کد خبر: ۶۶۸۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹ 17 October 2018
با روی کار آمدن دولت اصلاحات و با برگزاری اولین انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در تاریخ 1378/2/9 فعالیت خود را آغاز کردند.

شورا و مشورت از جمله اصولی است که در همه ادیان و فرهنگ‌های بشری مورد تاکید بوده و در دین مبین اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به گونه‌ای که در قرآن سوره‌ای به نام شورا نازل شده است.

نظام جمهوری اسلامی ایران هم که با حضور گسترده و کارساز مردم و به پشتوانه اعتماد آن‌ها توانست بر رژیم خودکامه و فرد محور پهلوی نائل آید، اصل حاکمیت را از طریق مشورت با مردم و همه پرسی و رای 98/2 درصد آن‌ها کسب کرد.

بر این اساس در قانون جمهوری اسلامی آرای عمومی را راهکار اصلی اداره کشور دانسته اند و در اصل هفتم هم صراحتا شورا را مرجع تصمیم گیری برای اداره کشور پیش بینی کرده اند.

اکنون زمانی رسیده که شورا‌ها در ۴ دوره امتحان خود را پس داده اند، ولی متاسفانه در هر دوره شاهد تشکیل شورای ضعیف‌تر از شورا‌های قبلی هستیم.

هدف ازتشکیل شورا خدمت به مردم است،  که در دل مردم و برای مردم باشند نه اینکه مثل مدیر کل پشت میز نشسته خبری از مردم نداشته و فقط گزارشات را دریافت کنند، باید از نزدیک با درد‌های مردم آشنا شود، اعضای شورا نمایندگان مردم هستند.

شورا باید نارسایی‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و عمرانی محل انتخابیه خود را بررسی کند و راه حل به مقامات مسئول ارایه دهد.

در شهرستان ملایر متاسفانه با توجه به استعداد‌ها و امکانات سرمایه گذاری‌های رها شده مدتی در انتخاب شهردار مشکل داشتیم بعد هم اوایل سال جدید نبود انتخاب فرمانداردر موقعی که بودجه‌ها را باید پیگیری کنند و حال هم سکوت اعضای شورای شهر و بی خبری مردم از معتمدین خود را شاهد هستیم.

در شهرستان ملایر کار‌های عقب افتاده و انجام نشده زیادی وجود دارد که شورای شهر با پیگیری کار‌ها بخشی از مشکلات شهر را حل کند مانند بحث جذب سرمایه گذار و مدیریت پسماند که فقط صحبت آن می‌شود.

انتخاب اعضای شورای شهر با رای مردم انجام می‌شود و وظیفه اعضای شورای شهر توجه به نظرات و نگاه مردم در مدیریت شهری است.

مگر نه اینکه شورای شهر می‌تواند با تصویب بودجه، طرح‌ها و لوایح سرمایه گذاری در توسعه شهر سهیم باشد.

امیدواریم هدف شورای شهر رسیدگی به مشکلات مردم باشد و از آن فاصله نگیرد، انتظار مردم از شورا‌ها افزایش مشارکت عمومی، اعتمادسازی، واحقاق حقوق شهروندان از ارگان‌های دولتی است.

شورایی که با رای مستقیم برای خدمتگزاری به این مردم انتخاب شده است و با توجه به بودجه عمومی شهر و روستا فعالیت خود را انجام می‌دهند بایستی در مقابل مردم و رسانه‌ها به عنوان زبان گویای آن‌ها پاسخگو باشند که نیست.

شنیده‌ها حاکی است که جلسات شورای شهر شهرستان (البته اگر برگزار شود) بدون حضور خبرنگاران و رسانه ملی بوده و پس از یکسال و اندی از عمر شورای پنجم یکبار با حضورنشریات محلی به در خواست رییس شورا که پس از اعتراض اصحاب رسانه برای بار دوم جمعا دو جلسه طی این مدت به عمل آمده است.

دوستان مسول در شورا بدانند:

۱. این اقدام در تضاد با اصل آزادی اطلاعات است، زمانیکه شبکه‌های اجتماعی از رسانه‌های سنتی سبقت گرفته اند، نمی‌توان اطلاعاتی را که قانونا باید به اطلاع عموم برسد مخفی کرد.

۲. شورا برخاسته از رای مردم است، باید اتاق شیشه‌ای باشد و نماد شفافیت 

۳. برد رسانه‌های محلی محدود به شهرستان است، وقتی وزارت ارشاد به رسانه‌های ملی اجازه تاسیس دفتر، نمایندگی در استان و شهرستان‌ها و جذب خبرنگار را صادر می‌کند، اقدامی ارزشمند برای توزیع بهینه و به موقع اطلاعات است.

ضمن اظهار تاسف از برگزار نکردن جلسات علنی و تاکید بر نقش رسانه‌ها در جلوگیری از بروز خطا، چرا عملکرد شورا رسانه‌ای نمی‌شود؟ آیا عملکردی هست که رسانه‌ای شود؟ باید کلیه فعالیت‌ها به اطلاع مردم رسانده شود.

حال با توجه به مسولیت شورا‌ها اعضای شورای شهر بفرمایند:

۱. طی این مدت از عمر شورای پنجم چه کار‌هایی انجام داده اید؟ چرا شفاف سازی نمی‌کنید؟

۲. یکی از نقطه ضعف‌های اغلب شورا‌های شهر چه بسا جامعه ایرانی ضعف در کار تیمی است هر فردی که وارد شورا می‌شود باید با همکارانش هم فکر گردد و به عقل و تصمیم جمعی معتقد باشد آیا اینگونه بوده اید؟

۴. چرا باید ملایر به عنوان ششمین شهر استان در جذب تسهیلات کار آفرینی باشد، مگر نه اینکه شهرستان دوم استان هستیم؟

متاسفانه شورای شهر ملایر آنچنان که باید نتوانسته در مدیریت شهری تاکنون موفق عمل کند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
رحمان
|
India
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
باسلام ودرود وسپاس ازشما که حرف دل مردم ملایررانوشتیدامیدوارم که این نقدها تداوم داشته باشه شایدتلنگری باشه به این شورای شهرضعیف ملایر..متأسفانه شورای شهرضعیف ملایردرابتدای فعالیت باانتخاب شهرداری ضعیف باگذشت یکسال واندی ازفعالیتشون نه تنها کوچکترین قدمی درجهت رشدوتوسعه ملایربرنداشته بلکه با حذف مناطق شهرداری که بیش ازهفت سال ازتأسیس این مناطق میگذشت شهرملایربه عقب برگشته.اعضای محترم شورای شهرمطمعن باشن که این دوره هم میگذره ومردم درانتخابشون تجدیدنظرخواهندکرد.پس تادیرنشده بیائید درانتخاب شهردارملایرتجدیدنظرکنید وشهرداری قوی توانمندانتخاب کنیدکه بتونه کمکی به عقب ماندگی شهرملایرازرشدوتوسعه بکنه..شهرداری که توی این مدت نتونسته حتی معابرسطح شهررا خط کشی بکنه.شهرداری که ازدیدمردم وکارشناسان هیج عملکردی نداشته ومردم بشدت ناراضی هستن.شهرداری توانمندوقوی .وشایسته ملایره که توی این مشگلات مالی شهرداریها بتونه باجذب سرمایه گذارازهیچ تلاشی درجهت رشدوتوسعه ملایرکوتاهی نکنه..باسپاس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
آقا رحمان سلام
مثل اینکه شما بابت موضوعی ناراحتی که اقدامات و نمی بینی
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
باسلام ودرود وسپاس بخاطر این مطلب که حرف دل مردم ملایر هست امیدوارم تداوم داشته باشه..درروز معارفه شهردار جناب کولیوند رییس شورای شهر ملایر گفت شهردار ملایر باید توی یکسال یکصدمیلیارد بودجه تامین کنه وخیلی شعارهای دیگه.متاسفانه نه تنها شهردار ملایر نتونست این مبلغ بودجه راتامین کنه حتی نتونست بودجه خط کشی معابر سطح شهررا که سالهاست شده مثل روستایی تامین کنه..متاسفانه باگذشت یکسال واندی از فعالیت شورای پنجم وشهردار جدید کوچکترین قدمی در جهت رشد وتوسعه شهرملایر نه تنها برداشته نشد حتی با حذف مناطق شهرداری 10سال شهر ملایر را به عقب بردن حتی اعضای شورا وشهردار رای مردم ملایر براشون اهمیتی نداره که یه نشست خبری برگزار کنن وتوضیحاتی به موکلین خودشون بدن..متاسفانه درتمام شهرهای همدرجه ملایر با اغاز به کارشورای جدید درجهت جذب سرمایه گذار زیباسازی ورشدوتوسعه شهرهاشون قدمهایی ارزشمندی برداشتن ولی متاسفانه شهرملایر که روزی زبانزده شهرهای غرب کشور بود امروز داره یواش یواش تبدیل میشه به روستایی بزرگ وکسی هم پاسخگونیست وباعث نارضایتی مردم از شورا وشهرداری شده..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
متن مشابه با دو نام متفاوت!!!!
شهردار ملایر یک شهرداری ورشکسته رو با سه ماه حقوق معوق تحویل گرفت و عملکرد اون مورد رضایت مردم
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
سرکار خانم قنایی سلام
من بواسطه شغلی اطلاعات کاملی از وضعیت شورا و شهرداری ملایر دارم لازمه در جواب شما و آقایان رحمان و محسن مطالبی جهت افکار عمومی عرض کنم.
1- شهر ملایر هنوز خاطره عملکرد دفتر جذب سرمایه گذاری شهرداری را فراموش نکرده بخصوص موضوع مصلی و زمین های آن!!!!!!!!!
2- شورای شهر فعلی از سلامت اداری بالایی برخوردار و تونسته جلوی خیلی از سوء استفاده ها رو بگیره
3- تو چه دوره ای شورای شهر ملایر جلسه علنی بر گزار کرده؟
4- آقای رحمان و آقای محسن حد اقل به این تابلویی مطلب تکراری با دو اسم متفاوت نمی نوشتی.
5- عملکرد فعلی شهرداری مورد رضایت اکثریت مردم
6- شهردار فعلی از بدنه شهرداری و مردم ملایر سالیانه سال که اونو میشناسن و نیازی به معرفی نداره.
7- از زمان ادغام دو منطقه که عملا کاربرد منطقه نداشتن کارها روان تر انجام میشه و من خودم از این اقدام خیلی راضیم . کلی از گردش کارهای اضافی حذف شده
8- تفاوت انتخاب مدیر کار کرده کاملا محسوس و امیدوارم این روند پسندیده در کلیه ادارات صورت بگیره.
9- نظافت شهر خیلی بهتر شده
10- مهمترین اقدام مدیریت جدید برخورد با متخلفین و مخالفین و موافقین تیم جدید چهره های شناخته شده هستن
قنائی
|
Canada
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
با سلام و عرض ادب
کجای نقد من زیر سوال بردن کار مجموعه شهرداری است؟
اگر کاملا مطالعه کرده بودین متوجه می شدین که نقد در مورد شورای شهر جلسات ، شفاف سازی و البته اطلاع رسانی کارهای انجام شده است.
شما طبق فرمایش خودتان به واسطه شغلتان اطلاع کامل دارید ولی همه شهروندان ملایری که مثل جنابعالی از کارایی و کارهای انجام شده این دوره شورا اطلاعی ندارند .
اگر نقدی هم شده وظیفه شورای شهر است که کارهای انجام شده را به اطلاع عموم مردم برساند.
بهتر است به جای مقایسه کارهای انجام شده در شورا و شهرداری قبل کمک کنیم به ابادانی شهر،من به خاطر شخص خاصی یادداشت ننوشتم ،فقط و فقط قصدم درخواست اطلاع رسانی است.
ناشناس
|
Canada
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
با سلام و عرض ادب
کجای یادداشت من زیر سوال بردن مجموعه شهرداری بود؟!
نقد من فقط در مورد اطلاع رسانی کارهای انجام شده شورای شهر بود.
طبق فرمایش جنابعالی چون شما به واسطه موقعیت شغلی در جریان کارهای انجام شده هستین انتظار نداشته باشید همه شهروندان مثل شما در جریان روند کارهای انجام شده قرار داشته باشند.
به نطر من بهتره به جای غرض ورزی و مقایسه شوراهای قبلی و فعلی کمک کنیم مشکلات شهر برطرف شود.
من بخاطر خوشایند فردی مطلب ننوشته ام و خصومت شخصی هم با شخص خاصی ندارم .
بهتر نیست اطلاعاتی را که شما در چندین بند ارسال کردین به اطلاع عموم مردم رسانده شود؟
امين الله عليمرادي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
آقا عليرضا سلام

- اي کاش خودرا کامل معرفي ميکرديد تا بتوانيم گفتگوي بهتري باهم داشته باشيم ولي با اين وجود از اينکه حداقل شما بجاي اعضاي محترم شوراي شهر پاسخگو شديد ممنونم گرچه اين کار شما از وظيفه ذاتي پاسخگويي حضرات شورا نمي کاهد.
_ دفترجذب و مصلي و... از اقدامات غيرکارشناسي آن دوره شورا بود (که البته با عتاب و خطاب اهالي رسانه هم مواجه شد) ولي اين دليلي بر اقدام خلاف اعضاي فعلي نميشود.
_ازاينکه اعضاي فعلي شورا را سالم ميدانيد خداراشکر و ما هم خوشحاليم . اما اگر جلوي سواستفاده ها گرفته شده است چرا اطلاع رساني نميشود؟؟؟ مفاسد در کدام حوزه ها بوده ؟؟ اداري و پرسنلي؟؟ مالي؟؟ پيمانکاري؟؟ املاک معوض؟؟
_برگزاري جلسه علني شورا نص صريح قانون است مگر بنابدلايل خاص . اگر قبلي ها از اجراي قانون سرپيچي کرده اند مرتکب جرم شده اند و اين دليلي براي شوراي فعلي نيست.
_اينکه عملکرد فعلي شهرداري مورد رضايت شهروندان است اقدامي پسنديده است. اما براساس کدام آمار؟؟ با کدام نظرسنجي؟؟؟يکطرفه به قاضي رفتن حتما برنده شدن را درپي دارد.
_اينکه سرانجام شهردار ملاير از بدنه شهرداري انتخاب شده قابل ستايش است ولي اتفاقا چون همگان از سوابق و عملکرد قبلي ايشان مطلع هستند بايستي بيشتر زير ذره بين قرارگرفته و فعاليتش حتما در اطاق شيشه اي باشد.
_ادغام دو منطقه با کدام کار کارشناسي انجام شده؟؟ مصوبه شورا در اين راستا برچه مبنايي صادر شده؟؟ با پوزش رضايت شما شرط نيست بلکه شهروندان و مراجعان بايد در اين خصوص اعلام نظر کنند.
_اينکه آقاي شهردار و همکاران خدومش درنظافت شهر تلاش کنند يک وظيفه ذاتي است و محل تقدير . اما وظايف شهرداريها متنوع تر و پيچيده تر از امر نظافت است.
_ازاينکه آقاي شهردار با متخلفين برخورد کرده خيلي ممنونيم/ اما با کدام استاند؟؟؟ کدام افراد؟؟؟ کدام مبالغ؟؟؟


البته درباره شوراي شهر،انتخاب شهردار، عملکرد آنها سوالات متعددي وجود دارد که درنوشته هاي قبلي اينجانب مشهود است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار