فرماندار شهرستان نهاوند با اشاره به اینکه شهرستان نهاوند ۱۷۰ روستا دارد، گفت: فاز اول بهسازی در نزدیک به ۵۰ روستا تکمیل شده، ۴۱ روستا در دست اقدام است و در ۷۹ روستا هیچ اتفاقی نیفتاده است.
کد خبر: ۶۶۹۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰ 19 October 2018
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن گفت: پس از بهسازی روستا‌ها توجه ما معطوف به جداره سازی در روستا‌ها است البته نه کار‌های پر هزینه و نمای سنگی که متأسفانه در روستا‌ها باب شده و سطح نازلی از ساخت و ساز را ارائه می‌دهد، بلکه با توجه به معماری بومی و اصیل روستا که با مشارکت مردم می‌توانیم آن را ایجاد و فعال کنیم.

به گزارش ایسنا، محمدرضا شاملو در آئین افتتاح بهسازی روستای کوهانی از توابع نهاوند، اظهار کرد: هر کس می‌تواند به سهم خود در زیباسازی روستا موثر باشد، شما می‌توانید مقابل خانه‌ها و پیاده رو‌های خود را صاف کرده، در فصل درختکاری درخت بکارید و اگر با کمبود آب مواجه هستید آب وضوی خود را پای درختی که کاشته اید بریزید.

وی تأکید کرد: باید به فرزندان خود بیاموزیم که به فضای سبز، گل‌ها و گیاه توجه کنند، ضمن اینکه تلاش ما در ادامه بهسازی‌ها این است که پیاده رو سازی، بوستان بازی، پارک روستایی و در نهایت جداره سازی و بدنه سازی را در روستا‌ها دنبال کنیم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن در ادامه اظهار کرد: مصوبه جداره سازی در برنامه ششم آمده تا در واقع بافت‌های فرسوده روستایی سر و سامان یابند، البته نه کار‌های پر هزینه و نمای سنگی که متأسفانه در روستا‌ها باب شده و سطح نازلی از ساخت و ساز را ارائه می‌دهد، بلکه با توجه به معماری بومی و اصیل روستا که با مشارکت مردم می‌توانیم آن را ایجاد و فعال کنیم.

شاملو با بیان اینکه گردشگری روستایی مسأله دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: معرفی روستا‌های مستعد در این زمینه توسط بخشداری کمک می‌کند تا بافت‌های با ارزش روستا حفظ شود و روستا مورد توجه قرار گیرد، کما اینکه ماده ۹۹ قانون برنامه نیز این ظرفیت را ایجاد کرده که باید از آن استفاده کرد.

مطالعات منظومه روستایی در استان همدان از گیان آغاز شده است

وی در بخش دیگری گفت: اگر چه میانگین شاخص برخورداری شهرستان نهاوند از میانگین استانی پایین‌تر است، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که در بیش از ۲۰ هزار روستای کشور تاکنون هیچ کاری انجام نشده است و از آنجایی که بهسازی روستا‌ها پس از انقلاب شروع شده این روند طبیعی بوده، اما باید تلاش‌ها را نیز جدی‌تر کرد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن از اتمام فاز اول بهسازی ۱۲ هزار روستا خبر داد و افزود: با وجود محدودیت اعتبارات با کمک‌های ملی، استانی و مشارکت مردم موفق شدیم در سال گذشته در بیش از چهار هزار و ۵۰۰ روستا فعالیت اجرایی داشته باشیم که سه هزار و ۵۰۰ مورد مربوط به پروژه‌های نیمه تمام سال‌های قبل و هزار روستا نیز افتتاح پروژه بوده است.

شاملو بیان کرد: خوشبختانه در کشور در بخش قیر بیش از ۶۰ میلیون مترمربع آسفالت در طول سه سال انجام شده که واقعا نهضت آسفالت را رقم زده و هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر آسفالت شبکه معابر در بیش از هفت هزار روستا نیز اگرچه پراکنده، اما می‌توان گفت: با این مقدار گویا سه بار قطر ایران آسفالت شده است.

وی با اشاره به توسعه روستایی و کار‌های گسترده‌ای که در این بخش آغاز شده، تأکید کرد: یکی از کار‌هایی که به تازگی در بنیاد مسکن آغاز کرده ایم، مطالعات منظومه‌های روستایی به صورت پایلوت در چند استان است که در استان همدان تنها نقطه‌ای که مطالعات منظومه روستایی در آن آغاز شده بخش گیان است.

وی اضافه کرد: شناخت وضع موجود منطقه انجام شده و امیدواریم اوایل نیمه سال آینده شاهد اتمام این طرح بوده، گام موثری در راستای توسعه پایدار برداریم و الگویی برای سایر مناطق استان فراهم کنیم.

شاملو تاکید کرد: حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلییون تومان قیر و اعتبار ریالی به شهرستان نهاوند اختصاص داده شده که یک میلیارد تومان نیز سهم قیر شهرستان را اضافه می‌کنیم.

بهسازی ۴۱ روستای نهاوند 

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: طی ۴۰ سال، تنها بهسازی فاز اول ۵۰ روستا انجام شده در حالیکه طی دو سال گذشته ۴۱ روستا در حال بهسازی است که نشان دهنده روند رو به رشدی در امر توسعه روستایی است.

حسن بهرام نیا با تأکید بر اینکه بهسازی و اجرای فاز دوم روستای کوهانی با اعتبار ۹۰۰ میلیون تومان، زارع آباد ۱۹۰ میلیون تومان و چناری با اعتبار ۲۱۰ میلیون تومان انجام شده است، خاطرنشان کرد: در مجموع این سه روستا با اعتباری افزون بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان افتتاح شده و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ۹۱ روستای این شهرستان بهسازی شده و یا در دست اقدام است، عنوان کرد: طی ۴۰ سال، تنها فاز اول ۵۰ روستا انجام شده در حالیکه طی دو سال گذشته ۴۱ روستا در حال بهسازی است.

بهرام نیا در ادامه یادآور شد: فاز دوم بهسازی ۱۲ روستا نیز در حال انجام بوده که با جذب اعتباری افزون بر پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه و یک میلیارد تومان نیز حاصل معاون عمران روستایی بنیاد مسکن در مجموع ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان طی این دو سال برای بهسازی روستا‌ها جذب شده است.

مراد ناصری اظهار کرد: شهرستان نهاوند ۱۹۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد ۹۰ هزار نفر را روستاییان تشکیل می‌دهند که نزدیک به ۴۸ درصد را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان نهاوند ۱۷۰ روستا دارد، بیان کرد: فاز اول بهسازی در نزدیک به ۵۰ روستا تکمیل شده، ۴۱ روستا در دست اقدام است و در ۷۹ روستا هیچ اتفاقی نیفتاده است.

ناصری با ابراز تأسف از شاخص ۴۸ درصدی بهسازی در شهرستان نهاوند، گفت: این رقم نشان دهنده این است که روستائیان نهاوندی شرایط سختی را تجربه می‌کنند بنابراین لازم است همه با تمام توان و تلاش نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشیم.

فرماندار نهاوند تصریح کرد: با اعتبار شهرستانی و ملی نمی‌توان انتظار اتفاق خاصی در این حوزه داشت و اگر به شکل ویژه به این ۷۹ روستا نگاه کنیم فردای قیامت باید پاسخگو باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار