پانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی شطرنج اوپن ابن‌سینا از امروز جمعه به میزبانی همدان کلید می‌خورد تا بار دیگر ظرفیت هگمتانه برای برگزاری برنامه‌های بین‌المللی سنجیده شود.
کد خبر: ۶۴۵۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷ 19 August 2018
پانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی شطرنج اوپن ابن‌سینا از امروز جمعه به میزبانی همدان کلید می‌خورد تا بار دیگر ظرفیت هگمتانه برای برگزاری برنامه‌های بین‌المللی سنجیده شود.

به گزارش مهر، سال ۹۷ تا به امروز یک سال کاملاً شطرنجی برای ورزش استان‌همدان بوده چراکه میزبانی‌های بزرگ ملی و فراملی در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین برگزارشده است.

همدان از چهارم تا سیزدهم مردادماه میزبان مسابقات جام ملت‌های آسیا بود که برای نخستین بار در همدان چنین مسابقاتی در سطح آسیا در رشته شطرنج برگزار شد.

همچنین از ۱۸ تا ۲۵ مردادماه نیز همدان میزبان هفدهمین دوره مسابقات شطرنج جشنواره سراسری قهرمانی کشور در بخش آقایان بود و از امروز ۲۶ مردادماه تا ۲ شهریورماه نیز پانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی شطرنج اوپن ابن‌سینا در سالن ۶ هزارنفری انقلاب همدان برگزار خواهد شد.

لقب پایتخت شطرنج ایران به همدان داده شد

برگزاری میزبانی‌های متعدد در رشته شطرنج باعث شده علاوه بر اینکه همدان با نام پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین شناخته شود امروز به نوعی استان‌های کشور لقب پایتخت شطرنج ایران را نیز به همدان داده‌اند تا شاهد رشد بسیار خوب شطرنج همدان در کشور باشیم.

امروز شطرنج‌بازان همدانی در کشور حرف برای گفتن دارند و بخش خصوصی نیز در همدان دو مدرسه شطرنج تأسیس کرده تا تعداد شطرنج‌بازان همدانی روزبه‌روز افزایش پیدا کند و در آینده نزدیک همدان استاد بزرگ بین‌المللی شطرنج و استاد فیده داشته باشد که در تاریخ همدان بی‌نظیر خواهد بود.

علاقه همدانی‌ها به شطرنج به گونه‌ای است که اگر عصر‌ها به پارک‌های شهر همدان و حوالی آرامگاه بوعلی سینا، باباطاهر و سایر فضا‌های که مردم همدان برای گذران تفریح به آنجا می‌روند بروید با جوانان، میان‌سالان و پیرمرد‌هایی مواجه خواهید شد که با یک صفحه شطرنج ساعت‌ها وقت خود را پر می‌کنند که نشان می‌دهد در بعد همگانی نیز در شطرنج همدان اتفاقات خوبی افتاده است.

برگزاری پانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی شطرنج اوپن ابن‌سینا از یک رو با توجه به برگزاری رویداد همدان ۲۰۱۸ و استقبال شطرنج‌بازان خارجی از این رویداد در بحث گردشگری و معرفی پایتخت گردشگری آسیا کمک بسیار خوبی خواهد بود؛ همچنین با توجه به در پیش بودن روز همدان و سالروز تولد حکیم هزاره‌ها ابوعلی سینا در یکم شهریور؛ یاد و خاطره حکیم ابوعلی سینا را در یاد‌ها زنده خواهد کرد.

همدان توانایی برگزاری مسابقات شطرنج را در سطح جهانی دارد

رئیس هیئت شطرنج استان‌همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری پانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی شطرنج اوپن ابن‌سینا اظهار داشت: مسابقات بین‌المللی شطرنج اوپن ابن‌سینا یکی از مهم‌ترین رویداد‌های شطرنج در سطح کشور بوده که از امروز ۲۶ مردادماه این مسابقات در سالن ۶ هزارنفری انقلاب همدان آغاز خواهد شد.

احمد علی‌بابایی افزود: این مسابقات تا دوم شهریورماه در همدان ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به نحوه برگزاری مسابقات گفت: مسابقات شطرنج اوپن ابن‌سینا در ۳ جدول برگزار می‌شود که در جدول شماره یک شطرنج‌بازان بالای ریتینگ ۲۱۰۰، جدول شماره دو شطرنج‌بازان زیر ۲۱۰۰ و جدول شماره سوم شطرنج‌بازان زیر ۱۴ سال برگزار خواهد شد.

علی‌بابایی عنوان کرد: امسال برای اولین بار است که این مسابقات را در ۳ جدول برگزار می‌کنیم و این مسابقات در ۱۱ دور در جدول دوم و سوم و در ۹ دور در جدول اول به روش سوئیسی برگزار خواهد شد.

رئیس هیئت شطرنج استان‌همدان با اشاره به استقبال از این مسابقات بیان کرد: در حال حاضر ۳۰۰ نفر در این مسابقات ثبت‌نام کرده‌اند و ۱۶ بازیکن خارجی نیز در این مسابقات حضور دارند.

وی عنوان کرد: متأسفانه افزایش قیمت دلار باعث شد ما نتوانیم از بازیکنان قوی و مطرح بین‌المللی برای حضور در این مسابقات دعوت کنیم، چون باید هزینه‌ای به آن‌ها پرداخت می‌کردیم که در این مسابقات حاضر شوند و از توان هیئت این موضوع خارج بود.

علی‌بابایی بابیان اینکه از شطرنج‌بازان داخلی ورودی دریافت کرده‌ایم، گفت: نفری ۱۲۰ هزار تومان از شطرنج‌بازان داخلی ورودی دریافت شده همچنین هزینه اسکان و غذا نیز بر عهده خود شرکت‌کنندگان خواهد بود.

پرداخت هزینه شطرنج‌بازان خارجی

رئیس هیئت شطرنج استان‌همدان یادآور شد: برای شطرنج‌بازان خارجی هزینه‌ای نیز پرداخت کرده‌ایم و هزینه اسکان و تغذیه آن‌ها رایگان خواهد بود.

وی بابیان اینکه همدان به یکی از قطب‌های شطرنج کشور تبدیل‌شده است، بیان کرد: امروز ما در همدان توانایی این را داریم که مسابقات جهانی شطرنج نظیر مسابقات جوانان جهان، دانش‌آموزی جهان و بانوان جهان را برگزار کنیم.

علی‌بابایی افزود: امروز همه‌جا از همدان به عنوان پایتخت شطرنج کشور نام برده می‌شود که جای افتخار دارد.

 گفتنی است؛ پانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی شطرنج اوپن ابن‌سینا از امروز ۲۶ مردادماه تا ۲ شهریورماه به میزبانی پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار