مدیر کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان همدان در پنل تخصصی همایش نقش تعاونی دهیاری در توسعه کشور که در تهران برگزار شد، گفت: مهم‌ترین مولفه اقتصاد مقاومتی مردمی کردن آن است در این میان تعاون مناسب‌ترین بستر مردمی کردن اقتصاد است چرا که اساس تعاون بر سرمایه انسانی و کار جمعی است و می‌توان اقتصاد مقاومتی را در اقتصاد تعاون تعریف کرد.
کد خبر: ۶۴۵۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰ 19 August 2018
مدیر کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان همدان در پنل تخصصی همایش نقش تعاونی دهیاری در توسعه کشور که در تهران برگزار شد، گفت: مهم‌ترین مولفه اقتصاد مقاومتی مردمی کردن آن است در این میان تعاون مناسب‌ترین بستر مردمی کردن اقتصاد است چرا که اساس تعاون بر سرمایه انسانی و کار جمعی است و می‌توان اقتصاد مقاومتی را در اقتصاد تعاون تعریف کرد.

به گزارش تابناک همدان، احمد توصیفیان کارکرد تعاون در جامعه افزایش تولید، ایجاد اشتغال، افزایش سرمایه گذاری رونق تولید، کاهش فقر، مشارکت اجتماعی، تجمیع سرمایه‌های اندک، رشد و شکوفایی استعداد‌های انسانی و بهره وری جامعه عنوان کرد و گفت: تعاون مسیر اعتدال برای تحقق توسعه پایدار و معنی دار کردن مشارکت‌های مردمی در فعالیت‌های اقتصادی مناسب است.

وی افزود: تعاون مسیر عادلانه رشد و توسعه اقتصادی است و ایجاد اشتغال پایدار در بستر تعاون شکل خواهد گرفت، زیرا که تعاون مجال ایجاد بستر‌های لازم جهت بروز و ظهور خلاقیت‌های فردی و اجتماعی است.

مدیر کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان همدان خاطر نشان ساخت: در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت توسعه تعاونی‌های روستایی و دهیاران را در دستور کار خود قرار داده است و با توجه به نگاه ویژه دولت به مناطق محروم روستایی، با تشکیل شرکت تعاونی توسعه روستا و شرکت‌های تعاونی دهیاران گام‌های ارزشمندی در راستای توسعه روستا‌ها فقرزدایی و استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های روستا توسط دولت برداشته شده است.

توصیفیان با اشاره به تفاهم نامه‌ای بین وزارت کشور و وزارت تعاون به امضا رسیده است، تصریح کرد: بر طبق این تفاهم نامه سعی خواهد شد سالانه ۵۰۰ واحد شرکت دهیاری‌ها و ۹۵۰۰ شرکت تعاونی توسعه روستایی در کشور تشکیل شود.

وی گفت: این تفاهم نامه دارای اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زیادی است که برخی از این اهداف کاهش تصدی گری در بخش‌های دولتی، ازدیاد مشارکت مردمی در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و ایجاد اشتغال و توسعه بخش تعاون در مناطق روستایی است.

توصیفیان با اشاره به این نکته که تشکیل شرکت‌های تعاونی به منظور ساماندهی روستا‌ها در راستای اشتغالزایی و خدمت رسانی بیشتر در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است گفت: هدف از تشکیل تعاونی دهیاران در روستا‌ها، درآمد زایی خود کفایی و کاهش هزینه‌های اجرایی و افزایش کیفیت فنی پروژه‌ها و به طور کلی مشارکت دهیاری‌ها در بخش‌های عمرانی و خدماتی است.

وی تصریح کرد: استان همدان با دارا بودن ۹ شهرستان و ۱۰۷۳ روستای دارای سکنه، یکی از مستعد‌ترین مناطق و استان‌های کشور جهت استفاده از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های تعاونی‌های دهیاری است.

مدیر کل تعاون افزود: این استان با بهره گیری ازشرکت تعاونی دهیاران که از سال ۸۴ تا ۹۲ شکل گرفته اند توانسته است خدمات قابل توجهی را به اهالی روستا‌ها ارائه داده و چنانچه این شرکت‌ها دارای امکانات، تجهیزات و منابع مالی متناسب با حوزه عملکرد خود دریافت کرده و در اختیار داشته باشند، قادر به ایجاد تحولی بنیادی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر خواهند شد.

وی افزود: در مجموع در استان همدان ۲۵ تعاونی دهیاری مشغول فعالیت است که با توجه به پراکندگی روستا‌ها و میزان جمعیت، در هر شهرستان ۲ الی ۳ تعاونی دهیاری وجود دارد.

توصیفیان خاطر نشان ساخت: این تعاونی‌ها از نظر حقوقی زیر مجموعه قوانین و دستورالعمل‌های بخش تعاون بوده و از نظر عملکرد و ارائه‌ی خدمات با فرمانداری‌ها همکاری می‌کنند به صورتی که همه ساله با برگزاری مجمع عمومی سالیانه، گزارش‌های مالی و عملکرد شرکت توسط هیات مدیره منتخب به اعضای مجمع که دهیاران روستا‌های عضو می‌باشند ارائه می‌گردد و اعضا از طریق این گزارشات در جریان امور مالی و اجرایی شرکت قرار می‌گیرند.

توصیفیان در پایان یاد آور شد: امور عمرانی، امور اداری، امور بهداشتی و امور آموزشی ازمهمترین اموری است که توسط این شرکت‌های تعاونی انجام می‌شود.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار