مدیرعامل ستاد دیه استان همدان با بیان اینکه در حاضر ۱۰۲ نفر به علت بدهکاری مهریه در زندان هستند، گفت: طبق آمار و اطلاعات به دست آمده اکنون کمترین زندانیان مربوط به مهریه در نهاوند و بیشترین آمار متعلق به شهرستان همدان است.
کد خبر: ۶۶۷۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰ 15 October 2018
«مهریه را کی داده و کی گرفته» جمله معروفی است که همیشه در مراسم خواستگاری و در جریان چانه‌زنی برای تعیین مهریه از سوی خانواده‌ها مطرح می‌شود، اما آمار زندانیان مهریه گواه بر این مسأله است که مهریه را هم می‌دهند و هم می‌گیرند.

افزایش ناگهانی قیمت سکه در ماه‌های اخیر نه تنها تأثیر منفی بر زندگی و معیشت مردم داشته بلکه افزایش جمعیت کیفری زندان‌ها به ویژه محکومان مالی مهریه یا شاید نفقه را به دنبال داشته است.

مدیرعامل ستاد دیه استان همدان اظهار کرد: آمار مددجویان محکوم به مهریه نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۴۳ درصدی مواجه بوده است.

به گزارش ایسنا، یداله روحانی‌منش با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و بیکاری عمده عوامل ناتوانی این زندانیان در تأمین مهریه ارزیابی شده است، افزود: با توجه به اینکه محکومان نفقه سرپرست خانوار به شمار می‌آیند اولویت نخست ستاد دیه در راستای رهایی محکومان نفقه است.

مدیرعامل ستاد دیه استان همدان بیان کرد: از ابتدای سال تا پایان شهریور ۱۴۱ زندانی جرائم غیرعمد که به علت بدهی یا ناتوانی در پرداخت مهریه، نفقه و دیه در زندان به سر می‌بردند به کمک خیران و ستاد دیه آزاد شده‌اند.

وی اضافه کرد: از بین مجموع پرونده‌ها ۱۲ مورد مربوط به مهریه، ۴ مورد دیه، ۱۲۱ مورد بدهی مالی و ۴ مورد مربوط به نفقه بوده است.

روحانی‌منش با بیان اینکه ۴ نفر از این زندانیان زن بوده‌اند، گفت: مجموع بدهی این افراد ۵ میلیارد و ۷۱۲ میلیون و ۸۲۴ هزار تومان بوده که ۲ میلیارد و ۵۳۷ میلیون و ۱۴۷ هزار تومان از طرف شاکیان بخشیده شده است.

وی اضافه کرد: نوسانات بازار ارز باعث کاهش قدرت خرید و بی‌سامانی اقتصادی شده که در اثر این امر مددجویان بدهکار مهریه با مشکلات سختی مواجه شده‌اند و افزایش ورودی زندانیان مهریه را به دنبال داشته است.

مدیرعامل ستاد دیه استان همدان درباره اقدامات ستاد دیه در راستای آزادسازی زندانیان مهریه اظهار کرد: ستاد دیه در مرحله اول تلاش کرده با وساطت خود زوجین را به ادامه زندگی تشویق و ترغیب کند و در مرحله بعد اقدام به وساطت آزادی زندانی می‌کند.

وی در پایان یادآور شد: در ماه‌های اخیر ستاد دیه با پیگیری مشکلات زندانیان مهریه در تلاش است که با کمک مجلس و قوه قضائیه شرایط پرداخت بدهی مهریه را تسهیل کند که این امر فعلا در مراکز تصمیم‌گیری کشور در حال بررسی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار