سخنگوی شورای اسلامی استان گفت: جلسه مشترک شورای اسلامی استان همدان با مدیر کل ومعاونین حفاظت محیط زیست برای انعقاد تفاهم نامه مشترک برگزار شد.
کد خبر: ۶۶۸۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸ 15 October 2018
سخنگوی شورای اسلامی استان گفت: جلسه مشترک شورای اسلامی استان همدان با مدیر کل ومعاونین حفاظت محیط زیست برای انعقاد تفاهم نامه مشترک برگزار شد.
 
به گزارش تابناک همدان از کبودراهنگ موسی عابدی افزود: این تفاهم نامه به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های بالقوه پایگاه مردمی در راستای ارتقای وضعیت حفاظت از محیط زیست استان به امضا دو طرف رسید.
 
وی تصریح کرد: موضوعات و مسائل مختلفی در جلسه توسط اعضای شورای اسلامی استان مطرح و بررسی شد که از مهمترین آن می‌توان به جلوگیری از استفاده از مازوت به جای گاز در فصول سرد سال بخاطر کمبود گاز توسط نیروگاه شهید مفتح اشاره کرد که باعث تولید گوگردمی شود و علاوه بر آب و خاک، بر روی سلامت انسان‌ها و موجودات زنده در شهر‌ها و روستا‌های اطراف نیروگاه تاثیر سوء دارد.

عابدی ادامه داد: خشک شدن تالاب شیرین سو به دلیل خشکسالی و استفاده‌های غیرمجاز از آب این تالاب برای کشاورزی و حفر چاه‌های غیر مجاز در اطراف تالاب، باعث از بین رفتن پرندگان بومی و غیر بومی این منطقه و جانوران و آبزیان این تالاب شده است که باید تدابیری جهت حفظ آب این تالاب نمود.

سخنگوی شورای اسلامی استان همدان با اشاره به گسترش کشت زیر پلاستیک در مزارع و رهاسازی پسماند‌های پلاستیکی در مزارع که تجزیه این پلاستیک‌ها نیازمند ۱۰۰ تا ۳۰۰ سال زمان است باعث آلودگی خاک و محیط زیست میشود افزود:استفاده بی رویه از سموم و کود‌های شیمیایی به دلیل عدم آگاهی کشاورزان باعث از بین رفتن گونه‌های جانوری و حشرات مفید خاک شده است که این موضول نیز نیازمند توجه ویژه است.
 
عابدی بیان داشت: دفع غیر اصولی و غیر بهداشتی پسماند در روستاها، رهاسازی پسماند در حاشیه جاده‌ها و مزارع یکی دیگر از مشکلات زیست محیطی است و تجمیع و دفع پسماند چندین روستا در یک نقطه خاص با همکاری دهیاری‌ها در خصوص کارساز است.

وی تصریح کرد: تمام تلاش اعضای شورای اسلامی استان در راستای بررسی و ارائه راهکار‌های مختلف جهت برون رفت از این مشکلات می‌باشد.

غلامی رئیس شورای اسلامی استان نیز ضمن تشکر از حضور مدیر کل و همکارانش در این جلسه افزود:شورای اسلامی استان نهایت همکاری وتعامل در راستای برطرف کردن مشکلات زیست محیطی در استان را خواهد داشت و از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

مدیر کل بهزیستی استان همدان نیز در این جلسه بیان داشت: چالش‌های اصلی محیط زیست که امروزه درگیر آن هستیم غفلت مشترک بین آحاد جامعه و مسئولین در بحث محیط زیست است که این غفلت در لایه‌های اجتماعی مختلف جامعه می‌باشد و سلامت عمومی جامعه را با خطر مواجه نموده است. عربی عنوان کرد: مشکل ما در آن دسته از موضوعات محیط زیستی است که جنبه عمومی دارد نظیر پسماند، حفاظت از آب، کیفیت و کمیت آب و عدم احساس مالکیت مردم‌نسبت به انفال بسیار مشکل داریم.

وی گفت: در مباحث خصوصی مشکلاتمان خیلی کم است نظیر شکار وصید و صنایع وضعیت خیلی خوبی داریم. فصول شکارو صید رعایت می‌شود در این مباحث قانون خوبی هم وجود دارد که برخورد کنیم.
 
مدیرکل حفاظت استان گفت: حساسیت بین مردم باید ایجاد شود جلب مشارکت و همکاری مردم باید باشد سمن ها، گروه‌هایی که توان نظارتی دارند مثل شورا‌ها که واقعا این خصوصیت رو دارند و ما دست یاری به طرف شما دراز می‌کنیم که کمک کنید تا بتوانیم آموزش دهیم و یا در قالب همایش، مباحث علمی و عملی و گفتمان سازی در بحث حفاظت از محیط زیست ورود مطلوبی داشته باشیم حساسیت بین مردم باید ایجاد شود مشکلات باید بیان شود و حس مالکیت به انفال در بین مردم باید جا بیفتد دغدغه‌ها را باید مشترک‌کنیم و در راستای آن حرکت نماییم شورای اسلامی استان این ظرفیت را دارد از پتانسیل شورای اسلامی استان باید در راستای حفاظت از محیط زیست استفاده کرده و شورا‌ها و دهیاران را دخیل کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار