به مناسبت روز پزشک
پزشک بودن در قامت حکیمی تمام‌عیار به شایستگی نیاز دارد و بی‌شک مردم داوران نهایی سال‌های طبابت پزشکان هستند و نام آنان همواره در تاریخ این دیار می‌ماند و در لابه‌لای خاطرات پزشکان پیشکسوت صحنه‌های زیبایی از حس تعهد و انسان‌دوستی وجود دارد که روح افراد را لمس می‌کند و بسیار ماندگار و احترام‌برانگیز است و باید به جامعه پزشکی به خاطر برخورداری از این الگو‌های ارزشمند بالید.
کد خبر: ۶۴۶۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸ 23 August 2018

دکتر مهدی ترابی متولد ۱۳۱۲ در همدان، پزشکی است که می‌توان او را در کنار دیگر بزرگان این عرصه، پیشکسوت پزشکان پیشکسوت استان نامید، او از سال ۱۳۴۲ و بعد از فارغ‌التحصیلی در دوره تخصص اطفال از کشور آمریکا، طبابت را در همدان آغاز کرد.

به گزارش تابناک همدان به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، پزشک بودن در قامت حکیمی تمام‌عیار به شایستگی نیاز دارد و بی‌شک مردم داوران نهایی سال‌های طبابت پزشکان هستند و نام آنان همواره در تاریخ این دیار می‌ماند.

در لابه‌لای خاطرات پزشکان پیشکسوت صحنه‌های زیبایی از حس تعهد و انسان‌دوستی وجود دارد که روح افراد را لمس می‌کند و بسیار ماندگار و احترام‌برانگیز است و باید به جامعه پزشکی به خاطر برخورداری از این الگو‌های ارزشمند بالید.

در روزی که به پاس گرامیداشت مقام حکیم هزاره‌ها «روز پزشک» نام نهاده شده است پای صحبت پزشکی پیشکسوت که بیش از نیم قرن در جوار آرامگاه ابن سینا عاشقانه به طبابت مشغول بوده است، بسیار ارزشمند است.

پزشکی که بعد از پایان ساعت کاری مطب رسمی با دایر شدن مطب غیر رسمی در منزل خود بیمارانی که از راه دور و نزدیک به همدان می‌آمدند را درمان می‌کرد و منشی مطب خود را از دریافت ویزیت از افراد بی‌بضاعت و برخورد نادرست با آنان مدیون کرده بود.

دکتر مهدی ترابی متولد ۱۳۱۲ در همدان، پزشکی است که می‌توان او را در کنار دیگر بزرگان این عرصه، پیشکسوت پزشکان پیشکسوت استان نامید، او از سال ۱۳۴۲ و بعد از فارغ‌التحصیلی در دوره تخصص اطفال از کشور آمریکا، طبابت را در همدان آغاز کرد.

این پزشک پیشکسوت با بیان اینکه زمانی هوای همدان بسیار سرد و طاقت‌فرسا بود تا حدی که بیماران از سرما خشک می‌شدند، گفت: با این حال سعی کردم رسالت پزشکی خودم را انجام دهم و امیدوارم خدماتی که انجام داده‌ام مورد توجه همشهریان قرار گرفته باشد.

وی در حالی که موجی از شعف در نگاهش نقش بسته بود برایمان از خاطراتش در حرفه مقدس پزشکی و از کمبود امکانات در سالیان دور و نجات بسیاری از کودکان با استفاده از سرم‌های بسیار بزرگ و سوزن‌های ضخیم برای تزریق در زیر پوست کودکان و بعضا عکس‌العمل احساسی و هراس صاحبان و همراهان بیماران سخن گفت.

۵۴ سال طبابت و یک دنیا احترام

همسر د‌کتر ترابی نیز با اشاره به اینکه همسرش ۵۴ سال است که طبابت می‌کند و از اولین سال‌های ازدواجشان صبح و عصر برای معالجه بیماران به مطب می‌رفت، گفت: من به شغلی که انتخاب کرده بود احترام می‌گذاشتم.

پروین خدابنده‌لو از همسرش به عنوان بهترین مردان یاد کرد و گفت: دکتر مهدی ترابی همه خصوصیات خوبی که همه دارند را داراست.

وی با اشاره به خاطراتی از دوران طبابت دکتر ترابی گفت: مردم با مشاهده همسرم خاطراتی از وی نقل می‌کنند که بسیاری از آنان از نوزادی تا بزرگسالی برای درمان نزد او مراجعه می‌کردند.

دکتر پناهی متخصص مغز و اعصاب و داماد دکتر ترابی که ۳۵ سال در یک ساختمان طبابت می‌کردند نیز اظهار کرد: دکتر ترابی با کمال تعجب بعد از پایان مطب رسمی و کلاسیک در شهر در اتاقی که امروز کتابخانه منزلشان است مطبی دایر کرده بود که شب و نصف شب پذیرای بیماران بود و آنجا آنان را ویزیت می‌کرد.

وی با اشاره به تفاوت انسان‌ها در میزان توانایی‌هاییشان و خداوند به یکسان بین انسان‌ها خلقت تقسیم نکرده و برای برخی انسان‌ها صفات خاصی قائل شده است، گفت: تا سه چهار سال اخیر هم منزل ایشان در اختیار بیماران بود.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: هنوز گروه گروه بیمارانی از همدان، سنندج، کرمانشاه و تویسرکان و ملایر برای ویزیت به مطبش مراجعه می‌کنند و این پزشک مردم‌دوست می‌گوید «بگویید بیایند در منزل ویزیتشان می‌کنم».

وی با ابراز تاسف از اینکه هم‌اکنون شرایط جامعه طوری شده که این گونه خصلت‌ها کمتر شده است، گفت: منش‌ها و مشغولیت‌های فردی برای برخی انسان‌ها صفت‌های خاصی را ایجاد می‌کند، رفتار‌های افراد قابل تقلید نیست و از این نظر افراد از هم متفاوت می‌شوند و ویژگی افراد از یک انسان انسان متفاوت است.

پناهی ادامه داد: بسیاری از افراد انسان‌های خاصی هستند و خیلی از رفتار‌های آنان قابل تقلید نیست، چون توانایی این افراد در دیگران وجود ندارد و این تفاوت انسان‌ها را موجب می‌شود.

وی بزرگواری، منش، سخاوت و گذشت را از ویژگی‌های بارز دکتر ترابی دانست و گفت: در سال‌های اخیر که د‌کتر ترابی در مطب حضور ندارد مراجعه‌کنندگان با افسوس و حسرت زیاد و در حالتی دردناک ساختمان مطب را ترک می‌کنند و احوال دکتر را جویا می‌شوند.

عشق به پزشکی و عدم دریافت ویزیت از بیماران نیازمند

پناهی با بیان اینکه د کتر ترابی در اولین قرار با منشی خود، او را برای دریافت پول از بیمار نیازمند و هر گونه رفتار نادرست با بیمار مدیون کرده بود و این‌ها نمونه‌هایی از سزاواری‌های اخلاقی این پزشک پیشکسوت عنوان کرد که خود وی از انجام آن بسیار لذت می‌برد چراکه انسان به لحاظ روانشناسی کاری را که از انجام آن لذت می‌برد به خوبی انجام می‌دهد.

وی گفت: انسان‌ها و پزشکان از نظر ارزش‌های انسانی متفاوت هستند برخی عاشق این کار هستند و برخی صبح را به شب می‌رسانند و در این بین پزشکان باید به برخورداری از ویژگی‌های یک حکیم توجه داشته باشند.

این متخصص مغز و اعصاب تهیه آرشیوی از خاطرات پیشکسوتان عرصه پزشکی را اقدامی ارزشمند خواند و گفت: مطالعه خاطرات انسان‌های بزرگ و دارای ظرفیت بالا همچون بوعلی سینا‌ها برای افراد برای تحقق اهدافشان کمک می‌کند، بزرگ شدن افراد صرفا با ژست‌های خاص ممکن نیست.
 
خاطرات خوب همدانی‌ها از پزشکان پیشکسوت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با اشاره به اینکه هر سال به مناسبت روز پزشک خدمت پزشکان پیشکسوت می‌رسیم گفت: تاکید مسوولان استان همواره بر این است باید قدردان این افراد پیشکسوت باشیم.

سیدحبیب‌الله موسوی‌بهار با بیان اینکه خانواده‌های همدانی خاطرات خوبی از پزشکان پیشکسوت همچون دکتر ترابی دارند و بسیاری از آنان از بدو تولد تا آخر عمر مشتریان وفادار آنان بودند

بسیاری پزشکان امروز زندگی خود را مدیون پزشکان پیشکسوت هستند

رئیس سازمان نظام پزشکی همدان نیز با اشاره به اینکه دکتر مهدی ترابی از نخستین پزشکان فارغ‌التحصیل از کشور آمریکا است، اظهار کرد: دکتر ترابی در آن سال‌ها که تعداد فارغ‌التحصیلان خارج کشور در مقایسه با امروز بسیار کم بود و زمینه کار‌های متعددی برای آنان فراهم بود بعد از پایان تحصیلات در همدان مشغول خدمت‌رسانی شد و به مردم شهرش خدمت کرد.

علیرضا مدرکیان با یادآوری کمبود امکانات تشخیصی، مسری و کشنده بودن بیماری‌ها به تلاش بسیار پزشکان آن زمان برای کنترل بیماری‌ها و برگزاری نشست‌های مشترک برای رفع مشکلات بهداشتی و درمانی اشاره کرد و گفت: خوشحالیم نسل پزشکان فعلی الگوی جامعه ما پزشکانی همچون دکتر ترابی، دکتر شوشتری و دکتر عظیم بوده و هستند.

وی با ابراز تاسف از اینکه الگوسازی برای پزشکان به خوبی انجام نشده است، گفت: بسیاری از پزشکان امروز زنده بودن خود را مدیون این پزشکان پیشکسوت هستند و مردم بسیار خوب آنان را می‌شناسند، زیرا آنکه لمس می‌کند خیلی بهتر از فردی‌است که می‌شنود.

رمز ماندگاری پزشکان؛ صداقت، درستکاری و فداکاری

ابوالفضل عظیم رئیس اسبق سازمان نظام پزشکی همدان با تبریک روز پزشک افرادی همچون دکتر مهدی ترابی را افتخار همه پزشکان دانست و با بیان اینکه نام دکتر ترابی همواره با ذکر خیر همراه است به ویژگی‌هایی همچون صداقت، درستکاری و فداکاری این پزشک پیشکسوت اشاره کرد

 امثال د‌کتر ترابی‌ها بوعلی‌سینا‌های دوران هستند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتر مهدی ترابی را پیشکسوت همه پیشکسوتان دانست و گفت: نورانی و درخشنده نگهداشتن زنجیره اتصال علم طب کار دشواری است و مسئولیت ما را بسیار سنگین می‌کند، زیرا باید آدم‌هایی همچون دکتر ترابی را پیدا کرد و از آنان آموخت تا شان حکمت به شایستگی باقی بماند و آلایش‌ها پاک شود تا اصالت پزشکی و طبابت باقی بماند.

محمدرضا عبادیان افزود: امروزه امثال د‌کتر ترابی‌ها بوعلی سینا‌های دوران هستند، اما اکنون این سوال مطرح است که چه اتفاقی می‌افتد که دستمان از این نیل پرافتخار کوتاه می‌شود.

وی با بیان اینکه حرمت امامزاده به متولی آن است، اظهار کرد: مردم داوری‌های درستی در مورد عملکرد خدمت گذارانشان دارند و چه بسیار بیمارانی که بعد از مراجعه به پزشک روح تازه میگیرند و برعکس.

به راستی آنچه زندگی در این دنیا را زیباتر می‌کند آموختگان از محضر بزرگان و اساتید خدمت گذار مردم است. باشد که آنان را بر دیدگانمان بگذاریم و که جامعه پزشکی برای ادامه این مسیر نورانی به چشمانی بینا که قدردان پیشکسوتان خود است؛ بسیار نیاز دارد ...


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار