مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان گفت: تا کنون بیش از ۱۴۴ هزار جلد سند مالکیت روستایی صادر شده که می‌توان گفت: ۸۵ درصد اماکن روستایی استان همدان دارای سند مالکیت رسمی هستند، ۱۵ درصد باقیمانده نیز یا خالی از سکنه بوده و یا زمین‌هایی را در برمی‌گیرد که بخشی از آن‌ها اوقافی است.
کد خبر: ۶۷۱۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶ 23 October 2018

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان گفت: تا کنون بیش از ۱۴۴ هزار جلد سند مالکیت روستایی صادر شده که می‌توان گفت: ۸۵ درصد اماکن روستایی استان همدان دارای سند مالکیت رسمی هستند، ۱۵ درصد باقیمانده نیز یا خالی از سکنه بوده و یا زمین‌هایی را در برمی‌گیرد که بخشی از آن‌ها اوقافی است.


به گزارش تابناک همدان، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بازدید از پروژه بهسازی بافت باارزش روستای خاکو بابیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فعالیت‌های مختلفی در روستا‌ها داشته و در ۶۳ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار و کمتر از ۲۰ خانوار به انحاء مختلف فعالیت‌های بنیاد نمود دارد، عنوان کرد: طی تجارب چهار دهه گذشته مجموعه بنیاد مسکن به این نتیجه رسید که روستا‌ها در برخی موارد، با غفلت مواجه بوده اند.


محمدرضا شاملو در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از غفلت‌ها این بود که ما جایگاه روستا‌ها را در نظام برنامه ریزی کشور فراموش کرده بودیم، کشور ما آثار و ابنیه تاریخی فراوان و مناظر و چشم انداز‌های دلنوازی دارد، اما روستا‌ها که سرمایه‌های بزرگی بوده و می‌توانستند در این بخش نقش آفرینی کنند، فراموش شده بودند به طوریکه در بخش سرمایه‌های ساختمانی، ارزش املاک روستایی کاملا مورد غفلت قرار گرفته بود.

وی در ادامه افزود: در این راستا سند دار کردن املاک روستایی تحت عنوان تبصره ۷۲ در دستور کار قرار گرفت، به طوری که امروز در این روستا شاهد تحویل ۱۴۴ هزارمین سند روستایی به مالک آن خواهیم بود.


معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه سه میلیون و ۲۲۰ هزار واحد روستایی در سال‌های اخیر در کشور با همکاری بنیاد مسکن و سازمان ثبت سنددار شده است، اظهار کرد: این کار اگر چه نمود فیزیکی و ظاهری ندارد، اما کار بسیار پر دردسری بود که به لطف خدا انجام شده و خوشبختانه برای روستا‌های شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر نیز این شرایط را فراهم کرد که طبق مصبوبه مجلس سند صادر شود.


شاملو در ادامه افزود: مساله دیگر گردشگری روستا است؛ مناطق روستایی در اقلیم‌های مختلف، ویژگی‌های متفاوتی دارند، هر روستایی با شکل خاص خود، سنت‌های اجتماعی و فرهنگی مردم روستا و بکر بودن این فرهنگ‌ها می‌تواند برای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی جذاب باشد که مورد غفلت قرار گرفته بود، لذا از اواخر برنامه پنج ساله سوم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موضوع بهسازی و احیای بافت‌های باارزش را آغاز کرده و از اواخر برنامه چهارم موضوع گردشگری را مورد توجه قرار داد، به طوری که هم اکنون در ۱۵۰ روستا موضوع احیای بافت‌های با ارزش و گردشگری در حال پیگیری و انجام است.


وی با بیان اینکه در استان همدان روستا‌های ورکانه، سیمین و خاکو دارای بافت با ارزش هستند، تاکید کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌های ذی ربط زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده و کار‌های زیربنایی اولیه را قبل از بهسازی انجام دهند که پس از اتمام کار شاهد ساماندهی زیرساخت‌ها نظیر سیم‌های برق، شبکه فاضلاب، لوله‌های گاز و نظیر آن و بالتبع از دست دادن سرمایه‌های مردمی نباشیم.

لزوم آموزش مردم روستا در جذب گردشگر

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه به موضوع لزوم آموزش مردم در حوزه جذب گردشگر نیز اشاره کرد و گفت: گردشگر به جایی می‌رود که راحت بوده و احساس امنیت کند، شهر همدان به عوان قطب گردشگری مستعد این ظرفیت بوده و می‌توان با گسیل کردن گردشگر به سمت روستا‌ها این موضوع را در این مناطق بکر نیز پیگیری کرد، به طوری که تنها شاهد یک کار عمرانی صرف در روستا‌ها نبوده و مردم با زیباسازی فضا و حضور گردشگر در روستا در بخش‌های مختلف از انتفاع حضور گردشگر بهره‌مند شوند.


شاملو در پایان از تخصیص ۶۰۰ میلیون تومان برای ادامه کار‌ها در این روستا خبر داد و افزود: امیدوارم تا پایان سال این رقم افزایش یابد.

ایجاد خانه فرهنگ در روستای حیدره دارالامام


وی هم چنین در بازدید از روستای حیدره دارالامام شهرستان بهار نیز بیان کرد: به همت مردم و مسئولان در این روستا در بخش احیای بافت‌های با ارزش، کار ویژه‌ای صورت گرفته است، این بخش همانند فعالیت‌های عمرانی شاید خیلی مشهود نباشد، بلکه مستلزم ریزه کاری‌هایی در بدنه ساختمان، معابر و اجزای خانه‌ها است.


معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با ابراز امیدواری از افتتاح کامل این پروژه در روستای حیدره، تصریح کرد: کاری که در این روستا انجام شده مقدمه کار‌های آتی است و قدم‌های بعدی می‌تواند در اقتصاد و در آمد روستا اثرگذار باشد.


شاملو در ادامه اظهار داشت: با توجه به سبقه این روستا می‌توان با ایجاد «خانه فرهنگ روستا» نسبت به نگهداری نوشته‌ها و آثاری که بیانگر پیشینه و تاریخ روستا باشد، اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه از نظر بصری شکل ظاهری روستا در بخش‌های مختلف مهم است، یادآوری کرد: اداره کل میراث فرهنگی می‌تواند برای ایجاد سایت در جهت معرفی این روستا اقدامات لازم را انجام دهد، این مساله مهم است که شرایط برای اسکان شبانه گردشگر فراهم بوده و در کنار آن بتوان با ایجاد نمایشگاه‌هایی نظیرصنایع دستی توسط جوانان و نوجوانان روستا به بهره مندی از حضور گردشگر رسید.


معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پایان از تخصیص ۶۰۰ میلیون تومان از منابع ملی به این روستا برای تکمیل پروژه احیای بافت باارزش خبر داد و گفت: کار‌ها با قوت انجام می‌شود، اما بدون شک نگهداری از آن‌ها با اهالی بوده و نیازمند عزم عمومی در این راستا است.


تاکنون سند ثبتی بالغ بر ۸۰۳ نقطه جمعیتی توسط بنیاد مسکن و اداره کل ثبت صادر شده است


مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان نیز در بازدید از پروژه بهسازی بافت باارزش روستای خاکو بابیان اینکه اگر فضای همدلی و هم افزایی نبود شاهد چنین پروژه‌هایی نبودیم، عنوان کرد: پرواضح است که مردم صاحب کار بوده و پروژه متعلق به مردم است، لذا تقدیر اصلی باید از مردم روستا باشد که با مسئولان امر به نحو احسن همکاری کردند.


حسن ظفری خاطرنشان کرد: در فاز اول فرآیند عمرانی بافت باارزش روستای خاکو تاکنون با اعتباری بالغ بر ۶۲۵ میلیون تومان از منابع ملی کار انجام شده که امیدوارم بتوانیم در ادامه نیز رقم قابل ملاحظه‌ای در اختیار گرفته، کار را با قوت ادامه دهیم و در پایان سال شاهد افتتاحیه بافت باارزش در این روستا باشیم.


وی در ادامه با اشاره به سند مالکیت روستایی در سطح استان گفت: تاکنون سند ثبتی بالغ بر ۸۰۳ نقطه جمعیتی توسط بنیاد مسکن و اداره کل ثبت صادر شده، نقشه ثبتی این نقاط به تصویب رسیده و در ۱۹ شهر زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و ۸۷۴ نقطه روستایی در این ۸۰۳ نقطه جمعیتی، بالغ بر ۱۸۰ هزار پرونده اعم از جهات اربعه، مشخصات فنی، مشخصات و سوابق متصرف ثبت و ضبط شده است.


مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان یادآوری کرد: تا کنون بیش از ۱۴۴ هزار جلد سند مالکیت روستایی صادر شده که می‌توان گفت: ۸۵ درصد اماکن روستایی استان همدان دارای سند مالکیت رسمی هستند، ۱۵ درصد باقیمانده نیز یا خالی از سکنه بوده و یا زمین‌هایی را در برمی‌گیرد که بخشی از آن‌ها اوقافی است.


ظفری افزود: امروز ۱۴۴ هزارمین سند مالکیت روستایی در روستای خاکو تحویل مالک آن می‌شود که امیدوارم بتوانیم با مشارکت مردم و اداره کل ثبت پرونده سند مالکیت روستایی را در آینده نزدیک ببندیم.


وی در بخش دیگری از سخنان خود در این روستا اذعان کرد: تاکنون در سطح استان همدان بالغ بر ۱۰۹ هزار فقره تسهیلات مسکن روستایی صورت گرفته و با تخصیص ۱۰۵ هزار واحد مسکونی بیش از ۹۰ هزار واحد از این تسهیلات بهره‌مند شده و از نظام فنی مهندسی پایان کار گرفته اند.


مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان در پایان گفت: خوشبختانه با این اوصاف ۵۴ درصد اماکن روستایی استان بهسازی، نوسازی و بازسازی شده اند، در حالی که میانگین کشوری در این بخش ۴۲ درصد را نشان می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار