مدیرتعاون روستایی استان همدان:
مدیرتعاون روستایی استان همدان با اشاره به افزایش قیمت سیب زمینی در همدان گفت: اگر قرار باشد قیمت سیب زمینی همینطور افزایش یابد تصمیم دیگری در بازار سیب زمینی خواهیم گرفت به طوریکه از صادرات این محصول جلوگیری می‌کنیم.
کد خبر: ۶۵۲۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲ 08 September 2018
رضا عباسی از خرید بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم در این استان خبرداد و گفت: در استان همدان تا کنون ۶۲۵ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

به‌گزارش ایسنا،عباسی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود خرید گندم به ۶۳۰ هزارتن برسد، اظهارکرد: بیش از ۵۰ درصد بهای گندم‌کاران استان تا ۱۱ شهریور پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه بهای کل گندم خریداری شده استان همدان ۸۱۴ میلیارد تومان است، تصریح کرد: تا کنون ۴۵۰ میلیارد تومان از بهای گندم کشاورزان استان پرداخت شده و انتظار می‌رود مابقی بهای گندم تا پایان شهریور پرداخت شود.

وی افزود: در ابتدای سال زراعی تخمین زده می‌شد ۵۵۰ هزارتن گندم خریداری شود، اما با توجه به رکوردی که در خرید گندم زده شد نشان می‌دهد بیش از ۸۰۰ هزارتن گندم در استان تولید شده است.

عباسی با بیان اینکه ظرفیت سیلو‌های استان همدان ۷۰۰ هزار تن است، خاطرنشان کرد: با وجود انبار‌های چندمنظوره در استان ظرفیت ذخیره سازی گندم ۸۵۰ هزار تن است.

مدیرتعاون روستایی استان همدان یادآور شد: از ۶۲۵ هزار تن گندم خریداری شده بیش از ۶۵ درصد توسط مباشران تعاون روستایی خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه خرید گندم توسط ۴۲ مرکزصورت گرفت، عنوان کرد: امسال میزان سن زدگی در مزارع گندم پایین بوده به‌طوریکه سن زدگی به ۲ درصد هم نرسیده است.

عباسی نیاز بذری استان را بیش از ۵۰ هزارتن دانست و گفت: بیش از ۵۶۵۷ تن بذر توسط تشکل‌ها فرآوری و تولید شده است و امسال بیش از ۶۰۰۰ تن بذر در بین کشاورزان توزیع شده است.

وی ادامه داد: ۲۰ هزار تن کود مورد نیاز کشاورزان توسط تعاونی‌های تولید در اختیار آن‌ها گذاشته شده است که ۷۰ درصد کود مورد نیاز کشاورزان است.

مدیرتعاون روستایی استان همدان از احداث نهالستان ۱۲ هکتاری گردو در تویسرکان خبرداد و خاطرنشان کرد: این نهالستان در ۳ بخش باغ مادری به وسعت ۶ هکتار، باغ پایه به وسعت ۳ هکتار و گلخانه ۳ هکتاراحداث می‌شود که برای احداث این باغ ۹ میلیارد تومان هزینه نیاز است.

عباسی با بیان اینکه از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی ۲.۵ میلیارد تومان تسهیلات برای این باغ گرفته شده است، افزود: طی دو هفته آینده خط سورت و بسته بندی گردو در تویسرکان راه اندازی خواهد شد.

وی گفت: ۲ سایت بذری گندم آبی و جو در نهران شهرستان همدان ایجادشده که بذر جو اصلاح شده در این سایت درحال فرآوری است.

وی ادامه داد: همچنین ۲ انبار مکانیزه ۳۰ هزارتنی با استفاده از محل تسهیلات اشتغال روستایی در روستای کرفس و چایان احداث شده است.

مدیرتعاون روستایی استان همدان اظهارکرد: واحد کود و سم شهرک بوعلی توسط اتحادیه تعاونی تولید با ظرفیت ۵۰ هزار تن انواع کود احداث شده و فاز تولید کود به اتمام رسیده است که با اشتغال ۱۲ نفر شروع به کار کرده است.

عباسی یادآور شد: امسال در ۴ استان خرید تضمینی سیب زمینی صورت گرفت و ما نگران این بودیم چرا که قیمت سیب زمینی به ۳۰۰ تومان رسیده بود، اما کشاورزان استان همدان مدیریت کردند و از طرفی مرز‌های عراق باز شد و به بازار سیب زمینی همدان کمک کرد.
 
وی با تأکید براینکه سیب زمینی مازاد نیاز باید مدیریت شود و اجازه ندهیم بیش از این میزان صادر شود، گفت: تمام انبار‌های سردخانه‌ای سیب زمینی استان که ۲۰۰ هزار تن است کد دار شده و باید موجودی خود را اعلام کنند ودرصورت عدم اعلام موجودی احتکار به حساب می‌آید.

عباسی با بیان اینکه قیمت هرکیلوگرم سیب زمینی در مزرعه ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان است، افزود: قیمت گوجه فرنگی در بازار همدان ثبات پیدا کرده و درحال حاضر گوجه فرنگی ربی در اسدآباد ۹۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

 مدیرتعاون روستایی استان همدان عنوان کرد: پیش بینی می‌شد در استان همدان ۶۰ هزار تن سیر در مزارع همدان تولید شود، اما امسال ۲۰ هزار تن افزایش تولید داشته ایم که بارندگی‌های بهاره نیز باعث شده کیفیت صادراتی سیر کاهش یابد و مانند سابق اشتیاقی برای خرید این محصول وجود ندارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار