کشت بدون خاک (Soilless culture) نوعی کشت است که در آن از خاک به عنوان بستر استفاده نمی‌شود. کشت بدون خاک قرن‌ها پیش زمانی آغاز شد که در دوران باستان کشاورزان مصر، چین و هند از حل کردن کود دامی در آب برای پرورش خیار، هندوانه و سبزی‌های دیگر در بستر شنی رودخانه‌ها استفاده می‌کردند.
کد خبر: ۶۷۰۵۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴ 22 October 2018
امروزه در منازل، آپارتمانها، رستوران‌ها و مؤسسات مختلف، نگهداری گل و گیاه زینتی مورد توجه و خواست مردم است. اغلب در گوشه و کنار سالن‌ها، اتاق‌ها و دفاتر کار محلی برای نگهداری گلدان یا گل‌های بریده درنظر گرفته می‌شود. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا می‌شود گل‌های خود را در آب پرورش دهید یا خیر؟

به‌گزارش ایسنا،امروزه علاوه بر کشت محصولات کشاورزی در آب که به آن هیدروپونیک می‌گویند، گیاهان زینتی نیز قابلیت پرورش در آب دارند. پرورش گیاهان زینتی در آب این مزیت را دارد که شما می‌توانید شاهد رشد و نمو گیاه خود از پشت شیشه آب باشید. پس اگر زمین و فضای لازم برای کاشت گیاهان مورد علاقه خود در اختیار ندارید نگران نباشید می‌توانید تعداد زیادی از گیاهان را در آب پرورش بدهید.

گیاهان مختلفی وجود دارند که می‌توانند در آب معمولی و خالص و یا آبی که محتوی مواد غذائی است، رشد و نمو کنند. گیاهانی مثل حسن‌یوسف، برگ‌بیدی، پنجه‌کلاغی (نخل مرداب)، بگونیا رکس، بنفشه آفریقایی و پتوس را می‌توان در آب پرورش داد.

بهتر است برای موفق شدن، نکاتی را در مورد پرورش گیاه در آب رعایت کرده به طوریکه ظرف و یا شیشه را بهتر است قبل از استفاده کاملا شسته و ماهی یکبار آب شیشه را تعویض و شیشه و خود گیاه را تمیز کنید. ظروف شیشه‌ای به‌راحتی تمیز می‌شوند، همچنین قیمت آن‌ها ارزان بوده و فرم‌های جالبی از آن‌ها را می‌توان تهیه کرد.

اگر قصد نگهداری گیاه در آب را دارید، آن را از داخل خاک خارج کرده، سپس به منظور جلوگیری از انتقال احتمالی باکتری و قارچ موجود در خاک بهتر است آن را بشویید. این گیاه پرورشی می‌تواند فقط یک قلمه باشد و خود این قلمه ریشه خواهد داد.

قسمتی از آب موجود ظرف کشت، تبخیر می‌شود بنابراین بهتر است هر بار مقداری آب وِلَرم به آن اضافه شود. اگر کلُر آب زیاد است بهتر است آب را یک شبانه روز به کناری بگذارید تا کلُر آن خارج شود.

سطح آب در ظرف کشت باید متناسب با نوع گیاه و گنجایش ظرف باشد به‌طوریکه جذب هوا به‌سهولت انجام پذیرد. برای اینکه گیاهان بتوانند در آب رشد کنند باید آب ظرف کشت هرچند روز تعویض شود چرا که تا زمانی‌که آب تازه باشد امکان رشد جُلبَکها و باکتری‌ها وجود نداشته و گیاه به‌خوبی رشد می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار