کد خبر: ۶۴۵۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۹ 20 August 2018
در اقتصاد جوامع محلی گردشگری درآمدزا نیست، بلکه عامل دستیابی به منابع جدید و منبع کسب درآمدهاست! به همین دلیل منافع گردشگری حتی نصیب اشخاصی که سفر می‌کنند نیز می‌شود.
 
منافع ۷ گانه گردشگری برای جوامع محلی عبارتند از:
 
۱- استخدام

بکار گرفته شدن مستقیم افرادی مانند: راهنمایان سفر (تور گاید)، کارکنان هتل، نیرو‌های خدماتی و رستوران‌ها، رانندگان، فروشندگان و زنجیره طولانی از صاحبان مشاغل مستقل، به غیر از مشاغل غیرمستقیم آن. 

۲- توسعه اقامتگاه‌های بومی

وقتی سخن از جوامع محلی بمیان می‌آوریم، در واقع از اقامتگاه‌های بومی نیز سخن می‌گوئیم. بهترین جلوه گردشگری برای جوامع محلی، اقامت گاه‌های آن‌ها هستند. امروزه سکونتگاه‌های شخصی در روستا‌ها کارکرد دوگانه‌ای یافته اند.

۳- تنوع در منابع درآمد

گردشگری جوامع محلی درست مانند سیاست بیمه در مواقع سخت عمل می‌کند. چرا که هر دلار اضافه‌ای که وارد این صنعت شود می‌تواند از صنایع سنتی که تحت فشار‌های مالی قرار گرفته اند حمایت کند.

در جوامع روستایی همیشه تهدید تغییر در شرایط کشاورزی مانند شرایط امروز ایران وجود دارد. گردشگری این امکان را به جوامع می‌دهد که منابع درآمد متنوعی در اختیار داشته باشند.

۴- زیرساخت

هر یک دلار به دست آمده از صنعت گردشگری، چه توسط کسب و کار‌ها باشد و چه توسط افراد هزینه شده باشد، دوباره به اقتصاد محلی تزریق می‌شود. درآمد مازاد در اختیار شورا‌ها یا مقامات محلی قرار می‌گیرد و صرف احداث پروژه‌های عمومی می‌شوند جاده‌ها، پارک‌ها و فضا‌های عمومی افزایش می‌یابد و متقابلاً ورود گردشگران به اقامتگاه‌های محلی بیشتر می‌شود. 

۵- منافع اجتماعی

گردشگری برای جوامع محلی فرصتی است تا افراد بومی به هویت خود افتخار کنند، به تاریخ گذشته خود نگاهی بیاندازند، و میراث فرهنگی خود را بازبینی کنند و هویت بومی خود را توسعه دهند. ساکنان بومی و محلی در حفظ سنت‌ها و فرهنگ خود تلاش می‌کنند و می‌کوشند آن را به گردشگران معرفی نمایند.

این مزیت گردشگری بسیاری از سایت‌های میراث بومی را از زوال و نابودی محفوظ داشته و نگرش تازه‌ای در خصوص سبک و شیوه زندگی بومی و محلی به گردشگران بخشیده است. 

۶- منافع زیست محیطی
 
بسیای از گردانندگان تور‌ها و خدمات سفر با ارئه تور‌ها و بسته‌های مسافرتی مدافع محیط زیست و حفاظت از نواحی بومی، خود را از همتایان دیگرشان متمایز کرده اند. این مسئله نه تنها به حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند بلکه بر شهرت شرکت‌های خدمات مسافرتی و تور اپراتور‌ها می‌افزاید. گردشگری با ملاحظات زیست محیطی، امروزه یک پرستیژ اجتماعی شده است.

۷- فرصت‌ها

جوامع محلی به ارزش خود و همچنین به ارزش‌های فرهنگی و اقتصادی خود پی برده اند. آنان مجبورند برای بقای منافع خود فرصت‌ها را شناسایی کرده، خدمات و محصولات جدیدی را ارائه کنند یا از آن‌ها بهره برداری نمایند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار