مدیر صنایع تبدیلی کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: همه ساله حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار تن کشمش فرآوری و به کشور‌های اروپایی و عربی صادر می‌شود.
کد خبر: ۶۵۵۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷ 15 September 2018
شهرستان ملایر دارای ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ انگور است که ۱۰ هزار و ۴۰ هکتار آن بارور و ۴۴۹ هکتار غیربارور است. به علت دارابودن بیش از ۶۰ کارخانه فرآوری کشمش ۷۴ درصد این محصول به انواع کشمش شامل آفتابی تیزابی، آفتابی غیرتیزابی، آفتابی دانه‌دار و کشمش کالیفرنی تبدیل و به کشور‌های حوزه خلیج فارس و اروپایی صادر می‌شوند.

به گزارش ایسنا،به جهت شهد بالا و درصد املاح معدنی در انگور شهرستان، کشمش ملایر در اکثر کشور‌ها طرفداران زیادی دارد بنابراین با توجه به سطح زیرکشت بالای این محصول و کیفیت کشمش‌های فرآوری شده در حال حاضر انگور دره‌جوزان ملایر در شرف ثبت جهانی است که در صورت نهایی شدن این امر، انگور این شهرستان در آینده دارای برند می‌شود.

با وجود اینکه عمده ارقام انگور کشت شده در شهرستان ملایر کشمش سفید و کشمش قرمز هستند، اما سایر ارقام همچون صاحبی، یاقوتی، فخری، عسگری، شاهانی، ریش‌بابا، منقا و انگور سیاه نیز وجود دارد که برای مصارف تازه‌خوری و سایر فرآورده‌های دیگر استفاده می‌شود.

سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر به خبرنگار ایسنا گفت: این پژوهشکده با توجه به شرایط زمین‌شناسی، خاک‌شناسی، محیطی، اقتصادی و جغرافیایی ایران با هدف ارتقاء کمی و کیفی محصولات کشاورزی باغداران احداث شد.

دکتر روح‌اله کریمی در این رابطه افزود: افزود: پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر به عنوان یکی از مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور پاسخگویی به بخشی از نیاز‌های پژوهشی کشور در حوزه علوم انگور و فرآورده‌های جانبی به ویژه در منطقه غرب کشور از سال ۱۳۹۱ با توجه به سوابق گذشته و پتانسیل‌های منطقه‌ای از جمله وجود بیش از ۱۲ هزار هکتار تاکستان و بیش از ۶۰ کارخانه تهیه و بسته‌بندی کشمش و کارگاه‌های سنتی و صنعتی متعدد تهیه شیره انگور به عنوان پژوهشکده مستقل ملی و دارای مصوبه اصولی از شورای گسترش آموزش عالی، فصل نوینی از فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

وی اظهار کرد: این پژوهشکده از سه گروه پژوهشی شامل گروه پژوهشی به‌زراعی و به‌نژادی انگور، گروه پژوهشی تبدیل و نگهداری انگور و گروه پژوهشی علوم محیطی انگور با مصوبه شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شده و شناخته شدن به عنوان معتبرترین مرکز پژوهش‌های بنیادی و کاربردی کشور در حوزه علوم و فناوری انگور و کشمش و برخوردار از تعاملات مؤثر فراملی با تأکید بر هویت اسلامی- ایرانی، چشم‌انداز این مرکز علمی است.

کریمی خاطرنشان کرد: پژوهشکده انگور و کشمش با اتکا به اعضای هیئت علمی توانمند و خلاق و التزام به اخلاق حرفه‌ای و ارزش‌های جامعه به انجام پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و فناورانه، کمک به تجاری‌سازی دستاورد‌های پژوهشی، تربیت پژوهشگر و ارائه مشاوره‌های تخصصی به باغداران، مراکز آماده‌سازی و بسته‌بندی کشمش، مراکز صنعتی تولید شیره و آب انگور، مراکز تحقیقات کشاورزی، مراکز پژوهشی و سایر سازمان‌های مرتبط با علوم انگور و کشمش می‌پردازد.

وی گفت: این پژوهشکده تأکید بر بهبود مستمر و بهره‌وری سازمانی داشته و با به‌کارگیری و توسعه دانش و فناوری روزآمد، ضمن ایجاد زمینه برای صنعتی شدن باغات انگور و روش‌های تبدیل و نگهداری انگور به ارتقاء سلامت و امنیت غذایی در سطح ملی و حضور فعال در عرصه بین‌المللی اهتمام می‌ورزد. 

پذیرش دانشجوی مقطع دکتری در ۸ رشته تخصصی

سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر ادامه داد: این مرکز با هدف راهنمایی و تقویت عملکرد تولیدکنندگان انگور و فرآورده‌های آن و صنعتگران و نیاز استان‌های صاحب انگور با رویکرد ملی احداث شده و در حال حاضر در ۸ رشته تخصصی در مقطع دکتری دانشجو پذیرفته و مشغول فعالیت است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون رشته‌های علوم باغبانی- میوه‌کاری، زراعت- فیزیولوژی گیاهان زراعی، علوم و صنایع غذایی- میکروبیولوژی مواد غذایی، علوم و صنایع غذایی- شیمی موادغذایی، بیوتکنولوژی کشاورزی- بیوتکنولوژی و نانو بیوتکنولوژی، محیط زیست- آلودگی محیط زیست و آب و هواشناسی (اقلیم‌شناسی) - مخاطرات محیطی آب و هواشناسی (اقلیم‌شناسی) - آب و هواشناسی کشاورزی در مقطع دکتری به صورت پژوهش‌محور از سراسر کشور دانشجو می‌پذیرد.

کریمی با بیان اینکه گروه‌های پژوهشی به‌زراعی، به‌نژادی، تبدیل و نگهداری، علوم محیطی و علوم اقتصادی و بازار، پنج گروه پژوهشی تشکیل‌دهنده این پژوهشکده هستند، اظهار کرد: بهبود ذخایر توارثی انگور از طریق شناسایی همه ارقام انگور مورد کشت در کشور و واردات ژرم پلاسم ارقام تجاری و برتر خارجی و ایجاد بانک ژن استانی، ملی و بین‌المللی از جمله اهداف راهبردی این پژوهشکده به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: بهبود سازگاری و افزایش مقاومت ارقام مختلف انگور در برابر شرایط سخت محیطی و آفات و بیماری‌ها با شناسایی شرایط محیطی و ترسیم نقشه پهنه‌بندی مناطق کشت ارقام مختلف انگور، آمایش سرزمین و ارائه نقشه امکان‌سنجی رشد و پهنه‌بندی مناطق کشت از دیگر اهداف راهبردی ۵ ساله پژوهشکده است.

سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر به افزایش کارآیی در استفاده هدفمند و بهینه از نهاده‌ها و منابع آب، خاک و کود در تولید محصول با توجه به تغییرات اقلیمی و شرایط جوی و تولید محصول ارگانیک با توجه به استاندارد‌های جهانی و ملی اشاره کرد.

وی افزود: معرفی تیپ‌های ایده‌آل انگور برای شرایط اقلیمی مختلف و تلاش در جهت تولید این ژنوتیپ‌ها و تولید ارقام تجاری مقاوم به تنش‌های محیطی با استفاده از فناوری‌های نوین سلولی و مولکولی، جزء اهداف این پژوهشکده است.

کریمی بر لزوم استانداردسازی در بسته‌بندی و کیفیت محصولات انگور و کشمش به ویژه با هدف صادرات و ورود به بازار‌های هدف سطوح ملی و بین‌المللی تأکید کرد و گفت: ارائه خدمات مشاوره‌ای، آموزشی و ترویجی در بخش‌های مختلف تولید و صنعت کشمش و انگور از طریق ایجاد دفتر ارتباط با صنعت، سایت تخصصی، مجلات تخصصی و ترویجی و گسترش مد‌ها و روش‌های پیش‌آگاهی از مخاطرات محیطی و نوسانات شاخص‌های اقتصادی در بازار‌های داخلی و خارجی در دستور کار ما قرار دارد.

سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر در رابطه با طرح‌های تحقیقاتی در دست اجرا، اظهار کرد: بررسی تنوع فنوتیپی و ارزیابی ترکیب ضدسرطانی در برخی از ارقام انگور، بررسی و تعیین باکتری‌های اپی‌فیت القاکننده تنش سرما در انگور و مطالعه محتوای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی برخی ارقام انگور سبز و قرمز در ملایر تحت تیمار سالیسیلیک اسید، بررسی حضور مایکوتوکسین‌ها (آکراتوکسین A. و آفلاتوکسین‌ها) و عناصر سنگین (کادمیم و سرب) در سه مرحله غوره، انگور و کشمش حاصل از انگور سفید بی دانه در تاکستان‌های شهرستان ملایر، در بخش دپارتمان تبدیل و نگهداری مدنظر است.

کریمی یادآور شد: در بخش دپارتمان به‌زراعی و به‌نژادی بررسی فلور علف هرز تاکستان‌های شهرستان ملایر و جمع‌آوری و بررسی تنوع مورفولوژیکی ارقام و ژنوتیپ‌های امیدبخش انگور در استان همدان، در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: بررسی شاخص‌های ترمودینامیک و دینامیک جو در رخداد‌های فرین دما در مراحل مختلف رشد و نمو گیاه انگور در سطح استان همدان در دپارتمان علوم محیطی صورت می‌پذیرد.

سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر همچنین از برگزاری چهارمین کنفرانس ملی صنعت انگور و کشمش ایران، به همت دانشگاه ملایر و انجمن علوم باغبانی ایران در ۴ و ۵ مهرماه در قالب ۲۰ محور همراه با برگزاری جشنواره خوشته برتر و آئین سنتی شیره‌پزی مانیزان در راستای رخداد «همدان ۲۰۱۸» خبر داد.

ملایر ۵۰ درصد تولید انگور استان را به خود اختصاص داده است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز با بیان اینکه در سطح استان همدان بیش از ۷۳ هزار هکتار باغ انگور وجود دارد، گفت: ۳۰ درصد آن در شهرستان ملایر قرارگرفته است.

منصور رضوانی جلال افزود: این شهرستان ۵۰ درصد تولید انگور استان را به خود اختصاص داده و یک شهرستان باغی به شمار رفته و همواه باغداران آن در این حوزه پیشگام و نمونه بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه میانگین تولید انگور در هکتار در باغات ملایر ۲۳.۵ تن است، افزود: این در حالیست که "غفاری"، باغدار نمونه ملایری در روستای جوراب توانست این رکورد را بشکند و در هر هکتار ۱۰۵ تن برداشت محصول داشته باشد.

رضوانی‌جلال به ظرفیت عظیم ملایر در حوزه باغداری اشاره و اظهار کرد: با توجه به وجود مشکلات عدیده در زمینه تأمین آب کشاورزی، در دولت تدبیر و امید تحول عظیمی در حوزه آبیاری نوین صورت گرفت و ۸۵ درصد تسهیلات اهدایی در این زمینه بلاعوض است.

وی گفت: با توجه به جایگاه شاخص ملایر در بخش کشاورزی استان، هیچ‌گونه محدودیت پذیرش تقاضا نداریم و به هر فردی که درخواست آبیاری نوین ارئه دهد، تسهیلات مورد نیاز پرداخت می‌شود.

رضوانی‌جلال با بیان اینکه این اقدامات سبب صرفه‌جویی در منایع آبی، افزایش بهره‌وری، اشتغالزایی و درآمدزایی بیشتر کشاورزان و باغدران می‌شود، پیشنهاد داد: با ایجاد گلخانه‌هایی در زمینه تولید انگور خارج از فصل نیز در ملایر وارد عمل شوند تا با تولید انگور و مشتقات آن با ارزش‌افزوده بالاتر محصولات ملایر در سطح ملی و بین‌المللی صادر شود.

غلامحسین تقوی بیان کرد: ۶ درصد انگور معادل ۳۶۰۰ تن به سایه خشک و ۲ درصد معادل ۴۸۰۰ تن به انواع شیره و یک درصد معادل ۲۴۰۰ تن به آبغوره و ۲ درصد معادل ۴۸۰۰ تن به انواع سرکه، شربت، رب، باسلق و سایر فرآورده‌ها تبدیل می‌شود و حدود ۱۰ درصد انگور شهرستان مصارف تازه‌خوری دارد.

تقوی خاطرنشان کرد: همچنین نظر به اینکه رقابت جهانی در صادرات این محصول استراتژیک وجود دارد باید با توجه به هزینه بالای تولید و کاهش قیمت خرید کشمش در بحث بسته‌بندی و افزایش تولید در واحد سطح تدابیری اندیشیده شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار