مدیرکل ثبت احوال استان همدان در تشریح آمار افزایش طلاق و کاهش ازدواج در استان، گفت: در ۶ ماهه نخست اسال شاهد کاهش ۱۲.۳ درصدی ثبت ازدواج و رشد ۱.۱ درصدی ثبت طلاق در استان بوده‌ایم به گونه‌ای که امسال ۹۵۹۷ واقعه ازدواج و ۱۹۴۳ واقعه طلاق در سیستم ثبت‌احوال ثبت شده است.
کد خبر: ۶۷۰۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۸ 21 October 2018
ازدواج یکی از مهمترین تصمیماتی است که هر فرد در زندگی خود می‌گیرد و اتفاقیست که زندگی یک فرد را از مرحله‌ای به مرحله دیگر می‌رساند. این امر در دین اسلام توصیه شده که مسلمانان باید برای رسیدن به آرامش و تکامل دین و ایمان خود همسری را برگزینند. ازدواج براساس آداب و رسوم هر قشر و تمدنی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، براساس تحقیقات انجام‌شده یکی از علل مهم طلاق پایبند نبودن زن و شوهر به زندگی مشترک و خیانت آن‌ها است که متأسفانه امروزه شاهد و شنونده بسیاری از این اتفاقات هستیم که زن و شوهر با خیانت و عدم تعهد به زندگی مشترک خود اقدام به تخریب پایه و اساس زندگی مشترکشان و در نهایت طلاق و جدایی می‌کنند.

برای بررسی دقیق این موضوع به دادگاه خانواده شهر همدان رفتیم تا از نزدیک شاهد مشکلاتی که منجر به طلاق می‌شود، باشیم. در دادگاه خانواده، زنان و مردان جوان بسیاری باحالی آشفته برای رسیدگی به پرونده و روشن شدن تکلیف خود حضور داشتند که هر کدام از آن‌ها برای دفاع از حق خود در حال صحبت و بحث با یکدیگر و یا با وکیل طرف مقابل بودند و زندانی‌هایی که دست‌بند به دست به علت عدم پرداخت مهریه با یک مأمور منتظر آغاز جلسه دادگاه خود بودند.

زن جوانی که برای آغاز جلسه رسیدگی به پرونده خود در دادگاه حضور داشت، با ابرازناراحتی از طلاق و جدایی خود  گفت: متأسفانه بعد از ۳ سال زندگی مشترک مجبور به جدایی و طلاق از همسرم هستم چرا که در چند ماه اخیر با توجه به تغییر رفتار همسرم به او مشکوک شده و بعد از مدتی متوجه شدم او با زنی دیگر در ارتباط است و رابطه نامشروع دارد.

وی ادامه داد: بعد از فهمیدن این موضوع سعی کردم همسرم را از ارتباط با آن زن منصرف کنم، اما متأسفانه همسرم همچنان با آن زن ارتباط دارد و نسبت به من و زندگی مشترکمان بی‌توجهی می‌کند، اکنون به علت وجود فرد دیگری در زندگی مشترکمان و کمبود علاقه و محبت از سوی همسرم مجبور به طلاق هستم چرا که او دیگر توجهی به من ندارد.

مردی هم که برای طلاق در راهروی دادگاه حضور داشت، با اشاره به اینکه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در افزایش آمار طلاق دارد، اظهار کرد: فضای مجازی محیطی ناامن برای تمام افرادی است که نحوه استفاده صحیح از آن را نمی‌دانند و از این فضا برای خوش‌گذرانی و پرکردن خلأ‌های زندگی خود استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: همسرم هیچ توجهی به زندگی مشترکمان نداشته و اوقات خود را فقط با فضای مجازی سپری می‌کرد و به من و فرزندم هیچ توجهی نداشت و در این اواخر رفتار بد و زننده‌ای با فرزندم داشت تا اینکه بعد از مدتی متوجه شدم او در فضای مجازی با مردی دیگر در ارتباط است.

وی ادامه داد: پس از اینکه همسرم متوجه آگاهی من از ارتباط او با مرد دیگر شد، اظهار کرد که از همان ابتدا هیچ علاقه‌ای به من و فرزندم نداشته و برای طلاق آماده است.

محمد علیپور با بیان وضعیت ازدواج و طلاق در استان و مقایسه این آمار نسبت به سال‌های ۹۵ و ۹۶، اظهار کرد: سال ۹۶ با ثبت ۱۵ هزار و ۳۳۶ واقعه ازدواج و ۳۹۴۷ واقعه طلاق شاهد کاهش ۱۰ درصدی ازدواج و افزایش ۱.۱ درصدی طلاق نسبت به سال ۹۵ بوده‌ایم.

وی با اعلام اینکه در سال ۸۰ از هر ۱۱ ازدواج، یک ازدواج منجر به طلاق می‌شد، مطرح کرد: از دهه ۸۰ به بعد شاهد روند افزایشی طلاق و سیر نزولی ازدواج بوده‌ایم این درحالیست که اکنون در ایران از هر ۴ ازدواج یک مورد منجر به طلاق می‌شود و این آماری نگران‌کننده است که باید برای پیشگیری از افزایش این آمار چاره‌ای اندیشید.

علیپور با بیان اینکه استان سمنان پایین‌ترین و استان خراسان‌شمالی بالاترین آمار در ثبت ازدواج را دارند، بیان کرد: استان تهران بالاترین آمار در ثبت طلاق و استان سیستان‌وبلوچستان پایین‌ترین آمار را دارند.

افزایش سطح انتظارت عاملی مهم در خیانت زوجین

یک کارشناس و مشاور خانواده و ازدواج در همدان نیز با اشاره به افزایش سطح انتظارات و توقعات و عدم تعهد زن و شوهر در زندگی مشترک به یکدیگر، این موضوع را عاملی مهم در امر طلاق دانست.

زهرا رجایی افزود: با توجه به پیشرفت روزافزون جامعه و امکانات آن، اشتباهات جبران‌ناپذیر در چارچوب خانواده افزایش یافته که بسیاری از آن‌ها منجر به طلاق و جدایی می‌شود.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در افزایش آمار طلاق نقش دارند، مهمترین آن را سست شدن پایه و بنیان خانواه دانست و اظهار کرد: عواملی، چون عدم توجه به نیاز‌های یکدیگر، کمبود محبت از سوی شوهر و عدم تمکین زن از شوهر به تخریب و سست شدن پایه‌های زندگی دامن می‌زند.

این مشاور خانواده تصریح کرد: در زندگی زناشویی عدم توجه به نیاز یکدیگر عاملی مهم در آغاز خیانت و کاهش عشق و علاقه در مرد و زن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه زن، نیاز به ابراز علاقه و محبت از سوی همسرش دارد، ادامه داد: مهمترین نیاز زن تأمین عشق و توجه کافی از سوی همسرش است که وقتی این نیاز تأمین نشود و زن در دفعات متعدد با بی‌توجهی از سوی همسرش مواجه شود در مدت‌زمان کوتاهی از همسر خود دوری می‌کند.

رجایی در رابطه با نیاز یک مرد در زندگی زناشویی نیز عنوان کرد: در زندگی زناشویی مرد به حفظ اقتدار و قدرت خود بسیار حساس است و در کنار آن زن باید دیگر نیاز‌های همسرش را تأمین کند.

این مشاور خانواده در پایان توصیه کرد: افرادی که در زندگی زناشویی خود دچار مشکل شده‌اند نباید طلاق را نخستین و بهترین راه بدانند بلکه باید برای حل مشکل خود قبل از انجام هر کاری به مشاور خانواده مراجعه کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار