمات درمانی نیاز دارند.

وی تأکید کرد: ۱۳۰۰ نفر اسکان و اطعام ۷ هزار نفر، کل ظرفیت این زائر سراست که در مواقع اضطراری کمبود پتو و وسایل گرمایشی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات زائرسرا ظاهر می‌شوند.

پتو و وسایل گرمایشی نیاز زائرسرا

خادم زائرسرای اباالفضل (ع) تأکید کرد: هیئات مذهبی و حسینیه‌ها آماده پذیرایی از زائران در صورت سرد شدن هوا هستند، اما باید امکانات گرمایشی و پتوی لازم برای آن‌ها فراهم شود.

این دیگ به عشق حسین می‌جوشد

یکی از بانوانی مریانجی که در حیاط حسینیه و زیر باران مشغول سرخ کردن سیب‌زمینی است، از عشق و شوق خدمت برای امام حسین (ع) سخن گفت و اظهار کرد: هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعد از نیمه شب در حسینیه مشغول به‌کار هستیم.

وی با بیان اینکه عشق خدمت به زائران اباعبدالله (ع) در وجودمان نهادینه شده و تا ابد نیز ماندگار خواهد بود، تأکید کرد: خستگی در این راه برای ما بی‌معنی است به طوریکه بعد از ماه صفر نیز ما در این حسینیه به نظافت پرداخته و مقدمات را برایش سال آینده فراهم می‌کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار