راه اندازی و توسعه صنایع کوچک علاوه بر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، نقش موثری در اشتغالزایی جوانان و افزایش تولید دارد و اقتصاد ایران را رونق می‌بخشد.
کد خبر: ۶۴۵۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲ 19 August 2018
راه اندازی و توسعه صنایع کوچک علاوه بر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، نقش موثری در اشتغالزایی جوانان و افزایش تولید دارد و اقتصاد ایران را رونق می‌بخشد.

به گزارش ایرنا، با آغاز دولت یازدهم صنایع کوچک فعالیت‌های سازنده و رو به رشدی را آغاز کردند و با این راهبرد بسیاری افراد جویای کار صاحب شغل شدند؛ لذا در شرایط کنونی که مشکلات اقتصادی، کشور را تا حدودی دچار مشکل کرده است می‌توان با توسعه این صنایع گام‌های موثری را پیشرفت و توسعه کشور و استان همدان برداشت.

به گفته کارشناسان وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفتی در طول سالیان گذشته عامل اصلی مشکلات اقتصادی ایران است و در این شرایط توجه به تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی می‌تواند راه گشای توسعه اقتصادی کشور باشد.

کارشناسان معتقدند که حال بهترین فرصت برای توسعه صنایع غیر نفتی است و در این راستا توسعه صنایع کوچک و حتی متوسط رمز توسعه اقتصادی دهه آینده است؛ چراکه با توسعه صنایع غیر نفتی علاوه بر تولید ملی، فرصت‌های شغلی برای جوانان ایجاد می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد صنایع کوچک و متوسط از چهار راه کار آفرینی، پویایی صنعت، نوآوری و تغییر فناوری و در نهایت ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تاثیر گذار هستند.

هر چند صنایع بزرگ هنوز هم مورد توجه سیاست گذاران اقتصادی است، اما مزیت‌های صنایع کوچک و متوسط، این صنایع را در تولید بیشتر کالا‌ها به انتخاب اول تبدیل کرده است.
 
به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت واحد‌های صنعتی دارای ۱۰ تا ۴۹ نفر پرسنل به عنوان واحد‌های کوچک صنعتی و واحد‌های دارای ۵۰ تا ۱۴۹ نفر پرسنل به عنوان واحد‌های متوسط صنعتی محسوب می‌شوند.

صادق نجفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بیش از ۹۰ درصد صنایع کشور در قالب ۸۱ هزار واحد صنعتی دارای پروانه را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند، که تلاش داریم با به کارگیری سیاست‌های توسعه‌ای و حمایت‌های ویژه و همچنین فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم، رقابت پذیری صنایع کوچک و متوسط کشور را افزایش دهیم.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه بین المللی واحد‌های کوچک و متوسط صنعتی از ۲۱ تا ۲۳ مرداد ادامه داد: این نخستین بار است که اینچنین نمایشگاهی برای شناساندن صنایع کوچک و متوسط برپا شد و امیدواریم بازدیدکنندگان با الگو برداری از این صنایع، به دنبال ایجاد اشتغال و تولید ملی باشند.

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و متوسط شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: این فرصت مناسبی است که علاقه‌مندان با بازدید از این نمایشگاه، از تولید کنندگان الگو برداری کرده و اقلامی که از خارج از کشور وارد می‌شود را با بومی سازی در داخل کشور تولید کنند.

نجفی تاکید کرد: لایحه حمایت از صنایع کوچک به دولت ارایه شده که پس از تصویب به مجلس می‌رود.

یکی از سفالگران شهر جهانی لالجین همدان نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: در این شهر صنایع کوچک اغلب در زمینه سفال فعالیت می‌کنند که همین امر بیکاری را در شهر ما به صفر رسانده است.

علی گنجی راد اضافه کرد: در وضعیتی که خیلی از شهر‌ها با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند، در لالجین نیروی کار کم است و باید برای حل این مشکل تلاش کرد.

وی افزود: اگر مواد اولیه همچون لعاب تامین شود کارگاه ما توانایی کارکردن در سه شیفت کاری را دارد و این موضوع می‌تواند به توسعه اقتصادی استان کمک شایانی کند.

این هنرمند سفالگر که از کودکی با این رشته آشنایی دارد، گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از مواد اولیه صنایع سفال لالجین از شهر‌های دیگر تامین می‌شود که در صورت راه اندازی صنایع کوچک تولید مواد اولیه در لالجین، علاوه بر سرعت بالا، کاهش هزینه حمل و نقل و تولید بیشتر، در اشتغالزایی و صادرات کالا نیز می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم.

گنجی راد گفت: از زمانی که واردات کالای چینی به شهر جهانی لالجین ممنوع شد، تولید سفال و کارگاه‌های سفال گری رونق گرفته است.

این تولید کننده سفال با اشاره به اینکه ۶۵ زن سرپرست خانوار شناسایی و وارد این عرصه شده اند، گفت: این افراد با یادگیری هنر مینا کاری زیر نظر اساتید کارگاه، در منزل خود سفال میناکاری تولید می‌کنند.

گنجی راد ادامه داد: با این کار علاوه بر اشتغالزایی و ایجاد درآمدخوب برای زنان سرپرست خانوار، هزینه‌های تولید کاهش یافته و همچنین از لحاظ فرهنگی و اجتماعی کمک حال جامعه شده ایم.

وی نبود صنعت بسته بندی سفال در لالجین را یکی از کمبود‌ها دانست و افزود: این شهر قابلیت‌های ایجاد صنایع کوچک در زمینه بسته بندی سفال را دارد که می‌تواند کمک زیادی در صادرات این محصول کند.

استان همدان به دلیل ظرفیت‌های متنوع و گسترده در عرصه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و گردشگری، قابلیت‌های فراوانی برای راه اندازی صنایع کوچک و متوسط در رشته‌های مختلف وجود دارد که با کمی همت می‌توان با این صنایع کوچک، چرخ بزرگ صنعت کشور را به حرکت در آورد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار