معاون اول رئیس‌جمهوری در اجلاس بین‌المللی همدان ۲۰۱۸ وعده داد
صبا رضایی
کد خبر: ۶۴۹۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۸ 31 August 2018
 اجلاس بین‌المللی همدان ۲۰۱۸ دیروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری به‌طور رسمی آغاز به‌کار کرد. در این اجلاس فراملی وزیران و سفیران چند کشور آسیایی، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران و دبیرکل ACD (مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا) حضور داشتند.

همدان از ۵ شهریور به مدت ۲ روز، میزبان مهمانان خارجی شامل وزیران خارجه چند کشور آسیایی، دبیر کل ACD (مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا) و چند نفر از مسئولان است. معاون اول رئیس‌جمهوری، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و دبیر کل ACD با موضوع «تطبیق معیار‌های شهر خلاق با شهر همدان» سخنرانی کردند و پس از همایش نیز کارگاه‌های تخصصی و تور‌های بازدید از مناطق گردشگری استان همدان مانند گنجنامه، غار علیصدر، پیاده‌راه بوعلی، آرامگاه استرومردخای، راسته بازار همدان و شهر سفال لالجین برگزار شد.
 
روز دوم این گردهمایی نیز نشست‌های دوجانبه و چندجانبه بین رئیس سازمان میراث‌فرهنگی و مدعوین خارجی برگزار می‌شود. در این اجلاس همچنین از تمبر همدان ۲۰۱۸ رونمایی شد و جهانگیری قول داد که موانع گردشگری برداشته خواهد شد.

همدان ۲۰۱۸ رویدادی است که به‌دنبال انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت کشور‌های اسلامی ازسوی ACD برگزار شد. اگرچه پیش از این بسیاری از مسئولان و مدیران گردشگری همدان فراهم نبودن امکانات و آماده نبودن این شهر برای رویداد همدان ۲۰۱۸ را دیر اعلام شدن انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت کشور‌های آسیایی از سوی ACD عنوان می‌کردند، اما باندیت لیمچون دبیر ACD به خبرنگاران گفت که ACD از ماه‌ها قبل همدان را به‌عنوان پایتخت کشور‌های آسیایی در سال ۲۰۱۸ انتخاب کرده و این رویداد در سال‌های گذشته به مسئولان ایرانی اعلام شده بود.


گردشگری، ظرفیتی برای نزدیکی کشور‌های منطقه

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه توسعه گردشگری از اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی دولت تدبیر و امید است، اظهار کرد: امیدواریم برنامه‌های فعلی و اجلاس بین‌المللی همدان ۲۰۱۸ که در این شهر برگزار می‌شود گام اساسی درراستای توسعه استان و گردشگری باشد.

اسحاق جهانگیری که در بدو ورود به استان همدان از ۳ هتل و ۶ اقامتگاه بوم‌گردی بهره‌برداری کرد، در اجلاس همدان ۲۰۱۸ گفت: دانشگاه و صنایع بی‌نظیر همدان و دیگر ظرفیت‌های این استان می‌تواند برای آسیا و ایران کانون‌های جذاب توسعه گردشگری باشد. همدان به مدد دانشمندان، پژوهشگران و سرمایه‌گذاران باهوش می‌تواند قطب مهمی در توسعه گردشگری، ارتباطات ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.
 
وی ادامه داد: همدان پرچمدار دانش و عرفان است و باوجود نظام‌های حکومتی که از دوران ماد‌ها تا امروز داشته، همچنان زاینده و زیباست.
 
جهانگیری با ابراز خوشحالی از حضور در همدان و شرکت در این آیین ماندگار و به‌یاد ماندنی، گفت: این آیین یک رویداد مهم تاریخی برای همدان است.
 
معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد: پایتخت گردشگری کشور‌های اسلامی و اینک رویداد مهم انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی در سال ۲۰۱۸ اقدام بسیار مهم و ارزنده‌ای است و اکنون فرصت آشنایی با ظرفیت‌های مهم فرهنگی و استعداد‌های طبیعی این منطقه وجود دارد. جهانگیری با تبریک به مردم استان همدان برای این انتخاب و رویداد مهم ابراز امیدواری کرد با کمک خداوند استان و مردم با موفقیت کارشان را پیش ببرند.

جهانگیری اظهار کرد: همدان تنها یک‌نام نیست، بلکه نشانه و نماد بزرگی از فرهنگ و تمدن ایران با داشتن اندیشمندانی مانند ابوعلی‌سینا، عین‌القضات همدانی، باباطاهر و میرسید علی همدانی است. به گفته وی، صنعت گردشگری یکی از پایه‌های اصلی و استوار است و براساس پیش‌بینی سازمان جهانی جهانگردی، آینده اقتصاد در انحصار صنعت گردشگری است.

معاون اول رئیس‌جمهوری رونق صنعت گردشگری را فرصت ارزشمندی برای کشور‌ها برای غلبه بر فقر، رکود و بیکاری عنوان کرد و افزود: اهمیت صنعت گردشگری محدود به بعد اقتصادی نیست و در توسعه اجتماعی سیاسی فرهنگی اهمیت فراوانی دارد. کشور‌های حوزه تمدنی آسیا می‌توانند با رونق دادن به صنعت گردشگری موجبات همکاری و ثبات منطقه را فراهم کنند.

جهانگیری با بیان اینکه ایران در ردیف ۱۰ کشور برتر در حوزه گردشگری است، افزود: ما عزم جدی برای برداشتن موانع پیش روی صنعت گردشگری داریم.
 
وی به خروج یک جانبه امریکا از برجام اشاره کرد و گفت: اعمال تحریم‌های یک جانبه باوجود پایبندی ایران به تعهداتش نشان از درک و فهم نادرست رئیس‌جمهوری امریکا دارد. رفتار غیرقانونی و سیاست نادرست امریکا را محکوم می‌کنیم و از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم با ایستادگی در برابر این سیاست‌ها نشان دهد که ابزار تحریم در جهان امروز به ابزار ناکارآمدی تبدیل شده است.


امکانات اندک برای گردشگری ایران
 
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در همایش بین‌المللی همدان ۲۰۱۸ با بیان اینکه صنعت گردشگری به رتبه سوم در اقتصاد جهان رسیده، گفت: ما امروز رشد ۷ درصدی را در بخش گردشگری تجربه می‌کنیم و کارشناسان اقتصادی باور دارند که صنعت گردشگری به رشد خود ادامه خواهد داد.

علی‌اصغر مونسان با اشاره به اینکه درحال‌حاضر آمار گردشگری در جهان به یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون گردشگر رسیده، گفت: متاسفانه امکانات داخلی ما با توجه به ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی کشور بسیار کم است.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره ایجاد اشتغال، افزود: ایجاد اشتغال تنها در حوزه صنعت نیست، بلکه در حوزه گردشگری می‌توان هزاران شغل ایجاد کرد و به‌جای راه‌اندازی یک کارخانه با اعتباری کلان و میلیاردی، با هزینه‌ای اندک می‌توان در این صنعت شغل ایجاد کرد.

مونسان با بیان اینکه چند سال است دولت و مجلس شورای اسلامی به‌دنبال این هستند که جلوی مهاجرت از روستا‌ها را بگیرند، اما موفق نشده‌اند، گفت: در اینجا اعلام می‌کنم که ما موفق شدیم با ایجاد برخی از سیاست‌ها مانند ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی علاوه بر جلوگیری از مهاجرت از روستاها، شاهد مهاجرت معکوس باشیم.
 
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ریشه‌های حوزه گردشگری در کشور تکان خورده است، خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر ۲۵۰ هزار تخت هتلی و ۷۶ هزار تخت در دست ساخت داریم. حدود ۱۲۵ هتل ۴ و ۵ ستاره تا قبل از دولت یازدهم داشتیم و امید داریم تا پایان دولت دوازدهم این تعداد به ۲۸۰ هتل ۴ و ۵ ستاره برسد.

وی در ادامه با اشاره به انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا، گفت: خوشبختانه در یک سال گذشته روند رو به رشد گردشگری را در همدان شاهد بوده‌ایم. اطمینان دارم رویداد‌های تبریز و همدان ۲۰۱۸ می‌تواند جاذبه‌های گردشگری ناشناخته کشور را به خوبی معرفی کند.


همکاری ایران و ACD در گردشگری

باندیت لیمچون، دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا نیز در این آیین گفت: مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا این اطمینان را می‌دهد که آماده همکاری با ایران است تا صنعت گردشگری خود را توسعه دهد و با مسئولیت‌پذیر کردن آن خود را به جهان معرفی کند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های ارتباطی مانند خطوط ریلی، راه‌های آبی و راه‌های ارتباطی ارزان‌قیمت هوایی گردشگری دچار تحول شده، اظهار کرد: امروز در دنیا صنعت گردشگری یکی از نماد‌های توسعه شناخته می‌شود.
 
لیمچون ادامه داد: برای کشور‌های در حال‌توسعه آسیا، صنعت گردشگری یک منبع بزرگ ارزی و درآمدزایی و کاهش فقر به‌شمار می‌رود و همین امر باعث اهمیت این موضوع شده است. صنعت گردشگری فرصت ارزشمندی برای افزایش اشتغال‌های محلی، بهبود اقتصاد و محافظت از محیط‌زیست است و علاوه بر این‌ها می‌تواند از جنبه‌ها و مزیت‌های اجتماعی فراوان آن نیز بهره برد.

دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا گفت: صنعت گردشگری می‌تواند مردم را به مردم و فرهنگ را به فرهنگ ارتباط دهد و همین امر باعث ایجاد همکاری و ارتباط کشور‌های با هم می‌شود. این صنعت تنها به افزایش درآمد کمک نمی‌کند، بلکه دید خوب به گردشگران از آن فرهنگ می‌دهد تا بتواند خود را به دیگران معرفی کند.

وی با بیان اینکه از طریق امکانات مجمع و ۳۲ کشور عضو در آن می‌توان ایران و همدان را معرفی کرد، ادامه داد: ایران به‌عنوان مهد تمدن جهان جایگاه بالایی برای معرفی به جهان دارد چراکه پارسیان مردمانی خوش‌مشرب و مهمان‌نواز و دارای میراثی غنی هستند. دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا اطمینان داد که ایران با داشتن میراث‌های بزرگ تاریخی می‌تواند مهد گردشگری برای تمام جهان باشد.

لیمچون اظهار کرد: برای من افتخار است در این رویداد گردشگری بزرگ در همدان حضور دارم و تمایل دارم از فرصت استفاده کرده پیام تبریک ۳۴ مجمع را در سال ۲۰۱۸ به شما ابراز کنم. امروز زیبایی و فرهنگ همدان در میان مجمع شناخته شده و آن‌ها تمام تجربه‌های خود را به‌وسیله رسانه‌های عمومی و خصوصی منتشر خواهند کرد.
 
دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا همچنین خبر داد که در جریان اجلاس مجمع گفت‌وگوی آسیایی که در مهر برگزار خواهد شد، هیات‌های ACD بازدیدی از ایران خواهند داشت.
 
وی با قدردانی از نظام جمهوری اسلامی و همدان برای برگزاری این نشست، گفت: اکنون با برگزاری این همایش بین‌المللی مردم این خطه را دنیا می‌شناسند و امیدوارم ایران با تصویر زیبایی که دارد به جهان شناسانده شود.
 
لیمچون همچنین در حاشیه برگزاری همایش بین‌المللی همدان ۲۰۱۸ در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه گردشگری برای آسیا مقوله مهمی است و نیمی از کشور‌های آسیایی دارای مقصد‌های بسیار گردشگری هستند، افزود: این کشور‌ها علاوه بر گردشگرپذیری، گردشگرفرست هم هستند و در این سازمان هدف ما گسترش گردشگری درون آسیاست و اگر همکاری ما در قالب ACD موفقیت‌آمیز باشد می‌توان به آن دست یافت و ایران هم در این راستا می‌تواند مقصد‌های گردشگری خود را معرفی کند.
 
وی عنوان کرد: هدف دوم مجمع گسترش منابع انسانی برای کشور‌های آسیایی است بنابراین به‌دنبال آموزش و پرورش گردشگری هستیم که مراکز خوبی در این راستا وجود دارد که ایران هم می‌تواند از آن استفاده کند.
 
لیمچون ادامه داد: هدف سوم ما افزایش مشارکت و کمک‌رسانی به اعضای ACD است که به‌دنبال همکاری با کشور‌های عضو هستیم و یک نمونه موفق ما در این زمینه انجام توسعه گردشگری کامبوج و تایلند است.
 
وی با بیان اینکه امیدواریم این مدل را در ایران و ترکیه اجرا کنیم و ما در ACD فلسفه را بر پایه دوستی و مشارکت گذاشتیم، تصریح کرد: به‌دنبال همکاری فرهنگی و اقتصادی هستیم و نه سیاست و در زمینه همکاری اقتصادی گفت‌وگو داریم.

به گفته لیمچون، تصمیم ACD برای اینکه همدان، پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی شود خیلی قبل‌تر گرفته شده بود و در سال گذشته در نشستی که در کامبوج برگزار شد، تصمیم بر برگزاری این رویداد اعلام شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار